Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Vänta nu, jag är hyfsat säker på att om jag startar något på min telefon så kan min sambo pausa och byta osv på sin telefon.
Men det kanske inte är det du tänker på?
Mvh

Tänker på att inget slår enkelheten och smidigheten i en fysisk fjärrkontroll när allt kommer omkring (iaf. inte för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker det också är fel att företag stänger ute deras produkter med fiktiva regler för vad de tror handlar om att maximera sina vinster. Det borde vara olagligt att sälja rättigheter för OS till bara enstaka aktörer, sätt ett pris och sälj till fler istället.

Då får du nästan göra alla företag olagliga med det synsättet som du har

Skrivet av anon159643:

Däremot ska självklart svt inte sända någon sport överhuvudtaget, det är att missbruka de pengarna som de tvingar folk att betala för tv-innehav.

För dig kanske. För någon annan så kanske Eurovision Song Contest är ett slöseri (mig inkluderat).

Det enda rätta tycker jag är att avskaffa tvångsprenumerationen på SVT för alla TV-innehavare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Förstår inte vad Discovery Networks ökade kostnader kan bero på för det känns inte som att de lägger det på sina program iaf, de sänder mest ytlig skit numera.

Personligen kan jag tycka det är väldigt skönt att ramla ned i soffan och inte ta ett aktivt beslut vad jag ska titta på. Låta utbudet vägleda en till en lugn och förhoppningsvis intressant stund. Dessutom kan jag råka se något bra som jag aldrig skulle satt på själv.

Edit: Aktivt val kan dock vara att stänga av för att det bara är skit på tv.

Dplay har en liknande funktion där man kan starta appen och låta den spela upp program efter en slumpad spellista på samma sätt som vanlig tablå-TV. Rätt skönt att ha skvalpandes i bakgrunden.

Skrivet av martinot:

Då får du nästan göra alla företag olagliga med det synsättet som du har

Det är på väg åt rätt håll i alla fall om man t.ex. ser på det relativt nya beslutet om att geoblocking ska förbjudas inom EU och att streamingtjänsterna därför tvingas erbjuda samma material i samtliga länder. Risken är väl att de då kanske tar bort programmet helt för att kringgå det men tanken är i alla fall god.

Det största problemet är inte att utbudet saknas utan snarare att tillgängligheten bromsas upp av påhittade begränsningar som geoblocking och om filmbolagen någonsin vill få ett stopp på fildelning och piratkopiering får de ta och sluta upp med dessa barnsligheter. Jag har så svårt att förstå att de inte kan inse att deras egna distributionskanaler är det som orsakar de problem de säger sig vilja lösa och TV-bolagen har uppenbarligen redan fattat grejen eftersom serier i regel släpps globalt i samband med att de sänds på TV.

P.g.a. utbredd piratkopiering släpptes filmer tidigare i Ryssland och var därmed även tillgängliga för pirater långt innan de nådde oss här i väst genom seriösa kanaler. Idag ser situationen fortfarande likadan ut även om det nu handlar om Korea istället för Ryssland. De flesta som väljer att ladda ner film gör det inte för att de är snåla och vill snuva filmbolagen på pengar utan det handlar helt enkelt om att utbudet och smidigheten är oslagbart jämfört med de lagliga alternativ som finns idag.

I fallet med Discovery vs. Telia är det solklart att de utpressar Telia genom att hålla deras kunder gisslan och hotar med att ta bort populära kanaler på samma sätt som samhällsviktiga fackförbund hotar med varsel om strejk vid förhandlingar. Allt är bara ett spel för gallerierna för att få igenom sina krav men det är vi 'kunder' som i slutändas drabbas av deras tjafs.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig men jag antar att samma skit kommer hända igen 2018...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det största problemet är inte att utbudet saknas utan snarare att tillgängligheten bromsas upp av påhittade begränsningar som geoblocking och om filmbolagen någonsin vill få ett stopp på fildelning och piratkopiering får de ta och sluta upp med dessa barnsligheter. Jag har så svårt att förstå att de inte kan inse att deras egna distributionskanaler är det som orsakar de problem de säger sig vilja lösa och TV-bolagen har uppenbarligen redan fattat grejen eftersom serier i regel släpps globalt i samband med att de sänds på TV.

Kan instämma helt i det. Gäller alla IP såväl som filmer och serier som dator- och konsolspel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tycker det är bra att Telia förhandlar. Tycker TV-paketen idag är tok för stora och innehåller kanaler man egentligen inte vill ha, men som man måste ha.

Troligen beror konflikten på att Telia endast vill distribuera de mer populära kanalerna så som Kanal Fem och vill slippa kanaler så som "Discovery-ID". Som man idag är tvungen till att tillhanda i samma kanalpaket där Kanal Fem finns i.

Kortfattat, alla SBSs kanaler måste finnas med, det funkar inte med några stycken.

Jag hoppas att Telia var den som vann mer på detta än Discovery gruppen.
Skulle inte gjort mig nått om de kanalerna varit borta ett längre tag, eller t.o.m helt borta.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åh, linjär-TV. Det var tider det. Någon annan bestämmer vad du ska se på och när du ska se på det, så enkelt!

Fasen vad jobbigt det var när man stod i kö på posten för att betala räkningar samtidigt som favoritprogrammet sändes. Och inte kunde man ringa hem och be någon programmera videon. Telefonen satt ju liksom bokstavligen fast i väggen där hemma. Men som tur kom det telefonkort så man kunde ringa från telefonkiosken fast man inte hade mynt på fickan. Det är vad jag kallar utveckling!

det är lite märkligt men nu när man kan se "allt" när man vill och hur man vill tittar jag mindre än nånsin. För det krävs nån uppoffring, att jag måste skrolla igenom sidor av netflix förslag på filmer jag borde se. Nä, assoft att bara slänga sig i soffan och slå på tvn så har du allt klart med underhållningen, blir det tråkigt använder du den lilla fjärrenheten för att byta kanal till nåt intressantare.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Jag hoppas att Telia var den som vann mer på detta än Discovery gruppen.
Skulle inte gjort mig nått om de kanalerna varit borta ett längre tag, eller t.o.m helt borta.

Precis helt tvärt om för mig. Skiter totalt i Telia, men de enda, eller snarare främsta, kanalerna vi kikar på är i princip just Eurosportkanalerna och Discoverykanalerna.

Tänk så olika vi kan vara (även om det är bra i sig)!

Blev en månads Dplay redan i fredags (även om kanalerna kom tillbaka några timmar senare så ville vi inte missa Roland Garros).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gammal tråd i och för sig, men det verkar som det är dags för Comhem/Boxer att förnya sina avtal nu.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/bpLll/comhem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Precis helt tvärt om för mig. Skiter totalt i Telia, men de enda, eller snarare främsta, kanalerna vi kikar på är i princip just Eurosportkanalerna och Discoverykanalerna.

Tänk så olika vi kan vara (även om det är bra i sig)!

Blev en månads Dplay redan i fredags (även om kanalerna kom tillbaka några timmar senare så ville vi inte missa Roland Garros).

Discovery verkar ju tjafsa lika mycket med Boxer och ComHem (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/42L4E/45-miljoner-svenskar-kan-blasas-pa-vm-kval ). Verkar vara ett ruttet företag. Hoppas de tappar alla sina rättigheter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Discovery verkar ju tjafsa lika mycket med Boxer och ComHem (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/42L4E/45-miljoner-svenskar-kan-blasas-pa-vm-kval ). Verkar vara ett ruttet företag. Hoppas de tappar alla sina rättigheter.

Jupp, och året innan så var det Canal Digital och Bredbandsbolaget som inte kom överens med Discovery. Onekligen märkligt att det blir tjafs vid alla avtalsförnyelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jupp, och året innan så var det Canal Digital och Bredbandsbolaget som inte kom överens med Discovery. Onekligen märkligt att det blir tjafs vid alla avtalsförnyelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den enda gemensamma nämnaren är ju Discovery.

Således verkar det ju faktiskt vara Discovery som företag som verkar helruttet och helgirigt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nu har problemen med Discovery i princip nått alla operatörer. Telia, Viasat (I viss mån), Telenor (Bredbandsbolaget/Ownit/Canal Digital) och nu även Boxer och Comhem har blivit påverkade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Nu har problemen med Discovery i princip nått alla operatörer. Telia, Viasat (I viss mån), Telenor (Bredbandsbolaget/Ownit/Canal Digital) och nu även Boxer och Comhem har blivit påverkade.

Jo det är dyrt att buda hem ett OS.....

Jag kan inte säga att jag saknar kanalerna!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

För mig var det ingen överraskning att det kom en ny Discovery dispyt.
Återigen skyller de på andra.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-