Windows 10 103 processor körs

Permalänk
Medlem

Windows 10 103 processor körs

Förra veckan märkte jag att de plötsligt körs över 100 processor...

Tyckte det var väldigt konstigt.. Provade allt men fortfarande hade jag runt 90 kvar.

Innan hade jag runt 50.

Så jag installerade om w10... Nu har jag Fan fortfarande 103 processes som kör i bakgrunden.. Wtf!!!

Ren instalation körde jag

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kanske lite i överkant men absolut inget ovanligt - mina system ligger alla på 90+ processer. Jag tror det har med att allting (det mesta vart fall) körs i separata trådar numera, vilket är bra ifall en krånglar så hänger sig inte hela systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tyckte det var väldigt konstigt.. Provade allt men fortfarande hade jag runt 90 kvar.

Innan hade jag runt 50.

Så jag installerade om w10... Nu har jag Fan fortfarande 103 processes som kör i bakgrunden.. Wtf!!!

formatera om de andra diskarna i datorn?, virus och annan skit kan ju lagras där också

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Inaktiv

På min HTPC där i stort sett ingenting är installerat utöver Windows 10 så har jag 106 processer aktiva. Så du har faktiskt väldigt få processer igång.

Permalänk
Medlem

221 processer har jag... hmm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Själv har man 31 bakgrundsprocesser + 33 windows-processer

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i inställningar - Sekretess sen skrolla ned till bakgrundsappar och stäng av alla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Innan hade jag runt 50.

Hur kan man ens lägga märke till och störa sig på sådana små saker?

Permalänk
Medlem

Haha, trodde först seriöst tråden handlade om att Windows hävdade att du hade 103 processorkärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crewsom:

Hur kan man ens lägga märke till och störa sig på sådana små saker?

Det är lite som trådarna som dyker upp ibland där någon desperat vill ha hjälp med sin dator efter de laddat ner HWMonitor och upptäckt att deras GPU går i 60 grader när de spelar. Det blir liksom, Jaha? Vad är problemet då?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte fel att ha koll på hur processer som körs, själv har jag stängt av en massa onödiga tjänster som jag inte har behov av.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Här är lösningen:
http://winaero.com/blog/set-split-threshold-svchost-windows-1...

Dvs gruppera Svchost genom att sätta värdet på SvcHostSplitThresholdInKB i registret till något högre än RAM, så hamnar du på runt 50 processer igen.

Se exemplet nedan:

Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control] "SvcHostSplitThresholdInKB"=dword:00380000

Funkar perfekt!

Permalänk
Medlem

Anledningen till min oro var att plötsligt så laggade alla spelen en dag och jag gick in och kollade antalet processes som kördes.
Dubbelt så många som det var ett par veckor innan jag kollade sist så ju inte bra ut. Därav oron

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kotz:
Kolla mitt inlägg ovanför. Det är en ändring i Windows 10 Creators Update som påverkar användare med mer än ~3,5GB i RAM. Precis som du säger var det tidigare ca 50 processer igång efter uppstart av ett trimmat system.

Då SvcHost numera är uppdelade på fler processer, så ökar eventuellt stabiliteten, men för egen del (då jag enbart har 4GB RAM i min laptop) vill jag ha bättre koll på antalet processer. Därför har jag gjort fixen ovan.

Permalänk
Medlem

38st, Linux ftw

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@kotz:
Kolla mitt inlägg ovanför. Det är en ändring i Windows 10 Creators Update som påverkar användare med mer än ~3,5GB i RAM. Precis som du säger var det tidigare ca 50 processer igång efter uppstart av ett trimmat system.

Då SvcHost numera är uppdelade på fler processer, så ökar eventuellt stabiliteten, men för egen del (då jag enbart har 4GB RAM i min laptop) vill jag ha bättre koll på antalet processer. Därför har jag gjort fixen ovan.

Tack!!

Min dator gick ner i prestanda rejält....
Nu är det som det var innan.

Hur fan tänker MS ibland

tack tack tack walkir

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

67 bakgrundsprocesser + 6 program..

103 i "Information"