Permalänk

Telia fiber, byta router.

Hej !
De handlar helt enkelt om vad rubriken säger vi har köpt en Netgear Nighthawk R8000 och vill byta ur den mot Telias router.
Jag är okej när de gäller tekniska saker men är ganska lost på internet-anslutningsbiten så svara gärna i simpel form

Min fråga är hur ska vi göra detta, går de att byta ut helt och bara köra på den nya eller försvinner då tex.tv utbudet då eller ? Och i såntfall hur fixar man då så att endast den nya tar hand om overall internetutbudet och Telias bara för tvn? Om de är som den sista hur kopplar man då för att få de allt ut av den ? Och kommer de bildas några störingar mellan dem och hur undviker man dem då ?

Ursäkta att allt blev lite rörigt men vill gärna sätta upp och fixa den nya routern snarast så uppskattar all hjälp
Mvh

Permalänk
Medlem

Du kan brygga Telias router genom att gå in i routerns inställningar och välja DMZ och sedan kopplar du din Netgear till port 4. Då får du internet i Netgear men TV och telefonin hanteras i Telias router.
Har själv Telias router via telejacket och bryggade den enligt deras instruktioner förra året. Använder inte TV och telefonin men folk skriver att det är så det fungerar om man vill använda egen router men ha kvar de tjänsterna.

Vet inte alternativen om du inte alls vill använda Telias router. Hade det bara varit internet skulle det förmodligen ha gått att bara koppla den nya routern direkt till väggen.

Permalänk
Medlem

Om du har fiberomvandlare så ska du kunna ta bort Telias router och sätta in routern och TV i respektive port direkt i omvandlaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Om du har fiberomvandlare så ska du kunna ta bort Telias router och sätta in routern och TV i respektive port direkt i omvandlaren.

Du menar väl mediakonverter/tjänstefördelare. Ofta en Inteno...

Vet folk som satt egen router i port 1 (i tjänstefördelaren) för data, satt telias tv box i port 2 och Telias RGW (Technicolorn) i port 3 för att plocka ut IP telefonin.

Dock funkar inte Telias Zappa app i den confen, annars fungerar allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi har gjort så att vi använder telia-routern som router för telefoni, internet och tv men sen en netgear r7000 som accesspunkt. Sen har vi även fler routrar som accesspunkter för att täcka huset men du låter teliaroutern gör själva routingdelen och fler routrar är bara accesspunkter.

Permalänk

@dunis90:
Tack fär ditt svar
Men om jag bryggar kommer de påverka resultaten på Netgear? Jag menar kommer prestandan påverkas?
Tack i förväg !

Permalänk

@Cenorida:

Och om man inte har converter :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Vi har gjort så att vi använder telia-routern som router för telefoni, internet och tv men sen en netgear r7000 som accesspunkt. Sen har vi även fler routrar som accesspunkter för att täcka huset men du låter teliaroutern gör själva routingdelen och fler routrar är bara accesspunkter.

Varför inte köra med dedikerad AP?

Permalänk

@Bot - Medium:
Så betyder de att själva Netgear tar hand om performance men Telia routern binder ihop ? Hehe nu måste jag ha sagt något knasigt men är de något liknande ?

Permalänk

@Gaist:
And that is ;)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@Cenorida:

Har du fiber in har du alltid mediakonverter!

Permalänk

@Gaist:(insert I'm stupid right here)
Okej så vad ska jag göra ? Och kommer ja få ut den fulla styrkan av den nya routern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Du menar väl mediakonverter/tjänstefördelare. Ofta en Inteno...

Vet folk som satt egen router i port 1 (i tjänstefördelaren) för data, satt telias tv box i port 2 och Telias RGW (Technicolorn) i port 3 för att plocka ut IP telefonin.

Dock funkar inte Telias Zappa app i den confen, annars fungerar allt.

Finns många som säger olika, varav fiberomvandlare är ett av dessa. Även fiberkonverter är ganska vanligt. Men officiellt är CPE (Customer-premises equipment) den korrekta betäckningen.

Skrivet av Mr.Andreas:

@Cenorida:

Finns möjligheter att köra IPTV direkt via routern beroende på vilken typ av router du har. Varav routrar från ASUS ska vara möjliga att köra Telias IPTV igenom. Exakt hur det står till med Netgear får förbli osagt. Möjligen att du skulle kunna kolla vidare om det är möjligt, alternativt kanske byta router till en från ASUS?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@dunis90:
Tack fär ditt svar
Men om jag bryggar kommer de påverka resultaten på Netgear? Jag menar kommer prestandan påverkas?
Tack i förväg !

Nej datatrafiken kommer att skickas rakt igenom smarten som om den vore en kabelskarv. du kan kanske även konfa upp din egen router så den hanterar tv om du jobbar lite med det, tvn kommer oftast på vlan 845 hos Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@Gaist:
And that is ;)?

Typ ubiquiti AP, https://www.senetic.se/product/UAP-AC-LITE?gclid=CjwKCAiAu4nR...

Permalänk

Tack alla
Så vilket skulle ni säga skulle vara bäst. Fiber converter eller brygga? Och hur gör man dessa saker all hjälp och tips uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

Tack alla
Så vilket skulle ni säga skulle vara bäst. Fiber converter eller brygga? Och hur gör man dessa saker all hjälp och tips uppskattas

Finns inget rätt eller fel. Utan allt beror på vad du själv vill och tycker. Personligen kan jag ju tycka att det vore mer effektivt och skönt att slippa routern från Telia. Värt att tillägga är dock att om du exempelvis bor i lägenhet är det inte alltid du har fysisk återkomst till din/byggnadens omvandlare utan endast har ett nätverksuttag i väggen. Ett tredje alternativ skulle ju kunna vara att på något sätt få IPTV att fungera direkt i din router.

Säg vilket alternativ du föredrar så kan vi hjälpa dig vidare.

Visa signatur

Permalänk

@Cenorida: Tack så hjärtligt !
Så då jag bor i lägenhet så kanske brygga är en bra ide va :)?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Varför inte köra med dedikerad AP?

Jadu bra fråga, antar att jag inte är helt insatt i hur man ska göra. Vi kör en ubiquiti AP i huset och en netgear r7000 som ap. Pratade med Telia hur vi skulle göra och de rekommenderade såhär. Det är möjligt att man skulle kunna få det bättre om netgearen skötte routerdelen men det har funkat ganska bra som vi har det nu. Största problemet med telias router var nog wifidelen för oss och den delen sköts ju nu av de andra burkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@Cenorida: Tack så hjärtligt !
Så då jag bor i lägenhet så kanske brygga är en bra ide va :)?

Om du är säker på att du inte har fysisk tillgång till din fiberomvandlare så finns det endast två alternativ kvar. Att brygga skulle förmodligen fungera men jag personligen hade föredragit att helt slippa Telias router och endast köra på din egna. Vilket förmodligen skulle innebära att du blir tvungen att köpa en annan router.

Visa signatur

Permalänk

@Cenorida:
Tack för svar
Hur kan jag se om jag har fysisk tillgång? Ursäkta dum fråga.
Och om inte så är de någon hake med att köra med bryggat förutom att ha båda routerna?
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@Cenorida:
Tack för svar
Hur kan jag se om jag har fysisk tillgång? Ursäkta dum fråga.
Och om inte så är de någon hake med att köra med bryggat förutom att ha båda routerna?
Tack

Det beror ju helt på hur din lägenhet fungerar. Men har du bara tillgång till ett nätverkuttag i väggen har du normalt inte tillgång till omvandlaren. Kör bryggat om du inte vill byta router och för lite mindre avancerade användare är enklaste tillvägagångssättet att ringa Telias kundtjänst och be om detta.

Visa signatur

Permalänk

@Cenorida:
Okej ! Men som sagt. De blir väl ingen prestanda skillnad ? Och tror du Telia har online instruktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Andreas:

@Cenorida:
Okej ! Men som sagt. De blir väl ingen prestanda skillnad ? Och tror du Telia har online instruktion?

Nja, blir väl ingen större skillnad. Men som alltid, ju fler enheter man har längs med vägen, ju större är risken för störningar och problem. Men om du inte vill ringa så kan du göra följande

Gå in på: 192.168.1.1
Skriv in användarnamn + lösenord.
Sen Advanced interface
Sen DMZ. Dra till On.

Se till att Telias router är den första enheten, där du monterar in din nya router i PORT 4 i Telias router. IPTV fungerar med vilken port som helst.

Visa signatur

Permalänk

@Cenorida:
så jag ringer och säger att jag vill brygga helt enkelt :)? och ingen större? är ganska petig när de kommer till prestanda,hur stor skillnad pratar vi om ? kan vi fortfarande uppnå maximal prestanda ? Förlåt för frågorna , är lite konstig på detta sätt