Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Och som förtydligande, det är enbart skalet jag tänker på. Botten- och toppgallret funkar det redan fint med skruvar för.

Haha, låt mig förtydliga ytterligare en gång. Det är två nivåer i toppen, det är en platform som anväds till kylning, fläktar, radiatorer etc. samt en grill som är rak och fin.

Se bild nedan, utan grill på.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Kanske dum fråga, men framgår det nånstans vad som faktiskt ingår i tophattarna?

Är de bara tomma förlängningar, eller finns det fästpunkter i dem, och ingår det några skenor/slädar osv för infästningar av tex hårddiskar (2.5? 3.5?), fläktar/radiatorer, reservoarer osv?

Finns det nån tophat med optisk läsare månne? (kanske för liten marknad?)

Vi kommer till en början inte tala om annat än kylning i TopHats, det väcker många frågor och kräver många olika typer av slädar. Dessa kommer senare om behov skulle finnas. I den övre platformen som ingår redan i XS-utförande finns spår för infästning av 120mm-fläktar eller radiatorer. se bilder neda:

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Haha, låt mig förtydliga ytterligare en gång. Det är två nivåer i toppen, det är en platform som anväds till kylning, fläktar, radiatorer etc. samt en grill som är rak och fin.

Jo, det blir lätt lite begreppsförvirring bara, då "grill" passar som beskrivning på tre komponenter: bottengallret, toppgallret och topplocket. Ni tänker bil-grill, jag tänker grill-grill.

Alltså, topplocket är ju redan lätt att få loss m.h.a. flärpen, och det gör inget att bottengallret och toppgallret är fastskruvade för de behöver man sällan/aldrig ta loss, men just ytterskalet, "shell", vore det trevligt att slippa skruvar till. Men som sagt... hur.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Skulle ni kunna tänka er att utöka bredden på lådan med 2 mm, så att Cpu kylare upp till 67 mm är möjligt ??

Då skulle man kunna montera in Noctua NH-L9 65 utan irriteranda luftljud från sidopanelernas hål för att dessa kommer för nära och till och med en Noctua NH-L12 med enbart 1 fläkt under som en 120 mm slim fläkt utan tophats.

Detta är en viktig avvägning, det finns många CPU-kylare på marknaden av olika kvalitet. Att gå över 65mm i CPU clearance innebär en volymökning även där det inte adderar värde, mellan center-bladet och PSU, i toppen där det redan är mer än tillräckligt m.m. Två exempel på kylare vi testat som är magisk bra och som passar denna låda perfekt är Thermalright AXP-serien samt Zalman CNP8900. NH-L9 går in (dock ej med filter installerat på CPU-sidan) men kommer sannolikt att prestera sämre än den borde. Testresultat kommer.

Vår position i frågan är att det är en stor ändring för att skapa marginellt större kompatibilitet och därför inte rätt beslut. Tänker vi helt fel så säg till, allt går fortfarande att ändra.

Permalänk
LOUQE

Uppdateringa och beslut såhär långt

Här kommer en uppdaterad lista på tidigare frågeställningar, en del frågor som kommer besvaras säkert av denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Att gå över 65mm i CPU clearance innebär en volymökning även där det inte adderar värde

Sant. Fullt acceptabelt för min del.

Skrivet av PaChalski:

Thermalright AXP-serien

Thermalright är högintressant, de har haft extremt bra kylare så länge jag kan minnas.

Skrivet av PaChalski:

Här kommer en uppdaterad lista på tidigare frågeställningar

En språklig detalj bara:

Antar att "reverse compatibility" egentligen ska vara "backward compatibility", annars kan det bli lite förvirrande.

För övrigt helt klart ett stort plus att filter följer med!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tycker det ser proffsigt ut, bra att ni kämpar på! Lite saker jag kan komma på ikväll:

Generellt

• Tog upp detta angående 4mm standoffs förut. Hur säkra är ni på att det inte skapar problem? Här är det ju 100% säkerhet som måste gälla tycker jag. ATX specen är ju 6.35mm av en anledning. Ni har ju en rejäl utskärning baktill, men det får ju som sagt inte bli problem med SSD M.2 eller CPU kylmontering, warpade moderkort, etc. Ja, ni förstår nog. Kanske flyttar moderkortstillverkare sin placering av M.2 senare. Eller finns det zoner på moderkortet baktill som moderkortstillverkare måste hålla sig till? Är det detta ni har anpassat utskärningen till? Finns det nåt annat chassi som använder 4mm standoffs?

• Ni har ju bild/rendering på ett riktigt coolt dammfilter monterat på sidan på instagram, plus en del andra trevliga bilder. Tycker ni definitivt ska lägga ut dom på forumen också. Förstår att ni ser sociala medier som viktigt, men nu i början så tycker jag ni ska lägga ut bilder/info konsekvent överallt. Det är olika folk på olika platser.

• Hur går stödet för custom vattenkylning? Några tankar till pump placering, ev. micro-reservoar, dragning av rör, etc?

Symmetrier och mönster

Denna kategori är väl för perfektionister, men det behöver sägas ändå.

• En del av Spinen ovanför PSU monteringen har sned utskärning längs med ena sidan. Det tror jag inte den hade tidigare. Tycker det skär sig (hehe) lite med övriga former och mönster på chassit.

• Grillen på botten. Då den buktar nedåt, kommer inte det innebära en potentiell "bottom hat" (som jag definitivt tycker ni ska ha med) som behöver vara tjockare än motsvarande top hat, när det gäller montering av 120mm fläktar? Förstör kanske ett symmetri intryck.

• Hålen på sidopanelerna. Tror inte jag har några problem med att hålen blev större. Det verkar fortfarande se bra ut. Svårt att säga om det innebär med ljud eller inte.

Ska tänka vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer till en början inte tala om annat än kylning i TopHats, det väcker många frågor och kräver många olika typer av slädar. Dessa kommer senare om behov skulle finnas. I den övre platformen som ingår redan i XS-utförande finns spår för infästning av 120mm-fläktar eller radiatorer.

Ah, man får förstås tänka nedifrån och upp... Det har inte sjunkit in förrän nu Verkar som en vettig enkel lösning!

En tanke är ju då att på sikt kanske bygga nån enkel slädlösning (för ev HDD osv) utifrån de spår som redan finns för fläktarna?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Tycker det ser proffsigt ut, bra att ni kämpar på! Lite saker jag kan komma på ikväll:

Generellt

• Tog upp detta angående 4mm standoffs förut. Hur säkra är ni på att det inte skapar problem? Här är det ju 100% säkerhet som måste gälla tycker jag. ATX specen är ju 6.35mm av en anledning. Ni har ju en rejäl utskärning baktill, men det får ju som sagt inte bli problem med SSD M.2 eller CPU kylmontering, warpade moderkort, etc. Ja, ni förstår nog. Kanske flyttar moderkortstillverkare sin placering av M.2 senare. Eller finns det zoner på moderkortet baktill som moderkortstillverkare måste hålla sig till? Är det detta ni har anpassat utskärningen till? Finns det nåt annat chassi som använder 4mm standoffs?

• Ni har ju bild/rendering på ett riktigt coolt dammfilter monterat på sidan på instagram, plus en del andra trevliga bilder. Tycker ni definitivt ska lägga ut dom på forumen också. Förstår att ni ser sociala medier som viktigt, men nu i början så tycker jag ni ska lägga ut bilder/info konsekvent överallt. Det är olika folk på olika platser.

• Hur går stödet för custom vattenkylning? Några tankar till pump placering, ev. micro-reservoar, dragning av rör, etc?

Symmetrier och mönster

Denna kategori är väl för perfektionister, men det behöver sägas ändå.

• En del av Spinen ovanför PSU monteringen har sned utskärning längs med ena sidan. Det tror jag inte den hade tidigare. Tycker det skär sig (hehe) lite med övriga former och mönster på chassit.

• Grillen på botten. Då den buktar nedåt, kommer inte det innebära en potentiell "bottom hat" (som jag definitivt tycker ni ska ha med) som behöver vara tjockare än motsvarande top hat, när det gäller montering av 120mm fläktar? Förstör kanske ett symmetri intryck.

• Hålen på sidopanelerna. Tror inte jag har några problem med att hålen blev större. Det verkar fortfarande se bra ut. Svårt att säga om det innebär med ljud eller inte.

Ska tänka vidare...

Alltid lika bra feedback från dig!
Standoff

• Standoffs, här börjar vi närma oss nivåer som skulle kunna innebära risker, elt riktigt. Om vi under tester upptäcker att det finns moderkort som inte helt riskfritt kan monteras kommer vi skära ut mer i Spine så att endast hörnen på morekortet kommer nära Spineen eller återgå till högre stand-offs

• Det dammfiltret som visades på insta är ett tidigt conceptfilter som egentligen presterar sämre än det vi presenterat här. Vi visar gärna er mer men vill inte överösa er med information om det inte efterfrågas kastar in en bild på bottenplattan nedan och en tidig illustration av hur cable management fungerar i lådan iaf

• Custom vattenkylning är en svår fråga när det är så här pass små utrymmen, vi kikar på att skära ut för en universell infästning av kommande monteringsanordningar i framkant på Spine där komponenter då skulle kunna monteras framför ett kortare grafikkort, dock är utrymmet från Spine till skalet endast 50mm i GPU-kammaren och erbjuder begränsade möjligheter

• Den sneda väggen på Spine kommer sig av att vi vänt på monteringen av PSU-backet, tidigare var det en U-profil och nu är det en S-profil, för att det ska bli tillräckligt mycket material att fästa den i så ser det ut såhär nu, vi kikar dock på att göra denna mer symmetrisk ändå

• Välvd botten, ja den stjäl volym från en potentiell ”bottom-hat” och medför att de behöver vara 2 mm högra än motsvarande TopHat, lösningen vi kikar på i dessa bygger på att ta dessa 2mm från botten igen, alltså ytterligare en välvning som rymmer fläktar. Denna hamnar tillräckligt långt in mot mitten för att inte synas utifrån

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Ah, man får förstås tänka nedifrån och upp... Det har inte sjunkit in förrän nu Verkar som en vettig enkel lösning!

En tanke är ju då att på sikt kanske bygga nån enkel slädlösning (för ev HDD osv) utifrån de spår som redan finns för fläktarna?

Exakt! Det finns sådanna skissade redan men vi vill inte gärna ta upp dem innan vi testat att det fungerar under en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Välvd botten, ja den stjäl volym från en potentiell ”bottom-hat” och medför att de behöver vara 2 mm högra än motsvarande TopHat, lösningen vi kikar på i dessa bygger på att ta dessa 2mm från botten igen, alltså ytterligare en välvning som rymmer fläktar. Denna hamnar tillräckligt långt in mot mitten för att inte synas utifrån

Det låter helt klart som en god idé.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Standoffs, här börjar vi närma oss nivåer som skulle kunna innebära risker, elt riktigt. Om vi under tester upptäcker att det finns moderkort som inte helt riskfritt kan monteras kommer vi skära ut mer i Spine så att endast hörnen på morekortet kommer nära Spineen eller återgå till högre stand-offs

Spontant tycker jag att ni bör återgå till högre standoffs. Det finns t.ex moderkort som AsRock X99/itx som har annorlunda layout, där t.ex minnena är flyttade. Där kunde man tänka sig att de lade en M.2 under moderkortet där minnena normalt sitter monterade. Då passar det nog inte in i ert chassi utan en ännu större utskärning. Högre standoffs innebär aningen mindre utrymme för CPU kylare igen. Det vore dock bra om någon bättre presterande kylare får plats, t.ex någon ThermalRight eller Noctua som ni pratat om. Lite av ett dilemma det där. Man vill ju inte att chassit ska bli för brett heller.

Skrivet av PaChalski:

Den sneda väggen på Spine kommer sig av att vi vänt på monteringen av PSU-backet, tidigare var det en U-profil och nu är det en S-profil, för att det ska bli tillräckligt mycket material att fästa den i så ser det ut såhär nu, vi kikar dock på att göra denna mer symmetrisk ändå

Jo, jag ser att det är annorlunda montering, men förstår ändå inte riktigt varför väggen måste vara sned. Hur som helst så tycker jag ni bör göra den utskärningen rundare/symmetrisk om möjligt. Känns lite som laserskäraren nyste och skar snett. Ni har också snea utskärningsmönster på PSU bracketen, som också möjligen sticker ut lite från mängden.

Skrivet av PaChalski:

Custom vattenkylning är en svår fråga när det är så här pass små utrymmen, vi kikar på att skära ut för en universell infästning av kommande monteringsanordningar i framkant på Spine där komponenter då skulle kunna monteras framför ett kortare grafikkort, dock är utrymmet från Spine till skalet endast 50mm i GPU-kammaren och erbjuder begränsade möjligheter

Jo, kortare GPU är nästan ett måste för att fria upp utrymme. Sedan finns ingen plats att dra rör ovanför moderkortet, det måste antagligen ske via hålen under eller ovanför PSU:n. Visst är detta en stor utmaning, men en del personer kommer nog bli saliga av lycka om dom lyckas, så det är bara bra om ni tänker lite på detta. Eventuella pidestaler och tophats ökar förstås möjligheterna.

Permalänk
LOUQE

Base plate

Låt oss börja med att gå igenom allt i detalj och först ut är basplattan.

Följande viktiga ändring har gjorts här:

• Hålmönster har designats om för att matcha mönstren i komponenterna som sitter ovanför, blir tydligare senare
• Pressad 3mm för ökad styvhet/stabilitet samt för att skapa utrymme för filter i botten
• En läpp i framkant har lämnats samt två utstick i bakkant där The Shell så småningom fångas
• SSD-hållaren monteras i med m2-skruvar och gummipackningar
• SSD-hållaren har två placeringar i sidled, en som tillåter filter, en som lämnar mer utrymme under PSUn
• En 2.5” SSD går att montera på botten utan SSD-hållare, skruvhålen som fäster SSD-hållaren har samma avstånd som en 2.5”-disk

Permalänk
Medlem

Vilken kylare kommer vara mest optimal i denna låda?

Sett att många frågat om Noctua NH-L9x65, dock inte sett något vettigt svar.

Vad jag förstår har den lite kämpigt att hålla en i7-7700K sval under load utan att låta illa, finns det något bättre alternativ till luftkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilken kylare kommer vara mest optimal i denna låda?

Sett att många frågat om Noctua NH-L9x65, dock inte sett något vettigt svar.

Vad jag förstår har den lite kämpigt att hålla en i7-7700K sval under load utan att låta illa, finns det något bättre alternativ till luftkylare?

Jag funderar på en CoolTek LP53 med en Noctua NF-A9x14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Standoff

• Standoffs, här börjar vi närma oss nivåer som skulle kunna innebära risker, elt riktigt. Om vi under tester upptäcker att det finns moderkort som inte helt riskfritt kan monteras kommer vi skära ut mer i Spine så att endast hörnen på morekortet kommer nära Spineen eller återgå till högre stand-offs

Skrivet av Mack4285:

Spontant tycker jag att ni bör återgå till högre standoffs. Det finns t.ex moderkort som AsRock X99/itx som har annorlunda layout, där t.ex minnena är flyttade. Där kunde man tänka sig att de lade en M.2 under moderkortet där minnena normalt sitter monterade. Då passar det nog inte in i ert chassi utan en ännu större utskärning. Högre standoffs innebär aningen mindre utrymme för CPU kylare igen. Det vore dock bra om någon bättre presterande kylare får plats, t.ex någon ThermalRight eller Noctua som ni pratat om. Lite av ett dilemma det där. Man vill ju inte att chassit ska bli för brett heller.

Sitter standoffsen fast, eller går de att skruva loss och byta? Isåfall kan väl ett alternativ vara att skicka med en uppsättning standoffs på 6mm för bättre moderkortskompatibilitet?

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

Sitter standoffsen fast, eller går de att skruva loss och byta? Isåfall kan väl ett alternativ vara att skicka med en uppsättning standoffs på 6mm för bättre moderkortskompatibilitet?

Detta är en bra tanke, öppningen för bakplåten kommer då behöva vara 2mm större på bredden för att den ska kunna skjutas till rätt position.

De är skruvade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av holter:

Jag funderar på en CoolTek LP53 med en Noctua NF-A9x14.

Se tidigare svar nedan:

Skrivet av PaChalski:

Detta är en viktig avvägning, det finns många CPU-kylare på marknaden av olika kvalitet. Att gå över 65mm i CPU clearance innebär en volymökning även där det inte adderar värde, mellan center-bladet och PSU, i toppen där det redan är mer än tillräckligt m.m. Två exempel på kylare vi testat som är magisk bra och som passar denna låda perfekt är Thermalright AXP-serien samt Zalman CNP8900. NH-L9 går in (dock ej med filter installerat på CPU-sidan) men kommer sannolikt att prestera sämre än den borde. Testresultat kommer.

Vår position i frågan är att det är en stor ändring för att skapa marginellt större kompatibilitet och därför inte rätt beslut. Tänker vi helt fel så säg till, allt går fortfarande att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle ni kunna tänka er att utöka bredden på lådan med 2 mm, så att Cpu kylare upp till 67 mm är möjligt ??

Då skulle man kunna montera in Noctua NH-L9 65 utan irriteranda luftljud från sidopanelernas hål för att dessa kommer för nära och till och med en Noctua NH-L12 med enbart 1 fläkt under som en 120 mm slim fläkt utan tophats.

Skrivet av PaChalski:

Se tidigare svar nedan:

Min fråga ovan

Skulle vara intressant med en omröstning för att se hur ett utslag skulle bli

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Är inte Thermalright AXP-serien också 65mm hög? Det är iaf vad jag kan läsa mig till på Thermalrights produktsida (AXP-100 series)

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pellen:

@PaChalski: Är inte Thermalright AXP-serien också 65mm hög? Det är iaf vad jag kan läsa mig till på Thermalrights produktsida (AXP-100 series)

Jag fick plats med en AXP-100 i en Node 202 med 1-2 millimeter kvar till filtret. I det chassit är gränsen 56 mm så måtten är lustiga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag fick plats med en AXP-100 i en Node 202 med 1-2 millimeter kvar till filtret. I det chassit är gränsen 56 mm så måtten är lustiga.

Denna?

Den verkar vara 58mm...Men verkar svår att få tag på och Thermalright listar den inte ens på sin sida längre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@pellen: Det finns en nyare variant (Men den jag använde är den länkade). Men ja, Thermalright i allmänhet är svår att få tag på i Sverige. Lätt utomlands dock.

http://www.thermalright.de/en/cooler/65/axp-100h-muscle

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@pellen: Det finns en nyare variant (Men den jag använde är den länkade). Men ja, Thermalright i allmänhet är svår att få tag på i Sverige. Lätt utomlands dock.

http://www.thermalright.de/en/cooler/65/axp-100h-muscle

Ja Thermalright AXP-100 RH är 65 mm totalt med fläkten.

Men kan garantera dig när det finns 0.32 mm utrymme till sidopanelen så kommer det bli luftljud från sidohålen som kommer låta styggt redan bevisat på Dans A4 låda.

Därav min fråga om 2 mm xtra för att undvika detta och så kan man montera massa bra luftkylare som annars ej är möjligt vad är annars meningen med 4 mm standoff istället för 6 mm som inte gör en skillnad alls på kompatibla luftkylare

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag älskar detta! Precis ett sådant här chassi jag vill ha, riktigt bra att ni verkar ha tagit bort all text och logotyper på fronten, hade varit ett stort minus på en i övrigt clean design. Skulle för övrigt vara kul att se lite bilder med chassit bredvid andra populära chassin för att se storleksskillnaderna.

Missade förra kickstartern, som tur är får jag en chans på nästa, woho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Låt oss börja med att gå igenom allt i detalj och först ut är basplattan.

Som nämnts i ett annat forum, finns förresten inte risken att "gallerpinnarna" är lite för tunna, så de skulle kunna krökas om man sätter ett finger på fel ställe (dvs punktbelastning med relativt högt tryck) när man lyfter chassit? Kanske inte om det vore stål, men aluminium brukar ju vara mjukt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE

Vi tar till oss av argumenten att göra chassit bredare för att tillåta högre kylare. Det finns många poänger i det som sägs. Den risk vi ser är att det börjar bli ett chassi i en annan kategori om det växer signifikant i volym. 2mm räcker inte om man dessutom vill kunna använda filter och NaturMackans kommentar om problemen med 4mm stand-offs behöver vi även ta i beaktande, det rör sig till slut om en volymökning på över 10%. Att anpassa lådan efter vad som finns på marknaden idag i kylarväg, snarare än att påverka eller utveckla utbudet av kylare är ytterligare en risk/inlåsning. I takt med att dessa chassin blir mer populära kommer sannolikt alternativen för effektiva och låga kylare att öka, och vi tror definitivt på trenden med mindre chassin. Vi har fler modeller i pipan om denna tar fart som riktar sig mer mot prestanda och som kommer vara större. Att göra en modell som ska försöka vara allt tror vi blir intetsägande.

Permalänk
LOUQE

Lite om den uppdaterade Spinen:

· Height lowered from 179mm to 176mm

· Edges chamfered

· MB opening enlarged

· PCI riser opening smoothened and decreased

· PMB standoffs changed from 6mm to 4mm

· Fillet to gables decreased

· PSU bracket fixation orientation flipped 180

· Kensington lock added on rear gable

· Outer corner edges rounded

· Power & SSD opening enlarged

· Length increased by 2 mm

· Space on both sides of monococ increased by 2.32mm horizontally

· Filter slots accentuated for better guidance

· CPU cooler max height 65.32

· Memory max height 67,32

· Anodized T5 or T6 alloy, color not set

· GPU max width raised to 50mm mm

· Separator on rear gable in-between GPU slots removed

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi tar till oss av argumenten att göra chassit bredare för att tillåta högre kylare. Det finns många poänger i det som sägs. Den risk vi ser är att det börjar bli ett chassi i en annan kategori om det växer signifikant i volym. 2mm räcker inte om man dessutom vill kunna använda filter och NaturMackans kommentar om problemen med 4mm stand-offs behöver vi även ta i beaktande, det rör sig till slut om en volymökning på över 10%. Att anpassa lådan efter vad som finns på marknaden idag i kylarväg, snarare än att påverka eller utveckla utbudet av kylare är ytterligare en risk/inlåsning. I takt med att dessa chassin blir mer populära kommer sannolikt alternativen för effektiva och låga kylare att öka, och vi tror definitivt på trenden med mindre chassin. Vi har fler modeller i pipan om denna tar fart som riktar sig mer mot prestanda och som kommer vara större. Att göra en modell som ska försöka vara allt tror vi blir intetsägande.

Håller helt med. Man måste våga driva utvecklingen lite, och inte bli inlåst för mycket. Inte lätt dock.

Skrivet av PaChalski:

Lite om den uppdaterade Spinen:

Svårt att säga så mycker mer om denna för min del. Den ser bra ut, om man ser till att inga vassa kanter finns, och gärna att den ger ett intryck av att vara en enhetlig del med konsekvent stil (helst mjuka organiska former) på utskärningar.

Jag tyckte dock att den tidigare spinen kändes mer "unibody". Vad jag förstått så är den nu i tre delar som skruvas ihop? Tycker ni att den är strukturellt stark (det ser ni nog på simuleringarna)? Kommer inte börja glappa med åren?

Har ni verifierat att ett vattenblock på GPU:n har plats för 90 graders fittings? Jag antar att det blir rätt tajt.

Är skårorna vid längs med kanterna endast för dammfilter, eller kan det finnas andra möjliga användningsområden för dessa?

En sak som inte har med spinen att göra, men angående hålen på sidopanelerna. Hur kommer det sig att ni inte har mönstret som t.ex Ncase har, dvs alternerande förskjutningar på hålen? Egentligen bara nyfiken. Hål, utskärningar och mönster på dessa påverkar strukturell integritet, men i ert fall antar jag att det är mest det estetiska som spelat roll här?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Som nämnts i ett annat forum, finns förresten inte risken att "gallerpinnarna" är lite för tunna, så de skulle kunna krökas om man sätter ett finger på fel ställe (dvs punktbelastning med relativt högt tryck) när man lyfter chassit? Kanske inte om det vore stål, men aluminium brukar ju vara mjukt.

Materialet är en legering av aluminium, samma som används inom många andra områden, exempelvis smartphones (T5 och T6). Resultatet är ett material som är något starkare än stål. Skulle det ändå visa sig att någon komponent i praktiken blir för svagt kommer vi at tjustera det. samtliga simmuleringar visar att chassit i sin helhet är starkt och likaså varje komponent för sig. Vi hoppas kunna låsa de sista detaljerna denna vecka/ i början av nästa för att kunna beställa en ny prototyp, denna kommer dock inte vara gjord av T5/T6 utan vanlig "mjuk" aluminium. Legeringarnas funktion kommer vi kunna testa först efter första testprodutionen.

Varje justering som görs i designen går igenom simuleringar, hållfasthet, aerodynamik och värmefördelning för att vi ska förstå effekterna och fatta informerade beslut. Är det en försämring i någon dimension ska den vara medveten sådan. Simuleringarna hintar om effekterna och är inte hela sanningen utan behöver även verifieras med verkliga modeller. Aerodynamiska justeringar går enkelt att testa genom att ta fram en plastmodell m.h.a. en 3D skrivare eller laserskärare samma dag, andra itterationer tar lägre tid.

Exempel på analys: