Söker ojordad skarvsladd 10 meter

Permalänk
Medlem

Jag kommer att återkomma ikväll med exakt info för adaptern så ni kunniga kan säga om det är ok att köra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, jag sa fel innan. Infon på adapter ser ni nedan. Och hur jag hade tänkt och dra strömmen.

Just nu lutar det åt att jag går in på Hornbach och ber en elektriker där hjälpa mig att bygga en 10m kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gomer:

Ok, jag sa fel innan. Infon på adapter ser ni nedan. Och hur jag hade tänkt och dra strömmen.

https://lh5.googleusercontent.com/piGhzewZiwKtHuYzUhbi6yW0H0qaxykb6ExAhabJ4wUpxGl9aCNm9c79t-dzkMMVw4w94XGECIuCl2Q11cznqw=w2560-h1310-rw

https://lh4.googleusercontent.com/MGKgifMJcC95TkKhb26soFflfYXyHNwz6fxt_c48c5pTJIOyXsokdVffRZeM83FDCcoMJT7TKYcS32r5wuQF9g=w2560-h1310-rw

Just nu lutar det åt att jag går in på Hornbach och ber en elektriker där hjälpa mig att bygga en 10m kabel.

Dina länkar funkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kabelarean dimensioneras efter säkringen, inte efter belastningen.

Man måste vara säker på att det är proppen som går och inte kabeln vid överlast.

Säkringar / proppar är bara för att skydda kabeln, inget annat.

Gör man detta så är det en säker installation.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kanske bättre att skarva på -efter- nätadaptern. Lägre spänning.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kanske bättre att skarva på -efter- nätadaptern. Lägre spänning.

Inte så enkelt kanske. Först och främst vara svårt med att få tag på rätt kontakter och sen så får man ju tänka på förluster och annat i och med att det är en DC ström i den kabeln.

Varför inte bara köpa en vanlig jordad förlängningskabel?
En Euro-kontakt funkar ju lika bra i en sån som någon annat uttag.
Alternativt skaffa 2 stycken av de där 5 meters Euro-Euro kablarna och koppla ihop.

EDIT: Såg att du behövde en tunnare sladd.
Då finns det en enkel lösning:
2x http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/in...
En rulle kabel i valfri längd: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...
Och en Euro Förlängningskabel som du kan kapa av kontakterna på.
Sen skarvar du in valfri längd kabel mellan respektive kontaktända med hjälp av skarvdosorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Inte så enkelt kanske. Först och främst vara svårt med att få tag på rätt kontakter och sen så får man ju tänka på förluster och annat i och med att det är en DC ström i den kabeln.

Varför inte bara köpa en vanlig jordad förlängningskabel?
En Euro-kontakt funkar ju lika bra i en sån som någon annat uttag.
Alternativt skaffa 2 stycken av de där 5 meters Euro-Euro kablarna och koppla ihop.

43 W över 19V borde väl inte vara något större problem.

Dessutom som svar på tidigare inlägg i tråden:
Lampsladd är 0,75 kvmm. Och lamputtag är märkta 6A. Så att allt är dimensionerat efter säkringen är väl inte riktigt korrekt, även om det borde vara.

Skrivet av loefet:

EDIT: Såg att du behövde en tunnare sladd.
Då finns det en enkel lösning:
2x http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/in...
En rulle kabel i valfri längd: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...
Och en Euro Förlängningskabel som du kan kapa av kontakterna på.
Sen skarvar du in valfri längd kabel mellan respektive kontaktända med hjälp av skarvdosorna.

Appråpå min tanke att skarva DC istället - borde inte samma skarvdosor och sladd funka för det

Edit:
Räknade lite och insåg att det behövs minst 1,5 kvmm

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack, problemet är att den får inte bli större eftersom jag ska ha den i ett kabelrör på taket. Den måste vara tunn hela vägen.
Och en jordad förlängare kommer bli väldigt fult och bökigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det allra bästa vore ju att låta montera upp fler vägguttag, sedan att använda en tillräcklig stor kabelkanal så att en normal 3 polig kabel ryms utan problem.
Om du inte får plats med en ordentlig 230V kabel så skulle jag ha klippt av dckabeln från väggbulan och förlängt den med en 2 polig kabel eftersom spänningen är låg där så är det inte lika höga krav på isoleringen så det skulle funka med vanlig 1,5mm^2 högtalarkabel eller med 2 separata installationskablar.
Nätdelen är förresten i princip samma som en laptopnätdel då de flesta laptops drivs med 19V och troligen är det inte helerl så svårt att hitta kontakter som passar om du inte vill klippa och skarva i den påmonterade kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Vad är det för besynnerliga idéer du försöker torgföra?!

Om du köper, säg, en teve så levereras den med en kabel avsedd för tevens effektförbrukning, typ 100W. Köper du däremot en värmefläkt på 2kW så levereras den med en sladd som är dimensionerad för denna effekt (förhoppningsvis), alltså betydligt fetare än för 100-wattsteven. Köper du en skarvsladd för teven så funkar en relativt klen sladd. Till värmefläkten behöver du däremot en fetare skarv som klarar 2kW eller ännu mer. Det har inte ett dugg med om säkringen i ditt hus är på 10A eller 25A.

Eller har du nånsin hört talas om en elhandlare som sagt -Hörrududu den har skarvsladden får du bara använda om huset är säkrat med minst 10A?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag måste ha 10 meter sådan.

Skrivet av Gomer:

@loefet: Tack, problemet är att den får inte bli större eftersom jag ska ha den i ett kabelrör på taket. Den måste vara tunn hela vägen.

http://www.tme.eu/se/details/ps-11bk-10.0/forlangningskablar/... (svart)
http://www.tme.eu/se/details/ps-11-10.0/forlangningskablar/jo... (vit)
(OBS effekt gränsen 2,5A -ca 600W, vilket blir av de tunna trådarna i EU kablarna med så lång sträcka)

Enda jag hittar i svenska butiker verkar vara 5m eller kortare.
Detta är inom EU iaf (så ingen extra moms mm), och det är exakt det du önskade dig.

- hohoho -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

http://www.tme.eu/se/details/ps-11bk-10.0/forlangningskablar/... (svart)
http://www.tme.eu/se/details/ps-11-10.0/forlangningskablar/jo... (vit)
(OBS effekt gränsen 2,5A -ca 600W, vilket blir av de tunna trådarna i EU kablarna med så lång sträcka)

Enda jag hittar i svenska butiker verkar vara 5m eller kortare.
Detta är inom EU iaf (så ingen extra moms mm), och det är exakt det du önskade dig.

- hohoho -

WHAAAAT!!!! jag har letat som en tok, även på ebay och amazon.

Beställer direkt!

Permalänk
Medlem

Biltema
Artikelnummer:
35433
44502
44501

Gör det inte bökigare än så. Tänk på att du inte kan koppla in detta i jordat fast uttag.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

10 meter förlängare beställd!
Frågan återstår om det är verkligen säkert att plugga adaptern i denna ojordade förlängare. Spec på adaptern hittar ni i länken högre upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxxyyd:

@Karaff: Vad är det för besynnerliga idéer du försöker torgföra?!

Om du köper, säg, en teve så levereras den med en kabel avsedd för tevens effektförbrukning, typ 100W. Köper du däremot en värmefläkt på 2kW så levereras den med en sladd som är dimensionerad för denna effekt (förhoppningsvis), alltså betydligt fetare än för 100-wattsteven. Köper du en skarvsladd för teven så funkar en relativt klen sladd. Till värmefläkten behöver du däremot en fetare skarv som klarar 2kW eller ännu mer. Det har inte ett dugg med om säkringen i ditt hus är på 10A eller 25A.

Eller har du nånsin hört talas om en elhandlare som sagt -Hörrududu den har skarvsladden får du bara använda om huset är säkrat med minst 10A?!

Jo det har med säkringen att göra, det finns ett krav på att säkringarna ska lösa ut tillräckligt vid fel "Utlösningsvillkoret" detta kan man uppnå genom att se till att kabelimpedansen är tillräckligt låg eller genom nån typ av mer avancerad övervakning av kablaget, en jordfelsbrytare är tex mycket snabbare än en säkring på att bryta.
Skulle du ansluta en lång förlängningssladd så ökar ju impedansen efter säkringen och det tar då längre tid innan den löser ut eftersom kortslutningsströmmen minskar och då kan det hinna starta en brand i kablaget i väggarna, det krävs mycket höga effekter för att "omedelbart" lösa ut en "normal" 10 A säkring, det brukar handla om närmare 100 kW vid kortslutningar för att den ska lösa ut direkt, ökar man impedansen så att det går typ 20 kW vid en kortslutning så kanske det tar flera tiondels sekunder innan säkringen går och man har ändå under en i sammanhanget väldigt lång tid kraftigt överbelastat kabeln och i många fall hinner en brand starta, speciellt farligt är det om kabeln är inklädd i nått så den kyls dåligt, tex att den ligger under en hög med tvätt eller i en vägg/kabelkanal.

Vill man ha möjlighet att använda långa kablage med höga impedanser måste man alltså sänka säkringens märkström eller välja säkringar med snabbare karaktär för att uppfylla utlösningsvillkoret.

De som dimensionerar elnätet i huset räknar alltså med rimliga kabellängder och dimensioner på det man kopplar in i vägguttagen för att säkringarna ska hinna lösa ut innan kablaget orsaker bränder och kopplar man på för långa eller tunna förlängningskablar eller tex ett gäng långa kablar i serie så hinner alltså säkringen inte lösa ut innan en brand startar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Frågan återstår om det är verkligen säkert att plugga adaptern i denna ojordade förlängare. Spec på adaptern hittar ni i länken högre upp.

Om du syftar på bilderna tidigare, så är den EU kontakt (dubbelisolerad) och inte tar mer än 2.5A/600W (enligt kabelns spec), där din säger 1,5A (max) på 230V så ska det gå fint.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Gomer behöver inte bry sig ett skit om kabelimpedanser eller husets säkringars märkströmmar för att skaffa en 10m skarvsladd för sin 1,5A nätadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

@mrqaffe: Gomer behöver inte bry sig ett skit om kabelimpedanser eller husets säkringars märkströmmar för att skaffa en 10m skarvsladd för sin 1,5A nätadapter.

Bry sig, är väl lämpligt att alltid göra när det kommer till el.

Det handlar mindre om den korrekta belastningen som nog snarare än <0,5 A. Problemet är när fel uppstår. Då är tunna och långa ledare helt enkelt inte bra om man inte säkrar därefter - dvs lågt och snabbt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oxxyyd:

Blir det kortslutning i nätadaptern och förlängningskabeln är så lång och tunn att utlösningsvillkoret inte uppfylls så kommer kabeln att brinna innan säkringen löser ut. Det är därför det finns ett omfattande regelverk. Det är olyckligt att du påstår saker om du inte är kunnig i ämnet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gomer:

Prova att läsa första raderna i din manual : Class II product : This symbol indicates that it does not require a safety connection to electrical
earth (ground).

Permalänk
Medlem

Ojordad skarvsladd är inga konstigheter. Lätt att skruva ihop. Först när det blir jordad sladd kan man göra misstag och koppla fel. Borde finnas grejer i närmaste elaffär. Annars skulle jag kolla på Biltema, ClasOhlson eller Kjell.
Ojordad stickpropp går inte att ansluta till jordat uttag. Så kolla vad Du har för uttag. Jag är inte så noga, så skulle det krävas så tar jag en jordad stickpropp till tvåtrådig sladd. Det beror på vad jag har i andra änden. Ex.v. skulle jag aldrig köra en tvättmaskin ojordad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

Ojordad skarvsladd är inga konstigheter. Lätt att skruva ihop. Först när det blir jordad sladd kan man göra misstag och koppla fel. Borde finnas grejer i närmaste elaffär. Annars skulle jag kolla på Biltema, ClasOhlson eller Kjell.
Ojordad stickpropp går inte att ansluta till jordat uttag. Så kolla vad Du har för uttag. Jag är inte så noga, så skulle det krävas så tar jag en jordad stickpropp till tvåtrådig sladd. Det beror på vad jag har i andra änden. Ex.v. skulle jag aldrig köra en tvättmaskin ojordad.

Att fuska på det sättet har lett till dödsolyckor, använd aldrig någonsin jordade kontakter till ojordat skarvsladdar, apparaterna måste inte ens vara trasiga för att det ska kunna bli farligt och skulle någon annan få för sig att "låna" kabeln för att den finns till hands så kan det gå hur illa som helst.
Det finns även idioter som har kopplat elen själva och dragit 2 ledare och kopplat ihop återledaren och skyddsjorden i uttagen troligen i tron att det ok och för att spara pengar på att inte dra fram en egen ledare till skyddsjorden, men det de gjort är rena dödsfällorna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att fuska på det sättet har lett till dödsolyckor, använd aldrig någonsin jordade kontakter till ojordat skarvsladdar, apparaterna måste inte ens vara trasiga för att det ska kunna bli farligt och skulle någon annan få för sig att "låna" kabeln för att den finns till hands så kan det gå hur illa som helst.
Det finns även idioter som har kopplat elen själva och dragit 2 ledare och kopplat ihop återledaren och skyddsjorden i uttagen troligen i tron att det ok och för att spara pengar på att inte dra fram en egen ledare till skyddsjorden, men det de gjort är rena dödsfällorna.

Att använda jordade kontakter i ojordade uttag görs ju överallt. Vad menar du är farligt (förutsatt att inga fel uppstår)?
Att använda ojordade produkter i rum med jordade uttag kan däremot vara farligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Blir det kortslutning i nätadaptern och förlängningskabeln är så lång och tunn att utlösningsvillkoret inte uppfylls så kommer kabeln att brinna innan säkringen löser ut. Det är därför det finns ett omfattande regelverk. Det är olyckligt att du påstår saker om du inte är kunnig i ämnet.

Okej, nu tycker jag att jag får lägga mig i detta, då jag inte vet vf du vill ha sagt här, då det låter som skitsnack.

Alt 1. Kabeln klarar 600W kontinuerlig effekt, 2,5A enligt spec.
Alt 2. Kortslutning sker och kabeln lätt dra både 100-200A, vilket snabbt tar säkringen.
Alt 3. TS struntar i att läsa spec, och kopplar in 1800W på en 10A säkring, och du har då en brandrisk.

Mao... så länge TS vet, respekterar och kommer ihåg/märker kabeln att max klara 600W, så är det ingen fara. Dessa EU kontakter är av den anledningen designade till att inte kunna grenas vidare, så att man inte enkelt ska kunna göra överlast heller.

Räknar vi snabbt på koppars resitans på 0,75mm2 kabel, loopat (kortslutning) så pratar vi <0,5Ohm på hela kabeln. Mao... vi pratar flera 100A, och säkringen smäller direkt.
Han måste mao, lyckas manuellt lasta kabeln mellan ca 650-2400W(o lite marginal) för att kabeln ska ens vara i fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Att använda jordade kontakter i ojordade uttag görs ju överallt. Vad menar du är farligt (förutsatt att inga fel uppstår)?
Att använda ojordade produkter i rum med jordade uttag kan däremot vara farligt.

Nu var det inte riktigt det som beskrevs, utan man själva kabeln har ingen jordledare men kontakterna är av jordad modell, vilket kommer göra att kabeln ser ut att vara av jordad modell fast den inte är det. Detta kan bli farligt i applikationer där jordning är ett måste men inte kommer ske pga att någon har tillverkat en felaktig kabel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Klart det fungerar men vad händer om någon får för sig att använda/bruka sladden utan din vetskap? och olyckan är framme?
kör jordat och måla in listen i samma färg som taket. tror folk tänker mer annat än att undra över storleken på listen.

Permalänk
Medlem

@MultiMan & @Igelkott mfl.
Gällande vad kablarna tål... inte vad du borde använda, utan vad de tål:
http://www.energy-solutions.co.uk/technical-information

Vi pratar 6A @ 60 grader (rums temp 30), 10A @ 70 grader och 12A @ ca 90 grader
Mao, tom kortvarigt överlast runt 10A, ska denna klena 0,75mm2 kabel klara, under rimligheten att säkringen kommer smälla först.

Det är som sagt tidigare, endast farligt om användaren medvetet/omedvetet/ignorant väljer att koppla in något som är 600W+ i detta uttag, men om du kollar vad dessa enheter normalt ha, så finns inga 625W enheter med denna kontakt. Så utan grenuttag, utan 625W+ enheter... hur fan tänkte ni er att han skulle lasta tex 1500W?
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#CEE_...

It is also defined by Cenelec standard EN 50075 "Flat non-rewirable two-pole plugs, 2.5 A 250 V, with cord, for the connection of class II-equipment for household and similar purposes" which has national equivalents in most European countries, as described in IEC 60083.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkott:

Nej det görs verkligen inte överallt, det går inte att koppla så om du har moderna elprylar och skyddsjordning har varit ett krav vid nyinstallation sedan 1995, det finns en del gamla prylar kvar och en del sågar och filar i kontakter för att få dem att passa och en del bygger tydligen felaktiga skarvsladdar, det är nog tyvärr för vanligt att det förekommer men allt nytt som är godkänt de senaste 20 åren är inte byggt på det sättet.
Det uppstår ofta läckströmmar som ibland hamnar i höljet på apparaterna, höljet och skyddsledaren blir alltså spänningsförande och detta forum är ju ett bra exempel på det eftersom datorer ofta uppför sig så, nu ger deras nätfilter inte upphov till skador men med många apparater eller när det blir ett fel så kan det bli katastrof.
Du kanske dessutom ansluter flera apparater via en skyddsjordad grendosa som är kopplat i ett ojordat uttag och blir det då ett fel så blir allt som är inkopplat till samma "skyddsjord" (som inte är nån jord) spänningsförande, felet gör alltså även andra än den trasiga apparaten farliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det görs verkligen inte överallt, det går inte att koppla så om du har moderna elprylar och skyddsjordning har varit ett krav vid nyinstallation sedan 1995, det finns en del gamla prylar kvar och en del sågar och filar i kontakter för att få dem att passa och en del bygger tydligen felaktiga skarvsladdar, det är nog tyvärr för vanligt att det förekommer men allt nytt som är godkänt de senaste 20 åren är inte byggt på det sättet.
Det uppstår ofta läckströmmar som ibland hamnar i höljet på apparaterna, höljet och skyddsledaren blir alltså spänningsförande och detta forum är ju ett bra exempel på det eftersom datorer ofta uppför sig så, nu ger deras nätfilter inte upphov till skador men med många apparater eller när det blir ett fel så kan det bli katastrof.
Du kanske dessutom ansluter flera apparater via en skyddsjordad grendosa som är kopplat i ett ojordat uttag och blir det då ett fel så blir allt som är inkopplat till samma "skyddsjord" (som inte är nån jord) spänningsförande, felet gör alltså även andra än den trasiga apparaten farliga.

Alltså... faran är att sätta jordade apparater i ojordade uttag. Och dumt nog, behöver du verken fil eller något special knep för att göra detta på samtliga hem byggda före 1995. Detta är faran idag...

Att ta ojordade apparater (pre 1995) och sätta i jordade uttag är som att köra en gammal bil utan airbag/säkerhetsbälten. Den blir inte mer farlig oavsett jord eller inte, om den saknade jord redan från början. De är designade en tid före detta... men konstigt nog passar det inte, trots att ingen "ny" fara föreligger.

Varför i H man gjorde det detta hållet som det är idag förstår jag inte, för det säkra vore att du aldrig ska kunna sätta jordade apparater (som behöver sin skyddsjord) i ojordade uttag, vilket du kan, utan mods, utan något. Där är problemet idag...