Intel Pentium MMX vs AMD K6

Permalänk
Medlem

Intel Pentium MMX vs AMD K6

Har en gammal burk som jag börjat fixa i ordning.

Det sitter en AMD K6 200 i moderkortet, i en låda hittade jag en Pentium 166MMX.

IPC tycks AMD kick Intel ass och vara en helt ok CPU för sin tid.

Frågan är, hur var verkligheten om man vill köra lite gamla spel från eran ?

Som jag förstått det så har K6 stöd för MMX, CPU:n jag sitter med har lite högre klocka, men finns det fördelar med en genuin Intel Pentium MMX i några fall ? Kanske går det klocka den en aning också..

Minnet från denna tid sviker mig, vad minns ni ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Minnet sviker även mig och kanske är det demens som smyger på vid ålderns höst men vet jag körde k6-2 tror det var en 400mhz med tnt 2 vanta pci och vad jag minns smiskade man pentiums på den tiden och böt från pentium till den gick sen till celeron 600 som klockad smiskade båda

Men just MMX var väll det man ville åt men k6 och k6-2 hade ganska mycket högre fps i spel än pentiums vad jag minns men minns inte nå exakta spec i huvudet men hade varit roligt att haft en likadan igen för är nog cpu´n jag använt lägst och spelat mest på och skrev mest för jag vart så jävla nostalgisk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Pentium I och K6 var ungefär lika snabba på heltal, Pentium vill jag minnas var aningen snabbare på flyttal. Beträffande implementationen av MMX har jag ingen aning, men programmen från den tiden använde knappt MMX alls.
Eftersom din K6 är högre klockad så borde den vara snabbare på allt, utom möjligtvis på kod optimerad för Pentium som använder flyttal mycket som exempelvis Quake.

Ta dig gärna en titt på denna tråd, där finns diverse relevanta testresultat:
http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=34666

Permalänk
Medlem

Om du tänker åt andra hållet, så har K6:an en uppenbar fördel; den är inte multiplierlåst. Överklockning på multi är förvisso svårt, kan inte påminna mig om något S7-moderkort med högre multiplier än 3 (MMX233 tolkar dock 1.5-multin som 3.5), och ptja, ska du skaffa ett SS7-moderkort, så är ju en K6II eller III betydligt mycket intressantare processorer än någon av de du har. Eller så kör du Socket 1 och PII/PIII, så får du både en jäkla sprutt och mogen MMX-implementation, samt det bästa i chipsetväg Intel nånsin gjort. Uppåt är kort sagt poänglöst att gå med de grejer du har.

Det intressanta är möjligheterna att klocka ner den. Du får en väldigt flexibel processor, som du kan köra i allt mellan 75 (50x1.5) och 200 MHz. Trixar man lite med cacherna på det, så får man en enorm spännvidd.

Jag hade definitivt tagit K6:an.

Om du ändå vill köra MMX:en, så kolla upp så moderkortet är kompatibelt först. P55C kör till skillnad från äldre S7-processorer olika spänningar för kärna och periferijox, och detta har inte alla S7-moderkort stöd för.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kortet klarar dubbla spänningar, tror det var VX chipset om jag inte minns fel.

Har ingen anledning att byta CPU då jag både har en 486sx25@33 samt en PII 350 "någonting" och lite nyare maskiner efter där, så denna fyller en skarv rätt bra. Har även några äldre Pentium-prollar liggandes tror jag, om jag skulle vilja köra ännu äldre.

Jag tror jag kör vidare med K6:an som sitter i, blåste rent hela datorn med tryckluft noga samt bytte kylpasta till CPU:n ( hittade en gammal tub arctic silver som faktiskt kändes helt färsk ! ) och smorde upp fläkten, fick den nästan helt tyst vilket är väldigt ovanligt på gamla socket7 burkar.

Ska bara se om jag kan få igång ett SB Live i DOS med drivare från nätet, hade något noname ISA kort men det var bara krångel, annars får jag snoka reda på ett äkta ISA ljudkort också, det hade dessutom varit trevligt att kunna använda i min "hel ISA" 486sx.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

K6 var lite snabbare än Pentium MMX mend det var inte mycket snabbare om jag minns rätt.

Pentuim MMX var dock riktigt skoj att överklocka med rätt exemplar, den jag har liggande här har varit uppe över 300mhz och vänt utomhus en kalll vinterdag. Körde den länge på 263mhz, 83x3,5. Multipellåsningen på dem verkar en aning godtycklig och detta var på ett riktigt enkelt moderkort med något halvobskyrt chipset från SiS med integrerad grafik och diverse andra egenheter. Samma kort tog förövrigt även K6-2 processorer utan protest.. i 400mhz.

/nostiagi-rant

SB live går att få igång i Dos relativt enkelt, nu är det några år sedan jag hade det kortet i någon dator men vill minnas att det fungerade klockrent i Dos på win98-tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

K6 var lite snabbare än Pentium MMX mend det var inte mycket snabbare om jag minns rätt.

Pentuim MMX var dock riktigt skoj att överklocka med rätt exemplar, den jag har liggande här har varit uppe över 300mhz och vänt utomhus en kalll vinterdag. Körde den länge på 263mhz, 83x3,5. Multipellåsningen på dem verkar en aning godtycklig och detta var på ett riktigt enkelt moderkort med något halvobskyrt chipset från SiS med integrerad grafik och diverse andra egenheter. Samma kort tog förövrigt även K6-2 processorer utan protest.. i 400mhz.

/nostiagi-rant

SB live går att få igång i Dos relativt enkelt, nu är det några år sedan jag hade det kortet i någon dator men vill minnas att det fungerade klockrent i Dos på win98-tiden.

Jupp, det kan man säga. 233:orna är sällan, om inte aldrig multipellåsta, men de lägre klockade modellerna är det i allmänhet, om inte alltid. Hela konceptet med multipellåsning uppkom som ett svar på problemet med att en del skrupellösa individer/verksamheter satte i system att märka om lägre klockade CPU:er och sälja vidare. Man kanske inte såg någon anledning att låsa 233:an.

Det du hade var vad man kallar ett Super Socket 7-moderkort, och var väl avpassade främst för K6-2 och 3, som ju i de flesta fall körde FSB i 100 MHz, något som Intels 430-chipsets inte klarade. De kom i samma veva som Intel övergav Socket 7 och gick över till Slot 1. Har du det kvar, så är det extremt användbart i retrosyfte. Du kan ställa om det mesta i CPU-konfigurationsväg (inklusive enabla/disabla cacher) från mjukvara, vilket gör att man kan bygga upp en bootmeny och boota datorn direkt utan trasslande i BIOS-setupen till ett jäkligt brett spann av hastigheter, allt mellan 386-liknande dylika och något som matchar i alla fall tidiga Pentium II.

Vad det gäller chipsetets obskyritet, så häng inte upp dig för mycket på det. På den tiden var inte lika mycket integrerat på chipsetet (även om det förvisso började gå åt det hållet), det var inte så himla viktigt vad man hade för chipset. Går du tillbaka till 486-tiden kan du nästan kalla det en universell sanning, det var totalt oviktigt.

Senare DOS-spel brukar funka bra med PCI-ljudkort + DOS-driver. Ska man bara spela säg Duke 3d, Blood, Quake, etc är det väl rätt lugnt, men vill man köra nåt lite äldre är ett ISA-kort ett måste. Personligen tycker jag ISA-kort alltid är att föredra. I slutändan är de där emulationsdriversarna för DOS rätt flaky, kan inte komma på något kort där man lyckats bra. Det enda PCI-ljudkort nästan kategoriskt gör bättre är väl SnR.

Minst dålig är väl i sådana fall drivern för Vortex2-baserade kort. Vad det gäller tidiga 3D-effektsystem tycker jag dessutom att A3D piskar skiten ur EAX 1.0, men det antar jag är en smaksak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Jupp, det kan man säga. 233:orna är sällan, om inte aldrig multipellåsta, men de lägre klockade modellerna är det i allmänhet, om inte alltid. Hela konceptet med multipellåsning uppkom som ett svar på problemet med att en del skrupellösa individer/verksamheter satte i system att märka om lägre klockade CPU:er och sälja vidare. Man kanske inte såg någon anledning att låsa 233:an.

Det du hade var vad man kallar ett Super Socket 7-moderkort, och var väl avpassade främst för K6-2 och 3, som ju i de flesta fall körde FSB i 100 MHz, något som Intels 430-chipsets inte klarade. De kom i samma veva som Intel övergav Socket 7 och gick över till Slot 1. Har du det kvar, så är det extremt användbart i retrosyfte. Du kan ställa om det mesta i CPU-konfigurationsväg (inklusive enabla/disabla cacher) från mjukvara, vilket gör att man kan bygga upp en bootmeny och boota datorn direkt utan trasslande i BIOS-setupen till ett jäkligt brett spann av hastigheter, allt mellan 386-liknande dylika och något som matchar i alla fall tidiga Pentium II.

Vad det gäller chipsetets obskyritet, så häng inte upp dig för mycket på det. På den tiden var inte lika mycket integrerat på chipsetet (även om det förvisso började gå åt det hållet), det var inte så himla viktigt vad man hade för chipset. Går du tillbaka till 486-tiden kan du nästan kalla det en universell sanning, det var totalt oviktigt.

Senare DOS-spel brukar funka bra med PCI-ljudkort + DOS-driver. Ska man bara spela säg Duke 3d, Blood, Quake, etc är det väl rätt lugnt, men vill man köra nåt lite äldre är ett ISA-kort ett måste. Personligen tycker jag ISA-kort alltid är att föredra. I slutändan är de där emulationsdriversarna för DOS rätt flaky, kan inte komma på något kort där man lyckats bra. Det enda PCI-ljudkort nästan kategoriskt gör bättre är väl SnR.

Minst dålig är väl i sådana fall drivern för Vortex2-baserade kort. Vad det gäller tidiga 3D-effektsystem tycker jag dessutom att A3D piskar skiten ur EAX 1.0, men det antar jag är en smaksak.

Kort svar nu bara. Sis-kortet jag flummade om igår var inte ett SS7 kort utan ett lågpris socket 7. Minns jag rätt heter det Asus Sp97v eller något åt det hållet. Får kolla i nostalgilådan när jag kommer hem.

300mhz+ gjordes däremot på ett ss7-moderkort, Asus P5A.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kolla in Phils computer lab, han gör en massa härliga rester av retrobyggen

Den här är lite OT, men introt är killer, fick rysningar första gången jag såg den

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kortet klarar dubbla spänningar, tror det var VX chipset om jag inte minns fel.

Har ingen anledning att byta CPU då jag både har en 486sx25@33 samt en PII 350 "någonting" och lite nyare maskiner efter där, så denna fyller en skarv rätt bra. Har även några äldre Pentium-prollar liggandes tror jag, om jag skulle vilja köra ännu äldre.

Jag tror jag kör vidare med K6:an som sitter i, blåste rent hela datorn med tryckluft noga samt bytte kylpasta till CPU:n ( hittade en gammal tub arctic silver som faktiskt kändes helt färsk ! ) och smorde upp fläkten, fick den nästan helt tyst vilket är väldigt ovanligt på gamla socket7 burkar.

Ska bara se om jag kan få igång ett SB Live i DOS med drivare från nätet, hade något noname ISA kort men det var bara krångel, annars får jag snoka reda på ett äkta ISA ljudkort också, det hade dessutom varit trevligt att kunna använda i min "hel ISA" 486sx.

Byt CMOS-batteri när du ändå håller på, förutsatt att moderkortet kör med knappcell. Är det typen med RTC-modul med inbyggt batteri är det knepigare, man får hålla på och löda loss och ha sig. Nya moduler kan ebayas för ett par tior, ett annat alternativ är att modda den gamla RTC-modulen och koppla in en batterihållare för CR3032-batteri. När/om du ändå löder loss den, passa på att sätta dit en DIP-sockel, så går nästa byte om 15 år lättare

Ett litet knep vad det gäller kylningen för Socket 7-CPU:er; Socket A och 370-kylare passar på Socket 7, förutsatt att det inte sitter en massa uppstickande kondingar precis bredvid sockeln, och de är i allmänhet både större, effektivare, och använder större lågvarvigare fläktar. Man kan dessutom köra fläkten på reducerat varvtal mha fläktcontroller eller resistor, och slipper en såndär ylande liten minitingest som går i 3489793 rpm. Har du en chassifläkt i närheten är det noll problem att skippa CPU-fläkten "passivkyla" klabbet

Ja, enklast är väl att skaffa nåt SB16 eller nåt sånt. Ta första bästa, och sedan kan man leta rätt på exakt det man vill ha sen. Creatives ljudkort är ett träsk utan dess like, finns miljarders revisioner av varje modell, de skiljer sig ofta åt rätt radikalt, och det finns ingen "ultimat" modell som har allt. Det är alltid kompromisser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Kort svar nu bara. Sis-kortet jag flummade om igår var inte ett SS7 kort utan ett lågpris socket 7. Minns jag rätt heter det Asus Sp97v eller något åt det hållet. Får kolla i nostalgilådan när jag kommer hem.

300mhz+ gjordes däremot på ett ss7-moderkort, Asus P5A.

Åhå, ett lågpriskort som grejade över 66MHz FSB är ju ändå inte helt fel.

Åh, P5A! Hade också ett sådant i slutet av 90-talet, men tyvärr är det slängt sedan länge Letat i evigheter efter ett sådant eller ett GA-5AX i rätt revision med Aladdin V-chipset.

Visa signatur

Permalänk

Intel var nog snabbast då men priset gjorde AMD mer attraktivt, om mitt minne är korrekt så kostade en AMD 400MHz 700kr på JME data medans P2 266MHz 4000kr något, runt 1996-97..

Inte 100 på något av detta bör nämnas.

AMD fastnade jag själv för vid AMD1200, innan det var jag intel-ist

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett moderkort med socket 7 som är helt bygellöst när det gäller att ställa in vilken CPU man vill (SpeedEasy). Tror kortet heter Titanium-nåt. Lite finare, dock ej super socket 7. Satt en Pentium 200 MMX på, men när jag läste om kortet så visade det sig att det stöder AMD K6-2 3D 300. Hittade en sådan på Tradera för 39:- och vips hade jag ett litet fartmonster.
Just K6 är väl lite mer likt Pentium-arkitekturen (eller mer eller mindre en klon) om jag minns rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att min 166MMX var en rätt flitig överklockare.

Hade ett Epox-nånting moderkort som var tänkt för min K6-2 400, men nyfiken som man är så hamnade 166'an på det också. Strax under 300 var stabilt men över 300 räckte stabiliteten inte mer än till nån jättekort benchmark innan det havererade.

Keyboard power-on var för övrigt en klart underskattad funktion.

Permalänk
Rekordmedlem

K6-3 var de snabbaste cpuerna som fanns till sockel 7, 3 an var till och med snabbare än de första Pentium 2 cpuerna, som släpptes ungefär samtidigt så du kan ju alltid leta en K6-3a om du vill ha det värsta som fanns från den tiden.
K6 serien var de första cpuer jag uppgraderade till, jag bytte till mig min första PC mot lite hembioprylar och då var det Pentium 200 i den datorn men jag använde i princip uteslutande en Amiga 4000 på den tiden och den hängde kvar i flera år även efter att jag skaffat pc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.