Permalänk
Medlem

Brygga=Vanlig router?

Hej,

Jag har precis skaffat iptvking.me och det står att det inte kommer fungera som det ska med telia router, vilket det inte gör heller då dewt laggar.
Men då står det att man kan brygga routern och då undrar jag om det är en speciell router för brygga eller kan man köpa vilken router som helst och koppla in här hemma ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorD:

Hej,

Jag har precis skaffat iptvking.me och det står att det inte kommer fungera som det ska med telia router, vilket det inte gör heller då dewt laggar.
Men då står det att man kan brygga routern och då undrar jag om det är en speciell router för brygga eller kan man köpa vilken router som helst och koppla in här hemma ?

Det kan vara att det inte fungerar för att du sitter bakom ISP-NAT (CGN). Om du ska brygga routern du har så "måste" du ha en egen router. Det är enda orsaken att man bryggar dem, för att kunna använda egen utrustning. Du kan surfa in på www.mittip.se och skriva siffrorna här så kan vi se om du sitter bakom en CGN ( https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT ) du kan, om du är lite paraniod, sudda ut sista siffran för att dölja ditt specifika ip
Konstigt dock om det laggar, vad är det för internet du har adsl/fiber?

Edit: Btw jag är nyfiken gällande tjänsten i sig. Känner du någon som har använt det innan? Hur är det med kvaliten och hur pass seriöst/lagligt är det där?

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Telias routrar är lite såså med. Du ber Telia brygga deras, sedan sätter du din egen router efter deras. Den blir då routern som hanterar ditt nätverk kan man säga, telefoni och tv rullar på i deras vanliga uttag.

Löst många fel med Telia med bryggning, deras routrar med sin egen mjukvara kan vara lustiga att ha att göra med, särskilt om man vill köra egna servrar. Kört bryggat sedan 7 år nu, felia ingår i BRF'en, så vi har litet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

och hur pass seriöst/lagligt är det där?

...inte säärskilt verkar vara svårdiskuterat på detta forum...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia använder inte CGN och vill man kolla det själv så ska man inte göra det via nån site utan genom att titta på adressen på routerns wanport, alla "CGNip" börjar på 100.64 och de kan (likt privata ip) inte användas på internet.
Har man ett publikt ip på wanporten är man inte bakom CGN.
Brygga smarten innebär främst att man stänger av dess NAT, routing och dhcp server, den uppträder efter bryggning som en switch som separerar inkommande vlan och matar ut dem på respektive port så att man kan ansluta en egen enhet som utför NAT, routing och agerar dhcpserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoktorD:

Hej,

Jag har precis skaffat iptvking.me och det står att det inte kommer fungera som det ska med telia router, vilket det inte gör heller då dewt laggar.
Men då står det att man kan brygga routern och då undrar jag om det är en speciell router för brygga eller kan man köpa vilken router som helst och koppla in här hemma ?

Det där gänget verkar inte vara de skarpaste knivarna när det gäller nätverk,
jag höll på att garva ihjäl mig när jag läste på deras forum
"Routrar som har MTU inställningar...
NAT måste vara avstängd "...
ni måste kringgå Bryggan

https://iptvking.me/forum/viewtopic.php?t=147

Jag skulle inte lita allt för mycket på deras "experter".

OnTopic:
Om du med "laggar" menar frysningar i bilden så beror det på största sannolikhet på för dålig bandbredd, antingen på din lina eller deras server/lina. Men det kan även bero på att din router inte pallar trafiken eller dess IDS/FW anser att den är utsatt för en attack.

Laggar det även typ kl5 på morgonen? Om det funkar bra då så är det ett kapacitetsproblem.