Bostadsbidrag ung student

Permalänk
Medlem

Bostadsbidrag ung student

Hej!
Ska börja plugga nu till hösten och undrade om hur det blir med bostadsbidrag i min situation.

Har jobbat timmar lite grann på ett företag det här året. Har totalt dragit in ungefär 30k efter skatt. Min sista dag är alltså nu på fredag.

Ska jag skriva in min årliga inkomst ändå även fast jag inte kommer ha något jobb (utöver studiebidraget) nu när jag pluggar i höst?
Alltså bör jag lämna det blankt + studiebidraget *10, eller hur ska jag göra? Korkad fråga kanske, men vill ju inte göra fel då det verkar som man blir skyldig staten en rejäl summa då..Referens...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är inkomsten du förväntar dig kommer att synas som total inkomst i deklarationen sen du bör fylla i. Har du sommarjobbat några veckor blir det då årsinkomsten från arbete.

Tillägg: Givet då att du inte räknar med att tjäna en krona mer sen resten av året. Jag var aldrig i närheten av att kunna söka bostadsbidrag under mina studier eftersom jag jobbade lite varje sommar. Det behövs inte mycket..

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Upp med telefonen och ring till försäkringskassan så kommer dom svara istället för att vi ska sitta här och spekulera.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tveksamt om det ens är möjligt att få bostadsbidrag i TS fall.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Hedersmedlem

30' efter skatt bara hittills i år är ju betydligt över existensminimum för den perioden. Det låter på trådskaparen som att det knappt är värt att nämna? Jag tvivlar på att du kvalificerar för att få bostadsbidrag, men att söka kostar inget!

Lite klipp från Försäkringskassan:

"Jag ska arbeta vid sidan av mina studier. Kan bostadsbidraget påverkas av inkomsterna?
Ja, eftersom du söker bidrag utifrån vilka inkomster du tror att du kommer ha under året. Om du tjänar mer eller mindre än det du skrev i din ansökan ska du meddela Försäkringskassan om det. Du ändrar enklast ditt bostadsbidrag på Mina sidor. Du kan även ringa vårt kundcenter på 0771-524 524.

Det gör inget om du tjänar olika mycket från månad till månad. Det är vad du tjänar under hela året som avgör hur mycket bidrag du ska få."

"Jag vet inte hur mycket jag kommer att tjäna under året, hur ska jag fylla i min inkomst?
Skriv den summa som du tror att du kommer tjäna under året. Du kan alltid ändra beloppet på Mina sidor om det visar sig att du tjänar mer eller mindre än trodde. Om du ansöker senare under året kan du kolla hur mycket som du redan har tjänat under året.

I ansökan anger du hela studiebidraget som inkomst – Försäkringskassan räknar sedan med 80 procent av den summa som du skrivit. Hela kalenderårets (1 januari–31 december) beräknade inkomster ska räknas med. Det gäller även om du inte söker bostadsbidrag för hela året. Årsinkomsten delas med tolv och fördelas så att inkomsten blir samma för varje månad. Du ska alltid ange inkomsterna före skatt."

"2. Ta fram uppgifter om din inkomst
Fler olika typer av inkomst räknas med när du ansöker om bostadsbidrag. Du hittar många av de uppgifter du behöver i din senaste deklaration.

Inkomster som räknas med

inkomst av tjänst, till exempel lön och skattepliktiga förmåner som föräldrapenning, vårdbidrag, sjukpenning, sjukersättning, aktivitetsersättning och pension.
inkomst av näringsverksamhet.
kapitalinkomster, till exempel ränta på bankkonton och obligationer, kapitalvinster och utdelningar på aktier och fonder. Om du har hemmavarande barn räknas ofta hens kapitalinkomster också med.
vissa utlandsinkomster.
studiemedel i form av studiebidrag och studiestartstöd.
skattefria stipendier.
vårdnadsbidrag.
etableringsersättning.
din förmögenhet, till exempel privat bostadsfastighet, värdepapper som aktier eller pengar på kontot som tillsammans är mer än 25000 kronor.
dina hemmavarande barns förmögenhet."

Kassakollen:

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Tack så jättemycket!

Permalänk
Hedersmedlem

80% av studielånet räknas också som inkomst. Vissa I min klass som inte jobbar alls får bidrag men jag ligger en bra bit över gränsen eftersom jag jobbar på somrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

80% av studielånet räknas också som inkomst. Vissa I min klass som inte jobbar alls får bidrag men jag ligger en bra bit över gränsen eftersom jag jobbar på somrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Endast 80% av studiebidraget räknas som inkomst. Lånet ska inte medräknas övht.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]