Permalänk
Medlem

Min minikyl! [Bilder]

Här är min minikyl! som jag gjorde medans jag hade feber!:D

det är ett skåp gjort av 22 mm spånskiva! sen är det 4 sycken 80 mm fläktar som sitter på 12 volt.. strömmen kommer från ett nätaggregat som sitter på baksidan av skåpet..

Kylen rymmer 2 stycken 1,5 liters flaskor och 12 sycken 33 cl burkar..!

jag har inte fått mina beställda kylflännsar än.. när dom har kommit så ska jag sätta dit en peltier! peltierna ska sitta i en separat låda .på baksycket.. därifrån ska det sitta så kallade "faducts" till 3 stycken av fläkarna för den 4 är på utblås!

Ni får ha översende med bilderna för dom e tagna med en webcam!

http://groover.no-ip.com/upload/show.php?filename=Bild%20012....

http://groover.no-ip.com/upload/show.php?filename=orka.jpg

http://groover.no-ip.com/upload/show.php?filename=framsida.jp...

Mvh/ Troxxer

Visa signatur

||AmD Athlon xp 2000+@ 1743Mhz||256DDR||Western Digital 80 GB||G Force 4 MX|| Besök gärna! -->www.bw-lan.tk<--

Permalänk
Avstängd

Nämen det ser väl trevligt ut...

Men mini är väl i grövsta laget...

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Du lär behöva isolering, mitt i spånskiva blev bara ltie svalt.

Permalänk

den var väl helt ok.

Permalänk
Medlem

Du måste isolera med typ frigolit, annars hålls inte kylan kvar.

Permalänk

Vilken färg

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

jag tänkte sätta i tunn frigolite om jag får tag på nån.. jag ahr letat men jag ahr inte hittat nått men.. det kommer!

Visa signatur

||AmD Athlon xp 2000+@ 1743Mhz||256DDR||Western Digital 80 GB||G Force 4 MX|| Besök gärna! -->www.bw-lan.tk<--

Permalänk
Medlem

Hmm färgvalet kan man alltid diskuter, är den såppas behäbndig så man kan ta med den på lan då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Hmm färgvalet kan man alltid diskuter, är den såppas behäbndig så man kan ta med den på lan då?

hade ingen annan färg som var så pass tjock.. för att jag ville att den skulle täta lite oxå.. se tyckte jag att det vart bra med snorgrönt..

ja fasn den e behändig.. kanske väger 5 kilo.. pga att det är tjok spånskiva.. ska sätta på ett handtag när jag hittar det.. har det i nått skåp på rummet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad e temperaturen på den..
Måste man ha peltier?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatay
vad e temperaturen på den..
Måste man ha peltier?

Annars blir det inget kylskåp... då blir det ett skåp

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Prometia kylt skåp ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Prometia kylt skåp ?

nja.. ahde inte tänkt att lägga ut så mkt precis.. men en peltier får duga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur kallt blir där? Kewlt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe
hur kallt blir där? Kewlt!

ja men fläktarna bara så blir det kanske 10-15 grader där inne.. men som sagt så väntar jag på pleten och flännsarna.!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrOxxEr
ja men fläktarna bara så blir det kanske 10-15 grader där inne.. men som sagt så väntar jag på pleten och flännsarna.!

Vaddå... Du måste ha ganska kallt i rummet... ???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har den i min källare...! pappa... vill prova att kyla några öl!:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det blir iaf inte kallare än i övriga rummet så länge du inte har något som kyler. En fläkt flyttar bara runt luften. Den gör den inte kallare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Men det blir iaf inte kallare än i övriga rummet så länge du inte har något som kyler. En fläkt flyttar bara runt luften. Den gör den inte kallare!

ne men läs inlägget.´från början.. jag har ju sagt att jag har beställt en peltier och två flänsar...:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jepp... Men det verkar ändå lite väl kallt med 10 grader i källaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad för peltier? En 80W? Kommer isf. att ta runt sju timmar att kyla de där mängderna vätska, förutsatt att du inte förlorar någon "kyla" till omgivningen. Det kommer du antagligen att göra, med endast spånskivor och relativt tunna väggar för att så stort skåp.

Min kyl kommer att vara(förutsatt att jag har nog med material hemma f.n., annars hämtar jag mer hos farsan nästa helg) 22x22x(18 el. 22)cm invändigt med 40mm blåfrigolitväggar.
Kapabel att hålla 8st 50cl-burkar eller ett antal Billys/Gorbys(har inga mått på dessa, men uppskattar 20st).
Jag funderar just nu på om man ska dimensionera den så att en 1,5l-flaska får plats... Det vore väldigt trevligt

edit:
80W pelt och 250W AT-agg kommer att användas till den elektriska delen.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Hummz

Jag hade tänkt göra ett litet skåp så smårningom jag med.
Fixade 50mm floormate (blå cellplast med slutna celler) från jobbet och ska använda en 172W pelt. Varför kör alla med 80W? verkar klent....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Vad för peltier? En 80W? Kommer isf. att ta runt sju timmar att kyla de där mängderna vätska, förutsatt att du inte förlorar någon "kyla" till omgivningen. Det kommer du antagligen att göra, med endast spånskivor och relativt tunna väggar för att så stort skåp.

Min kyl kommer att vara(förutsatt att jag har nog med material hemma f.n., annars hämtar jag mer hos farsan nästa helg) 22x22x(18 el. 22)cm invändigt med 40mm blåfrigolitväggar.
Kapabel att hålla 8st 50cl-burkar eller ett antal Billys/Gorbys(har inga mått på dessa, men uppskattar 20st).
Jag funderar just nu på om man ska dimensionera den så att en 1,5l-flaska får plats... Det vore väldigt trevligt

edit:
80W pelt och 250W AT-agg kommer att användas till den elektriska delen.

mm.. men så fort jag hittar.. välldigt tunn frigolit så ska den fyllas med det..! sen så tror jag nog att en 80 watts pelt räcker till eftersom den ska vara i en annan låda som är fastskruvadi i bakstycket på kylen.. och från den lådan ska det vara 3 fanduckts eller"vindtunnlar" som ska gå till 3 stycken sugande fläktar.. så peltiern kommer att skapa kall-luft som senare sugs in i kylen av fläktarna.. hade även tänkt att han en fläkt i lådan där peltiern ska vara som hjälper dom sugande fläktarna lite grann!..

ideêr och tips godtages gärna..!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Annars blir det inget kylskåp... då blir det ett skåp

räcker ett 220watts nätagg? hhe från mitt gamla chassi...

Finns det någon guide till nån minikyl? skulle vilja göra detta.. grymt flow

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem
Citat:

räcker ett 220watts nätagg? hhe från mitt gamla chassi...

Finns det någon guide till nån minikyl? skulle vilja göra detta.. grymt flow

ja ett 220 watts nätagg räcker! mend et beror på hur många watts peltier du ska ha.. jag ska ha en 8o watts.. och då bör nog ditt nätagg räcka till en sånn!

ja det finns en guide! http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=92032

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrOxxEr
ja ett 220 watts nätagg räcker! mend et beror på hur många watts peltier du ska ha.. jag ska ha en 8o watts.. och då bör nog ditt nätagg räcka till en sånn!

ja det finns en guide! http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=92032

ok... jag har allt materiial.. har 2st små flänsar... gamla socket-a flänsar.. (60mm) + 2st 60mm fläktar... räcker detta för att kyla en låda såm typ klarar att rymma 4st color?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Nu till peltierfrågorna! alltså.. vilka flännsar och vilken peltier tror ni passsar bäst vid ett sånnt här bygge... jag har redan beställt .. men man kan ju kanske bygga en till! för det var en polare till mej som bad mej att bygga en till han!!:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ok... jag har allt materiial.. har 2st små flänsar... gamla socket-a flänsar.. (60mm) + 2st 60mm fläktar... räcker detta för att kyla en låda såm typ klarar att rymma 4st color?

ja dom borde räcka gott och väl! men har du nån peltier då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt bygga en Minikyl.. av en 80W peltier.. dock ska den kanske rymma ett sexpack cola.. (fast jag ska bygga in den i mitt chieftec fulltower chassi) Notera.. "mini" .. ;P .. hehe.. den var rätt stor.. antar att det kommer att ta ett bra tag att kyla ner drickorna i den där om du har 80w peltier.. hehe..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag skulle personligen minst satt en alpha med en 80mm 25-30 cfm fläkt på en 80w peltier, och angående att kyla en peltier med en gammal socket a fläns, klarar denna flänsen av att kyla en p43.06 ghz? tror inte det.
Du måste också komma ihåg att en peltier på 80 watt drar 80 watt på 12 volts utaget villket betyder att den drar 7 A, se till att nätagget kan leverera minst typ 8-9A på 12 volt annars går nog en säkring.

Edit menad till tatay, såg inte att du skrev att du hade 2 st socket A flänsar men då tror jag att det går om flänsarna är lagom bra

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680