Hur bli man systemadministratör i Windows 7? (Vill radera mappar i Windows/system32/*)

Permalänk

Hur bli man systemadministratör i Windows 7? (Vill radera mappar i Windows/system32/*)

Hejsan.
Vill du hjälpa mig att kunna radera några mappar i Windows/system32/DriverStore/FileReposetory.
Har endast enkelt Admin nu och jag måste kunna ändra till SystemAdministratör för att få möjlighet att ta bort i FileReposetery.
Jag har testat för många USB_Serial.inf öch övriga för att kunna programmera min lilla kinesiska amatörradio.
Måste få in USB_Serial drivers för Prolific till att lägga sig i comporten i programhanteraren.

Problemet har uppstått genom att det skrivits in i system32 varje gång jag testat olika Prolific.
Tack på förhand/ Erland

§3.1/caps lock /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska du radera systemmapppar som behövs av Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför ska du radera systemmapppar som behövs av Windows?

Hade du läst hela inlägget hade du förstått.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paontuus:

Hade du läst hela inlägget hade du förstått.

Jag har läst. Varför tror du jag frågar?
Måste man radera en systemmapp för att kunna programmera en radio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har läst. Varför tror du jag frågar?
Måste man radera en systemmapp för att kunna programmera en radio?

Han har ju av misstag skapat flera mappar för radion i system32 och kan inte sedan ta bort dem, där av frågan.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Vilket Windows har du Erland?
Här finns en guide hur man aktiverar adminkontot på Windows 7.

Hoppas jag förstod ditt problem rätt.

Mvh,
Fredde

Permalänk

@Orfi:
Hej Fredde och Paontus.
Ni har fattat det hela rätt, men vill ändå förtydliga mig lite.
När det har skapats så många mappar i Win32 så vet nu inte datorn när jag uppdaterar drivrutinerna i Enhetshanteraren vad han skall aktivera.
Vill nu plocka bort dessa mappar och återinstallera den USB_Serial Prolific som en gång funkade.
Jag har labbat en aning för mycket, då jag inte visste att det gjordes en ny mapp för varje försök i Win32.
Nu undrar man varför jag inte behöll den Prolific jag hade från början....Det kommer an på att jag fick den lilla handapparaten att funka med programmering i datorn för att sedan kunna föra över dessa data.

Jag har även en 12V mobilstation som oxo kommer från Hongkong som hatar KT-7900D, den ville jag oxo få igång med rätta drivers, därför blev det så många drivers inlagda i datorn. Nu funkar inte några drivers för datorn påstår att den bästa drivrutinen redan finns (då känner inte datorn till kinesiska radiostationer)

Jo Fredde, jag har Win 7 i datorn, men har svårt att se på bilderna vilka menyer som visas på Win hemsidan.

Har varit inne i Kontrollpanelen/användarkonton/ändra kontotyp....det hade funkat tror jag om det som skulle klickas på inte varit gråmarkerat.
Hälsningar Erland

Permalänk
Medlem

@EvaldErlandQQ:

Tja!
Du måste göra en djupare ändring innan du kan ändra konto via kontrollpanelen.
Det vi ska göra är att aktivera det underliggande (fördefinerade) Administratörkontot som automatiskt skapas vid installationen av Windows och sedan inaktiveras vid skapande av personligt användarkonto med över eller underliggande admin-rättigheter.
Detta konto har fullständiga rättigheter till hela systemet och UAC kan inte blockera den vid någon ändring.

Jag får utgå ifrån att du har svensk utgåva av Windows 7.
Då jag inte kör Windows 7 själv sedan något år samt aldrig kört svenska versionen/översättningen får jag direktöversätta det jag minns det hette. Förhoppningsvis blir inget helknas, men var lite kreativ så borde det funka.

1. Leta upp mappen i kontrollpanelen som heter Administrationsverktyg för Windows/Administratörer Denna kan också finnas på start-menyn beroende på utgåva. Det du ska hitta är "Datorhantering" eller "Computer management". Hittar du inte denna, gå då Startmeny -> Kör -> "compmgmt.msc" (utan "")
2. I trädet på vänster sida hittar du något i stil med Lokala grupper och användare, dubbelklicka på den. I Högra delen av fönstret borde två mappar dyka upp, en som heter Användare, en som heter Grupper. Dubbelklicka på Användare.
3. Nu ska du se alla användarkonton som finns på datorn, överst brukar Administratörkontot ligga. Du vet att det är rätt då beskrivningen av den är "Fördefinerat administratörkonto" (eller snarlikt, direktöversätter i huvudet just nu). Högerklicka och välj "Egenskaper".
4. Längst ner i rutan borde det sitta ett kryss framför "Kontot är inaktivt". Du ska klicka bort krysset och sedan verkställa/ok-knapp.
5. Nu kan du välja att byta lösenord/tilldela ett lösenord eller ignorera det och gå till kontrollpanelen där kontot är väljbart/åtkomstbart (dvs inte längre gråmarkerat). Default lösenord är blankt, dvs inget lösenord skall behövas, mitt tips är ändå att sätta ett lösenord så att ingen kan slinka in den vägen.

Hoppas det löser sig men detta borde ordna det du söker

Permalänk
Medlem

Lättaste lösningen med minimalt (0) antal inställningar att ändra fram och tillbaka: Linux live.
Dra bara ner det på ett USB minne, starta och gör vad du vill. Linux bryr sig inte om windows filrättigheter om du inte vill det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Detta var ett bra inlägg, men räckte inte för att jag skulle fixa problemet

@Orfi:
Hej Orfi. Tack för ett bra försök att föra mig framåt.
Du kör engelsk version av Windows och kanske Win8 eller 10 och då kanske det inte stämmer riktigt i våra menyer.
Jag har lyckats att komma till Datorhantering. I menyerna till vänster har jag då fått fram: Datorhantering(lokala). Systemverktyg. Lagring. Tjänster och program. Tjänster. WMI-kontroll.

Jag har lyckats att skapa ett nytt konto i Ändra kontotyp, det kontot ligger nu i starten av Window. I det kontot har det blivit begränsat med programiconer, men det gör ingenting för de finns kvar i det gamla kontot.

Har loggat in med det nyskapade kontot men har ändå ingen åtkomst att ta bort de tänkta mapparna i Win32.
Hälsningar/ Erland

Permalänk
Medlem

@EvaldErlandQQ:

Se till att kontot har administratörsrättigheter (är med i gruppen administratörer). Om det inte räcker måste kontot ta över
ägandeskapet för de mappar som sen ska bort. Detta kan man göra direkt i utforskaren men jag har själv använt verktyget TakeOwnershipEx som finns här:http://winaero.com/download.php?view.16
Verktyget gör att man kan göra sin nuvarande användare som ägare för valfri mapp och ev. återställa rättigheterna om det skulle behövas.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

@EvaldErlandQQ:

Ok. Nytt försök
Jag har kört Windows 7 sedan samma dag det släpptes fram till förra året, jag har hyfsad koll på menyerna skulle jag vilja påstå och i datorhanterings högra kolumnen finns det något som heter "lokala användare och grupper", men den är en undergrupp och därför behöver du öppna dess övergrupp.
Det är ett liknande "träd" som mapp-träden i utforskaren, vilket innebär att du måste klicka (öppna) varje träd och gå in på underträd för att se den.

Men du har hittat Datorhantering nu, det är bra så vi fortsätter därifrån lite mer detaljerat!
I kolumnen till höger, vanligtvis överst, bör du ha följande: "Systemverktyg" (eller något väldigt snarlikt i namn, dubbelklicka på den)
Under den bör du nu hitta "Lokala användare och grupper". Nu kan du fortsätta följa det jag gav dig tidigare.
Skapande av nytt konto så som du gjort fungerar inte. Dessa konton du skapar erhåller alltid samma eller lägre rättigheter än du redan har, aldrig högre.

Det finns självklart andra sätt att uppnå samma sak, speciellt ifall man vågar prova lite 3:e parts program osv, men vanligtvis kräver de lite mer självutforskande men du kan alltid prova ifall du känner att du kört fast.
(Jag är ledsen ifall jag endast svarar på kvällarna, men jag arbetar 07-19 varje dag så jag gör så gott jag hinner).

Mvh

Permalänk
Medlem

Har det löst sig? Mvh

Permalänk

Hej orfi

@Orfi:
Hejsan.
Tyvärr har jag inte lyckats trots god hjälp av dig. Våra menyer stämmer inte med varandra.
Hur som helst så hade inte ändå min åtgärd med att plocka bort filer funkat, för jag installerade om hela datorn i hopp om att det ändå skulle hjälpa.
Det var dags att göra det för den var ganska trött som den var.

Som tur är så behöver jag i nuläget inte programmera om mina små radioapparater, eftersom de är uppdaterade sedan tidigare.
Tror att det ligger lagrat i EEPROM i apparaterna.

Det var i alla fall ett gott försök jag gjorde, med tanke på att jag är en gubbe som fyllt 71 år, självlärd och endast grundskola
Jag har en Prolific liggande just nu där den skall ligga i enhetshanteraren, men den har en gul flagga på sig med felkod 10 vad det nu kräver för åtgärd.
Ha det gott. Erland

Permalänk
Medlem

@EvaldErlandQQ:

Hej Erland, ja ibland är det lättare att installera om
Aja då vet jag läget iaf!

Du får lycka till med framtida äventyr, tveka inte höra av dig om du stöter på ny patrull

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

@EvaldErlandQQ *Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1*

Välkommen till Sweclockers!
Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...