Prisuppgifter för AMD Ryzen 3 1300X och Ryzen 3 1200 hittar ut på webben

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Intels Pentium G4560 med HT är en riktigt bra processor. Jag tror inte AMD kommer kunna matcha den någonsin för samma pris.

Japp den är riktigt bra, problemet är att den inte går att köpa.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, får hålla med, det är väl "bara" halvering av priset. Trots allt är dessa inte helt jämförbara med tex 7600k tex, men med lägre klockade i5or kan de säkert sätta lite konkurrens mot tom, då det verkar att även dessa är upplåsta.

Som jag skrev i tidigare tråd... undrar vad Intel ska kontra med...

Ja speciellt för spel (som kanske är främsta syftet med en 4-kärnig CPU) så kommer 7600K prestera bättre, då den lätt kan klockas till 4.5+ GHz på alla kärnor mot R3 som kanske toppar på 3.8 - 4 GHz. Lägg till det att Intel även har lite högre IPC.

Men det är ändå helt galet att få en 4-kärnig CPU med så pass bra prestanda som R3 ändå har, för 109 dollar. Med AMD räcker det också med ett B350-baserat moderkort för att kunna överklocka, så moderkorten är också några hundringar billigare än motsvarande Z270-kort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eller för de som har pengar. Ser ingen anledning att inte rekommendera en 7700K för spel, för de som vill endast spela och inte har problem med budgeten. Man får vara lite nykter och acceptera att 7700K fortfarande är den bästa prollen för spel.

Sitter själv med en 7700k och visst är den snabb i spel "känns snabb i allt". men dessa spännade värmespikar känns inte riktigt ok på en så dyr cpu. jag är helt säker på att min upplevelse inte skulle vara sämre med en Ryzen 1700x.

Idag känns köpet inte bra "känner mig lite dum och lurad", skulle inte göra samma val idag

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kan mycket väl sitta i en ny media-pc här hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har gått i samma tankar faktiskt, men dessa saknar väl integrerad grafik och kräver därav dedikerad gpu vad jag förstått. Anyways, bra jobbat amd, hoppas beryktad prestanda och pris står sig

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo det är en klass som kanske blir lite efterlevd här, men problemet är ju att Intel har kunnat sälja Pentium så billigt förr då det varit trasiga i3or. När väl Intel sätter mot R3 så kommer AMD troligen sänka priset, varpå dessa kommer att tryckas ner till <1000kr troligen. Den ena har dessutom ett startpris på 1100kr, vilket för vad du får, är kanonbra. Enda CPUn som ens kan komma nära den är ju G4560, och den verkar Intel vilja få att försvinna...

Sen är behovet av iGPU på desktop också extremt begränsat. Laptop är dock en helt annan sak, där är iGPU kanon.

Så det blir valet... en iGPU, som du troligen ersätter med en dGPU om du behöver kraften, eller en mer kraftfull CPU som du kan para ihop med dGPU. Finns fördelar och nackdelar i båda.

Största fördelen är helt klart upplåst CPU... något du måste gå till 7350k för att kunna få, och då pratar vi ändå en dyrare CPU.

Erm... borde inte en i5 haswell ha samma single core prestanda som en i3? Det är ju samma kärna...
Eller förstår jag något fel här? Enda som påverkar direkt är väl frekvensen.

Nu är jag nog beredd att dra i din handbroms ganska rejält.

Desktop maskiner med endast IGPU behov skulle jag inom företagsmarknaden påstå är en EXTREMT stor del.
Det är just också den marknaden där i3 också har en extremt stor försäljning.
Det blir maskiner som blir väldigt kostnadseffektiv och köps in i dussinstalet om inte mer.
Då är en igpu lösning det absolut mest kostnadseffektiva och platseffektiva du får.
Så länge Ryzen 3 saknar denna funktion kommer hela den marknaden vara stäng för AMD. Priset på deras volymförsäljning måste ner i massor för at det skall täcka kostnaden för externt om än billigt grafikkort. På det kommer eventuellt extra strul och plats som det orsakar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sitter själv med en 7700k och visst är den snabb i spel "känns snabb i allt". men dessa spännade värmespikar känns inte riktigt ok på en så dyr cpu. jag är helt säker på att min upplevelse inte skulle vara sämre med en Ryzen 1700x.

Idag känns köpet inte bra "känner mig lite dum och lurad", skulle inte göra samma val idag

Du kan ju alltid kolla på samtliga prestandatester som gjorts mellan 1700X och 7700K. Intel kommer i princip alltid ut på topp. Värmespikarna, fastän de är ganska otrevliga, är otroligt överdrivna i sin konsekvens. i största majoriteten av fallen gör den absolut inget för varken prestanda eller dator.

Den enda gången man bör känna sig dum och lurad på en 7700K jämte en 1700X, är om man sitter på en tight budget och vill få ut så mycket som möjligt ur varenda krona. Utöver det är 7700K rätt val.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Triton242: Håller med dig fullständigt. Dom desktop vi har på jobbet (kontor) har absolut inget behov av eGPU. Kör endast på den integrerade. För surf, office, enklare bildredigering till tryck.
Så att så långe inte Ryzen har iGpu är den helt ointressant för våra datorer.

Även datorn jag byggde ihop till morsan saknar eGPU, den fyller också alla behov som hon gör på sin dator.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo det är en klass som kanske blir lite efterlevd här, men problemet är ju att Intel har kunnat sälja Pentium så billigt förr då det varit trasiga i3or. När väl Intel sätter mot R3 så kommer AMD troligen sänka priset, varpå dessa kommer att tryckas ner till <1000kr troligen. Den ena har dessutom ett startpris på 1100kr, vilket för vad du får, är kanonbra. Enda CPUn som ens kan komma nära den är ju G4560, och den verkar Intel vilja få att försvinna...

Sen är behovet av iGPU på desktop också extremt begränsat. Laptop är dock en helt annan sak, där är iGPU kanon.

Så det blir valet... en iGPU, som du troligen ersätter med en dGPU om du behöver kraften, eller en mer kraftfull CPU som du kan para ihop med dGPU. Finns fördelar och nackdelar i båda.

Största fördelen är helt klart upplåst CPU... något du måste gå till 7350k för att kunna få, och då pratar vi ändå en dyrare CPU.

Erm... borde inte en i5 haswell ha samma single core prestanda som en i3? Det är ju samma kärna...
Eller förstår jag något fel här? Enda som påverkar direkt är väl frekvensen.

Är verkligen pentiums trasiga i3or? Samma core/thread count, skiljer bara på vad de stöttar för software. Pentium har t.ex. inte Optane osv

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Triton242: Håller med dig fullständigt. Dom desktop vi har på jobbet (kontor) har absolut inget behov av eGPU. Kör endast på den integrerade. För surf, office, enklare bildredigering till tryck.
Så att så långe inte Ryzen har iGpu är den helt ointressant för våra datorer.

Även datorn jag byggde ihop till morsan saknar eGPU, den fyller också alla behov som hon gör på sin dator.

Samma på mitt jobb och mer eller mindre överallt där man arbetar med likande aktiviteter du beskrev vilket jag misstänker är en enormt stor del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska man med dessa till egentligen? Ingen GPU AMD hehe vad ska man säga!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Är de APUer? Jag är intresserad av Ryzen APU, finns de? Kommer de?

APU-varianterna kommer att ge Intel en riktigt otäck omgång.
En ok CPU med en helschysst iGPU kommer att vara perfekt i en kontorsmaskin.
Intels CPUer är ju lite grand tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad ska man med dessa till egentligen? Ingen GPU AMD hehe vad ska man säga!

Ex en billig speldator där integrerad gpu inte är något man använder men man vill ha 4 kärnor istället för 2 som core i3 har.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

4690k ligger på 3,5ghz och 3,9ghz under turboläge.

Aha, 4670k var 3,4 och 3,8

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Intels Pentium G4560 med HT är en riktigt bra processor. Jag tror inte AMD kommer kunna matcha den någonsin för samma pris.

Det verkar inte Intel själva ens kunna göra heller... så du får nog se den som en "one time thing".

Skrivet av Triton242:

Nu är jag nog beredd att dra i din handbroms ganska rejält.

Desktop maskiner med endast IGPU behov skulle jag inom företagsmarknaden påstå är en EXTREMT stor del.
Det är just också den marknaden där i3 också har en extremt stor försäljning.
Det blir maskiner som blir väldigt kostnadseffektiv och köps in i dussinstalet om inte mer.
Då är en igpu lösning det absolut mest kostnadseffektiva och platseffektiva du får.
Så länge Ryzen 3 saknar denna funktion kommer hela den marknaden vara stäng för AMD. Priset på deras volymförsäljning måste ner i massor för at det skall täcka kostnaden för externt om än billigt grafikkort. På det kommer eventuellt extra strul och plats som det orsakar.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vad vi tittar på.

Företag vad jag vet tittar i5, inte i3 oftast, då priset på slutprodukten är så snarlik när du köper bulk. Tänk på att allt är låste CPUer. De maskinerna vi köpte senaste gången var i5or med dGPU. De innan var Pentium, med dGPU. De vi kommer köpa efter är frågan. APU eller CPU + dGPU.

Sen självklart finns det de som köper in 1000 maskiner och skiter i vilket, helt klart.

Håller helt med dig att här har AMD ännu inget att tävla med, men APUerna ska komma med både R3 4C/4T och R5 4C8T lösning, så du kommer få konkurrenter till dessa också, men de måste få ordning på Vega först. Rom byggdes inte på en dag, och AMD som håller på att lansera enormt mycket behöver också något år för att hinna göra detta också.

För alla som inte är företagen så är denna R3 betydligt mer vettig än en i3a sett ur rent prisvärd synpunkt om du ska spela eller göra mer än absolut minimal surf (som du likväl kan göra på en Pentium eller beg dator), och då är iGPU inget behov eller problem i de flesta fall, då spelande på iGPU är något man gör när man glömde sin spellaptop, som annars numera går för 5000-10000kr, och även de innehåller dGPU.

Det är lite olika marknader och jag förstår din punkt, men handbromsen är inte på än, och du ser problemen, jag ser möjligheterna till alternativ. Sen att AMD inte har alla korten framme än är en annan sak.

Skrivet av Bloodstainer:

Är verkligen pentiums trasiga i3or? Samma core/thread count, skiljer bara på vad de stöttar för software. Pentium har t.ex. inte Optane osv

Jepp. Har varit sedan de introducerade in Pentium igen med Core serien. Sen har ju intel alltid valt funktioner på sina CPUer. Titta på deras Pentium Aniversity Edition, som har samma IPC som andra Haswell, och är en 2 Core, med avstängd HT. Därför är de så billiga.

Den enda Pentium som har haft HT på senare är just G4560, vilket gjorde den satans kraftfull. Annars är det 2C2T.

Permalänk
Avstängd

jag tror vi kommer se spel prestanda som ryzen 1400 i dom flesta spel med en cpu som kan klockas för tusenlappen och kommer ge även 4560 en match för 4560 är singeltråds stark för den är typ en halv i7 och vinner nog i många spel på högsta fps men kasta in den i ett tripple A spel som är cpu tungt och amd serien kommer visa sin styrka

Jag skulle utan minsta tvivel välja en amd över 4560 som är bra så länge 2 cores med HT orkar driva spel och presterar väldigt bra i titlar som belastar få cores hårt och i3 kan spöa i5 men svagheten är i titlar som är tung över många kärnor där har amd fördel på samma sätt som i5 och sen kan dom kan klockas och kommer nog bli nya budget favoriten som jag skulle välja över i3 och i5 utan K märkning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

APU-varianterna kommer att ge Intel en riktigt otäck omgång.
En ok CPU med en helschysst iGPU kommer att vara perfekt i en kontorsmaskin.
Intels CPUer är ju lite grand tvärtom.

Laptops och Ultrabooks också. Batteritiden blir så underbar när man slipper ett dedikerat grafik-chip.

Meme /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad ska man med dessa till egentligen? Ingen GPU AMD hehe vad ska man säga!

Det här kan nog bli absurt mycket CPU för pengarna, blir till att rekommendera det till budgetmedvetna kompisar till sina speldatorer. Att man sedan ska kunna ersätta den med en uppdaterad Ryzenmodell om ett år eller två är ju bara grädde på moset.

APUerna kommer senare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Känns som ett rejält trevlig insteg, för att sedan uppdatera till en senare modell som @zetruz säger här ovan.

Hur länge var det sagt att de skulle stanna på samma plattform? Visst var det även så att APU-erna är samma plattform?

Så en APU+dGPU i CFX kan kanske vara en trevlig variant framöver?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det verkar inte Intel själva ens kunna göra heller... så du får nog se den som en "one time thing".

Beror helt på vad vi tittar på.

Företag vad jag vet tittar i5, inte i3 oftast, då priset på slutprodukten är så snarlik när du köper bulk. Tänk på att allt är låste CPUer. De maskinerna vi köpte senaste gången var i5or med dGPU. De innan var Pentium, med dGPU. De vi kommer köpa efter är frågan. APU eller CPU + dGPU.

Alltså, då är de dumma, G4560 är perfekt för alla företag som vill ha billigare CPUer också. Det är bara dumt att de ens tittar på i5or, vet att t.ex. Uppsala kommun köper in datorer med i5or som bara ska användas för att skriva på. Idioti. De hade varit mer än tillräckligt med en G4560. Och om intel kan ha hela under 1000kr marknaden och kan höja priset med ca 150kr per pentium så skulle de kunna tjäna feta pengar på att sälja lågpris grejer. För även för 750kr så är G4560 fortfarande grymt mycket mer värt än i3orna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Känns som ett rejält trevlig insteg, för att sedan uppdatera till en senare modell som @zetruz säger här ovan.

Hur länge var det sagt att de skulle stanna på samma plattform? Visst var det även så att APU-erna är samma plattform?

Så en APU+dGPU i CFX kan kanske vara en trevlig variant framöver?

Det är väl sagt att samtliga Zen kommer vara samma plattform, så räkna med minst 5 års stöd för AM4.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan skrämma upp dem i åtminstonde 3.7-3.9 ghz.... 3.1 känns sådär.

Men för enklare produktivitetsdator verkar de jäkligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Undrar om man kan skrämma upp dem i åtminstonde 3.7-3.9 ghz.... 3.1 känns sådär.

Men för enklare produktivitetsdator verkar de jäkligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är exakt samma klockningspotential som redan lanserade RyZen

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Känns som ett rejält trevlig insteg, för att sedan uppdatera till en senare modell som @zetruz säger här ovan.

Hur länge var det sagt att de skulle stanna på samma plattform? Visst var det även så att APU-erna är samma plattform?

Så en APU+dGPU i CFX kan kanske vara en trevlig variant framöver?

Det bör dom vara. Jag har videoutgångar på mitt moderkort så det ska allt funka.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Tror det är exakt samma klockningspotential som redan lanserade RyZen

Vore nice. Då hade jag valt r3 före i3 alla dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ex en billig speldator där integrerad gpu inte är något man använder men man vill ha 4 kärnor istället för 2 som core i3 har.

Lönt att ens svara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Undrar vad Ryzen 3 klockar?

i3 6300 kan man ju nå nästan 6GHz med.

http://hwbot.org/image/1543607.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Lönt att ens svara?

Skickades från m.sweclockers.com

Har jag fel menar du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

fyfan det var billigt, farsan och jag gissade på 2000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kan ju alltid kolla på samtliga prestandatester som gjorts mellan 1700X och 7700K. Intel kommer i princip alltid ut på topp. Värmespikarna, fastän de är ganska otrevliga, är otroligt överdrivna i sin konsekvens. i största majoriteten av fallen gör den absolut inget för varken prestanda eller dator.

Den enda gången man bör känna sig dum och lurad på en 7700K jämte en 1700X, är om man sitter på en tight budget och vill få ut så mycket som möjligt ur varenda krona. Utöver det är 7700K rätt val.

På en dator där du har en ren win10 installation och med inget annat i bakgrunden vinner 7700K i en del tester. se i videon vad som händer när man lägger på lite last i bakgrunden. Med 1800 så tappar du endast marginellt i prestanda när det blir mer och mer program som körs i bakgrunden. (4kärnor är ett val man gör när man bygger en budget dator det finns ingen anledning att välja en ny CPU med färre än 6 kärnor när man pratar om byggen +10`000kr)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belmazzar:

fyfan det var billigt, farsan och jag gissade på 2000kr

Wat, varför skulle dessa vara dyrare än Ryzen 5?