Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbish:

Tjena!
Jag och sambon vill köpa en lägenhet men vi vet inte om det går. Vi ska boka in ett möte med en bank för att kolla läget men kände ändå för att fråga här först. Jag studerar med endast CSN och sambon tjänar 25k brutto.

Vi hade tänk att gå in med en kontantinsats på ca 400k.
Jag greppar att CSN som inte räknas som något alls egentligen + 25k förmodligen är en för liten inkomst för något.
Jag har dock lite extra tillgångar(150k utöver våran gemensamma kontantinsats), kan det hjälpa oss som en liten säkerhet till banken även fast jag inte har någon inkomst.
Vad jag förstår räknas inte ens bidraget som en inkomst dels lite pga att en misslyckad tenta kan leda till uteblivet bidrag men hjälper det om man kan försäkra banken att man har ett jobb med 23-24 brutto som väntar och hoppas på att jag misslyckas med plugget?

I värsta fall kan jag kan jobba lite extra och dra in några tusen(+4) per månad en stund för att dra upp inkomsten lite men jag är säker på att vi kommer lyckas med alla betalningar även om jag inte jobbar senare efter vi fått det potentiella lånet.

Finns det en chans i rymden att man kan lösa ett lånelöfte på ca 1.5 miljoner eller är jag way off.
Efter nån googling har jag läst att man får låna 5 gånger bruttolönen. 25k*12*5 landar på 1.5 miljon. Stämmer det i praktiken eller har jag läst fel?

Det som jag tror är ett största problem är att CSN räknas som 0 i inkomst. De struntar i eventuella buffertar om de ser att ni inte har inkomsten för att täcka upp för löpande kostnader blir det ett nej.

Dessutom eftersom att endast en har inkomst och ni är två i hushållet så skall den inkomsten försöka er båda, enligt barnens beräkningar. Det kan va så att han till och med får låna ett större belopp om din sambo söker själv

Permalänk
Skrivet av abbish:

Tjena!
Jag och sambon vill köpa en lägenhet men vi vet inte om det går. Vi ska boka in ett möte med en bank för att kolla läget men kände ändå för att fråga här först. Jag studerar med endast CSN och sambon tjänar 25k brutto.

Vi hade tänk att gå in med en kontantinsats på ca 400k.
Jag greppar att CSN som inte räknas som något alls egentligen + 25k förmodligen är en för liten inkomst för något.
Jag har dock lite extra tillgångar(150k utöver våran gemensamma kontantinsats), kan det hjälpa oss som en liten säkerhet till banken även fast jag inte har någon inkomst.
Vad jag förstår räknas inte ens bidraget som en inkomst dels lite pga att en misslyckad tenta kan leda till uteblivet bidrag men hjälper det om man kan försäkra banken att man har ett jobb med 23-24 brutto som väntar och hoppas på att jag misslyckas med plugget?

I värsta fall kan jag kan jobba lite extra och dra in några tusen(+4) per månad en stund för att dra upp inkomsten lite men jag är säker på att vi kommer lyckas med alla betalningar även om jag inte jobbar senare efter vi fått det potentiella lånet.

Finns det en chans i rymden att man kan lösa ett lånelöfte på ca 1.5 miljoner eller är jag way off.
Efter nån googling har jag läst att man får låna 5 gånger bruttolönen. 25k*12*5 landar på 1.5 miljon. Stämmer det i praktiken eller har jag läst fel?

Det är väl 4,5 ggr bruttoårslönen om jag inte minns fel? Går att låna mer men då måste banken göra en individuell bedömning. Du ses nog mest som risk i bankens ögon, kan vara bättre att din sambo står på lånet själv. Sen kan det vara lättare att ändra ägande/låneförhållandena efter att ni köpt lägenheten istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det som jag tror är ett största problem är att CSN räknas som 0 i inkomst. De struntar i eventuella buffertar om de ser att ni inte har inkomsten för att täcka upp för löpande kostnader blir det ett nej.

Dessutom eftersom att endast en har inkomst och ni är två i hushållet så skall den inkomsten försöka er båda, enligt barnens beräkningar. Det kan va så att han till och med får låna ett större belopp om din sambo söker själv

Ahh rimligt, har med mer research förstått att det ligger till så.
Om sambon står om ensam låntagare på sina 25k/mån. Får man lån på 5 gånger årsinkomsten eller brukar banker ha hårdare krav i praktiken?
Kan göra summan som sambon ska låna lite mindre genom att lägga in mer i kontantinsats.

Är det en lösning att jag köper en del av lägenheten genom pengarna som ska till kontantinsatsen och sedan att jag betalar sambon varje månad och därmed jag köper in mig mer och mer?

Just nu är det ren spekulation, uppenbarligen vet jag inte hur allt detta fungerar i verkligheten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är väl 4,5 ggr bruttoårslönen om jag inte minns fel? Går att låna mer men då måste banken göra en individuell bedömning. Du ses nog mest som risk i bankens ögon, kan vara bättre att din sambo står på lånet själv. Sen kan det vara lättare att ändra ägande/låneförhållandena efter att ni köpt lägenheten istället.

Yes jag har insett att jag är ute ur bilden när det gäller vem som står på lånet.
I någon värld trodde jag att mina 3k i bidrag skulle bidra.

Går jag in på t.ex. handelsbankens funktion för bolånekalkyl blir summan som det står att man får låna lite över 5ggr per årsinkomst. 4.5 ligger gränsen för ökad amortering(?)

Permalänk
Skrivet av abbish:

Yes jag har insett att jag är ute ur bilden när det gäller vem som står på lånet.
I någon värld trodde jag att mina 3k i bidrag skulle bidra.

Går jag in på t.ex. handelsbankens funktion för bolånekalkyl blir summan som det står att man får låna lite över 5ggr per årsinkomst. 4.5 ligger gränsen för ökad amortering(?)

Så kanske det är ja, var ett tag sen jag sökte lån. Som sagt man kan få låna mer men det krävs en individuell bedömning isf och argument varför man bör få låna mer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbish:

Går jag in på t.ex. handelsbankens funktion för bolånekalkyl blir summan som det står att man får låna lite över 5ggr per årsinkomst. 4.5 ligger gränsen för ökad amortering(?)

Kalkylerna på hemsidorna verkar generellt vara mer frikostiga än verkligheten.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kalkylerna på hemsidorna verkar generellt vara mer frikostiga än verkligheten.

Det var det jag inte hoppades på

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbish:

Yes jag har insett att jag är ute ur bilden när det gäller vem som står på lånet.
I någon värld trodde jag att mina 3k i bidrag skulle bidra.

Går jag in på t.ex. handelsbankens funktion för bolånekalkyl blir summan som det står att man får låna lite över 5ggr per årsinkomst. 4.5 ligger gränsen för ökad amortering(?)

Banken gör en individuell riskbedömning. Man kan få låna bortåt 6 gånger bruttoårsinkomsten med stabil och högre inkomst om banken bedömmer att man har tillräcklig inkomst för att ha råd med alla kostnader även om räntan stiger en bra bit. Vilket specifikt objekt man tänkt köpa spelar också roll till viss del.

Det finns flera gränser i de senaste amorteringskraven. Det beror både på hur stor andel av värdet på bostaden (normalt värderas den till samma som köpeskillingen om inte budgivningen har gått alldeles överstyr) som du behöver låna, samt om du lånar mer än 4,5 gånger bruttoårsinkomsten (lånar man tillsammans räknar man med den totala inkomsten). Det kan med andra ord bli krav på upp till 3% amortering per år.

Eftersom du nämner Handelsbanken så har de faktiskt en smidig tabell för just amorteringskravet:

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/lan/bolan/amorteringsk...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abbish:

Yes jag har insett att jag är ute ur bilden när det gäller vem som står på lånet.
I någon värld trodde jag att mina 3k i bidrag skulle bidra.

Går jag in på t.ex. handelsbankens funktion för bolånekalkyl blir summan som det står att man får låna lite över 5ggr per årsinkomst. 4.5 ligger gränsen för ökad amortering(?)

KALPen blir dålig om hennes lön måste försörja för båda. Antingen får ni fixa en borgensman eller så får partnern stå på bostaden själv. Sen när den är köpt så kan du ju flytta in och fixa och dona sen.

Permalänk
Medlem

@blunden @DavidtheDoom @anon333222

Tackar så mycket för alla bra råd och tips!

Då har jag fått ut av det att jag ska ta stabelo, sbab och landshypotek som grund/referens vid förhandlingen för att få en hyfsad ränta och att eventuellt ta hit och göra en ny värdering med mäklare om jag inte kommer fram till något vettigt på lånemötet imorgon.

Antingen binda på 3år eller 5år beroende på hur ränteläget ser ut och att alternativet är att bara binda en del av lånet och ha resterande del öppet för att kunna slänga in mer pengar där och komma ner i belåningsgrad om jag känner för det utan att betala någon ränteskillnadsersättning.

Vill ändå amortera rätt aggressivt men kan ju köra typ 10% amortering, 30% isk, 15%buffert konto dvs cirka 55% av de årliga inkomsten.
Har inte hittills börjat med någon direkt isk sparande då jag tyckt att jag varit alldeles för dåligt insatt för att ge mig på avanza eller liknande.

//Baltzar

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vi ska diskurera bolånet med banken (som vi båda redan är kunder hos) om några dagar. Lån på 2.5 med ca 82% belåning. Bruttoinkomst för hushållet på ca 70. Har väl i huvudet att 1.2% hade varit "bra", men undrar nu lite om jag siktar för lågt då? Insatsen har vi stått för helt själva, så inga topplån där.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BaZZe:

@blunden @DavidtheDoom @Auris

Tackar så mycket för alla bra råd och tips!

Då har jag fått ut av det att jag ska ta stabelo, sbab och landshypotek som grund/referens vid förhandlingen för att få en hyfsad ränta och att eventuellt ta hit och göra en ny värdering med mäklare om jag inte kommer fram till något vettigt på lånemötet imorgon.

Antingen binda på 3år eller 5år beroende på hur ränteläget ser ut och att alternativet är att bara binda en del av lånet och ha resterande del öppet för att kunna slänga in mer pengar där och komma ner i belåningsgrad om jag känner för det utan att betala någon ränteskillnadsersättning.

Vill ändå amortera rätt aggressivt men kan ju köra typ 10% amortering, 30% isk, 15%buffert konto dvs cirka 55% av de årliga inkomsten.
Har inte hittills börjat med någon direkt isk sparande då jag tyckt att jag varit alldeles för dåligt insatt för att ge mig på avanza eller liknande.

//Baltzar

Boendet har du koll på, men det finns en investeringstråd här på Sweclockers.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

Viktigt att ha en bra balans, men somliga anser att amortering är tvångssparande. Personligen hade jag inte amorterat mer än absolut nödvändigt. Kör du indexfonder så kan du räkna med en avkastning på cirka 7% per år över tid. Samtidigt som i dessa lågräntetider så är bolånen på 1,2-1,5%. Men alla är olika. En buffert på par 100K när man har hus är lämpligt. Resten kan investeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Vi ska diskurera bolånet med banken (som vi båda redan är kunder hos) om några dagar. Lån på 2.5 med ca 82% belåning. Bruttoinkomst för hushållet på ca 70. Har väl i huvudet att 1.2% hade varit "bra", men undrar nu lite om jag siktar för lågt då? Insatsen har vi stått för helt själva, så inga topplån där.

Sikta på lägre. Har något större lån än du och ca samma belåningsgrad utan omvärdering. Blev erbjuden 1.15% rörligt och 1.05% 2år i förra veckan.

Permalänk

Ska skriva kontrakt till hus idag. Kostnad :1,85 miljon. Allt är i toppskick på huset och inget behöver renoveras. Driftkostnad på 30k

Varit i kontakt med flera banker och fått lånelöfte. Om man tar en gammelbank kräver dom nästan att man flyttar över sitt privatsparande dit när man pratar med dom. Fråga, vad är eran erfarenhet?

Har idag ca 1,9 miljoner på Avanza. Jag gillar Avanza. Jag vill behålla mina pengar här. Dock kan man lura gammelbanken och gå med på att flytta över allt men sedan flytta tillbaka allt till Avanza? Eller?
En bostadsrätt för minst 200k som är betald.
Inga skulder och låga månadskostander.
Relativt Ny bil som är betald cash (2017, 3500 mil)
Ålder: runt 30 och köper huset själv.
Månadsinkomst runt 36 fs(olika varje månad)

Jag kommer använda 15% kontantinsats och 85% belåning

Ni som lånat pengar innan eller jobbar på bank vad tror ni jag skulle kunna pressa ner räntan till? Rörligt eller bundet? SEB var dom ända som erbjöd ränta på telefon 1,62

Ge mig lite tips tack! 😃

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska skriva kontrakt till hus idag. Kostnad :1,85 miljon. Allt är i toppskick på huset och inget behöver renoveras. Driftkostnad på 30k

Är denna driftkostnad per år eller månad?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Är denna driftkostnad per år eller månad?

Per år.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Du borde kunna få en lägre ränta tycker jag än det som du har blivit föreslagen. Nu vet jag inte hur stort lån du har tänkt dig men normalt får man bäst villkor om man lånar mycket samt har en låg belåningsgrad. I ditt fall så är det ett relativt "litet" lån och då är inte bankerna lika villiga att ge bra villkor.

Testa att knappa in dina värden på SBAB så får du ett värde till på en boränta som du kan ha med i din jämförelse.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ninotramp:

Ska skriva kontrakt till hus idag. Kostnad :1,85 miljon. Allt är i toppskick på huset och inget behöver renoveras. Driftkostnad på 30k

Varit i kontakt med flera banker och fått lånelöfte. Om man tar en gammelbank kräver dom nästan att man flyttar över sitt privatsparande dit när man pratar med dom. Fråga, vad är eran erfarenhet?

Har idag ca 1,9 miljoner på Avanza. Jag gillar Avanza. Jag vill behålla mina pengar här. Dock kan man lura gammelbanken och gå med på att flytta över allt men sedan flytta tillbaka allt till Avanza? Eller?
En bostadsrätt för minst 200k som är betald.
Inga skulder och låga månadskostander.
Relativt Ny bil som är betald cash (2017, 3500 mil)
Ålder: runt 30 och köper huset själv.
Månadsinkomst runt 36 fs(olika varje månad)

Ni som lånat pengar innan eller jobbar på bank vad tror ni jag skulle kunna pressa ner räntan till? Rörligt eller bundet? SEB var dom ända som erbjöd ränta på telefon 1,62

Ge mig lite tips tack! 😃

Att flytta grejerna är inte gratis. Gå in med avsikt att du inte kommer flytta pengarna och att de får ge ett erbjudande därefter om det kommer på tal. Om de knusslar sig så får du påtala att det behövs göras en kostnadsanalys på själva flytten och framtida kostnader.

Nu har ju storbankerna blivit bättre men de är än långt bakom Avanza i användargränssnitt.

Om du nu ska köpa ett hus med lån på säg 1.5 Miljoner, sparar 0.1% i ränta på att få en ökad kostnad på ditt sparande motsvarande 0.2% per år är ju hål i huvudet. Så se till att du inte går på någon nit nu. Att flytta pengarna fram och tillbaka är en kass lösning och det måste även bankmannen förstå om man tittar på beloppen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

@Ninotramp

Det jag kan tänka mig är rimligt är att man sätter upp ett nytt mindre månadssparande hos banken som man har lånet hos.

Pengarna hos Avanza får såklart vara kvar där. De behöver du inte ens tala om för banken att du har om de inte blir väldigt dryga och tråkiga att ha med att göra.

Alternativet är att låna mindre och lägga lånet hos Avanza från början... men det går ju att göra om några år också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vi förhandlade med SEB förra veckan via telefon.

Totalt lån blir 4 250 000. Vi pytsar in 750 000. Belåningsgrad 85%.

Banken ville såklart att vi skulle dela upp lånen för att "minska risken", jag köper det men vi ville ha allting bundet på tre år.

Hon erbjöd 1,24% bundet på tre år.
Vi nämnde Danske Banks erbjudande på 1,17% och frågade om de kunde matcha. Hon ställde frågor såsom "Finns det några krav från Danske Bank?".
Så jag googlade noggrannt och sa bara att enda kravet är medlemskap i Unionen.

Så SEB matchade med enda kravet att starta en ISK och avsätta 500kr/månad för privat pensionsspar så hon kan motivera det internt hos sin avdelning/chef. Vilket vi givetvis avslutar efter någon månad.

Jag hade läst den här tråden och var redo att vara lite "på" men det löste sig som tur är.
Bakgrund: vi är två personer i 3X-åldern. Hade en sexsiffrig buffert (efter insatsen) på SEB som hon såg och jag antar att det kanske hjälpte till lite?

Tack för alla som bidrar! Hoppas detta kan hjälpa någon annan

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz, RAM: Corsair 16GB 3000Mhz
SSD: Samsung 850 EVO 500GB
GPU: Palit GeForce GTX 1080 8GB Dual OC
Skärm: predator xb271h tn

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att man blir nekad ett bolån när man skrivit kontrakt på en bostad som ligger en bra bit under gränsen på lånelöftet? Under förutsättning att inget ändrats efter att man fick lånelöftet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Exxovion:

Hur vanligt är det att man blir nekad ett bolån när man skrivit kontrakt på en bostad som ligger en bra bit under gränsen på lånelöftet? Under förutsättning att inget ändrats efter att man fick lånelöftet?

Låter mycket ovanligt men inte omöjligt. Vad är syftet med ett löfte om det inte hålls liksom? Tänker mig att det är samma ansvar som med en offert, att givet pris gäller om inte annan information tillkommer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur vanligt är det att man blir nekad ett bolån när man skrivit kontrakt på en bostad som ligger en bra bit under gränsen på lånelöftet? Under förutsättning att inget ändrats efter att man fick lånelöftet?

Vad är det för typ av bostad?
Gillar inte banken en bostadsrätts ekonomi kan de säga nej trots att man lånar mindre än löftet.
Eller om man köper en fastighet med onormalt höga driftkostnader kan de också säga nej för att KALPen inte går ihop sig för det slutliga lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur vanligt är det att man blir nekad ett bolån när man skrivit kontrakt på en bostad som ligger en bra bit under gränsen på lånelöftet? Under förutsättning att inget ändrats efter att man fick lånelöftet?

Iom att alla banker jag känner till vill att man ringer och gör en kontroll av fastigheten i fråga innan man skriver på kontraktet så händer det nog extremt sällan, så vida man följer detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter mycket ovanligt men inte omöjligt. Vad är syftet med ett löfte om det inte hålls liksom? Tänker mig att det är samma ansvar som med en offert, att givet pris gäller om inte annan information tillkommer.

Lånelöfte är inte bindande, betyder inte speciellt mycket egentligen.
Det är inte ovanligt att bolånet blir nekat trots lånelöfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Lånelöfte är inte bindande, betyder inte speciellt mycket egentligen.
Det är inte ovanligt att bolånet blir nekat trots lånelöfte.

Många mäklare kräver ju att man har ett lånelöfte att visa upp innan man får delta i en budgivning, så något borde det ju vara värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Det är inte ovanligt att bolånet blir nekat trots lånelöfte.

Är det vanligt att lånet blir nekat? Jag har aldrig hört någon som har fått lönelöfte fått sitt lån nekat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det några år sedan vi köpte vårat hus men våran bankkontakt ville veta vilka hus vi tänkte buda på för att lånelöftet skulle gälla fullt ut. Detta var speciellt viktigt om det var något som låg nära vår gräns för vad lånelöftet tillät.

Var aldrig några konstigheter dock, de godkände allt rakt av med ett mail eller telefonsamtal inom nån timma.
Fick dock lite roliga kommentarer, "köp inte det där, ni kommer att renovera ihjäl er och vantrivas"

Vi utnyttjade ungefär 60-70% av det lånelöftet vi hade när vi hittade ett hus sen så det var inga konstigheter nånstans.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det vanligt att lånet blir nekat? Jag har aldrig hört någon som har fått lönelöfte fått sitt lån nekat.

Kan tänka mig att de nekar bolånet om man lagt bud åt helsikes för högt i förhållande till andra fastigheter i området?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar bolån till anställd i eget AB? Tittar man något på bolagets ekonomi eller är det bara den anställdes årsinkomst man går på ändå?

Visa signatur

/Seriously