Upgradera från iPhone 6s till 8 plus värt?

Permalänk
Medlem

Upgradera från iPhone 6s till 8 plus värt?

Hej, Telia skulle skicka imorgon min beställning med en 8 plus, men är lite tveksam nu efter att jag byt batteriet på min 2 års gammla iPhone 6s.
Hört att batteriet på 8 plus är strålande, och att man får kvar 50%/70% när dagen tar slut. Batteriet var definitivt första anledningen till upgradering, men också en större skärm låter bra.
Undrar om lcd skärmen är samma som på 6s och om det finns folk här som har uppgraderat från 6s / 6s Plus och är nöjda med glas backsidan och överallt den nya uplevelsen.

Eller gå med en iPad Pro istället?

Permalänk
Medlem

Kan bara referera till min iPhone X, men jag är riktigt nöjd över batteritiden.. hade 90% vid kl13.00 idag. Nu är den på 65%. Då har jag spelat, surfat, facebook, musik och bläddrat en del i appstore. Alltså snudd på konstant användande! och jag antar att 8an är snarlik i batteritid

Skärmen är väl liia som på 6S. Var väl bara X som fick nya Oledskärmen vad jag förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Du listar själv batteritid och större skärm som plussidorna att spendera X pengar för en ny telefon. Ifall dessa är dina viktigaste punkter så har du ju den information du behöver för att bedöma huruvida du tycker att det är värt det.

Personligen tycker jag inte att det finns mycket att hämta från att köpa en ny telefon. Har en One Plus X, kostar ~2.5 papp, haft den i 2 år och den funkar som den gjorde när den var ny. Har aldrig förstått mig på folk som lägger ner så in i helvete mycket pengar på en dyr telefon. Kan bara tänka att anledningen för de allra flesta är "för att det är nice med nya grejer".

Om Apple följer samma spår (vilket jag tror, min flickvän har 6S) som när jag hade Iphone 4S så kommer batteritiden vara åt helvete om 6 månader och telefonen kommer vara seg om 1.5 år. Standard grejer.

Permalänk
Medlem

Jag gick från iphone 6 till 8 plus. Helt klart värt det , bra batteri tid o snabb.
Laddade var dag innan , nu räcker varannan dag.

Kör en iphone 6s i jobbet o 8plus är även värt detvs den.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 6s Plus till 7 för ett år sedan. Plusen är för stor och klumpig i mitt tycke, trots fördelar av större skärm och batteritid.

Tycker iPhone X är ett bättre val, där får du allt fast i ett kompaktare format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Om Apple följer samma spår (vilket jag tror, min flickvän har 6S) som när jag hade Iphone 4S så kommer batteritiden vara åt helvete om 6 månader och telefonen kommer vara seg om 1.5 år. Standard grejer.

Nej, det är inte standard. Batterierna försämras likt vilka andra batterier som helst medan uppdateringar av iOS snarare brukar ge bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Skulle säga sitt kvar på den gamla, om du inte har pengar att slösa lite hur du vill.
Känns som att säkert 90%, om inte fler än så, byter telefon i onödan. Bara gör det för att dom vill snarare än att dom behöver det. Krävs liksom inte det nyaste för att scrolla igenom facebook och titta på youtube.
Själv hade jag min förra telefon i 4 år och den nuvarande i 3 år nu. Byter inte först jag börjar märka av slöhet eller att mobilen inte klarar av något jag vill göra, så det börjar snart närma sig ett byte för mig. Synd bara att det inte finns några nya telefoner jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag kört vidare på 6s ... men har man en hög pengar över så visst är det kul med nya prylar även om jag inte tycker 8an ger så mkt mer än 6s...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kimpur:

Det enda jag tänker på när jag läser om den telefonen är "IPHONE - ÄHKS!!!"

https://www.youtube.com/watch?v=aIQYOoSlS5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skulle säga sitt kvar på den gamla, om du inte har pengar att slösa lite hur du vill.
Känns som att säkert 90%, om inte fler än så, byter telefon i onödan. Bara gör det för att dom vill snarare än att dom behöver det. Krävs liksom inte det nyaste för att scrolla igenom facebook och titta på youtube.
Själv hade jag min förra telefon i 4 år och den nuvarande i 3 år nu. Byter inte först jag börjar märka av slöhet eller att mobilen inte klarar av något jag vill göra, så det börjar snart närma sig ett byte för mig. Synd bara att det inte finns några nya telefoner jag vill ha.

Det är nog ungefär lika många som köper en kraftfull dator utan att behöva det. Givetvis handlar det sällan om något rent behov, utan snarare om att folk vill ha roliga/häftiga/snygga prylar.

Jag behöver då ingen iPhone X, annat än möjligtvis uppgraderingen till 64Gb som kan vara bra när jag ska ut och resa i vår. Den är dock förbannat trevlig och eftersom telefonen alltid är med och används mycket är jag beredd att betala för en förbannat trevlig telefon (även om de gärna får sansa sig lite med priserna).

Mellan iPhone 8 Plus och X hade jag också valt X alla dagar i veckan. Prisskillnaden är inte så stor samtidigt som X är en mycket trevligare telefon. Jag tycker förvisso inte Plusen är en så trevlig telefon, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är inte standard. Batterierna försämras likt vilka andra batterier som helst medan uppdateringar av iOS snarare brukar ge bättre prestanda.

Ja, alla batterier blir väl dåliga, ingenting jag klagade över på min iPhone när jag hade den. Har lagt alla mina telefoner på laddning varje dag. Enda som orkade mer än en dag var min Xperia Z3 Compact.

Det här med att telefonen ska bli snabbare av uppdateringar.. Min 4S blev olidligt långsam efter en uppdatering i samband med att 5:an hade släppts. Länge sen, så mycket kan ha ändrats. Kan inte säga så mycket om det.
Hur som helst, låt säga att telefonerna faktiskt blir snabbare med hjälp av uppdateringar. Ser det som ännu mer skäl att inte uppgradera om så vore fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nog ungefär lika många som köper en kraftfull dator utan att behöva det. Givetvis handlar det sällan om något rent behov, utan snarare om att folk vill ha roliga/häftiga/snygga prylar.

Så kan det ju vara, fast känner liksom att på en dator får man oftast ut något av det prestandamässigt så länge man inte kör extra overkill bara för att.
Medan på en mobil så antingen funkar det att göra det man vill eller inte, och då känner jag att det är lika bra att sitta kvar på den gamla tills det inte går längre.

Permalänk
Medlem

Så kan det ju vara, fast känner liksom att på en dator får man oftast ut något av det prestandamässigt så länge man inte kör extra overkill bara för att.
Medan på en mobil så antingen funkar det att göra det man vill eller inte, och då känner jag att det är lika bra att sitta kvar på den gamla tills det inte går längre.

Lade ut 30-35.000 på datorn.. hade precis träffat en tjej. Sedan använde jag knappt datorn på över ett år. Visst då kan man ju se det som att jag köpte något jag egentligen inte behövde. Men det var kul att få klämma och känna och bygga ihop

Får väl köpa en ny för samma slant igen bara ifall den skulle va för seg eller gammal när jag väl använder den. Men det är så kul med teknikprylar så det är svårt att låta bli att shoppa

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Visst kan det vara så men vi är inne på rätt subjektiva värderingar här. Typ, hur stor skillnad gör det egentligen att köra det där spelet på medium-high istället för ultra? Du klarar dig förmodligen väldigt bra om du bara släpper den tanken och fokuserar på det roliga istället. Det är dock sällan vi människor funkar så. Istället är den där värstingdatorn jäkligt lockande ändå. Eller den där nya mobiltelefonen...

Det upplevda värdet hos en ny mobiltelefon kan för all del vara mer esoteriskt; mindre rena prestandasiffror och mer känsla. Det enda behöver dock inte nödvändigtvis vara bättre än det andra, båda delarna kan ha ett värde.

Permalänk
Medlem

@Andrei:

Jag har bytt från 6S till 8+. Har haft nya 8+ i ca en månad nu och är nöjd med uppgraderingen. Den känns mycket snabbare. Uppskattar större RAM-minne vilket gör att den inte behöver ladda om webbsidor lika ofta. Batteriet räcker grymt länge. Den är inte så förfärligt stor som jag trodde att den skulle vara utan jag tycker det är bra med större skärmyta. Går ned i fickan fortfarande. Fungerar bra utan hörlurskontakt - kan använda adaptern som följer med om jag vill använda mina finhörlurar. Kameran är mycket bättre och trevligt att kunna zooma. Jag gillar att baksidan är av glas, vilket gör att den inte är lika hal. Nu använder jag den utan skal, vilket känns skönt för händerna (skalen blir alltid så smutsiga och äckliga efter ett tag). Sammanfattningsvis en stabil uppgradering.

Jag har ofta uppgraderat vartannat år till "S-modeller" och brukar vara nöjd med snabbheten som de innebär. Så också denna gång. När man använder telefonen så många gånger varje dag så är det värt mycket att det går snabbt och de brukar dessutom hålla längre.

Men visst, 6S är en mycket bra telefon som fortfarande fungerar bra så om du är nöjd kanske du inte ska byta.

Permalänk
Medlem

Det var ett bra val att hämta ut telefonen från posten istället för att skicka den tillbaka.

Nu har jag 73% batteri kvar efter 8 tim 28min //5 tim 54 min användning( Safari, Spotify, Facebook, Mejl och Chat. Min 6s skulle haft omkring 7% - 14% med den gamla batteriet i bästa fall.

Känns helt enkelt som en mycket bättre iPhone, kanske det var precis det jag behövde.
Om man kollar skärmen verkar storleken inte ett problem, men om har skärmen stängt eller ser backsidan, den känns onödigt stor, men man säkert vänjer sig med det.

Jag tycker att Iphone X är fult och dessutom är en prototyp av en ny iPhone, en slags gambling. iPhone 8 är annars en iPhone 6 som har förbättrats under 4 år för att ge bättre och bättre upplevelse.

Jag provade byta till Samsung s8 innan men var inte skönt med android, blev bara arg på den.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

@Andrei:

Jag har bytt från 6S till 8+. Har haft nya 8+ i ca en månad nu och är nöjd med uppgraderingen. Den känns mycket snabbare. Uppskattar större RAM-minne vilket gör att den inte behöver ladda om webbsidor lika ofta. Batteriet räcker grymt länge. Den är inte så förfärligt stor som jag trodde att den skulle vara utan jag tycker det är bra med större skärmyta. Går ned i fickan fortfarande. Fungerar bra utan hörlurskontakt - kan använda adaptern som följer med om jag vill använda mina finhörlurar. Kameran är mycket bättre och trevligt att kunna zooma. Jag gillar att baksidan är av glas, vilket gör att den inte är lika hal. Nu använder jag den utan skal, vilket känns skönt för händerna (skalen blir alltid så smutsiga och äckliga efter ett tag). Sammanfattningsvis en stabil uppgradering.

Jag har ofta uppgraderat vartannat år till "S-modeller" och brukar vara nöjd med snabbheten som de innebär. Så också denna gång. När man använder telefonen så många gånger varje dag så är det värt mycket att det går snabbt och de brukar dessutom hålla längre.

Men visst, 6S är en mycket bra telefon som fortfarande fungerar bra så om du är nöjd kanske du inte ska byta.

Absolut, det är skitbra att du är nöjd och jag har flera polare som är nöjda Plus-Size.
För egen del tyckte jag att det funkade men bytte senare min 6S Plus till 7. Sjuan var i sin tur en av de bästa telefoner jag haft.

Det fina med X är att jag inte behövt kompromissa alls. Den har större skärm utan att vara särskilt mycket större än tidigare. Sen gillar jag den bättre kameran och uppgraderade minnet. Det bästa är dock hur jäkla porrig den är.
,.

Permalänk
Medlem

Nja 8an förstår jag om du skippar men kolla in X.. äntligen hänt nåt nytt. Diggar min som fan