Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jumper ezbok pro 3, En budget laptop i premium skal

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ok! Det är ungefär samma användning som för mig då. Vi har ju labbsalar, så jag behöver egentligen inte kunna mer än att anteckna, men det är samtidigt trevligt att kunna göra lite på den egna maskinen också - i värsta fall.

Drar iväg en order då!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Baxtex: Ok! Det är ungefär samma användning som för mig då. Vi har ju labbsalar, så jag behöver egentligen inte kunna mer än att anteckna, men det är samtidigt trevligt att kunna göra lite på den egna maskinen också - i värsta fall.

Drar iväg en order då!

Du kan ju alltid partionera och dual boota. Kör du med SSD kan du ju även köra Windows på SSD:n och Linux på emmc:n t ex.

Ett varningens ord för laddaren bara, den är väldigt kort, ca 50cm. Jag köpte en ny laddare och lödde på en rätt kontakt från Kjell & Co.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan ju alltid partionera och dual boota. Kör du med SSD kan du ju även köra Windows på SSD:n och Linux på emmc:n t ex.

Jag hade nog inte tänkt köra windows alls, men vi får se. Bara möjligheten finns då är det bra!

La en beställning, landade på 2228:- med frakt och fraktförsäkring för datorn, något fodral och ett par koppar-bitar till modden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Var hittar ni dessa koppar bitar? Någon länk? Tänkte sätta in på min med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Var hittar ni dessa koppar bitar? Någon länk? Tänkte sätta in på min med.

Om du orkar vänta en stund kan jag posta en till dig, leverans av 30st är på ingång. Kommer nog aldrig använda så många på en livstid. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Om du orkar vänta en stund kan jag posta en till dig, leverans av 30st är på ingång. Kommer nog aldrig använda så många på en livstid. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tack Mycket snällt av dig.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nödvändigt med koppar dock? Den har redan en rätt bra koppar heat spreader. Jag satte bara på extra kyltejp med kylpasta så den fick kontakt med chassit, funkar fint fint.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad ni som har den här Jumper ezbook Pro 3 tycker och tänker, vad är tummen upp och vad är tummen ner?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vet inte om det är nödvändigt med koppar dock? Den har redan en rätt bra koppar heat spreader. Jag satte bara på extra kyltejp med kylpasta så den fick kontakt med chassit, funkar fint fint.

Tänkte mest köra modden för att det är simpelt och verkar göra relativt stor skillnad vid högre belastning. Skall ju ändå in och sätta dit ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Bättre kylning är alltid bra

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan ju alltid partionera och dual boota. Kör du med SSD kan du ju även köra Windows på SSD:n och Linux på emmc:n t ex.

Ett varningens ord för laddaren bara, den är väldigt kort, ca 50cm. Jag köpte en ny laddare och lödde på en rätt kontakt från Kjell & Co.

Kan du länka till den kontakten? Jag var inne på Kjell men den var större som de hade. 3,5 mm, trodde jag det var men vid mätning så är den 3,1mm.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Kan du länka till den kontakten? Jag var inne på Kjell men den var större som de hade. 3,5 mm, trodde jag det var men vid mätning så är den 3,1mm.

Har inte kvar kvittot tyvärr, jag tog med mig den gamla laddaren till butiken så de mätte och jag fick en som passade. Minns att måttet på den jag köpte var någon mm större, men den gick i. Gick trögt de första gångerna men nu går det fint.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ahh, då var det den jag tittade på. Den var några tiondelar större. Men jag klipper originalsladden och löder ihop, vill ändå inte använda den.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Var hittar ni dessa koppar bitar? Någon länk? Tänkte sätta in på min med.

https://www.ebay.com/itm/Useful-10pcs-15x15x0-5mm-Heatsink-Co...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

@f@boy: Passar det out of the box, eller krävs fortfarande lödningskunskaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@f@boy: Passar det out of the box, eller krävs fortfarande lödningskunskaper?

Exakt den jag har, fast gav 100kr istället.

Kontakten som är på passar inte så lite arbete krävs.

Väldigt litet och smidigt agg förövrigt.

Edit: Är dock utförsäljning och så länge lagret räcker, kollar man lagerhållningen så är det slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Exakt den jag har, fast gav 100kr istället.

Kontakten som är på passar inte så lite arbete krävs.

Väldigt litet och smidigt agg förövrigt.

Edit: Är dock utförsäljning och så länge lagret räcker, kollar man lagerhållningen så är det slut.

Exakt, det kanske var du som tipsade på Techtablets?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Tror ni det funkar med någon typ av universal-laddare? Typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Ställbart från 9-20V, med 3.4A - någon av de 12 kontakterna borde ju kunna passa.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det lutar mer och mer åt att jag klickar hem denna dator från Gearbest. Jag ska bara läsa lite till på Techtablet.
Men ska jag passa på att köpa något mer samtidigt från Gearbest? Typ SSD?

Permalänk
Medlem

Ni som köpt, har ni handlat via Gearbest eller annan försäljare? Såg att den finns till ok pris på Geekbuying också, skickar från EU.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

Ni som köpt, har ni handlat via Gearbest eller annan försäljare? Såg att den finns till ok pris på Geekbuying också, skickar från EU.

Av ren rutin blev det gearbest, får se hur lång tid det tar då deras uppdatering av leveransen stått still ett par dagar trots status ”skickad”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk

@seigmenn: Jag köpte från Geekbuying, tog väl runt 30 dagar att få den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Det är sjukt att inte fler köper kinesiska datorer/laptops, de är ju väldigt bra och billiga nuförtiden om man väljer rätt.

Få se nu, av de få ägare som postat i tråden så har man upplevt allt från dåliga gångjärn, musplatta och tangentbord som stänger av sig självt, tröga tangenter osv.

Jag säger inte att alla dessa kinaprodukter är skit men även om man läser recensioner av produkten köper man ändå grisen i säcken. Min erfarenhet av 'kinaprodukter' är att kvaliteten kan variera oerhört mellan exemplar och den brukar överlag vara sämre än dess märkeskonkurrenter.

Det i kombination med tveksamma garantivillkor gör nog att många skippar dessa produkter. Om kvalitetsnivån hade varit jämnare och man kunde få garantiärenden hanterade av deras europeiska lager hade nog försäljningen ökat markant.

Som sagt, jag sågar verkligen inte alla kinaprodukter som existerar på marknaden men just osäkerheten får i alla fall mig att tveka. Varför riskera allt detta krångel för att spara kanske 500kr jämfört med en motsvarande dator här i Sverige? Valfri Chromebook av billigare modell har ju liknande specifikationer till mer eller mindre samma pris.

Här är ett exempel med identiska specifikationer bortsett från 4GB vs 6GB RAM för 2690kr. Den kostar ett par hundra kronor mer men då får man en dator anpassad för den svenska marknaden levererad inom 1-2 dagar och full garanti via Komplett.

De få kronorna i mellanskillnad verkar ändå ätas upp av t. ex. nordiska tangenter och laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Gandolforf: Beställde du från asien eller något av EU-lagren?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

@ågren: Den har ju mycket sämre skärm, plastchassi och så är den större och klumpigare.
Jag var inne på en Swift men sen hittade jag den här och den är inte långt ifrån Swift till ett mycket lägre pris.
Jag är helnöjd med min och där är inga som helst problem eller fel med den.

Sen är det väl lite olika vad man ska ha den till, jag ska ha min framför allt på resor och som slit och släng.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Få se nu, av de få ägare som postat i tråden så har man upplevt allt från dåliga gångjärn, musplatta och tangentbord som stänger av sig självt, tröga tangenter osv.

Jag säger inte att alla dessa kinaprodukter är skit men även om man läser recensioner av produkten köper man ändå grisen i säcken. Min erfarenhet av 'kinaprodukter' är att kvaliteten kan variera oerhört mellan exemplar och den brukar överlag vara sämre än dess märkeskonkurrenter.

Det i kombination med tveksamma garantivillkor gör nog att många skippar dessa produkter. Om kvalitetsnivån hade varit jämnare och man kunde få garantiärenden hanterade av deras europeiska lager hade nog försäljningen ökat markant.

Som sagt, jag sågar verkligen inte alla kinaprodukter som existerar på marknaden men just osäkerheten får i alla fall mig att tveka. Varför riskera allt detta krångel för att spara kanske 500kr jämfört med en motsvarande dator här i Sverige? Valfri Chromebook av billigare modell har ju liknande specifikationer till mer eller mindre samma pris.

Här är ett exempel med identiska specifikationer bortsett från 4GB vs 6GB RAM för 2690kr. Den kostar ett par hundra kronor mer men då får man en dator anpassad för den svenska marknaden levererad inom 1-2 dagar och full garanti via Komplett.

De få kronorna i mellanskillnad verkar ändå ätas upp av t. ex. nordiska tangenter och laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en del problem ja, det är det ingen tvekan om att det är en chansning, men den datorn du länkade kommer inte i närheten:

Mindre batteri kapacitet.
1366 x 768 (antagligen tn också)
Ingen SSD lucka
4gb ram
Plast chassi
Windows 10 S
Väger 1.6kg

Samtidigt då som Ezbooken har:
Full hd ips skärm (imponerande bra faktiskt, speciellt när man kalibrerat den.)
Helmetall
SSD lucka
Windows 10
Större batteri
Väger 1.3kg
Precision touchpad.
Och priset då, 1800kr. Vet inte om Acern har upplåst power limits på gpun heller.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s349962949&o=produkt_p...

Finns inte så mycket i den kategorin. De enda som kommer i näreheten är Acer Swift 1 modellerna, men de kostar dubbelt så mycket som Ezbooken och är som sagt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns en del problem ja, det är det ingen tvekan om att det är en chansning, men den datorn du länkade kommer inte i närheten:

Mindre batteri kapacitet.
1366 x 768 (antagligen tn också)
Ingen SSD lucka
4gb ram
Plast chassi
Windows 10 S
Väger 1.6kg

Samtidigt då som Ezbooken har:
Full hd ips skärm (imponerande bra faktiskt, speciellt när man kalibrerat den.)
Helmetall
SSD lucka
Windows 10
Större batteri
Väger 1.3kg
Precision touchpad.
Och priset då, 1800kr. Vet inte om Acern har upplåst power limits på gpun heller.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s349962949&o=produkt_p...

Finns inte så mycket i den kategorin. De enda som kommer i näreheten är Acer Swift 1 modellerna, men de kostar dubbelt så mycket som Ezbooken och är som sagt sämre.

Man får ju faktiskt väga in att vissa saker blir lite "gör det själv", så som sladden och moddarna som listas på techtablets.

Så för allmänna konsumenter (dvs. den största marknaden) så är det kanske inte lika attraktivt ändå.

Priset är ju fortfarande riktigt bra, men jag tror inte att det är så svart eller vitt när det kommer till att avgöra vilket som blir bäst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Man får ju faktiskt väga in att vissa saker blir lite "gör det själv", så som sladden och moddarna som listas på techtablets.

Så för allmänna konsumenter (dvs. den största marknaden) så är det kanske inte lika attraktivt ändå.

Priset är ju fortfarande riktigt bra, men jag tror inte att det är så svart eller vitt när det kommer till att avgöra vilket som blir bäst.

Jojo, men det är ju inte nödvändigt egentligen imo, fungerar utmärkt utan moddarna.

Det främsta argumentet är väl garantin och allt vad det innebär. Jag har själv aldrig någonsin behövt lämna in någon produkt på garanti, kanske bara haft tur, så bryr mig inte om det personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jojo, men det är ju inte nödvändigt egentligen imo, fungerar utmärkt utan moddarna.

Det främsta argumentet är väl garantin och allt vad det innebär. Jag har själv aldrig någonsin behövt lämna in någon produkt på garanti, kanske bara haft tur, så bryr mig inte om det personligen.

Så är det väl, garantin får man ju ta för vad den är.

Min dator började i alla fall sin resa i helgen. Jag valde att lägga till 20:-(!) för extra "snabb" leverans, så ska ta 5-10 arbetsdagar. Misstänker att jag bara betalat lite extra för ingenting - men kommer den snabbare så gör den och då blir jag glad

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather