Forumdelen sponsras av

Mitt grafikkort har bara VGA, HDMI och en displayport

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Mitt grafikkort har bara VGA, HDMI och en displayport

Hej! Jag införskaffade precis mig ett GTX 1050 ti kort. Jag har ett problem, jag kan inte ansluta båda mina skärmar på grund av att den ena (BenQ GL2450) inte går att ansluta till min GPU eftersom den inte har ett VGA uttag, endast HDMI, displayport och DVI.

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port, alltså funkar det inte i att ansluta till GPUns kontaktuttag. Min första skärm är inkopplad i DVI porten. Jag vill använda min andra skärm.

Hur ska jag göra?

Tack - Joakim.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Köp en DVI kabel.

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av jockre:

Hej! Jag införskaffade precis mig ett GTX 1050 ti kort. Jag har ett problem, jag kan inte ansluta båda mina skärmar på grund av att den ena (BenQ GL2450) inte går att ansluta till min GPU eftersom den inte har ett VGA uttag, endast HDMI, displayport och DVI.

Hur ska jag göra?

Tack - Joakim.

Jag förstår inte riktigt hur både HDMI och DisplayPort kan vara upptagna om du bara har två skärmar.
Vad har den andra skärmen för anslutningar?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Ang3r:

Köp en DVI kabel.

Det låter som ett konstigt råd om grafikkortet inte har DVI.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

En omkopplare gör jobbet skulle jag säga.

Ducati Streetfighter 848 Akrapovic IBC HT-map -13
Yamaha FZR 1000 -87

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av evil penguin:

Fast nu skrev ju OP i inlägget att grafikkortet har DVI (och tvärtom i rubriken).

I vilket fall som helst så går det nog att ordna med en adapter beroende på vad det är som fattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Nogh:

Fast nu skrev ju OP i inlägget att grafikkortet har DVI (och tvärtom i rubriken).

I vilket fall som helst så går det nog att ordna med en adapter beroende på vad det är som fattas!

Jag tolkade det som att det syftade på skärmen, men det är ju lite oklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Så ditt grafikkort har: VGA, HDMI och DisplayPort.
Den sekundära skärmen har: DVI, HDMI och DisplayPort.

Oavsett vilken port din första skärm använder så har du minst en HDMI eller DP port ledig.
Ser inte problemet utöver att du vill använda VGA som är en analog signal, mao sämre bild.

EDIT: Du har skrivit lite tokigt i ditt första inlägg, kollade upp skrämen i fråga.
Skärmen har VGA och DVI-D.
Då kopplar du primära skärmen in i HDMI uttaget och sedan om jag antar att det är en DisplayPort++ port (vanligt) på grafikkortet så kan du skaffa en passiv DP++ -> DVI-D kabel.
Om jag antar att du iaf skrev rätt för grafikkortet.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012

GTX 1050 ti : VGA, HDMI, DP
BenQ GL2450: DVI-D, VGA

Antar du använder hdmi utgången på grafikkortet då till din första skärm, så då är det ju bara att ansluta skärm nr2 via antingen DP --> DVI eller DP --> DP och eftersom det inte är över 3st skärmar så behöver du ingen aktiv kabel så då är det bara att köpa en färdig DP --> DVI kabel/ DP --> DP kabel.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av evil penguin:

Jag tolkade det som att det syftade på skärmen, men det är ju lite oklart.

Det har du helt rätt i, jag ber om ursäkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Extremaz:

GTX 1050 ti : VGA, HDMI, DP
BenQ GL2450: DVI, HDMI, DP

Antar du använder hdmi utgången på grafikkortet då till din första skärm, så då är det ju bara att ansluta skärm nr2 via antingen VGA --> DVI eller DP --> DVI och eftersom det inte är över 3st skärmar så behöver du ingen aktiv kabel så då är det bara att köpa en färdig DP --> DVI kabel.

TS har skrivit heltokigt rörande portarna, skärmen har bara VGA och DVI-D. Därmed hade inte VGA -> DVI fungerat då det rör sig om en DVI-D (digital) port och inte DVI-I (digital & analog) eller DVI-A (analog).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Malmö
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av philipborg:

TS har skrivit heltokigt rörande portarna, skärmen har bara VGA och DVI-D. Därmed hade inte VGA -> DVI fungerat då det rör sig om en DVI-D (digital) port och inte DVI-I (digital & analog) eller DVI-A (analog).

Hittar heller inte ett 1050 Ti som har en vga port så det är nog lite fel i TS första inlägg.

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro/PSUBeQuietDarkPowerPro1000w/ Moderkort:ASUS Z170 PRO GAMING/AURA/CPU:i7-6700K 4.2Ghz/Kylare:BeQuiet! SilentLoop240mm/Ram:Corsair 16GB DDR4 3200MHz Vengeance/GPU:Asus R9 280X Matrix Platinum 3GB/SSD:Corsair Force GT 2x120GB/HDD:Seagate/WD->30TB/OS:W7/TillbehörLogitechG930/Z906,G510/K350/M705/G440/
MionixNaos5000/7200/Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM,49"Sony,KD49X8005C/Mobil:Sony Z5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port alltså funkar det inte i GPUns kontaktuttag. Jag vill använda min andra skärm, hur ska jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@evil penguin: rättade nu, sorry!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@Extremaz: rättade nu, sorry!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av FatherOfThree:

Kan någon förklara för mig varför specifikationerna är annorlunda på svenska sidan... För enligt svenska sidan har den även DVI-D.
http://www.benq.se/product/monitor/gl2450/specifications/

Skrivet av jockre:

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port alltså funkar det inte i GPUns kontaktuttag. Jag vill använda min andra skärm, hur ska jag göra?

Har den bara VGA så kolla om det är en DVI-I port, länka gärna alltså grafikkorts modellen. Är det en DVI-I port (eller den extremt osannolika DVI-A) så kan du skaffa en passiv adapter/kabel som kör DVI-I/DVI-A till VGA. Är det en DVI-D port så måste du skaffa en mycket dyrare aktiv adapter eller en ny skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av jockre:

Exakt vilket 1050ti är det du har? I bästa fall har DVI-kontakten en VGA-signal och då kan du använda en passiv DVI till VGA-adapter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

@philipborg @Nogh: NVIDIA har slopat analoga utgångar helt på 1000-serien vad jag vet.

@jockre: Du lär behöva en aktiv signalkonverterare från antingen HDMI eller DP, t.ex. en sån här. Eller så får du köpa en ny skärm, 1080p TN-skärmar är ju inte direkt dyra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Lånar tråden lite, är det enda sättet att få ut 144hz via DVI? Eller funkar det med DP också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av jsnneffs:

Lånar tråden lite, är det enda sättet att få ut 144hz via DVI? Eller funkar det med DP också?

Det inte bara fungerar med DP, du bör undvika att köpa en skärm som bara klarar 144Hz via DVI eftersom DVI är en gammal utdöende standard. DP 1.2 har mer än dubbelt så hög bandbredd som DVI-DL, och DP 1.3/1.4 har tre gånger så mycket. I teorin har även HDMI tillräckligt med bandbredd för t.ex. 1080p@144Hz, men det är ganska ovanligt att skärmar har stöd för det eftersom HDMI är mer TV-inriktat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Nvidia slopade som sagt analog signal med sin 10 serie. så antingen behöver du en aktiv adapter eller om du har inbyggt grafikkort så kanske du kan använda det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av evil penguin:

Faktiskt inte! Dock har TS skrivit fel och med de nya uppgifterna så funkar det det ju självklart inte.
Men i övrigt var det ett utomordentligt råd.

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@perost:
Är det standard med DP uttag på grafikkort?

Mitt R9390 verkar bara ha hdmi, och VGA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av jsnneffs:

@perost:
Är det standard med DP uttag på grafikkort?

Mitt R9390 verkar bara ha hdmi, och VGA

Ja, det är standard sedan många år tillbaka. De enda konfigurationerna för R9 390 som jag kan hitta är antingen 2xDVI + 1xHDMI + 1xDP eller 1xDVI + 1xHDMI + 3xDP. Jag kan inte hitta något 390 med VGA eller som saknar DP, så min gissning är att du blandat ihop DVI med VGA och misstagit DP-utgången för HDMI (lätt gjort, de är ganska lika).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

@perost: måste dubbelkolla när jag kommer hem vet att dp kabeln ser ut som hdmi men rakare