AMD Ryzen 1700 VS i7 7700K för programmering

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 1700 VS i7 7700K för programmering

Undrar vilken av dessa som skulle prestera bäst vid programmering. När man till ex kör android studio så belastar den alla cores till 100% på min 4690k. Så kommer utvecklingsverktyg dra nytta av massa cores eller är det mer värt att ha högre klockfrekvens som man får med i7an? Både kommer vara överklockade så långt det går på luft, men inget extremt utan 24/7 klocks med acceptabel ljudnivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reaperishere:

Undrar vilken av dessa som skulle prestera bäst vid programmering. När man till ex kör android studio så belastar den alla cores till 100% på min 4690k. Så kommer utvecklingsverktyg dra nytta av massa cores eller är det mer värt att ha högre klockfrekvens som man får med i7an? Både kommer vara överklockade så långt det går på luft, men inget extremt utan 24/7 klocks med acceptabel ljudnivå.

Ryzen är klart bättre om alla kärnor belastas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dubbla antalet kärnor är bättre. Utvecklingsmiljöer skalar vad jag vet bra (har ingen erfarenhet av android studio dock). Klockfrekvensen är inte lika viktig när alla kärnor går för fullt, viktigare med snabbt minne

Permalänk
Medlem

Även om programmet bara nyttjar 4 kärnor till 100% så är ju en 8 kärnig processor bättre än en med 4 eftersom du då har hälften av processorns kärnor över om du ska använda datorn samtidigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb