bra enkla backup program

Permalänk
Medlem

bra enkla backup program

Vet inte men verkar inte alls funka med systemavbildning i windows som jag testat, skulle behöva göra det senast nu men den hittar ingen sådan fast jag har en liggandes på en extern disk.
Finns det några andra tillförlitliga program enkla o lätta att använda o göra systemavbildningar med så man är på säkra sidan? Hellst gratis program om det finns.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Paragon Backup & Recovery Free
Macrium Reflect Free
EaseUS Todo Backup Free
Acronis True Image betalprogram
Clonezilla, gratis

Permalänk

Acronis TrueImage som CeciliaB nämner, tyvärr kostar det pengar men vill man arbeta med imagebackuper så är det riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Veeam Endpoint.

Permalänk
Medlem

Fyller i kören som rekommenderar Acronis True Image. Har kört det sedan 2013 och det funkar utmärkt. Har två gånger räddat mig från när döden upplevelser. Backar upp alla mina datorer till min NAS dagligen.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

@Fear: Instämmer med @joakim99, Veeam Endpoint Free, professionell teknik med BMR helt gratis, kan inte bli mycket bättre!

Edit: Saknar dock att den inte startas som en tjänst med egen konto. Det finns då en potentiell risk som innebär att ransomvare kan få åtkomst till valvet med användarens konto och kryptera även backup-filerna. CrypoLocker t.ex. krypterar bara vissa filändelser vilket gör att man klarar sig men senare iterationer eller varianter kanske kommer åt även backup-filerna. Man bör ha det i åtanke när man planerar för sin backup-strategi.

Edit 2: Förtydligande: Ovan gäller om man tar backup till en lokalt ansluten USB-disk. Den är då även tillgänglig för den skadliga programvaran. Har man, som i mitt fall, i stället en NAS som Veeam ansluter med ett eget konto mot lösenordsskyddad resurs för backup-filerna krävs betydligt mer sofistikerade former av attacker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Återställnings enhet ??

Skrivet av Fear:

Vet inte men verkar inte alls funka med systemavbildning i windows som jag testat, skulle behöva göra det senast nu men den hittar ingen sådan fast jag har en liggandes på en extern disk.
Finns det några andra tillförlitliga program enkla o lätta att använda o göra systemavbildningar med så man är på säkra sidan? Hellst gratis program om det finns.

Kanske en dum fråga... men hade du skapat en återställningsenhet; dvd, cd, usb etc som du använder när du försöker återställa från image backupen?
Använder själv Windows Systemavbildning "Säkerhetskopia av systemavbildning" som jag testat att återställa ifrån med lyckat resultat. Här däremot ännu ej behövt använda skarp, men som någon här i forumet rådde mig till så har jag testat att mina backuper fungerar.