Välja internetleverantör och hastighet

Permalänk
Medlem

Välja internetleverantör och hastighet

Kommer flytta ifrån landet och in till en lägenhet i staden.
Kommer dock förlora min 1gb uppkoppling (snyft)
Kan väll säga att det varit väldigt overkill eftersom jag aldrig kommit upp i ens 40mbit ned.

Kommer att ha TV, 2 som slösurfar och en som lirar mycket online.
Kommer 100/100 räcka till det?
Kan typ välja mellan telia, bahnhof, viasat eller boxer.
Hade gärna tatt bahnhof men telia verkar ha bättre tv+internetutbud.
Viasat vågar man sig nog inte på.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

100/100 räcker väldigt långt. Inte ens när jag har 10 enheter igång hemma som tokstreamar kommer vi över 50 downstream momentant, så kolla mer åt bra router än stirra på hastighet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

kk, lutar väll åt telia, hur är deras router?
vilka företag kan leverera tv över någon annans fiber?
vi har netatonce+sappa där jag bor nu.
kan ha netatonce 100/100 i staden men kollar jag adressen så funkar det inte med sappa.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har Telia öppen fiber och där kan jag blanda fritt. Idag har jag Bredband2 internet och Viasat IPTV. IPTV tar inte heller bandbredd från internet då de är separata nätverk (VLAN).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

kk, lutar väll åt telia, hur är deras router?
vilka företag kan leverera tv över någon annans fiber?
vi har netatonce+sappa där jag bor nu.
kan ha netatonce 100/100 i staden men kollar jag adressen så funkar det inte med sappa.

Har du varit i lägenheten på eftermiddagen/kvällen än? Om du slår på wifi på exempelvis mobilen och kollar hur många nät som dyker upp, då ser du om det är "trångt" i luften. Är det väldigt lite (ett par tre stycken max) och du har en liten lägenhet så är det möjligt att telias fungerar tillfredställande. Annars, men det beror ju lite på, så kanske det är värt en kik på en egen router som du sätter efter telias utrustning för att få bra trådlöst i hemmet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Har du varit i lägenheten på eftermiddagen/kvällen än? Om du slår på wifi på exempelvis mobilen och kollar hur många nät som dyker upp, då ser du om det är "trångt" i luften. Är det väldigt lite (ett par tre stycken max) och du har en liten lägenhet så är det möjligt att telias fungerar tillfredställande. Annars, men det beror ju lite på, så kanske det är värt en kik på en egen router som du sätter efter telias utrustning för att få bra trådlöst i hemmet.

Är inget som helst fel på Telias router, den routar trafiken alldeles utmärkt. Men vill man ha bättre wifi hänger man på en AP (typ Ubiquiti) på Telias RGW (som det faktiskt är) och slår av wifin på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Är inget som helst fel på Telias router, den routar trafiken alldeles utmärkt. Men vill man ha bättre wifi hänger man på en AP (typ Ubiquiti) på Telias RGW (som det faktiskt är) och slår av wifin på den.

Helt korrekt, byt ut router mot accesspunkt i mitt inlägg gällande wifi och absolut en Ubiquiti Unifi isf, mycket bra produkt (Deras nya modeller med mimo är mycket trevliga). Telias routrar har blandad kvalitet på routrar så gaist får nog speca vilka modeller som ts kan räkna med felfri routing. Technicolor och Thomsson-modellerna har erkänt varit struliga på både routing och wifi. Kolla även upp så att det går att stänga av wifi på något bra sätt så som gaist vill att du gör.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Helt korrekt, byt ut router mot accesspunkt i mitt inlägg gällande wifi och absolut en Ubiquiti Unifi isf, mycket bra produkt (Deras nya modeller med mimo är mycket trevliga). Telias routrar har blandad kvalitet på routrar så gaist får nog speca vilka modeller som ts kan räkna med felfri routing. Technicolor och Thomsson-modellerna har erkänt varit struliga på både routing och wifi. Kolla även upp så att det går att stänga av wifi på något bra sätt så som gaist vill att du gör.

Min erfarenhet om Telias routrar är att dom fungerar sålänge man inte rör dom, de flesta jag känner som fått strul med routern är när de grejjat med portar och sådant i dom. Så är du ingen sådan som gillar att kunna grejja i routern så ska nog inte de vara någon fara.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Helt korrekt, byt ut router mot accesspunkt i mitt inlägg gällande wifi och absolut en Ubiquiti Unifi isf, mycket bra produkt (Deras nya modeller med mimo är mycket trevliga). Telias routrar har blandad kvalitet på routrar så gaist får nog speca vilka modeller som ts kan räkna med felfri routing. Technicolor och Thomsson-modellerna har erkänt varit struliga på både routing och wifi. Kolla även upp så att det går att stänga av wifi på något bra sätt så som gaist vill att du gör.

Jag kör med Technicolor 799, slår av wifin gör man genom att hålla inne "knappen med lövet"!