Permalänk
Medlem

överklocking hjälp

Tjena! jag vill överklocka processorn har en i7 6700k skylake.

Jag vill klocka till ca 5000 mhz från 4200 som är original ?? behöver hjälp med vad jag ska sätta in för Voltage osv 1328v är original.

Tacksam för svar. Info om mina delar finns i bilderna men även här under.

Intel Core i7-6700K Skylake Processor - processor obviously.
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB - ram
ASUS Z170-A, Socket-1151 - moderkort
600W Nätagg.
Be Quiet! Pure Rock - CPU Kylare https://www.komplett.se/product/918598/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

@majjkdee: https://www.youtube.com/watch?v=THKOi3mhE4U ungefär så, bra kylning är att rekommendera.
Men youtube säger mycket så, så jag lärde mig klocka min gamla i7 920, dock går den i ungefär 4.2 ghz på stockvolt :).
Men kolla den så vet du, hastighet lär vara iställtet för 42 ska det bli 46.
Kan inte hända så jätte mycket förutom att datan inte vill starta.
Kör volt 1.38 och se vad som händer, annars finns det nog folk som klockar bättre här på sweclockers.
Sen sänk volt om det funkar/ kanske är för högt volt redan med 1.38 men då kan du sänka.
Har lätt för att klocka AMD.
Men youtube ger ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Samt du ska ha tur med att få en bra cpu. Då vissa CPU klockar skit dåligt utan att du kan göra något åt det

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Du ska ha tur om du kommer upp i 5GHz med en 6700K. Som sagt är det rena rama lotteriet om hur högt du kommer kunna klocka.

Gjorde en snabb google-sökning och hittade att max-voltage man vill ha på en Skylake 6700k är 1.425v.

Så experimentera först med hur högt du kan klocka på stockvolten. Du kanske kommer upp till 4.5GHz på volten som redan är inställd. Kanske 4.4, kanske 4.6. Du kommer se Får du bluescreen så är det bara att starta om och testa igen. Det brukar alltid komma upp en vit text efter att du startat om där det står typ: OVERCLOCKING FAILED. Sen får man alternativ att gå in i BIOS att ändra igen.

Sen när du vet hur mkt stock-volten orkar med så kan du börja höja lite grann för att komma högre upp i klock. Om 1.328 är stock, och du kommer upp i 4.5GHz t.ex. så kan du testa 1.350 för 4.6 eller liknande och se hur det går. Eller 1.375. Poängen är att ta små steg hela tiden och testa sig fram.

Om du kommer in i Windows efter att du överklockat så behöver du testa hur varmt den går och hur stabil den är. Det finns massor av olika program men jag brukar alltid köra programmet "Core Temp" för att hålla koll på temperaturer. HWmonitor är också väldigt bra.

Sen så stressar man processorn i ett syntetiskt test. Där finns det massa olika program men de vanligaste är AIDA64 och Prime95. Du startar stresstesten och håller koll på temperaturerna på samma gång. Går temperaturerna för högt (upp mot 85-90 grader) så stänger du av. Då vet du hur högt du kan klocka innan din kylning är för dålig för att fortsätta.

Du kommer aldrig komma upp i samma typer av "loads" som ett syntetiskt test, men kommer du upp i 90 grader på ett sånt test, så vet du att du är väldigt nära gränsen för vad ditt system pallar med. Det är då man stannar.

Som sagt, det är olika hur högt upp folk kan klocka, och 5GHz på din processor är väldigt osannolikt. Jag hade siktat på runt 4.5-4.8GHz nånstans då det fortfarande är en väldigt stor prestandaboost. Upp mot 5GHz så kommer du ha extrem värme att hantera och även väldigt hög volt. Det gäller att hitta en sweetspot systemet orkar med på heltid.

Hoppas det hjälpte och lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Du ska ha tur om du kommer upp i 5GHz med en 6700K. Som sagt är det rena rama lotteriet om hur högt du kommer kunna klocka.

Gjorde en snabb google-sökning och hittade att max-voltage man vill ha på en Skylake 6700k är 1.425v.

Så experimentera först med hur högt du kan klocka på stockvolten. Du kanske kommer upp till 4.5GHz på volten som redan är inställd. Kanske 4.4, kanske 4.6. Du kommer se Får du bluescreen så är det bara att starta om och testa igen. Det brukar alltid komma upp en vit text efter att du startat om där det står typ: OVERCLOCKING FAILED. Sen får man alternativ att gå in i BIOS att ändra igen.

Sen när du vet hur mkt stock-volten orkar med så kan du börja höja lite grann för att komma högre upp i klock. Om 1.328 är stock, och du kommer upp i 4.5GHz t.ex. så kan du testa 1.350 för 4.6 eller liknande och se hur det går. Eller 1.375. Poängen är att ta små steg hela tiden och testa sig fram.

Om du kommer in i Windows efter att du överklockat så behöver du testa hur varmt den går och hur stabil den är. Det finns massor av olika program men jag brukar alltid köra programmet "Core Temp" för att hålla koll på temperaturer. HWmonitor är också väldigt bra.

Sen så stressar man processorn i ett syntetiskt test. Där finns det massa olika program men de vanligaste är AIDA64 och Prime95. Du startar stresstesten och håller koll på temperaturerna på samma gång. Går temperaturerna för högt (upp mot 85-90 grader) så stänger du av. Då vet du hur högt du kan klocka innan din kylning är för dålig för att fortsätta.

Du kommer aldrig komma upp i samma typer av "loads" som ett syntetiskt test, men kommer du upp i 90 grader på ett sånt test, så vet du att du är väldigt nära gränsen för vad ditt system pallar med. Det är då man stannar.

Som sagt, det är olika hur högt upp folk kan klocka, och 5GHz på din processor är väldigt osannolikt. Jag hade siktat på runt 4.5-4.8GHz nånstans då det fortfarande är en väldigt stor prestandaboost. Upp mot 5GHz så kommer du ha extrem värme att hantera och även väldigt hög volt. Det gäller att hitta en sweetspot systemet orkar med på heltid.

väldigt bra svar! ska kolla upp detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Sitter nu på 4.5 och temperatur på 52C i desktop när jag kollar på stream, när jag är ingame så är den uppe i 80-90C, borde jag sänka överklockningen till kanske 4.4? eller är det här lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majjkdee:

Sitter nu på 4.5 och temperatur på 52C i desktop när jag kollar på stream, när jag är ingame så är den uppe i 80-90C, borde jag sänka överklockningen till kanske 4.4? eller är det här lugnt?

90c är lite väl högt enligt mig. Vill inte tänka på hur högt den skulle gå i en vända Intelburn test...
Byt kylare om du ska klocka eller försök få ner spänningen(vcore), den du har är inte gjord för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majjkdee:

Det är rätt högt. Vilken volt stallde du in?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Som sagt var, CPU är lotteri.

Körde en 6700K i nästan 2 år innan 7700K, provat tweaka den i dygn tamemtusan.

Jag kunde validera i 5 Ghz, med osunt hög VCore (1.5v). 4.9 var den inte heller så glad med. 4.8 gick köra 3Dmark och 1.43v men inget att ha 24/7.

Min 6700K fick tuffa på i 4.6 och 1.3v, vilket den gjorde över 1 år. Vissa kanske kör 4.7 och lägre vcore. Det är som sagt ytterst olika.

En delid kanske kan vara något?

Sammantaget sett kan du inte säga att du vill köra si & så många mhz, hur ska du göra? För det vet ingen. För att hitta sin perfekta sweetspot beträffande temp, mhz, minneshastighet, så går det åt rätt många timmar. Finns inga genvägar

Men vill du verkligen mosa ur det sista, så är delid ett måste.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm