HBO fungerar ej på Linux (Ubuntu)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
44°45'38.5"N 17°11'19.4"E
Registrerad
Jun 2011

HBO fungerar ej på Linux (Ubuntu)

Hej Alla

Jag undrar varför är så jävla besvärligt att få igång HBO och Netflix på Ubuntu.
Jag följde massa guider men inte en enda som stämmer.

Tänkte köra Lite linux som OS men när jag såg att vanliga streamnings tjänster fungera inte, då är bättre att behålla Windows

mvh
Njanja

Rubrik /moderator

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 8GB/2X500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Det är som vanligt - tilläggsprogrammen som krävs för DRM-tjänster som HBO Nordic och Netflix är inte utvecklade för Ubuntu. Det är inte Ubuntus fel. Det kan bero på olika saker, men troligen för att användarbasen är för liten. Det blir en ond cirkel.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Jag kör bara Netflix som webapp via Chrome. Egen ikon i taskbaren och allt funkar prima

Edit: Hur feun embeddar man bilder på SweClockers...

Edit2: Tack @mrqaffe. Försökte img-taggen först men blev fail, måste använt fel URL eller nåt

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
teamspeak.sweclockers.com
Registrerad
Dec 2010

Netflix funkar nativ i crome på Linux då Netflix Dumpade silverlight så allt du behöver är ett netflix konto och Crome . HBO vet jag inte om det funkar.

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

https://github.com/cshorler/hal-flash

Kolla om det paketet redan finns i din repo/dist, och svär lite mindre. Fungerar inte längre med Chrome som jag förstått det. Men alla Chromium-baserade webbläsare som du kan lägga in Adobes Flash Player för PPAPI bör det fungera på. Vad är det du försökt? Netflix kräver webbläsare med DRM, så Chrome eller att extrahera Widevine från Chrome och köra i någon Chromiumbaserad webbläsare, finns skript som fixar det. Firefox tror jag nyligen fått Widevine-stöd också, så där ska du inte behöva göra något om du kör en uppdaterad version.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Netflix fungerar utmärkt i Chrome eller Chromium.

HBO däremot... har jag ej fått att fungera på grund av att de ej kör HTML5 utan envisas med Flash-skitet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av pålis:

Jag kör bara Netflix som webapp via Chrome. Egen ikon i taskbaren och allt funkar prima

http://imgur.com/a/O3fqM

Edit: Hur feun embeddar man bilder på SweClockers...

Man länkar in dem med "img" taggen, så här >

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Jag undrar varför är så jävla besvärligt att få igång HBO och Netflix på Ubuntu.
Jag följde massa guider men inte en enda som stämmer.

Tänkte köra Lite linux som OS men när jag såg att vanliga streamnings tjänster fungera inte, då är bättre att behålla Windows

mvh
Njanja

Jag testade faktiskt att installera Chrome nu och det funkar direkt med Netflix. Jag kör Mint Debian.
Ladda hem Chrome här:
https://www.google.com/chrome/browser/desktop/index.html

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Flash som sådant har jag inga problem med i varken FireFox eller Chrome.
Dock så vägrar spelaren på HBO faktiskt spela upp något. Ser den bara ladda utan att något händer.
Netflix fungerar bra. Vad är det som sätter käpp i hjulen?

Kör Ubuntu 17.04.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

@njanja: Installera firefox 52 eller nyare så funkar netflix "out of the box"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Jag fick aldrig heller HBO att fungera i Linux.

Följde också en del guider som använde Silverlight, moonlight etc. Har också för mig HBO har HTML5 spelare i beta stadiet som man kunde aktivera men filmerna stod bara och tuggade.

Detta var dock 1-2 år sedan.

mITX <3
Ryzen 5 1600x | Sapphire Nitro+ RX480 4GB | TridentZ 16GB |
Nikon D750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Inga uppdateringar kring HBO Nordic och html5? Har ordnat en linuxdator till min gamla mamma och hon tittar på Netflix, SF Anytime och HBO... Där det sistnämnda givetvis blir problematiskt då skiten inte rullar på linux.

För övrigt testade jag HBO en månad och körde via min smart-tv och dator, så mycket tekniska problem och telefonköer har jag sällan skådat. Känns som de lagt ut all utveckling på Indien, tagit 20 separata team och låtit de göra olika saker och sedan försökt få ihop det på slutet. Tragiskt dåligt slutresultat oavsett.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Så länge HBO ligger kvar på en föråldrad lösning med flash lär det inte hända något. Att deras Android app i kombination med Chromecast emellanåt fungerar kasst är väl en fingervisning om det går lite si så där på den tekniska fronten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Det är ibland per design att det inte fungerar, Netflix till exempel krävde/kräver? att du hade skylake och windows 10 för att få ta del av deras hd innehåll, var mycket diskussioner här, vet inte exakt hur det har blivit. Det är inte så att dom som paketerar och gör distrubitioner, ej heller kernel-skrivarna gör något med ondo, det är snarare streaming-tjänsterna som inte erbjuder sina tjänster till alla.

Drm är ju accepterat som en ny webb-standard, så om det blir lättare eller svårare är svårt att säga, på ett sätt blir det nya sätt att paketera mjukvara och html5 tar bort behovet av flash, men åt andra hållet så jobbas det på mer inlåsta lösningar varje dag..

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ 512gb M2 pcie @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Vill mest bara skriva av mig lite.

HBOs produkt är skit. Deras app hängde sig stup i kvarten, den fungerade dåligt på OS X och inte alls på Ubuntu. Det är ju som att de vill att man konsumerar media på andra sätt än det de tar betalt för...

Kräks i munnen på all jävla bullshit såna här företag håller på med. Spotify fungerar, netflix fungerar, varför kan inte HBO rycka upp sig och fixa sin skitkod?