Audi a3 2.0 fsi ryker som attans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Därför man inte lämnar in på Mekonomen, dom må vara billigare men dom är inte specialiserade på ett märke.
Jobbar själv på bilfirma och vi har haft otalet kunder som lämnat på Mekonomen istället, just för att det är billigare. Men som kommit tillbaks till oss för att felen inte blivit konstaterade, eller ens fixade. Och lägg därtill att det blir en massa strul just för detta.

Bästa är att lämna in på auktoriserad verkstad, dom som servar VAG.

Lämnade in bilen på service hos Söderbergs senast och inte tusan är det billigt. 5000 kr nästan, för byte av olja/filter, bromsvätska, nya torkarblad samt ändring av oljebytes-intervallet ifrån vartannat år till varje år. Min far får betala bara hälften så mycket för en Volvo originalservice, och det har man ju hört folk säga ska vara dyrt.

Sedan så tog ju Söderbergs 800 kr för den motorolja man kan beställa hem själv för 400 kr. Blev förvånad att torkarbladen kostade exakt lika mycket som hos t.ex. Mekonomen, så det var ju positivt iallafall.

Hur som... en helt vanlig service kommer jag fortsättningsvis göra hos Mekonomen som ligger ca 100 m ifrån där vi bor. xD Är det däremot något annat som behöver göras så kanske Söderbergs blir aktuellt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Lämnade in bilen på service hos Söderbergs senast och inte tusan är det billigt. 5000 kr nästan, för byte av olja/filter, bromsvätska, nya torkarblad samt ändring av oljebytes-intervallet ifrån vartannat år till varje år. Min far får betala bara hälften så mycket för en Volvo originalservice, och det har man ju hört folk säga ska vara dyrt.

Sedan så tog ju Söderbergs 800 kr för den motorolja man kan beställa hem själv för 400 kr. Blev förvånad att torkarbladen kostade exakt lika mycket som hos t.ex. Mekonomen, så det var ju positivt iallafall.

Hur som... en helt vanlig service kommer jag fortsättningsvis göra hos Mekonomen som ligger ca 100 m ifrån där vi bor. xD Är det däremot något annat som behöver göras så kanske Söderbergs blir aktuellt igen.

Torkarblad är snuskigt dyrt, jepp. Jag kör inte ens med orginalbladen till min bil, upplever Trico Flex 10000 gånger bättre.
Att det är dyrt att lämna bil på verkstad, jepp. Man får ta i beaktning att de flesta verkstäder tar betalt 950 kr och uppåt i timmen. Tror vi ligger på ca 970 kr/h eller så.

Ba hoppas allt löser sig helt enkelt!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Tycker också det ser ut som kondens. Jag hade själv ej reagerat på det.
Hade en bmw 530 en gång i tiden. Ånga mycket mer än detta när det var kallt ute. Körde jag 1,5mil motorväg till jobb utan ånga. När jag kom in i tätbebyggt område med stopp etc började den ånga igen.
Bildas mycket ånga i katalysatorn som syns vid kallt väderlag även om bilen är varm. Dvs ej fukt som är kvar utan bildas ny i katten.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min praktiska erfarenhet är att när topplockspackningen går och det kommer in kylarvätska i förbränningsrummet så blir det tjock vit rök, mer som typ när en pansarvagn lägger ut en rökridå.

Det du har ser mer ut som kondensvatten. Sen har jag för mig att VAG höll på med att leda in kondensvatten från AC:n in i avgasröret på en del modeller.

Om det är fel på kolvringarna kan dom ge sig rätt tidigt. På en bil vi hade gav dom sig straxt efter 10k mil, lagom när maskinskadeförsäkringen upphört.

Detta med AC låter intressant, skulle kolla upp de!

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

https://www.youtube.com/watch?v=eXYh34WQKL8&feature=youtu.be

Om ni kollar på klippet ser ni att den ryker som bara attans! Misstänkte topplocket men enligt Mekonomen är de inga spår att topplocket gått! så de är ju skönt!

Finns det inga andra vanliga synliga tecken på att det är läckage till förbränningen så är det där helt normalt. Att bara kolla på videon så är det fullt normal kondensering.

Det bildas vatten från förbränningen. Ett ganska normalt förhållande för förbränning av bensin är 2 C8H18 + 25 O2 → 16 CO2 + 18 H2O

Det innebär faktiskt att man får ut mer vatten ur samma mängd bensin efter förbränningen. Så reagerar 228g bensin med 800g syre så blir det 324g vatten och 704g koldioxid av det. Så det blir mycket kondens i avgaserna och denna kondens blir synlig om förhållande med temperatur, lufttryck och luftfuktighet är idealiska. Dessutom kan värmen från bilens avgaser kondensera fukten i luften och det blir vattenansamlingar i avgasröret PGA kondensering som följer med ut i form av ånga, så ibland det det bli väldigt mycket synlig ånga.

Permalänk

Blå rök = olja
Vit rök = vatten
Svart rök = bränsle

Edit ; i en bil som bara går korta sträckor kan det bygga upp kondens i avgasröret som aldrig bränns ur ordentligt, om så är fallet se till o köra en längre sträcka o se om det blir bättre.