Permalänk

D-link DWR-953 låg hastighet

Hejsan! jag har en d-link dwr-953 med ett sim kort i från telenor med obegränsad surf.

Problmet ligger i att jag bara får hastigheter i stil med 10-30ned - 10-15 upp .
Men när jag testar att bredbandskolla min samsung g s8+ (när den inte är uppkopplad till routern) så får jag 100-140mbit/s .
Prövat att sätta i telefonens simkort i routern utan några framgångar .

prövat att mäta hastigheten till routen via 2st pc 2st mobiltelefoner och får samma skit resultat.

Finns det någon som har några tips?! eller kanske varit med om något liknande? Alla svar tas emot med tacksamhet.

Provat :
Fabrikåterställt
låsa wifi kanel
apn inst är rätt
prövat tagit bort och mixtrat med n / a / g osv på wifit utan framgång.
+mkt mer skit som jag knappt förstår själv...

Rubrik förtydligad enligt § 3.1 och värdelös formatering korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

@ANDREAS348:
Det finns två "modeller" av DWR-953, den ena har inte 2600Mhz bandet, medans den andra har det.
Med den hastighet du får verkar det som du har den modellen som inte har 2600Mhz bandet, utan den kör på 800/900Mhz bandet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@ANDREAS348:
Det finns två "modeller" av DWR-953, den ena har inte 2600Mhz bandet, medans den andra har det.
Med den hastighet du får verkar det som du har den modellen som inte har 2600Mhz bandet, utan den kör på 800/900Mhz bandet.

Står såhär på routern "LTE:b7/8/20 ( 1800/2600/900/800)
Så de ska stödjas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ANDREAS348: Enligt Telenors prislista för mobilt bredband så är hastigheten 10 - 40 Mbit/s

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

@ANDREAS348: Enligt Telenors prislista för mobilt bredband så är hastigheten 10 - 40 Mbit/s

Det står så på alla deras mobila abbonemang så det har ingen relevans.

Jag misstänker att mimo inte kommer igång på routern.
Enligt deras hemsida skall den supporta 150 Mbit i ner så den borde ha det.

Hur testar du farten, via en wifi uppkopplad klient?
Kan ju isåfall vara wifi som är flaskhalsen.
Koppla in nåt med kabel så så du vet var felet är, 4G eller wifi.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

"Normal hastighet" ja kanske är ett snitt . Men delar jag från mobilen till datorn så får jag 90mbit + 90% av tiden

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det står så på alla deras mobila abbonemang så det har ingen relevans.

Jag misstänker att mimo inte kommer igång på routern.
Enligt deras hemsida skall den supporta 150 Mbit i ner så den borde ha det.

Hur testar du farten, via en wifi uppkopplad klient?
Kan ju isåfall vara wifi som är flaskhalsen.
Koppla in nåt med kabel så så du vet var felet är, 4G eller wifi.

Är inte säker om jag förstod rätt men jag har prövat vanlig internet kabel från routern till min pc utan vidare framgång.
Dock så har jag inte prövat stängt av wifi medans jag körde kabel. Kanske wifit stör inkommande signaler till routern ?

Permalänk
Medlem

Den klarar bara max 100 Mbit så det är ju inte den snabbaste routern direkt. Är du säker på att den använder 2600mhz bandet? 4g routrar är extremt placeringskänsliga. Troligen kör den på ett lägre band som har lite högre signalstyrka. Kan du låsa den på högre band?

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Den klarar bara max 100 Mbit så det är ju inte den snabbaste routern direkt. Är du säker på att den använder 2600mhz bandet? 4g routrar är extremt placeringskänsliga. Troligen kör den på ett lägre band som har lite högre signalstyrka. Kan du låsa den på högre band?

Routern ska palla 150
Och 100mbit är snabbare än 10-40mbit i min bok .
Placerat på flertat ställen i huset och bor 2-3km ifån masten .
Nej har kollat alla inställningar oxh kan inte låsa banden , om jag inte missat.
Tror jag lagt ner 5h inne i inställningarna ....

Permalänk

Jag har det abonnemanget också och har testat flera olika router-lösningar.
När jag tecknade det för längesedan (då en DWR-923 ingick) hette det "Bredband80". Då var det teoretiskt bra blås i uppkopplingen, då uppfattade jag att det var routern som bromsklossen.

Nu verkar Telenor har lagt in någon form av strypning på uppkopplingen från router. Jag har också mycket bättre hastighet på mobilernas ner/upp än på routerns från samma adress. Trots att routern står på ett ställe där den har bättre "täckning" än mobilerna jag testat med.

De gånger jag har hastigheter runt 30 Mbit ner från routern är jag glad! Oftast är det sämre.
När jag kör mot bredbandskoll är menar den värderingen att uppkopplingen är "bra" när det är 30 eftersom abonnemanget numera teoretiskt ska ligga 10-40.

Jag hoppas att jag har fel och att någon annan har hittat en väg runt denna löjliga "moppestrypning".

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Förklarar dock inte varför jag får över 100 på mobilen.

Permalänk
Medlem

@ANDREAS348: Det är nog så att eftersom 4G+ fortfarande är under utbyggnad så prioriteras dom som t.ex köper ett paket med mobil och surf å då Telenor garanterar 40 så är det ju inget fel. Min Huawei med Telenor kommer upp i 70-80 på samma plat där min mobila lösning från 3 (som använder samma nät som Telenor) bara kommer upp i 35 som mest. Du går nog gilla läget ett tag till tror jag.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |