Mitt grafikkort har bara VGA, HDMI och en displayport

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort har bara VGA, HDMI och en displayport

Hej! Jag införskaffade precis mig ett GTX 1050 ti kort. Jag har ett problem, jag kan inte ansluta båda mina skärmar på grund av att den ena (BenQ GL2450) inte går att ansluta till min GPU eftersom den inte har ett VGA uttag, endast HDMI, displayport och DVI.

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port, alltså funkar det inte i att ansluta till GPUns kontaktuttag. Min första skärm är inkopplad i DVI porten. Jag vill använda min andra skärm.

Hur ska jag göra?

Tack - Joakim.

Permalänk
Medlem

Köp en DVI kabel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Hej! Jag införskaffade precis mig ett GTX 1050 ti kort. Jag har ett problem, jag kan inte ansluta båda mina skärmar på grund av att den ena (BenQ GL2450) inte går att ansluta till min GPU eftersom den inte har ett VGA uttag, endast HDMI, displayport och DVI.

Hur ska jag göra?

Tack - Joakim.

Jag förstår inte riktigt hur både HDMI och DisplayPort kan vara upptagna om du bara har två skärmar.
Vad har den andra skärmen för anslutningar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Köp en DVI kabel.

Det låter som ett konstigt råd om grafikkortet inte har DVI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En omkopplare gör jobbet skulle jag säga.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter som ett konstigt råd om grafikkortet inte har DVI.

Fast nu skrev ju OP i inlägget att grafikkortet har DVI (och tvärtom i rubriken).

I vilket fall som helst så går det nog att ordna med en adapter beroende på vad det är som fattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Fast nu skrev ju OP i inlägget att grafikkortet har DVI (och tvärtom i rubriken).

I vilket fall som helst så går det nog att ordna med en adapter beroende på vad det är som fattas!

Jag tolkade det som att det syftade på skärmen, men det är ju lite oklart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så ditt grafikkort har: VGA, HDMI och DisplayPort.
Den sekundära skärmen har: DVI, HDMI och DisplayPort.

Oavsett vilken port din första skärm använder så har du minst en HDMI eller DP port ledig.
Ser inte problemet utöver att du vill använda VGA som är en analog signal, mao sämre bild.

EDIT: Du har skrivit lite tokigt i ditt första inlägg, kollade upp skrämen i fråga.
Skärmen har VGA och DVI-D.
Då kopplar du primära skärmen in i HDMI uttaget och sedan om jag antar att det är en DisplayPort++ port (vanligt) på grafikkortet så kan du skaffa en passiv DP++ -> DVI-D kabel.
Om jag antar att du iaf skrev rätt för grafikkortet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

GTX 1050 ti : VGA, HDMI, DP
BenQ GL2450: DVI-D, VGA

Antar du använder hdmi utgången på grafikkortet då till din första skärm, så då är det ju bara att ansluta skärm nr2 via antingen DP --> DVI eller DP --> DP och eftersom det inte är över 3st skärmar så behöver du ingen aktiv kabel så då är det bara att köpa en färdig DP --> DVI kabel/ DP --> DP kabel.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tolkade det som att det syftade på skärmen, men det är ju lite oklart.

Det har du helt rätt i, jag ber om ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

GTX 1050 ti : VGA, HDMI, DP
BenQ GL2450: DVI, HDMI, DP

Antar du använder hdmi utgången på grafikkortet då till din första skärm, så då är det ju bara att ansluta skärm nr2 via antingen VGA --> DVI eller DP --> DVI och eftersom det inte är över 3st skärmar så behöver du ingen aktiv kabel så då är det bara att köpa en färdig DP --> DVI kabel.

TS har skrivit heltokigt rörande portarna, skärmen har bara VGA och DVI-D. Därmed hade inte VGA -> DVI fungerat då det rör sig om en DVI-D (digital) port och inte DVI-I (digital & analog) eller DVI-A (analog).

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

TS har skrivit heltokigt rörande portarna, skärmen har bara VGA och DVI-D. Därmed hade inte VGA -> DVI fungerat då det rör sig om en DVI-D (digital) port och inte DVI-I (digital & analog) eller DVI-A (analog).

Hittar heller inte ett 1050 Ti som har en vga port så det är nog lite fel i TS första inlägg.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port alltså funkar det inte i GPUns kontaktuttag. Jag vill använda min andra skärm, hur ska jag göra?

Permalänk
Medlem

@evil penguin: rättade nu, sorry!

Permalänk
Medlem

@Extremaz: rättade nu, sorry!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kan någon förklara för mig varför specifikationerna är annorlunda på svenska sidan... För enligt svenska sidan har den även DVI-D.
http://www.benq.se/product/monitor/gl2450/specifications/

Skrivet av jockre:

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port alltså funkar det inte i GPUns kontaktuttag. Jag vill använda min andra skärm, hur ska jag göra?

Har den bara VGA så kolla om det är en DVI-I port, länka gärna alltså grafikkorts modellen. Är det en DVI-I port (eller den extremt osannolika DVI-A) så kan du skaffa en passiv adapter/kabel som kör DVI-I/DVI-A till VGA. Är det en DVI-D port så måste du skaffa en mycket dyrare aktiv adapter eller en ny skärm.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Ber om ursäkt, är trött och måste ha skrivit fel i både inläggets rubrik och text. Mitt grafikkort har bara en DVI, HDMI och displayport och min andra skärm har bara en VGA port alltså funkar det inte i GPUns kontaktuttag. Jag vill använda min andra skärm, hur ska jag göra?

Exakt vilket 1050ti är det du har? I bästa fall har DVI-kontakten en VGA-signal och då kan du använda en passiv DVI till VGA-adapter.

Permalänk
Medlem

@philipborg @Nogh: NVIDIA har slopat analoga utgångar helt på 1000-serien vad jag vet.

@jockre: Du lär behöva en aktiv signalkonverterare från antingen HDMI eller DP, t.ex. en sån här. Eller så får du köpa en ny skärm, 1080p TN-skärmar är ju inte direkt dyra.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, är det enda sättet att få ut 144hz via DVI? Eller funkar det med DP också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

Lånar tråden lite, är det enda sättet att få ut 144hz via DVI? Eller funkar det med DP också?

Det inte bara fungerar med DP, du bör undvika att köpa en skärm som bara klarar 144Hz via DVI eftersom DVI är en gammal utdöende standard. DP 1.2 har mer än dubbelt så hög bandbredd som DVI-DL, och DP 1.3/1.4 har tre gånger så mycket. I teorin har även HDMI tillräckligt med bandbredd för t.ex. 1080p@144Hz, men det är ganska ovanligt att skärmar har stöd för det eftersom HDMI är mer TV-inriktat.

Permalänk

Nvidia slopade som sagt analog signal med sin 10 serie. så antingen behöver du en aktiv adapter eller om du har inbyggt grafikkort så kanske du kan använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter som ett konstigt råd om grafikkortet inte har DVI.

Faktiskt inte! Dock har TS skrivit fel och med de nya uppgifterna så funkar det det ju självklart inte.
Men i övrigt var det ett utomordentligt råd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@perost:
Är det standard med DP uttag på grafikkort?

Mitt R9390 verkar bara ha hdmi, och VGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@perost:
Är det standard med DP uttag på grafikkort?

Mitt R9390 verkar bara ha hdmi, och VGA

Ja, det är standard sedan många år tillbaka. De enda konfigurationerna för R9 390 som jag kan hitta är antingen 2xDVI + 1xHDMI + 1xDP eller 1xDVI + 1xHDMI + 3xDP. Jag kan inte hitta något 390 med VGA eller som saknar DP, så min gissning är att du blandat ihop DVI med VGA och misstagit DP-utgången för HDMI (lätt gjort, de är ganska lika).

Permalänk
Medlem

@perost: måste dubbelkolla när jag kommer hem vet att dp kabeln ser ut som hdmi men rakare