Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

4k projektor är det värt idag? Tänkte på kommande xbox släpp osv

Permalänk
Medlem

4k projektor är det värt idag? Tänkte på kommande xbox släpp osv

Hallå!
Har idag en full hd projektor som jag haft några år nu. Men börjar gå i tankarna att köra hela vägen ut med en 4k.
Men är det värt att lägga ut 100.000:- på en idag egentligen?

Jag menar nu ska dem ju börja släppa spel mer och mer i 4k upplösning osv. Spelar väldigt mycket på min nuvarande projektor.
Som jag förstår det hela kommer projektorerna att ligga kring 100.000kr klassen ett rätt bra tag framöver.

Men att köpa en 4k tv är som att skjuta sig lite i foten och säga "jag har ju en 4k tv".
Du måste minst ha en 100" helst större för att märka den stora skillnaden mellan full hd och 4k eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fammo:

Du måste minst ha en 100" helst större för att märka den stora skillnaden mellan full hd och 4k eller är jag helt ute och cyklar?

Ja. I princip är det resonemanget en liten cykeltur. En komplex fråga om att välja produkt har förenklats till ja/nej-fråga om något som kanske spelar minimal roll i det stora perspektivet.

Av alla faktorer som påverkar bildintrycket hör upplösningen till det mindre viktiga. Det som talar för att köpa en bättre 4K-TV är att det är där du finner modern bildteknik i form av HDR, större färgrymd, större färgdjup och då förstås 4K-upplösning. Det är dit utvecklingen går, inte minst på spelsidan. Där finns den moderna tekniken endast med 4K-paneler eftersom det är vad som tillverkas. Rent tillverkningsmässigt är 4K inte så mycket dyrare eller svårare än full hd.

Men på projektorsidan är det andra omständigheter. 4K-kapabel optik är dyrt, volymtillverkningen likt LCD-paneler finns inte. Därför finns det full hd-projektorer likt de från Epson och JVC som elektrooptisk arbetar i högre upplösning och har de moderna finesserna. De hanterar HDR, större färgrymd och färgdjupet samt i viss mån kan ta del en den högre upplösningen.