Fast IP eller använda NOIP.com?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Fast IP eller använda NOIP.com?

Hej,
Sitter och funderar lite kring min server, jag kan få ett fast IP av min ISP för 49kr/mån.
Medans NOIP.com kostar ca 24 USD per år, dvs omkring 200kr per år.

Fast IP kostar ca 588kr per år.

Fördelarna med Fast IP är ju att man alltid har samma IP oavsett om servern med NOIP clienten går ner osv, det är ju en stor fördel faktist.
Men frågan är om det väger över dubbla kostnaden per år?

Vad tycker ni?

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Tänker du använda något eget domännamn är ju frågan enkel, annars är det ju onödigt (dyn-ip kopplat mot hostnamn finns ju t.o.m i routrar)

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Fast. Du kommer komma ihåg den själv, du kan lättare bygga brandväggsregler, ha reverse-DNS uppsatt (hoppas jag?).

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Gurk:

Tänker du använda något eget domännamn är ju frågan enkel, annars är det ju onödigt (dyn-ip kopplat mot hostnamn finns ju t.o.m i routrar)

Ja, jag kommer köra med egna domän och det är därför jag funderar fall om jag skall köra med fast ip istället för noip.com.

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Varför betala för något som finns gratis (om du väljer dynamisk DNS)?
https://www.duckdns.org/

Jag har lagt in klienten i min router som ju ändå behövs för att få nätverk.
Sedan för att få koppling till eget domännamn kör jag CNAME via cloudflare.

Edit:
https://www.duckdns.org/faqs.jsp
"Q: I want to use my own Domain name with DuckDNS, can I do this?

A: Yes you can. At your NAME provider set your purchased record as a CNAME to your duckdns.org record.
www.ilikeweasels.org CNAME weasels.duckdns.org"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ronnylov:

Varför betala för något som finns gratis (om du väljer dynamisk DNS)?
https://www.duckdns.org/

Jag har lagt in klienten i min router som ju ändå behövs för att få nätverk.
Sedan för att få koppling till eget domännamn kör jag CNAME via cloudflare.

Edit:
https://www.duckdns.org/faqs.jsp
"Q: I want to use my own Domain name with DuckDNS, can I do this?

A: Yes you can. At your NAME provider set your purchased record as a CNAME to your duckdns.org record.
www.ilikeweasels.org CNAME weasels.duckdns.org"

Medveten om det, men vad händer om te.x duckdns går ner? Det hände mig med noip nämligen och då blev mina servrar "offline" i ca 4h pga. det.

Edit:
Jag håller på att beställer fast IP adress nu iaf.
Ska bli jäkligt gött

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Calby:

Ja, jag kommer köra med egna domän och det är därför jag funderar fall om jag skall köra med fast ip istället för noip.com.

Frågan om fast IP eller inte har inte så mycket med egen domän att göra. Det är väl snarare vilket typ av tjänst som skall tillhandahållas som kan ha en avgörande roll. Jag kör egen domän med e-postserver över DDNS och har gjort så i över 10 år utan att jag kan erinra mig några problem.

Vad ska du göra?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Dr.Mabuse:

Frågan om fast IP eller inte har inte så mycket med egen domän att göra. Det är väl snarare vilket typ av tjänst som skall tillhandahållas som kan ha en avgörande roll. Jag kör egen domän med e-postserver över DDNS och har gjort så i över 10 år utan att jag kan erinra mig några problem.

Vad ska du göra?

Kommer köra cloud servrar, DNS, webb (apache2 & NGINX) och lite annat smått och gött.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Calby:

Medveten om det, men vad händer om te.x duckdns går ner? Det hände mig med noip nämligen och då blev mina servrar "offline" i ca 4h pga. det.

Edit:
Ska bli jäkligt gött

Vet inte, jag har aldrig märkt att det går ner.
Men kör ganska lite trafik så det kan ha hänt utan att jag märkt det.
Vanligare är att hemnätverket gått ner av andra orsaker (strömavbrott eller liknande).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ronnylov:

Vet inte, jag har aldrig märkt att det går ner.
Men kör ganska lite trafik så det kan ha hänt utan att jag märkt det.
Vanligare är att hemnätverket gått ner av andra orsaker (strömavbrott eller liknande).

Nope inte mitt nätverk som gick ner utom den gången så var det issue med No-IP.
Men nu har man fast ip och No-IP clienten är avinstallerad från servern.

Ett problem mindre att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Är inte så farligt dyrt för en fast address. Men sedan får man köpa en domän.

No-ip kan man köra gratis om man klickar några gånger i deras mejl varje månad. Inte lika stabilt, men duger bra för mig som mest använder den för eget bruk. Bjuder man in andra är det trevligt med mer stabilitet och ett snyggare domän-namn och då hade jag om kostnaden inte är högre valt den lösningen istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Calby:

Edit:
Ska bli jäkligt gött

Hur ofta får du ny IP? Även på ADSL hade jag samma IP i flera månader så även om noip var död i typ 3 månader så hände inget.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av BergHa:

Hur ofta får du ny IP? Även på ADSL hade jag samma IP i flera månader så även om noip var död i typ 3 månader så hände inget.

Vet inte hur ofta jag fick nytt IP, men som att jag kör flertal tjänster från min server så blev det lite problematiskt när den bytte IP.

Kör på fast IP nu och det fungerar hur bra som helst