Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

NTFS behörighet

Hej,

Har ett konto som är mitt där jag är administratör och den andra är gästkontot.

Har delat upp partitioner så har nu C: , D: och E:

Vill göra så att gästkonto inte kan komma in på E: partition.
Högerklickar och egenskaper sedan säkerhet..men hur fixar jag det där så att det är bara genom mitt konto jag kan komma in på E: ?

Försökte något på D: och då blev det fel att inte ens jag kunde öppna upp mappar och filar där.. Men i D: har jag inget viktigt så jag bryr mig inte så mycket men vill få det rätt att bli i E: ..

Googlat lite men tyvärr förstår jag mig inte så mycket på det..

Tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Du ställer in behörigheter genom högerklick>Egenskaper>Säkerhet.

Autentiserade användare och Användare kan du sätta till alla på "Neka", Du kan lägga till din egen användare och sätta alla till "Tillåt" och lägga till din gästanvändare och sätta alla till "Neka"

Är den en riktig "gäst" användare så har den även en egen grupp som heter gäster som du kan neka.

Ge fan i Administratörer och System.

Du kan kolla vilka som är medlemmar i Adminsitratörer / Användare i lusrmgr.msc under grupper.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Tack för ditt svar..

Innan jag börjar ändra..

Det är vanligt gästkonto som aktiveras av windows och inget som jag själv har skapat med ett namn..
Utöver det kommer det inte tillkomma några nya konto på datan..

Så;

Autentiserade användare och Användare kryssa allt på NEKA..

Men sen det där med att lägga till mig? Är inte jag redan med i form av administratör ?

Och i och med att Autentiserade användare och Användare är redan nekade ska jag fortfarande lägga till gäst-kontot?