Permalänk
Medlem

Lätt MC

Tja, som rubriken står så är det lite frågor angående A1 eller Lätt MC, fyller 16 i mars och funderar på ta A1 kort, pengarna finns redan nu så det är ju inte problemet, det enda problemet jag anser vara är att bli av med min moppe isåfall (har en Derbi Senda 2016 SM) och sett på blocket sälja de för runt 25, köpte den för 30 så ser inte att de är en super stor förlust men tänker väl mest på att jag är lite sent ute för de pengarna eller dyl. Iallfall till frågorna!

Är det värt att skaffa A1 enligt er över AM? Varför?

Vilken hoj borde jag skaffa ifall jag vill ha en 2-taktare som en KTM EX-C men eftersom den är så mainstream enligt mig vill jag ha något mer unikt och till sista frågan.

Kan man klara A1 provet utan att övningsköra/körlektioner? Tar jag bara RISK 1&2+uppkörning och teori som är det enda som är obligatoriskt, gör jag bara dessa 4 steg så kostar det 5000kr och tar jag kör lektioner blir det betydligt dyrare.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@ZeSalmon:

Tog a2 kort förra året, jag hade kanske övningskört 500 mil privat med min pappa innan jag skrev in mig på körskolan. Tog totalt 5 lektioner i trafik och en på manöveringsbanan för att få tips. Att klara utan lektioner får jag säga är svårt pga att det är framförallt tekniken i hur du ska framföra motorcykeln, placering, blicken etc som påverkar om du kommer klara det. Tror mitt körkort gick på kanske 10 inklusive uppkörning, hyra av hoj, risk 1 och 2 körlektionerna etc men det har jag glömt nu Jag hade inte klarat det utan lektionerna. Du kan bli kuggad om du håller blicken fel i kurvor och korsningar, fel placering etc. Så några lektioner rekommenderar jag verkligen. Jag hade en bra uppkörare som var rutinerad och gav ett väldigt stort lugn, dessa är dock relativt sällsynta. Tyvärr är det så att privatister blir lite nersedda på också fortfarande. hade en i min grupp som var privatist, han körde väldigt farligt och blev kuggad efter 2 moment. Men gör som du vill men det är en engångskostnad, jag har redan glömt av att jag la upp pengar på kortet förra året

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Tja, som rubriken står så är det lite frågor angående A1 eller Lätt MC, fyller 16 i mars och funderar på ta A1 kort, pengarna finns redan nu så det är ju inte problemet, det enda problemet jag anser vara är att bli av med min moppe isåfall (har en Derbi Senda 2016 SM) och sett på blocket sälja de för runt 25, köpte den för 30 så ser inte att de är en super stor förlust men tänker väl mest på att jag är lite sent ute för de pengarna eller dyl. Iallfall till frågorna!

Vilken hoj borde jag skaffa ifall jag vill ha en 2-taktare som en KTM EX-C men eftersom den är så mainstream enligt mig vill jag ha något mer unikt och till sista frågan.

Kan man klara A1 provet utan att övningsköra/körlektioner? Tar jag bara RISK 1&2+uppkörning och teori som är det enda som är obligatoriskt, gör jag bara dessa 4 steg så kostar det 5000kr och tar jag kör lektioner blir det betydligt dyrare.

Tack på förhand

På just den här punkten tycker jag man ska väga in hur stort intresse man har för de, är det värt att lägga de pengarna på de samt om 2 år kan du ta B-körkort.

Har du kört mycket moppe innan så kan du grunderna och borde inte behöva allt för många lektioner skulle jag påstå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vet ej om jag är rätt man att svara på det då jag är gammal nog att kunna vara far till dig...

Då jag är mc-frälst så är det självklara svaret att JA, klart som f*n du ska ha mc!
Kommer ju en dag då du är gammal nog att växla till tung mc och det är det roligaste man kan göra med kläder på!
Nu har TSV ändrat reglerna x antal ggr sedan jag tog mitt kort men förr behövdes bara en uppkörning för att det "lätta" mc-kortet ska bli ett "tungt" - det är bara att sondera TSV hemsida.
Min grabb är snart 15 och har införskaffat en Derbi Senda så jag o sonen är ute och "övningskör" på grusvägarna. För detta ändamål köpte jag in en snorbillig 2T som är väldigt unikt och kanske ett tips (om du nu hittar någon) - en Honda CRM125. En yster liten sak som verkligen har den rätta 2T känslan.
(kommer avyttras i april när sonen är 15 och får köra moppen lagligt)

Den sista frågan råder jag dig konsultera en trafikskola som bör kunna svara på det. Men skulle bli oerhört förvånad om du inte kan komma undan enkom med uppkörning - så var det förr iaf...

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

När du fyller 16 kan du ju börja övningsköra med bil så mitt råd är att vänta och inte se om du vill spara pengarna till B-kort istället. Det kan hjälpa dig enormt om du letar jobb i framtiden och motorcykelkort kan du ta efter det i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att skaffa A1 över AM? du har väl förhoppningsvis redan AM ifall du kör moppe idag?

Vad gäller körlektioner så skulle jag säga att det är givet! hade du haft bilkörkort och några års trafikvana sedan innan så kan man kanske komma undan utan lektioner. Tyvärr så är väl (iaf i mina ögon) A1 det svåraste kortet du kan ta pga av just bristen på trafikvana i kombination med att det ställs ganska höga krav på hojhantering och placeringstänk (mycket mer än när man tar B-kort)

Personligen så hade jag B-kort i 10 år sedan köpte jag en hoj, nötte lite på manöverbanorna på inhägnat område (jobbet), tog riskkurserna och sedan hoppade direkt på teori och uppkörning utan körlektioner.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

klart grabben ska ha MC. som shia skulle ha sagt;

JUST DO IT

Permalänk
Medlem

Bara för att du kört moppe så är det inte säkert att du har ett bra MC beteende.
Jag var trögfattad så jag tog 12 lektioner när jag tog MC kort
Trots att jag har haft B kort i 15 år.
Det är viktigt att hitta rutinen med hur man ska titta på skyltar innan en korsning och sedan placera sig med trafiken.
Budgetera gärna med 10 lektioner.
Klarar du dig med 5 så är ju det superbra. Men några lektioner är iallafall billigare än en sjukhusvistelse.

Och såklart ska det vara A1. Det är ju lite mer på riktigt.

Permalänk
Medlem

A1 är superbra, då är det mycket lättare att ta A2 senare! Började själv med A1, tog endel lektioner, beror mycket på vilken hoj man har och hur mycket man har möjlighet att köra privat.

Men jag skulle iaf ta 1 lektion manöverbana samt 1 låtsas köra upp lektion!
Lycka till!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag har själv A-körkort sen 2012 innan de nya reglerna kom. Jag tycker det är svårt, antingen A1 eller vänta tills du är 18 och ta A2, därefter A efter två år till.

Nu för tiden måste man köra upp för varje gång man "uppgraderar" sin A-behörighet. Dessutom räknar försäkringsbolagen inte in de år man haft A1+A2 när man kollar premier, utan enbart hur länge man haft den behörigheten hojen är registrerad på.

Men Go for it, A1, jag hade nog haft svårt att vänta 2 år till jag också.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Som sagt, några lektioner är bra. Även om man själv tycker man är bra på att köra så är det alltid nånting man inte tänkt på, som ens förälder inte heller tänkt på. Tex lyfta blicken, placering osv. Ta sig runt konbanorna kan bli enklare med lite tips från körskolelärare.
Räkna även med att inte klara uppkörningen på första försöket, jag gjorde det inte, fastän jag kört moppe innan och övningskört säkert 100mil med min pappa(övningskörde sommaren när jag var 16, körde upp först våren när jag var 17).
Jag tror även att bilkortet blev lättare att ta efter att ha tagit MC-kort, det är ju samma teori om man räknar bort det MC-specifika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tog A kort nu i höstas, Har inte kört MC öht förutom lite olovlig körning på cross. Signade upp mig på körskola slutet Augusti. Hade kortet i näven i mitten av Oktober. Tog 5 körlektioner via skolan.

Kortet kostade mig totalt 11250kr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Om det är värt att uppgradera till A1 beror väl lite på varför du kör och hur långt.
Kör du bara för att det är kul så, ja, det är roligare med lätt MC, även om en sådan åxå är rätt trött jämfört med en tung.
Kör du för att transportera dig från A till B så beror det ju på hur långt det är. Är det bara någon mil blir inte tidsvinsten så stor.

Om du behöver övningsköra?
Jo, det är högst troligt. Jag har visserligen inte koll på vad för manöverprov som ingår i AM-uppkörningen, men manöverprovet för MC är inte helt busenkelt om man inte har övat eller på annat sätt skaffat sig kunskapen genom lite mer tekniskt avancerad körning, tex tävla i motocross eller liknande.

Måste man göra det på körskola?
Njae... Om man känner någon med MC-behörighet och skaffar en egen MC så kan man ju övningsköra privat. Man kan ju för all del öva på manöverproven även på moped, åtminstone till viss del. Så länge det är en manuellt växlad moped. Det är dock alltid värt att ta åtminstone någon lektion på körskolan för att få tips om vad man ska tänka på. Bara för att man har MC-kort behöver det inte innebära att man har koll och är en bra lärare.

Ang. MC-modell så vet jag inte hurvida det är kul att köra offroad med max 11kW och ska man inte köra offroad är det ju vettigare med en väghoj, så jag föreslår Honda NSR 125. Kanske får ha lite tålamod innan den dyker upp någon har inte riktigt koll på hur vanliga de är nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag tog A kort nu i höstas, Har inte kört MC öht förutom lite olovlig körning på cross. Signade upp mig på körskola slutet Augusti. Hade kortet i näven i mitten av Oktober. Tog 5 körlektioner via skolan.

Kortet kostade mig totalt 11250kr.

Det där låter riktigt billigt eller har jag fel?
Funderar själv på hoj kort nu i sommar nämligen.

@NatureBoyyy
Ska du ta A-kort senare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Ska se om jag kommer ihåg allt:

5 lektioner = 4000
Risk 1: 700
Risk 2: 3000
Uppkörning: 3000
Teoriprov: 325
Internettester: 600

Totalt: 11625:-

Så blev några hundra mer än jag trodde men typ Mindre än 2 månader tog det med så det var lätt som en plätt.

Dock drar ju kostnaden iväg när man ska köpa hoj och alla kläder och försäkringar och fan o hans moster. Tror jag är uppe i 80k nu när allt är inköpt.

Bonus: Här är jag och min Buell 1125CR som jag inte kört mer än 10min. Fy fan vad jag vill ha vår nu

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom men i min erfarenhet, absolut, tog A1 när jag fyllde 16 och att komma ifrån moppe, det är inte jämförbart, man kan helt plötsligt förflytta sig lite längre sträckor utan att det tar tre dagar. jag la ungefär 10k på kortet och köpte en då 3 år gammal Honda CBR 125 -08 för 22k, uppgraderade aldrig mitt kort till A2 elr A men har däremot kvar min 125a som jag fortfarande kör lite på sommaren

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

mitt låg på mellan 10-11 också men körde en hel del privat ^^

yes ska jag göra nästa sommar ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Jo tack tänkte lite så som han ovan så ang. blicken så tycker jag ändå har den.

@NatureBoyyy: Du menar typ att blicken ska vara dit jag ska t.ex?

@Andreaz1: Tyvärr kan jag inte detta. Då ingen utav föräldrarna har svenskt körkort.

@Langelus: Jo det är lite min plan, kanske sälja moppen, skaffa hoj och sedan köra lite bara egen manöverbana i närheten. Enda problemet blir väl ifall man blir stoppad på vägen dit...

@daskedennis: Intressant nu när du snackar försäkring, bor ju i stan men ska flytta lite utåt och försäkring är pissdyr på min moppe redan på skyhöga 800kr/månad... Iallfall så planen är ju självklart att ta A2 ifall jag tar A1 tar jag inte det så är det bara lite dumt, men man hade ju kunnat strypa hela motorn till besiktningen och sedan avstrypa? För att få den som "A1" när den inte är det? Eller?

@dumbo: Anledningen till att jag inte övningskör är väl att jag inte vet någon med MC körkort sedan så tänker jag att jag gärna vill ha cross då jag redan har en "cross" så de är ändå samma höjd förutom att den nya är kraftigare, anledning till jag vill ha supermoto eller vad man ska säga är väl för jag älskar den slag av hoj och åker ändå lite på små stigar/små skogar men kör 80% av tiden på vägen.

@Hymer: Ser riktigt fett ut, grattis! Jo blir väl dyrt och saken är väl att jag vill finansiera allt själv då jag redan tog med mina besparingar AM+moppe. Känner inte att jag vill typ ta mer för att man vill ändå ha kvar när man är 18 även ifall det redan finns mer. Därför man "sparar" väl antar jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Andreaz1: Tyvärr kan jag inte detta. Då ingen utav föräldrarna har svenskt körkort.

Du måste ju inte övningsköra med dina föräldrar.

Istället för att göra 5 inlägg på rad kan du ju citera alla i ett inlägg.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Haha sorry, brukar inte använda SC så ofta så tänker inte på det. Men jo, farsan vill att man ska övningsköra med hans kompis som jag också känner men de är båda 50bast så liksom idk. EDIT, så rensade lite!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Andreaz1: Haha sorry, brukar inte använda SC så ofta så tänker inte på det. Men jo, farsan vill att man ska övningsköra med hans kompis som jag också känner men de är båda 50bast så liksom idk.

Vad spelar deras ålder för roll i det hela?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Nej men mer deras mentalitet, iaf min farsas, kanske inte så trevlig att övningsköra med. Trots allt är ju åldern bara en siffra ;P

Permalänk
Hedersmedlem

Ta lektioner, det är lätt att känna sig duktig men man har alltid mer att lära sig. Det är de professionella som vet vad som kollas efter på uppkörningen, vanliga fel, bra tips och trix som man inte tänkt på osv.

Permalänk
Medlem

Skaffar du A1 så kan lätt uppgradera till A2 när du är 18 genom att bara göra ett körprov. Efter två år kan du sedan ta A genom körprov. Då får du tungt mc kort redan när du är 20 istället för 24.

Genom att ta A1 nu så blir det lättare för dig att ta bilkörkort då du har bättre trafikvana. Att ta A1 är samma steg som A2 eller A och de kräver mer från en än B-körkort, så räkna med att du behöver körlektioner.

Om det är värt det kan bara du svara på.

Permalänk

Jag tog A2 kortet i Augusti och det var det bland det bästa som har hänt mig, jag skulle definitivt ha tagit A1 när jag var 16 men fick inte för mamma. Även om du inte planerar på att ta A2 eller A kort sen så är det fortfarande mer frihet än vad du någonsin kommer ha på en moppe.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

[quote postid="16615581" userid="259325" name="ZeSalmon"]
@daskedennis: Intressant nu när du snackar försäkring, bor ju i stan men ska flytta lite utåt och försäkring är pissdyr på min moppe redan på skyhöga 800kr/månad... Iallfall så planen är ju självklart att ta A2 ifall jag tar A1 tar jag inte det så är det bara lite dumt, men man hade ju kunnat strypa hela motorn till besiktningen och sedan avstrypa? För att få den som "A1" när den inte är det? Eller?

Om du kör runt med en felreggad motorcykel så är det olovlig körning då du inte har körkortsbehörighet för det. Kan ge böter och att du blir av med körkortet. Kan dessutom ge nekad ersättning av försäkringsbolaget då det kan ses om försäkringsbedrägeri om du försäkrar på en lägre effekt än vad du kör på. Så det bör man inte göra.

De nya reglerna reglerar också vilka motorcyklar som är lagliga att strypa till A2. Tidigare kunde man strypa vilken hoj som helst till max 25kW, men nu får man inte ha hur hög urpsrungseffekt som helst längre, t.ex supersporthojar på 600cc och 110 hästar. Detta då många olyckor involverar supersport/superbike hojar.

När det gäller A1 får motorcykeln inte ha högre än 125cc oavsett, så där är det inte ens lönt att "avstrypa" hojen, den går inte fortare för det.

Så allt det här behöver du inte oroa dig för förrän du ska fixa ditt A2 kort, men då gäller det att ha tungan rätt i mun, så du inte köper en motorcykel som är olaglig att köra på A2-kort även om den är strypt.

Jag pungar 11000kr/helår för min försäkring på min ducati, bor i storstad. kostar skjortan men värt det för mig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

När det gäller A1 får motorcykeln inte ha högre än 125cc oavsett, så där är det inte ens lönt att "avstrypa" hojen, den går inte fortare för det.

Så du menar att t'ex en RS125 som har 28hk orginal inte går långsammare när den är strypt till 15hk ? Dessutom är de ganska enkla att trimma till runt 40hk, går de inte fortare då heller? Fattar faktiskt inte hur du tänker här, är ju inte kubiken som avgör hur fort en hoj går, då hade ju en intruder 1800 stekt en supersporthoj

Edit: @TS, kolla in cagiva mito, skitsnygga och 33hk orginal på evo-modellen

Permalänk

Självklart ska du skaffa A1-kort om du har möjlighet till det! Jag gjorde det när jag fyllde 16, och eftersom jag bodde en bit utanför staden gjorde det jättestor skillnad för min frihet att ta mig till aktiviteter och vänner. För att inte tala om hur roligt det är! Sedan tog jag "A med begränsning" som det hette när jag fyllde 18, och fick riktigt A när jag blev 20.

Jag tror dock absolut att du kommer behöva ta ett antal lektioner för att klara av uppkörningen. Jag vet inte vad som testas för AM, men A1 innebär i alla fall samma prövning som för B, och det är ju väldigt många som har svårt att lyckas med den uppkörningen trots att de övat massor. Uppkörningen är ju dessutom betydligt dyrare för MC än för bil, så kan en extra lektion få dig att slippa en till uppkörning går du klart med plus.

Själv så hade jag kört moped i ett år, och övningskört mycket på 125:an med min pappa, men tog ändå en lektion för att kontrollera att det inte var något vi missat. Det var det tydligen, så vi fick fortsätta öva privat ett tag till innan vi gav oss på uppkörningen. Trots att man tycker att man kan köra alldeles utmärkt både i manöverbanorna och i trafiken är det så mycket som de tittar på under en uppkörning, att det är väldigt lätt att missa något. Som någon annan påpekade tidigare i tråden påstod den körskoleläraren också att det är svårare för privatister att klara uppkörningen, så han lade in ett gott ord för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Tack på förhand

Helt klart värt att skaffa. Tog A1 2015 och ska ta A2 nu i vår, bland det bästa jag har gjort någonsin. Fruktansvärt kul att köra och är inte ens i närheten av att köra moppe. Du kommer troligen inte klara kortet om du inte övningskör, tog dock själv bara 1 eller om det var 2 lektioner och det gick bra men jag övningskörde privat säkert 500 mil innan jag tog kortet (pga långa väntetider på uppkörning) Men jag skulle helt klart rekommendera att du ska ta Mc kort och det är bra att köra med äldre förare då du kommer få mer kunskap om mc körning då dom har gjort misstag som dom gärna lär dig att undvika, har fått flera polare o ta mc kort, dom sa att det är lite kämpigt i början men att dom inte vet vad dom skulle ha gjort om dom inte hade tagit mc kort. Man kan ta sig mycket längre på mc och det finns så mycket trevliga saker man kan åka på, det är en gemenskap med andra mc förare som man inte kan tänka sig och nya vänner dyker upp hela tiden.
Jag var ungefär som dig, jag ville också ha en lite annorlunda/unik hoj så för mig blev det en Suzuki VL Intruder 125cc samt en Suzuki Volusia Intruder 800, inte den rappaste accelerationen men blickarna på stan får man kan jag säga.
Såg att det var många som skrev att du skulle spara till bil/B-kort istället och det tycker jag inte. Bil kan nästan alla köra men Mc det är en konst som inte alla bemästrar, och om dom själv körde mc så skulle dom inte säga så. Samt bil är ett hjälpmedel men mc det är en livsstil helt klart

Hoppas detta hjälpte lite med tankarna om du ska ta A1 eller inte och hoppas att du joinar gemenskapen bland oss mc åkare xD
Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Jag är i princip samma situation som dig förutom att mina föräldrar är starkt emot a1-kort... Pengarna har jag så det är inte det som problemet utan det tycker ba att det är för farligt etc.

Jag skulle säga att a1 kort är lätt värt det bara för hastighetsökningen jämfört med 45 km/h samt att du får köra på motorväg.