Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

Hur fungerar det när man vill byta amorteringstakt eller göra en extra amortering?

När jag tog lånet hos SBAB så sa dom på telefonen att det var en väldigt liten ränteskillnadsersättning baserat på https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/rantesk... , men när jag 1år senare ville öka amorteringstakten och göra en mindre extra inbetalning så var motbudet räntan för hela lånets livstid vilket säger sig självt att det inte är rimligt /det var stora summor och långt ifrån det säljaren så på tele till mig när jag band mig hos dom. Bytte då till danskebank så fort lånet löpte ut

Har haft lån på danske snart 1år nu och valde då istället en rätt hög amorteringstakt , får antagligen ett lönepåsslag snart och skulle vilja öka/sätta det på amorteringen, är det någon som har erfarenhet , förstår att banken förlorar pengar och har ingenting emot att täcka det + ett rimligt pålägg, någon som har erfarenhet?

Jag kör SEB och där finns det en knapp "amortera extra" på respektive bolån. Kör obundet och får betala så ofta jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vad har du för beläningsgrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv inga lån längre då jag lyckats betala av bostaden men jag tog lånet 2016 och 40% belåningsgrad. Min vän löste en liknande bostad i samma prisklass och hade då en belåningsgrad på 85% och det togs ett halvår senare om jag minns rätt. Dock nyproduktion så jag vet inte om det kan ha spelat in.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som fått ett bolån flyttat till Enkla.com? De verkar ha legat i "startgroparna" i flera år, men bedriver de överhuvudtaget någon verksamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Finns det någon som fått ett bolån flyttat till Enkla.com? De verkar ha legat i "startgroparna" i flera år, men bedriver de överhuvudtaget någon verksamhet?

Mailade enkla.com:
"Vi har inte påbörjar kreditgivningen ännu och kan inte ange någon bestämd tidpunkt för starten. Vi är i slutfasen avseende finansieringsfrågan och hoppas kunna återkomma med positiva nyheter inom kort."
samt:
"Jag förstår att "inom kort" är vagt, men tyvärr kan jag inte ange något specifikt datum eller tidsperiod. Även om ni går till annan långivare nu, så kan ni ju ändå söka lån hos oss för en eventuell framtida flytt av lånet."

Låter som det kan fortsätta dröja...

Permalänk
Medlem

@Kakann skulle uppskatta input. Såg din tråd ett tag tillbaka och har tänkt höra av med dig. Tack på förhand!

Köpte lägenhet för 2 års sedan, 2017 dec . Låste mig på 2 år via Swedbank.
Av praktiskta och neuoretiska själ valde jag att binda mig, har funderat på att ta rörligt.
Listränta 2.050
Räntesats 1.60

Nu Dec 2019 så ska jag göra ett val inför omsättning av lånet.
Ska försöka dra i lite olika trådar nu för att försöka betala en del av lånet på 500k.

Har 1 totalt lånebelopp på ca 1.5 som är uppdelat på 3 lån.

Månadsbelopp
* Ränta 1.8k
* Amorterar 1.2k

Bolån 1
500k
Amorteringsbelopp 400
Räntebelopp 600

Bolån 2
500k
Amorteringsbelopp 400
Räntebelopp 600

Bolån 3
500k
Amorteringsbelopp 400
Räntebelopp 600

---

Har 2 frågor (ursäkta mig om det är super uppenbara frågor, men det vara ett tag sen jag läste på det här)

1. Ang Ränterabatt

  • När jag pratar med banken och ska göra val inför omsättning av lånet, hur fungerar ränterabatten då det är andra gången man ska binda sig? Är det bara något man får första gången man tar lån? Eller är det alltid med av diskussionen?

2. Ang det totala lånebeloppet på ca 1.5 som är uppdelat på 3 lån.

  • Om jag betalar av en del av Bolånet på 500k, visst sjunker mitt armorteringsbelopp & räntebelopp varje månad? Det säger ju sig själv egentligen, men jag vill bara vara säker.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Har 2 frågor
1. När jag pratar med bankar och ska göra val inför omsättning av lånet, hur fungerar ränterabatten då det är andra gången man ska binda sig? Är det bara något man får första gången man tar lån? Eller är det alltid med av diskussionen?

2. Om jag betalar av en del av Bolånet, visst sjunker mitt armorteringsbelopp & räntebelopp varje månad? Det säger ju sig själv egentligen, men jag vill bara vara säker.

Tack igen!

Nu är jag inte @kakann men svaret på dina frågor är 1) varje gång och 2) ja.

I dagens ränteläge bör du kunna sänka din ränta minst 30 punkter, kanske 40, det beror på bindningstid och belåningsgrad. Gå in på olika bankers hemsidor och gör kalkyler där men kom ihåg att du aldrig kommer gå de bästa erbjudandena från storbankerna den vägen. SBAB, Danske, Skandiabanken och några till kör med öppnare kort och visar exakt vad du kan få hos dem. Jämför med senaste månadens snitträntor (de brukar publiceras runt den 7-8 varje månad) så har du ett hum.

Sen är det bara att fila argumenten och fundera på vad du kan erbjuda banken för att de skall ge dig bättre ränta. Gå inte med på vad som helst bara för att räntan sjunker, ofta kör de med gungor och karuseller så det blir totalt sett dyrare än hos en konkurrent med något högre ränta men lägre kostnader.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tack så mycket för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

hur fungerar ränterabatten då det är andra gången man ska binda sig?

Försök se till att få bättre än genomsnitt

https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/jamfor-...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Tack för tipsen! Drog en snabb kalkyl och jämförde med SBAB som skulle ge mig runt 1,40.

Pratade med Swedbank dom erbjöd mig 1,47 på 2 år, jag frågade om dom kunde matcha 1.40 och fick det.

Rätt nöjd med det med tanke på att jag satt på 1.60 innan i 2 år.

Kunde säkert få bättre i eftertanke med tanke på hur lätt dom gick med på det, men återigen är nöjd. Nu kan jag börja leva igen istället för att sitta och oroa mig över det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

@Json_81: Tack för tipsen! Drog en snabb kalkyl och jämförde med SBAB som skulle ge mig runt 1,40.

Pratade med Swedbank dom erbjöd mig 1,47 på 2 år, jag frågade om dom kunde matcha 1.40 och fick det.

Rätt nöjd med det med tanke på att jag satt på 1.60 innan i 2 år.

Kunde säkert få bättre i eftertanke med tanke på hur lätt dom gick med på det, men återigen är nöjd. Nu kan jag börja leva igen istället för att sitta och oroa mig över det här.

Härligt att höra att du är nöjd, det är ett relativt litet lån så tyvärr inte så mycket att förhandla med. Men alla punkter man kan tjäna är positivt!

Sen beroende på hur stort lån du har kontra värde på lägenhet/hus så kanske du kan ta Avanzas lån?
Den har iofs hoppat lite i ränta men började på 1,19% ränta där för att hoppa upp till 1,30%. Nu är den nere på 1,27% igen.

Dock är kravet på max 60% belåning.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ: de har krav på minsta lånebelopp också tror jag. Jag tror man behöver ha minst 500 000 i lån. Visserligen uppfyller de flesta detta kravet men det kan vara bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Där ser man. Jag har 1,51 idag hos Handelsbanken. I länken kan man läsa att snitträntan hos Handelsbanken ligger på 1,52. Känner mig inte helt nöjd med att ligga 0,01 lägre än snittet. Får nog köra en snurra med min bankman igen.. tycker sånt här är så tråkigt bara.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Går det att ha svenskt bolån med norsk lägenhet/permanent skriven i norge på något sätt?

Permalänk
Inaktiv

Begärde ut mitt amorteringsunderlag idag inhopp om att få bättre boränta, men SEB kunde inte matcha danske banks erbjudande. Så det blir att påbörja en flytt dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de som funderar på att omförhandla verkar nordea ge orimligt bra ränta just nu. Jag köpte precis min första bostad och fick då binda 1.17 på hela lånet i 3 år. Berättade detta för min kompis som även han köpt bostad nyligen och skulle förhandla så han åkte till nordea som erböjd 1.29, han hänvisade då till mig som exempel (han har även bättre förutsättningar ekonomiskt jämfört med mig) och fick då binda 3 år på 1.17 han också

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Inaktiv

Vad roligt de skulle bli om räntan åkte upp som den var på 90 talet, eller roligt blir de väl inte men mitt första lån jag hade på min första bostadsrätt låg räntan på drygt 13%.
Skulle bli tufft för många om de hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Går det att ha svenskt bolån med norsk lägenhet/permanent skriven i norge på något sätt?

Kollade upp det för några år sen och kom fram till att det är svårt.
Några av storbankerna hade möjlighet att låna till sommarbostad i t.ex. Spanien, men det var strikta krav, t.ex. att man skulle vara private banking-kund.

Räntan ligger väl på det dubbla i Norge, så det är lockande. Men man får inte glömma valutarisken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kreekill:

För de som funderar på att omförhandla verkar nordea ge orimligt bra ränta just nu. Jag köpte precis min första bostad och fick då binda 1.17 på hela lånet i 3 år. Berättade detta för min kompis som även han köpt bostad nyligen och skulle förhandla så han åkte till nordea som erböjd 1.29, han hänvisade då till mig som exempel (han har även bättre förutsättningar ekonomiskt jämfört med mig) och fick då binda 3 år på 1.17 han också

Vad har du för belåningsgrad? 1,17 är galet bra. Fick du bli helkund eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vad har du för belåningsgrad? 1,17 är galet bra. Fick du bli helkund eller något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

85% belåningsgrad, jag var redan kund hos nordea, dock var frugan tvungen att fixa ett konto där, det var allt

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kreekill:

85% belåningsgrad, jag var redan kund hos nordea, dock var frugan tvungen att fixa ett konto där, det var allt

Alright, sambon har redan Nordea. Borde kanske kontakta de och se vad de kan erbjuda.

Permalänk

Jag skulle vilja köpa en till bostad för uthyrning. Vilka alternativ finns för att få låna? Helst hade jag löst det själv, men det verkar vara svårt. Det kanske går ifall vi är två som står på lånet eller vad finns det för möjligheter? Objekten jag är intresserade av kostar runt 5 Mkr och tanken är att helst ha kvar nuvarande lägenhet med.

Jag tjänar ca 420 000/år. Har just nu en lägenhet med uthyrningslägenhet som ingår i samma även om de är skilda med vägg mellan. Den är värd ca 2,1 Mkr och jag har lån på ca 1,35 Mkr. Får in 4k/mån från rumsuthyrningen med, även om bankerna brukar räkna det som noll av någon anledning.

Min fru studerar och tar CSN lån och får ca 10k/mån därifrån samt jobbar lite extra och får ca 2-4k/mån från det. Tanken är att hon inte står med på nya investeringen utan att jag köper tillsammans med en kompis som hjälper till att renovera och hyra ut, eller med pappa som borgenär eller om det går att lösa på något annat sätt?

Det kanske får vänta några år annars tills mer besparingar finns och tills min fru arbetar heltid med då jag gissar att det blir svårt att få låna i skrivande stund. Just nu har jag ca 100k i besparingar då det mesta på senare tid gått till renoveringar. Sparat 10k/mån till investeringar + renoveringar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag skulle vilja köpa en till bostad för uthyrning. Vilka alternativ finns för att få låna? Helst hade jag löst det själv, men det verkar vara svårt. Det kanske går ifall vi är två som står på lånet eller vad finns det för möjligheter? Objekten jag är intresserade av kostar runt 5 Mkr och tanken är att helst ha kvar nuvarande lägenhet med.

Jag tjänar ca 420 000/år. Har just nu en lägenhet med uthyrningslägenhet som ingår i samma även om de är skilda med vägg mellan. Den är värd ca 2,1 Mkr och jag har lån på ca 1,35 Mkr. Får in 4k/mån från rumsuthyrningen med, även om bankerna brukar räkna det som noll av någon anledning.

Min fru studerar och tar CSN lån och får ca 10k/mån därifrån samt jobbar lite extra och får ca 2-4k/mån från det. Tanken är att hon inte står med på nya investeringen utan att jag köper tillsammans med en kompis som hjälper till att renovera och hyra ut, eller med pappa som borgenär eller om det går att lösa på något annat sätt?

Det kanske får vänta några år annars tills mer besparingar finns och tills min fru arbetar heltid med då jag gissar att det blir svårt att få låna i skrivande stund. Just nu har jag ca 100k i besparingar då det mesta på senare tid gått till renoveringar. Sparat 10k/mån till investeringar + renoveringar.

Prova att fyll i uppgifterna på bankens hemsida. De brukar ha räknesnurror man kan fylla i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Objekten jag är intresserade av kostar runt 5 Mkr och tanken är att helst ha kvar nuvarande lägenhet med.

Jag tjänar ca 420 000/år. Har just nu en lägenhet med uthyrningslägenhet som ingår i samma även om de är skilda med vägg mellan. Den är värd ca 2,1 Mkr och jag har lån på ca 1,35 Mkr.

Tror det blir svårt, 4,5 gånger din årsinkomst är 1,89 miljoner och du vill ha över tredubbla det i lån?
Har du kikat på att starta företag för detta?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Hur hade du tänkt lösa det? Du slår direkt i amorteringstaket så om banken på något vis godkänner det kommer du sitta på 3% amortering på 5,6 Mkr och en räntekostnad på 7' vid 1,5 ränta. Redan här har du fasta utgifter som nästan matchar din lön efter skatt i Umeå och vi har inte räknat in några föreningsavgifter då. 3' per lägenhet? Kanske närmare 4-5 för den på 5 Mkr. Finns inte så många objekt ute runt 5 Mkr.

Då har vi inte ens börjat fundera på hur du ska skrapa fram 650' till insatsen på den nya lägenheten om den nu kostar 5 Mkr.

Kort sagt finns det inte en chans att du får ta det lånet själv och för att få ta det med någon annan måste den personen tjäna cirka 850' om året eller en månadslön på 70' om ni inte har en väldigt bra relation med banken som tillåter dig att gå över 4,5 gånger belåning.

Tänk också på skattereglerna vid uthyrning privat.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyrau...

@Json_81 hur tänkte du med starta företag? Starta ett AB där risken blir ännu högre för banken eller?

@Kakann vad tror du om chanserna att matcha Danske banks SACO erbjudande på 1,19 för 1 år och 1,29 för 3 år i Umeå? Känns väldigt långsökt hos alla med kontor i Umeå ändå.

Permalänk

Det kan vara mer fördelaktigt att hyra ut som privatperson än via AB, men jag har börjat en kontakt med banken kring detta. Eftersom det kan vara svårt att få låna skrev jag här för att få tips. Att kolla på en lånesnurra eller att tänka ca 5 ggr årsinkomsten hjälper inte, utan det är till för när man ska köpa en bostad för att bo i själv där ens egna inkomst från arbetet används för att betala ränta och annat.
Alternativ jag ser som kanske möjliga är att köpa tillsammans med en jag känner bra som även är duktig på att renovera eller med borgenär. Är det någon som har fler idéer?

OBS, eftersom det är för uthyrning så kommer pengarna in via hyresgästerna och inte via min årslön. Jag kan nog maximalt få ihop 1 Mkr med hjälp av egna tillgångar + ett privatlån. Det skulle bli ca 20 % av en eventuell huskostnad. Det stora problemet är att få låna då banker inte brukar vilja låna ut för uthyrning i första hand. Tar gärna emot tips om någon har idéer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Json_81 hur tänkte du med starta företag? Starta ett AB där risken blir ännu högre för banken eller?

Jag vet inte hur det fungerar för företag men jag är ganska säker på att det här lånet är omöjligt som privatperson med förutsättningarna han beskriver, och eftersom han verkar vilja köpa bostäder enbart för uthyrning undrade jag om han kikat på det alternativet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det kan vara mer fördelaktigt att hyra ut som privatperson än via AB, men jag har börjat en kontakt med banken kring detta. Eftersom det kan vara svårt att få låna skrev jag här för att få tips. Att kolla på en lånesnurra eller att tänka ca 5 ggr årsinkomsten hjälper inte, utan det är till för när man ska köpa en bostad för att bo i själv där ens egna inkomst från arbetet används för att betala ränta och annat.
Alternativ jag ser som kanske möjliga är att köpa tillsammans med en jag känner bra som även är duktig på att renovera eller med borgenär. Är det någon som har fler idéer?

OBS, eftersom det är för uthyrning så kommer pengarna in via hyresgästerna och inte via min årslön. Jag kan nog maximalt få ihop 1 Mkr med hjälp av egna tillgångar + ett privatlån. Det skulle bli ca 20 % av en eventuell huskostnad. Det stora problemet är att få låna då banker inte brukar vilja låna ut för uthyrning i första hand. Tar gärna emot tips om någon har idéer.

Bankerna ser detta som ett privat bolån, så de kommer räkna med din årsinkomst. Som du nämnde tidigare så räknar bankerna inte med hyresintäkter så du kan inte ställa det mot eventuella intäkter för de tas inte med. Bankerna kommer neka dig direkt i detta fall. Utan du behöver en borgenär eller någon annan som har bra ekonomi som du kan dela det hela med.

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: När jag kollade liknande med banken så fick jag som svar: "Klarar du av att betala båda lånen utan hyresinkomst så är det inga problem", du ska alltså klara av månadskostnaden för båda lägenheterna utan hyresgäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag skulle vilja köpa en till bostad för uthyrning. Vilka alternativ finns för att få låna? Helst hade jag löst det själv, men det verkar vara svårt. Det kanske går ifall vi är två som står på lånet eller vad finns det för möjligheter? Objekten jag är intresserade av kostar runt 5 Mkr och tanken är att helst ha kvar nuvarande lägenhet med.

Jag tjänar ca 420 000/år. Har just nu en lägenhet med uthyrningslägenhet som ingår i samma även om de är skilda med vägg mellan. Den är värd ca 2,1 Mkr och jag har lån på ca 1,35 Mkr. Får in 4k/mån från rumsuthyrningen med, även om bankerna brukar räkna det som noll av någon anledning.

Min fru studerar och tar CSN lån och får ca 10k/mån därifrån samt jobbar lite extra och får ca 2-4k/mån från det. Tanken är att hon inte står med på nya investeringen utan att jag köper tillsammans med en kompis som hjälper till att renovera och hyra ut, eller med pappa som borgenär eller om det går att lösa på något annat sätt?

Det kanske får vänta några år annars tills mer besparingar finns och tills min fru arbetar heltid med då jag gissar att det blir svårt att få låna i skrivande stund. Just nu har jag ca 100k i besparingar då det mesta på senare tid gått till renoveringar. Sparat 10k/mån till investeringar + renoveringar.

Din frus CSN "inkomst" ingår ej i kalkylerna som banken kommer att utföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Json_81: Omöjligt som privatperson, ännu omöjligare som företag med de förutsättningar som nämns.