Tips önskas: Visualisera att man är uppkopplad via VPN (Windows 10)

Permalänk
Medlem

Tips önskas: Visualisera att man är uppkopplad via VPN (Windows 10)

Hej!
Jag använder ofta olika VPN-uppkopplingar för jobb. Vill gärna ha tips på något bra sätt (eller program) att visa vilken VPN man är uppkopplad. Typ ett "Always on top" fönster som man kan lägga på ett strategiskt ställe som man kan starta från batch-kommando eller skript. Jobbar mycket i fullskärm så att ändra bakgrundsbild är ingen bra idé.

Kan alltid koda något själv men har lite ont om tid för tillfället så det får bli "plan b".

Permalänk
Medlem

Har du kollat på rainmeter? Där kan man få "modulerna" att alltid vara överst. Sen om det finns en modul för att se vilken vpn man är ansluten till låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Legendarisk

@fredl: Ett annat alternativ är att lägga till en ikon bland notifieringarna i taskbaren och uppdatera den vid ändringar, här är ett exempel på hur en sådan kan styras via PS: https://technet.microsoft.com/en-us/library/ff730952.aspx

System.Windows.Forms.NotifyIcon

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Har du kollat på rainmeter? Där kan man få "modulerna" att alltid vara överst. Sen om det finns en modul för att se vilken vpn man är ansluten till låter jag vara osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset!
Glömde att skriva att jag startar VPN manuellt från ett skript så jag kan alltid göra anrop i det.

Hittande själv XNote Stop Watch. Den kan man starta / stoppa från cli. Man kan också sätta olika profiler med olika typsnitt och färger. På så sätt skulle jag kunna hålla koll på hur länge jag har varit uppkopplad mot ett system.

Ska kolla mer på Rainmeter när jag har tid för det verkar bra.

http://www.xnotestopwatch.com/

För att starta: xnsw.exe start /c=profile.xnsw
För att sluta: taskkill /IM xnsw.exe

XNSW håller koll på ställningen och fortsätter att räkna nästa gång man startar.