Överklockning av msi afterburner funkar bara på 1920x1080 i csgo

Permalänk
Medlem

Överklockning av msi afterburner funkar bara på 1920x1080 i csgo

Hallå

Jag använde msi afterburner och gjorde lite överklockning som verkar fungera bra i uniginie valley programmet. Jag ser tydliga ändringar av mhz i både gpu och cpu.

Problemet är att överklokkningen av gpu-enheten bara verkar vara i 1920x1080p-upplösningen i CS GO (den ursprungliga lösningen).

När jag ändrar upplösningen till det jag föredrar, kan jag se mhz gå ner från oc 2063 till original 1586 något. Eftersom jag inte vill spela på denna upplösningen blir detta ett stort problem.

Jag använder 1280x960 stretched i spelet och när jag använder detta går det automatiskt tillbaka till 1586 igen, från 2063 till denna ursprungliga inställning utan överklockning. Så med andra ord fungerar överklockningen endast i den ursprungliga upplösningen av spelet.

Varför gör det här? Det måste finnas ett sätt att få det att vara överklockat oavsett vilken upplösning jag väljer att använda i spelet CS GO.

Btw, jag har GTX 1070 8 gb x spel, i5 7600k och använder Windows 10.

Snälla hjälp
Hälsningar

Permalänk
Medlem

Testa att sätt "prefer maximum performance" i Nvidia kontrollpanel. Men måste klocken verkligen vara högre än den är nu, det bör inte vara så att kortet är maxat i CS:GO oavsett?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Hej!

Jag har maximal prestanda inställt redan.. nu funkar det inte alls med överklockningen oavsett upplösning..

Permalänk

Skulle tro att CPU flaskar i den upplösningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen:

Vad menas med flaskar?
och nu funkar inte överklockningen alls, ingen skillnad sker oavsett upplösning, märks bara i valley programmet

Permalänk
Medlem

Ja, det där är ju tom lägre upplösning än 1280x1024 4:3 (the good old days gör sig påminda), så där klarar grafikkortet redan av att rendera lika många/fler frames än vad din CPU kan hantera. Det är alltså CPU du ska överklocka då. Men det lär du inte behöva med din dator och ett spel som CS:GO.

Starta om datorn, sätt dit den OC du hade när du fick det att fungera i 1080p och testa igen. Tänk på att core clock kommer att ligga på fabriksstandard ända tills grafikkortet belastas någorlunda, du ska inte sitta i Windows och kolla alltså. Ha GPU-Z uppe i bakgrunden, gå till fliken Sensors, tryck på menyknappen uppe till höger, välj andra fliken och bocka i "visa högsta värde" eller liknande på engelska.

Gå in och lira några rundor, tabba ur och kolla vad max har legat på.

Ändras den inte öht då heller så dra fram något tyngre bench-program av tyngre sort (eller sätt igång BF1/PUBG) så ska du se att den går upp.

Om det fortfarande bråkas, testa att installera om drivrutiner, MSI Afterburner. Testa även med annan mjukvara såsom GPU Tweak II.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, ser du att core clock/memory clock sjunker aktivt i en mätning med OC profilen aktiv i MSI afterburner, eller är det OC profilen som går tillbaka till default när du startar CS i den valda upplösningen? Om du har maximal prestanda aktiverad under nvidia settings bör du kortet på gå max redan i menyerna efter spelet startat även om det inte är under load.

Har du valt att aktivera 2D/3D profiler under settings i MSI?