Permalänk
Medlem

Kläder, hur handlar ni?

Som titeln lyder undrar jag hur just DU handlar kläder! Är det online, billigaste första eller är det i affären? Vad för kläder köper du och vad är allra max du kan ge för t.ex ett par byxor?

Själv är det väl billigaste bästa som finns... Mest på nätet ifall jag är säker på storlek, men om det finns t.ex en tröja som jag verkligen gillar så blir det nog den, sålänge det inte är för dyrt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag klär mig medel dyrt skulle jag nog säga, ett par byxor eller en tröja för 1500kr känns normalt för mig. Inhandlar även 2-3 skor för runt tusen lappen för alla årets säsonger och har investerat i en dyr vinter jacka som har hållit i 4 år hit tills.

Det är en kombination av online och butiker, känner jag mig bekväm i det jag hade tänkt att handla så blir det ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Jag klär mig medel dyrt skulle jag nog säga, ett par byxor eller en tröja för 1500kr känns normalt för mig. Inhandlar även 2-3 skor för runt tusen lappen för alla årets säsonger och har investerat i en dyr vinter jacka som har hållit i 4 år hit tills.

Det är en kombination av online och butiker, känner jag mig bekväm i det jag hade tänkt att handla så blir det ett köp.

Medeldyrt? För mig är nog 1500kr för en tröja eller ett par byxor alldeles för mycket...

Kläder som man inte växer ur skulle varit skönt att ha just nu... Går fortfarande i gymnasiet och växer så det knakar

Permalänk
Medlem

Handlar inte så mycket, men när jag väl gör det skall det vara kvalitet och sitta bra.

Byxor kan jag ge max en tusenlapp för. Samma för skor. Brukar bli något från Ecco där.

T-shirts och skjortor må vara bra dom också, annars får det vara.

Annars handlar jag strumpor och boxers på dressman.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag måste och gärna så fort som möjligt. Helst med hjälp av familjemedlemmar som har någon sorts modesinne vilket jag saknar helt.

Permalänk
Medlem

Beror på, jobbkläder för möten osv är kvalitet, men aldrig med synliga loggor då jag hatar det, men gärna kashmir.
Men livet runt omkring ska det vara bekvämt, sedan om det är billigt eller dyrt blir lite hipp som happ. Lika gärna ett par byxor för 500 som nått par för 2-3000.
Försöker dock handla fairtrade och ekologiskt, då stiger ju priserna en del, men inte så mycket... ( tips Hildur.se )

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Sällan och helst billigt. Visst kan jag öppna på plånboken om allt bara känns rätt men jag kan inte minnas senaste gången det hände.

Jag är dock en bra bit ifrån att handla Eton skjortor för 1200 kr/st eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem

Förutom strumpor och underkläder köper jag endast begagnat.

Billigt, men framför allt extremt mycket mindre klimatpåverkan (även avsevärt mycket mindre än ekologiska/fairtrade). Finns mycket fint att hitta i olika second hand-butiker. Visst, det krävs mer tid för att hitta bra grejer, men det får det vara värt. Hellre det än att bidra mer till att förstöra världen.

När det kommer till strumpor har jag upptäckt att bambu-strumpor är extremt sköna. Mjuka även efter mååånga tvättar. Förra veckan såldes bambu-strumpor för 10 kr paret på Netto, slog till på några och får se om de håller lika bra som mina tidigare.

Permalänk
Medlem

Så billigt som möjligt när det går, beroende på vad det är. Arbetskläder får gärna kosta extra om jag vet att det är ett märke som har bra kvalitet.

Permalänk
Avstängd

Minns knappt när jag handlade kläder senast. Eftersom det är standard som present och julklapp så blir det inte så ofta man behöver köpa något.

Haft samma storlekar i ca 15 år så då behöver man inte förnya garderoben förrän kläderna blivit för slitna. Gjort flera rensningar bland kläderna men det är fortfarande på tok för mycket kläder i garderoben.

Skor är det enda jag köper regelbundet. Ett nytt par per år. Kört samma modell nu i fem omgångar. Reebook DMX någonting.

Funderar på att slänga av med allt och beställa hem en omgång i en och samma färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Normalt för dig kanske, men 1500 :- för en tröja tycker nog typ 90% av befolkningen är dyrt... Brukade själv handla i den prisklassen när jag var yngre... Nu handlar jag kläder sällan och kostar det över 500 lappen får det vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Normalt för dig kanske, men 1500 :- för en tröja tycker nog typ 90% av befolkningen är dyrt... Brukade själv handla i den prisklassen när jag var yngre... Nu handlar jag kläder sällan och kostar det över 500 lappen får det vara...

Människor tycker aldrig att de är rika, det finns alltid (nästan) någon över dig som blir den du jämför dig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Absolut, att definiera prisklasser är ganska svårt, 1500 är normalt för mig. Samtidigt finns det folk som köper en tröja för 3000 och tycker att är normalt för dem.

Antar att det främst ligger i prioriteringar samt vilka möjligheter rent ekonomiskt man har. Finns flertalet miljon inkomsttagare som handlar kläder så billigt som det bara går.

Permalänk
Medlem

Jag har en stark relation med Tiger of Sweden, därifrån kommer mitt basutbud kan man nog lugnt säga. Kompletterar gärna med allt från HM och vanliga fysiska butiker till en vända mitt i natten på AliExpress.

Permalänk
Medlem

I stort sett alla mina kläder och skor är köpta i Japan. Där brukar man kunna hitta billiga kläder i större storlekar som är av bra kvalitet. Tröjor för under hundringen samt märkesskor för runt 2-300kr.

Permalänk
Medlem

Vad är dyrast, ett par skor för 1000 kr som håller ett år eller ett par för 3000-4000 kr som håller 5-10 år med lite skötsel?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så intresserad av kläder så jag behöver ingen gigantisk garderob, det jag köper brukar dock inte vara det billigaste (men inte det dyraste heller, till skjortor har jag t.ex. Stenströms). Hittar jag det jag vill ha på rea köper jag det gärna men jag ger mig aldrig ut i butiker när det är rea. Klar mig ändå relativt bra (enligt frun) men intresset utöver "detta är bekvämt och ser ju bra ut" är 0.

Jag oftast haft problem med storlekarna men nu har jag några märken som jag vet passar bra. Jag har inte så många olika plagg inom varje kategori och när de är lite för slitna ersätter de mina "hemmakläder" och nytt inhandlas.

Har inte så mycket "max" egentligen, har gett närmare 2k för ett par byxor men oftast tycker jag runt 1400 är max. Har också funderat på att köpa en tröja för 4k men det föll på att jag insåg att den skulle gå sönder för snabbt då jag inte är försiktig med mina kläder. Köper så pass lite kläder att det inte blir några större summor ändå. Brukar väl bli 1-2 ggr per år då jag behöver något, senast var det 4 t-shirtar och 14 par strumpor som inhandlades för totalt 1400 kr, innan dess var nog förra året jag handlade kläder (om man inte räknar in en ny näsduk inför ett brölopp för 200 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Som titeln lyder undrar jag hur just DU handlar kläder! Är det online, billigaste första eller är det i affären? Vad för kläder köper du och vad är allra max du kan ge för t.ex ett par byxor?

Själv är det väl billigaste bästa som finns... Mest på nätet ifall jag är säker på storlek, men om det finns t.ex en tröja som jag verkligen gillar så blir det nog den, sålänge det inte är för dyrt

Byxor 200-2000kr beror helt på hur när och var de skall användas.
Skor 800-2000 lika ovan.

Köper till 99% i butik efter att ha provat. Brukar släpa med min sambo som beslutar vad som är snyggt och inte snyggt.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt intresserad av kläder. Brukar ha vit eller svart t-shirt, 3 för 99kr. Har några Jack Jones jeans som kostade ca 800kr st. Brukar hålla ca 2 år vardera, tycker de håller relativt bra sett till priset. Skor är jag lite mer petig med och brukar lägga runt 1000kr per år, går ganska mycket så de slits fort. Underkläder och strumpor köper jag på ebay, 10 pack för några kronor.

Köper nästan allt på nätet, hatar att gå i butiker med jobbiga säljare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Föredetting

Rent ut sagt hatar att handla kläder, finns inget tråkigare. Lösningen på det heter Costco, de har allt som oftast 3/6-pack av schyssta T-shirts från typ Armani eller Calvin Klein till vettiga priser (50-100 SEK per tröja). Det slutar med att jag har typ tre modeller av T-shirts och klär mig likadant varje dag, men det kan jag leva med. De har även Calvin Klein boxer-briefs i trepack för typ 150:-, så alla mina underkläder är därefter.

Byxor är knepigare, trivs liksom inte riktigt oavsett. Får bli något BMX-stukigt från något cykelmärke, eller ett par skinny jeans som inte är från Cheap Monday. Skor levereras oftast av Vans, de mest urflippade varianterna som finns tillgängliga när jag behöver köpa nytt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har en månadsbudget på 600 för kläder. Köper oftast kläder under reor och då online (blivit mest på boozt även om jag inte köpt bara där).

Många gånger beställer jag rätt mycket men returnerar 50-70% av det jag köpt. Vill att det jag köper pasar bra och är snyggt. Mkt smidigt med returer nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fyra klädsituationer

• Jobbet: Skjorta och byggarbyxor av bra kvalité

• I skogen / cykla: Shabbiga gamla kläder

• Fritid hemma: Myskläder, hoodie + mjukisbyxor

• Fritid Ute: Anständiga fina kläder

När jag handlar kläder åker jag över till Sverige ett par gånger om året och provar i butik. Att handla online kan man tamjefan glömma som Ålänning, båt + shopping är billigare.

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa kvalitet jeans, men det finns bara över tusen kronor, så det blir inte ofta, på eBay kan man hitta om man har tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Köper kläder så sällan jag kan. I princip blir det så att jag använder favoritkläderna tills dom blir för slitna. Köper nog hälften av kläderna när jag är utomlands på semester eller liknande.

Skor 1000kr
Byxor 400-900kr
Tröjor 200-700kr
T-shirt 20-350kr
Jackor 500-1200kr

Permalänk
Medlem

Köper alltid " skor " för 1000- 1500kr som håller i 2-3år. Men det dyrast jag har köpt är meindle kängor för 4500kr som ser ut som nya efter 7år köpta 2010. Vaxade varje höst tar cirka 45min per känga.

Så köper man kvalitet, och tar hand om grejerna. Behöver man inte köpa nutt varje år.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Köper typ 99% av mina kläder online, håller mig inte till nån direkt butik generellt utan blir allt från eBay till utländska sidor för att få det jag vill ha.
Budget? Relativt dyrt skulle jag säga, senaste halvåret ex införskaffades en tröja och ett par byxor för ca 2500:- ..... vardera.
Hittar jag nåt som jag vill ha är jag beredd att leta länge och betala för det, bara byxorna ex tog mig drygt 1,5 år att få tag i.

I detta nu kollar jag efter ny vinterjacka och har mina ögon efter en gloverall duffel, gillar tanken på Made in England stämpeln.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

brukar köpa ganska dyra kläder kan jag tycka men det är till största del för jag har haft råd på senaste tiden. köper till största del på care of carl bra grejer och bra butik överlag. Har också köpt in lite extrema saker som stoneisland saker köpte en hoodie för 2500kr vilket jag tyckte var lite extremt och en jacka höst jacka för 5k. Men kände att jag hade råd så det gjorde inte så mycket för mig. Om jag hade problem med ekonomin hade jag nog med största sannolikhet köpt allt från hm/dressman är inte super inne i mode precis.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Avstängd

Jag handlar på Dressman så fort de har bra reor på deras kläder, köper jeans för 199:- nån tröja för 149:-? Sen får de hålla tills sömmarna lossnar på de

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Strumpor/boxer: I regel en tur in till stadium outlet eller dyl, köper då en bunte åt gången
Andra mindre köp: HM/Dressman etc., eller skor i någon hyffsat billig butik/sporthandel
Annars blir det ofta att jag känner att jag behöver en hel del plagg och handlar en bunt kläder (och/eller skor) online, och i regel sedan skickar tillbaka det som inte sitter bra.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz