Möjligt att få bolån utan fast anställning

Permalänk
Medlem

Möjligt att få bolån utan fast anställning

Hej sweclockers!

Jag frågar här eftersom sweclockers samlade kunskap sällan tryter.
Jag och sambon sparar till att köpa hus, vi siktade på att göra det om ett år cirka, då har vi båda fast tjänst och har hunnit spara ihop tillräckligt för kontantinsatsen.
Men igår upptäckte vi ett objekt som vi skulle ha råd med nu, en lägenhet, där det vi sparat hittills definitivt räcker.
Det ligger i en byggnad vi båda två fantiserat om att bo i och därför skulle vi verkligen vilja slå till.
Dessvärre så har vi båda ett par-tre månader kvar till att vi har fast tjänst.

Sambon har i dagsläget redan ett lån till bostad, som är på väg att bli såld i dagsläget. Gissar att det talar till vår favör.
I övrigt har jag inte så bra koll, förutom att det faktum att vi inte är fast anställda nån av oss troligen är en stor dealbreaker.

Går det ändå att få? Vad är isåfall kravet?

Permalänk
Inaktiv

Ni får helt enkelt prata med banken. Gå dit, ta på er något hyggligt i nivå skjorta / kostym och förklara er situation så ska ni nog se att det går bra. Eventuellt kan ni kanske be om en lapp från jobbet är det står att de gillar er och tänker behålla er efter 3 månader eller så ?

Vill inte ena banken så prova en annan. Det är människor som sitter där.

Jag tror mycket väl att det kan gå!

Permalänk
Medlem

Det kommer gå fint, möjligt krävs ett arbetsgivarintyg från era arbetsplatser. En provanställningar är fasta tjänster som dock är möjliga att avsluta av en arbetsgivare (dvs ni har samma rättigheter och skyldigheter som alla andra fast anställda) utan några större problem. Bästa ni kan göra är att prata med era chefer och se hur ni ligger till.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju givetvis på hur era betalningsmöjligheter ser ut.
Hur mycket rör det sig om? 50% av bostaden? 100%? 10%

Ju mer av bostaden ni kan betala kontant ökar era chanser att kunna ta lån.

Ta med senaste 3-6 månadernas lönespecar och kanske något intyg från era arbetsplatser och prata med lite olika banker.

Det värsta som kan hända är att ni får ett nej

Annars kanske ni har en förälder som kan gå in som med-låntagare. Så fick jag göra första lägenheten jag köpte här i Sthlm. Sen kunde jag skriva bort det någon månad senare när jag fick min fasta anställning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Det är bättre att vara ärlig när man sitter hos banken. Ärlighet varar längst helt enkelt.
Boka möten med er bank eller annan om det känns ok. Går och prata med dessa och se vad de kan göra för upplägg. Som någon säger så ta gärna med ett påskrivet papper från era arbetsgivare att er anställning kommer att övergå till fast när dessa tre månader är slut.

Nu vet vi inte vilken summa pengar vi pratar om eller hur mycket ni behöver låna så där finns alltid några faktorer att tänka på. Du skriver också att sambons lägenhet är på väg att säljas och där finns heller inga uppgifter om hon har lån tidigare eller hur mycket vinst hon gör på denna. Har heller ingen koll på hur priserna ligger i Landskrona om det nu är dit ni ska flytta eller ens bor

Det är bättre att vara ärlig helt enkelt och informera banken om hur ni lagt upp sparande, avbetalning av lån och annan information som kan vara av intresse. Vad har ni för levnadskostnader idag, allt sånt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu var det ett bra par med år sedan, men jag lyckades med det hela. En bank jag hörde av mig sa tvärt nej. Nästa tyckte inte att det var några problem och gjorde inget specialupplägg med extra räntor eller något annat. Den banken har jag hållit kvar vid vid mina nya lägenhetsaffärer kan jag säga. Dom fick ett stort plus från mig.

Så bara att höra av sig och kolla. Man måste inte gå till bank-kontor och kyssa skorna på de anställda heller. Finns bra med banken som sköter det mesta över nätet / telefon numera. Skulle slå bakut om dom tvingade iväg mig på någon onödigt möte på banken bara för att.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Samma erfarenhet här som Da Mush. En bank (som jag varit kund hos i 20 år.............) sa blankt nej. Jag kände mig praktiskt taget utskrattad. Gick tvärs över gatan (eller tvärs över parkeringen utanför Ica, bor i en liten by ) till nästa bank och deras första fråga var ungefär "när vill ni ha pengarna utbetalda?". Surt för jag trivs bra med den första bankens tekniska lösningar men vad gör man inte för att få köpt ett eget boende. Fråga runt och ge inte upp!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Beror på vem du pratar med och hur bra du är på att övertyga personen att du kan betala osv. Enligt alla automatiska uträkningar man kan göra på nätet för att få preliminärt svar var min inkomst på tok för låg för att få låna något alls men lyckades ändå låna till en lägenhet som kostade 1 mille. Det ironiska är att jag betalar mindre för den än motsvarande hyreslägenhet kostar för detär så låg ränta och månadsavgift och hyra får man ju nästan alltid iaf från kommunalt om man så bara har CSN. Jag köpte inte för att jag hade råd utan för att jag inte hade råd att hyra haha. Hjälper nog att jag aldrig varit sen med en betalning i mitt liv. När man får kreditupplysning står det typ 0,2% risk att man inte skulle betala i beskedet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Nu var det ett bra par med år sedan, men jag lyckades med det hela. En bank jag hörde av mig sa tvärt nej. Nästa tyckte inte att det var några problem och gjorde inget specialupplägg med extra räntor eller något annat. Den banken har jag hållit kvar vid vid mina nya lägenhetsaffärer kan jag säga. Dom fick ett stort plus från mig.

Så bara att höra av sig och kolla. Man måste inte gå till bank-kontor och kyssa skorna på de anställda heller. Finns bra med banken som sköter det mesta över nätet / telefon numera. Skulle slå bakut om dom tvingade iväg mig på någon onödigt möte på banken bara för att.

Skrivet av Aldric T:

Samma erfarenhet här som Da Mush. En bank (som jag varit kund hos i 20 år.............) sa blankt nej. Jag kände mig praktiskt taget utskrattad. Gick tvärs över gatan (eller tvärs över parkeringen utanför Ica, bor i en liten by ) till nästa bank och deras första fråga var ungefär "när vill ni ha pengarna utbetalda?". Surt för jag trivs bra med den första bankens tekniska lösningar men vad gör man inte för att få köpt ett eget boende. Fråga runt och ge inte upp!

Får man fråga vilka banker ni har?

Olika banker har olika regler och krav, där t.ex. SBAB brukar ofta vara väldigt generösa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får man fråga vilka banker ni har?

Olika banker har olika regler och krav, där t.ex. SBAB brukar ofta vara väldigt generösa.

Handelsbanken valde bort mina pengar, Swedbank sa ja direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Får man fråga vilka banker ni har?

Olika banker har olika regler och krav, där t.ex. SBAB brukar ofta vara väldigt generösa.

Det var SBAB som tog emot mig vänligt trots provanställning och som trevligt nog aldrig kallat mig till något bankmöte för att "diskutera räntan" Men jag är säker på att det finna andra där ute som erbjuder samma sak.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Handelsbanken valde bort mina pengar, Swedbank sa ja direkt.

Bara för att en bank väljer att inte låna ut pengar till en vissa person/personer och en annan gör det betyder inte att den första är dum/korkad och den andra banken är snäll. Allt har med risk att göra. Hur stor sannolikhet är det att kunden har förmåga att betala tillbaka. Går man till fler banker och frågar om lån och majoriteten (men inte alla) säger nej till det lån man vill ta så ska man nog ta sig en funderare på om man har satt ribba lite högt. Det är lätt att stirra sig blind på att beloppet man betalar för sitt lån per månad är låg och bra _idag_ betyder inte att det alltid kommer vara så.
Det kommer alltid finnas banker som lånar ut, frågan är bara till vilken ränta och vad händer när man som låntagare inte kan betala tillbaka i tid. I slutändan är det låntagaren som drabbas, dvs man står utan bostad för att man tvingas sälja den för att finansiera sitt lån.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Bara för att en bank väljer att inte låna ut pengar till en vissa person/personer och en annan gör det betyder inte att den första är dum/korkad och den andra banken är snäll. Allt har med risk att göra. Hur stor sannolikhet är det att kunden har förmåga att betala tillbaka. Går man till fler banker och frågar om lån och majoriteten (men inte alla) säger nej till det lån man vill ta så ska man nog ta sig en funderare på om man har satt ribba lite högt. Det är lätt att stirra sig blind på att beloppet man betalar för sitt lån per månad är låg och bra _idag_ betyder inte att det alltid kommer vara så.
Det kommer alltid finnas banker som lånar ut, frågan är bara till vilken ränta och vad händer när man som låntagare inte kan betala tillbaka i tid. I slutändan är det låntagaren som drabbas, dvs man står utan bostad för att man tvingas sälja den för att finansiera sitt lån.

Visst är det så att en bank är aldrig "dum" eller "schysst", men det är nog inte ett helt orimligt antagande att deras riskbedömning görs utefter någorlunda samma riktlinjer. Vad man än vill kalla det så sa Handelsbanken nej direkt medan Swedbank lät oss låna 1,2 x husets värde (vi blev erbjudna mer) till ränta en bit under 2%. Det var 6 år sedan och lagom till semestern nästa år kommer vi att ha betalat av topplånet som naturligtvis låg på en högre räntenivå.

Min personliga foliehattsåsikt är att Handelsbanken vill vara en bank för rika människor med välfyllda sparkontor och depåer, en grupp jag till mitt stora förtret inte kan räkna in mig själv i, medan Swedbank satsar på att vara "folkets bank".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Handelsbanken valde bort mina pengar, Swedbank sa ja direkt.

Jag bytte till Handelsbanken i samband med mitt senaste (och hittills enda bostadsköp). Jag var då fortfarande provanställd och jag fick bara frågan ifall jag fått någon som helst antydning på att jag inte skulle få fortsätta efter de där 6 månaderna (det var ca 2-3 månader kvar). I och med att jag inte fått någon sådan antydning godkände de lånet utan några problem.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hej sweclockers!

Jag frågar här eftersom sweclockers samlade kunskap sällan tryter.
Jag och sambon sparar till att köpa hus, vi siktade på att göra det om ett år cirka, då har vi båda fast tjänst och har hunnit spara ihop tillräckligt för kontantinsatsen.
Men igår upptäckte vi ett objekt som vi skulle ha råd med nu, en lägenhet, där det vi sparat hittills definitivt räcker.
Det ligger i en byggnad vi båda två fantiserat om att bo i och därför skulle vi verkligen vilja slå till.
Dessvärre så har vi båda ett par-tre månader kvar till att vi har fast tjänst.

Sambon har i dagsläget redan ett lån till bostad, som är på väg att bli såld i dagsläget. Gissar att det talar till vår favör.
I övrigt har jag inte så bra koll, förutom att det faktum att vi inte är fast anställda nån av oss troligen är en stor dealbreaker.

Går det ändå att få? Vad är isåfall kravet?

Jag kan ge lite hopp (?) med min historia om billånet. Jag har idag ett långvick som tjänst, alltså inget fast jobb. Däremot sparade jag mer än hälften av min lön varje månad ty låga utgifter, så jag trodde att jag skulle kunna få ett lån ändå. Det var näst intill omöjligt, alla nekade mig och även min bank. men jag låg på utan att vara otrevlig, jag bad bara om en chans till ett möte, jag var trevlig och berättade VARFÖR till min egen bank att jag fortfarande ansåg mig själv lämplig till ett lån och bad om att få komma på ett personligt möte på banken där jag lättare kunde VISA med papper. Jag fick en tid för möte, så inför det så skrev jag ut papper som kunde styrka allt jag skulle säga och påstå för banken, så dom inte ens behövde tro på mig. Jag hade papper på ALLT och under mötet var jag saklig, trevlig och underströk att jag var fullt medveten om min situation, varför jag inte såg speciellt lockande ut för ett lån osv.

Så i och med att jag var trevlig, hade papper på ALLT (betyg, tidigare anställningar, nuvarande anställning, hur länge den kommer hålla, hur mycket jag kommer tjäna, ekonomiska utdrag, jag hade gjort upp en budget som jag hållt osv osv) så trodde dom på mig, tyckte att jag var en bra kille som visade väldigt engagemang, så dom ville hjälpa mig! Men som dom sa "vi vill ändå att du inser vilken unik sits du är i, för vi beviljar vanligtvis inte lån på dessa grunder, men du var så väl förberedd och kunde även visa historiskt sett varför du ändå är lämplig, så vi gör ett undantag för dig".

Så det är inte omöjligt att få lån även utan fast anställning och extremt låga utgifter, men man ska vara medveten om sin situation och med stor målmedvetenhet kunna visa sakligt och tydligt varför man ändå kan vara lämplig. Banken tar en risk genom att bevilja lån, det är risken dom tar betalt för och för att minimera risken så har dom en del krav på lånetagaren. Uppfyller ni inte dessa krav på det sätt som dom önskar, så måste ni kunna visa varför ni ändå skulle få ett lån. Så förbered er väl, ring banken och förklara ärligt situationen och be om att få ett personligt möte med en handläggare för att enklare kunna visa upp er själva och er situation, så kanske det faktiskt går vägen för er, lycka till

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Jag bytte till Handelsbanken i samband med mitt senaste (och hittills enda bostadsköp). Jag var då fortfarande provanställd och jag fick bara frågan ifall jag fått någon som helst antydning på att jag inte skulle få fortsätta efter de där 6 månaderna (det var ca 2-3 månader kvar). I och med att jag inte fått någon sådan antydning godkände de lånet utan några problem.

Jag ser väl opålitlig ut kanske

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fick jag för ett år sedan. Hade precis flyttat upp, provanställd en-två månader och hittade en lägenhet jag ville ha. De ville bara ha papper från min arbetsgivare, sen vare lugnt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Min personliga foliehattsåsikt är att Handelsbanken vill vara en bank för rika människor med välfyllda sparkontor och depåer, en grupp jag till mitt stora förtret inte kan räkna in mig själv i, medan Swedbank satsar på att vara "folkets bank".

Jag ser det mer krasst att Handelsbanken safear och Swedbank riskar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag ser det mer krasst att Handelsbanken safear och Swedbank riskar

Du ser nog inte alls börjar jag tro eftersom du just dömde ut mig som en låntagare i högriskkategorin utan att veta något mer om mig än det du just läste på ett forum. Internet slutar aldrig förundra...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du ser nog inte alls börjar jag tro eftersom du just dömde ut mig som en låntagare i högriskkategorin utan att veta något mer om mig än det du just läste på ett forum. Internet slutar aldrig förundra...

Behöver inte ta det så personligt. Det är allmänt så att en kund utan fast anställning är en högre risk än en kund med. Det gäller för alla banker, alla riskmodeller, och alla ansökningsmotorer. Du hamnar automatiskt i en högre riskklass genom det faktum att du inte hade fast anställning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Behöver inte ta det så personligt. Det är allmänt så att en kund utan fast anställning är en högre risk än en kund med. Det gäller för alla banker, alla riskmodeller, och alla ansökningsmotorer. Du hamnar automatiskt i en högre riskklass genom det faktum att du inte hade fast anställning.

Tack för din värdefulla input, den tillförde mycket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Tack för din värdefulla input, den tillförde mycket.

Du har verkligen vaknat på fel sida sängen idag?

det är inte så att lazy_t själv personligen dömde ut dig som individ, så som du verkar ta det. Både Handelsbanken och Swedbank såg dig, och alla andra som inte är fast anställda, som högriskkunder. Att den ena väljer att safea och den andra tar risken är ett faktum, och inget personligt påhopp på dig.

Herrejösses.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du ser nog inte alls börjar jag tro eftersom du just dömde ut mig som en låntagare i högriskkategorin utan att veta något mer om mig än det du just läste på ett forum. Internet slutar aldrig förundra...

Det var väl banken som gjorde... vilket bara påpekades här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Du ser nog inte alls börjar jag tro eftersom du just dömde ut mig som en låntagare i högriskkategorin utan att veta något mer om mig än det du just läste på ett forum. Internet slutar aldrig förundra...

Jag vet ingenting om dig så jag kan inte döma dig. Ta det absolut inte personligt.
Utifrån den informationen du gav så "kill-gissade" jag lite
Jag har bara erfarenhet av Swedbank och där vet jag att de lånar ut både lite mer och lite "lättare" än vad andra banker gör.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Visst är det så att en bank är aldrig "dum" eller "schysst", men det är nog inte ett helt orimligt antagande att deras riskbedömning görs utefter någorlunda samma riktlinjer. Vad man än vill kalla det så sa Handelsbanken nej direkt medan Swedbank lät oss låna 1,2 x husets värde (vi blev erbjudna mer) till ränta en bit under 2%. Det var 6 år sedan och lagom till semestern nästa år kommer vi att ha betalat av topplånet som naturligtvis låg på en högre räntenivå.

Min personliga foliehattsåsikt är att Handelsbanken vill vara en bank för rika människor med välfyllda sparkontor och depåer, en grupp jag till mitt stora förtret inte kan räkna in mig själv i, medan Swedbank satsar på att vara "folkets bank".

Det kan finnas en anledning till att Swedbank köat på statens bankakut, varenda gång det varit kris i världsekonomin, och att Handelsbanken aldrig gjort det.

Och nej, Handelsbanken kan mycket väl ha lyckats mindre bra i just ditt fall.
Bankanställda är människor, människor gör fel...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du har verkligen vaknat på fel sida sängen idag?

det är inte så att lazy_t själv personligen dömde ut dig som individ, så som du verkar ta det. Både Handelsbanken och Swedbank såg dig, och alla andra som inte är fast anställda, som högriskkunder. Att den ena väljer att safea och den andra tar risken är ett faktum, och inget personligt påhopp på dig.

Herrejösses.

Jag tackade och berömde dig. Du behöver inte ta allt som kritik.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag tackade och berömde dig. Du behöver inte ta allt som kritik.

Läste det som otroligt sarkastiskt. Ber om ursäkt om det var seriöst, men jag tvekar starkt på att det faktiskt var det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Hej sweclockers!

Jag frågar här eftersom sweclockers samlade kunskap sällan tryter.
Jag och sambon sparar till att köpa hus, vi siktade på att göra det om ett år cirka, då har vi båda fast tjänst och har hunnit spara ihop tillräckligt för kontantinsatsen.
Men igår upptäckte vi ett objekt som vi skulle ha råd med nu, en lägenhet, där det vi sparat hittills definitivt räcker.
Det ligger i en byggnad vi båda två fantiserat om att bo i och därför skulle vi verkligen vilja slå till.
Dessvärre så har vi båda ett par-tre månader kvar till att vi har fast tjänst.

Sambon har i dagsläget redan ett lån till bostad, som är på väg att bli såld i dagsläget. Gissar att det talar till vår favör.
I övrigt har jag inte så bra koll, förutom att det faktum att vi inte är fast anställda nån av oss troligen är en stor dealbreaker.

Går det ändå att få? Vad är isåfall kravet?

Det kan absolut gå att få lån men det beror mycket på vad ni jobbar med, om ni har någon utbildning, vilken historik ni har med banken och hur mycket ni behöver låna. Men ska ni köpa hus om ett år ändå? Då skulle jag starkt avråda från att köpa lägenheten, det är trots allt ganska riskfyllt att köpa en lägenhet och bara ha den i ett år.

Jag skulle också tippa att ni har störst chans att få lånet hos er nuvarande bank som kan titta på er historik och skötsel. Skulle ni komma till mig och inte vara befintliga bankkunder skulle jag i princip utgå från att ni redan hade fått nej av er nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det kan absolut gå att få lån men det beror mycket på vad ni jobbar med, om ni har någon utbildning, vilken historik ni har med banken och hur mycket ni behöver låna. Men ska ni köpa hus om ett år ändå? Då skulle jag starkt avråda från att köpa lägenheten, det är trots allt ganska riskfyllt att köpa en lägenhet och bara ha den i ett år.

Jag skulle också tippa att ni har störst chans att få lånet hos er nuvarande bank som kan titta på er historik och skötsel. Skulle ni komma till mig och inte vara befintliga bankkunder skulle jag i princip utgå från att ni redan hade fått nej av er nuvarande.

Nej, vi skjuter husköpet på framtiden iochmed den här lägenheten.

Vi är nu halvvägs, lånelöftet var inga större problem verkade det som.
Tog med 3 tidigare lönespecar och visade hur nästa lön kommer se ut.
Pratade med arbetsgivare och fick ett bra omdöme därifrån.

Swedbank gav oss lånelöfte utan några större krusiduller.

Nu ska vi alltså eventuellt in i en budstrid och se om vi kan få drömobjektet