Byta router, hur går jag tillväga?

Permalänk

Byta router, hur går jag tillväga?

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening (BRF) med mina föräldrar, där de har Fiber kopplat till Bahnhof. När vi skaffade den routern som vi har för närvarande hade vi den kopplad till en stationär dator (eller dess IP-adress om jag förstått det hela rätt...!). Hursomhelst, nu när vi tänkte slänga den gamla stationära datorn och byta ut routern blev vi lite osäkra på hur ev. bredband påverkas av att man byter router eller byter datorn som routern är kopplad mot?

Så frågorna är som följer:

1) Kan vi byta router hur lätt som helst, dvs. att vi slutar använda den ena routern och installerar den nya direkt efter?

2) Är alla routrar kopplade till en specifik enhet, t.ex. dator/laptop? Om man vill slänga den datorn/laptopen, måste man konfigurera om routern så att den är kopplad till en annan dator/enhet innan man slänger datorn eller är det bara att köra på?

Jag är väldigt oteknisk vad gäller det här med nätverk, så det kan ju vara så att jag har svaren framför näsan på mig, men all information och tips och råd uppskattas!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinapuffar8:

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening (BRF) med mina föräldrar, där de har Fiber kopplat till Bahnhof. När vi skaffade den routern som vi har för närvarande hade vi den kopplad till en stationär dator (eller dess IP-adress om jag förstått det hela rätt...!). Hursomhelst, nu när vi tänkte slänga den gamla stationära datorn och byta ut routern blev vi lite osäkra på hur ev. bredband påverkas av att man byter router eller byter datorn som routern är kopplad mot?

Så frågorna är som följer:

1) Kan vi byta router hur lätt som helst, dvs. att vi slutar använda den ena routern och installerar den nya direkt efter?

2) Är alla routrar kopplade till en specifik enhet, t.ex. dator/laptop? Om man vill slänga den datorn/laptopen, måste man konfigurera om routern så att den är kopplad till en annan dator/enhet innan man slänger datorn eller är det bara att köra på?

Jag är väldigt oteknisk vad gäller det här med nätverk, så det kan ju vara så att jag har svaren framför näsan på mig, men all information och tips och råd uppskattas!

Tack på förhand!

Bara byte som du vill. Gissar på att du har ett nätverksuttag i väggen där fibern går in? Tjonga in en sladd därifrån til WAN/internet på nya routern och gasa. Mer ska man inte behöva göra. Har ni telefoni/Tv?

Visa signatur

.

Permalänk

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500067-telia-fiber-by...
Du borde kunna brygga din nuvande router, som de nämns i tråden.

En router är inte kopplade till en specifik dator, så den borde dela ut en ip adresser automatisk till varje enhet som kopplas till den.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Hej!

Vi har en liten "dosa" på nedervåningen som det står "fiberdata" samt en router på övervåningen med märket "D-link". Vår tv är genom Comhem och bredbandet genom Bahnhof, så vi har lite olika leverantörer.

Men då tolkar jag det som att vi borde kunna byta ut routern utan problem!

Tack för informationen!