Intel Z170-moderkort moddas till att fungera med Core i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel Z170-moderkort moddas till att fungera med Core i3-8350K "Coffee Lake"

Att Intel artificiellt begränsat äldre LGA 1151-moderkort att inte fungera med Coffee Lake bekräftas när en användare lyckas köra Core i3-8350K på ett moderkort med styrkretsen Z170.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

detta var väl väntat egentligen?

det är samma sockel och "samma" styrkrets. liksom inte mycket som hänt sedan dess...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Behöver folk fråga sig VARFÖR inte gör så?
Pengar, pengar pengar pengar.
Kolla priserna på styrkretsarna så inser man att det är en ganska stor del extra pengar att tjäna där.

Sedan varför skulle egentligen moderkortstillverkarna klaga, dom tjänar mer också på att sälja mer.

Men när kunderna genomskådar skiten så pekas det finger så behöver igen bära ansvaret.

Ren kapitalism, göra saker omoderna genom design är nåt alla gör nu oavset bransch.

Permalänk
Medlem

Sen får man väl spela lite devils advocate och säga att det skulle vara oansvarigt av Intel att officiellt stödja en CPU som har fler stift för strömmatning än föregående chip. Vad användes de stiften till tidigare? Får CPUn inte all ström den behöver för drift nu? Skulle ström matas in i datapins på säg en i7 7700K på ett Z370 moderkort?

Det skulle vara lagom förvirrande om en i3 8350 fungerar på Z170/270/370 moderkort, men i7 7700K fungerar inte på Z370, men passar fortfarande i Z370 moderkort. Skulle CPUn förstöras?

Z370 känns som en förberedelse för 8-kärniga CPUs som är strömhungriga.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan hade Intel kunnat sälja en hel del i3or redan om de hade gjort det möjligt att köra på äldre billigare kort. Fast de kanske inte har tillräcklig produktionskapacitet på de heller. Trist i vilket fall för oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa detta, inte för att jag har någon anledning att byta ut min 6700k men ändå kul om det går någon gång i framtiden när man kan få tag på billiga 8700k begagnat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Tycker det är jävligt dåligt av Intel om det enbart är pengar bakom och är jävligt många moderkort som är av lägre modell som kan driva en 7700k och vist man tappar oc funktion men en cpu som 8400 drar lika mycket som 7700k utan oc och ska kunna drivas med typ alla 1151 moderkort samma sak med lägre modeller

Men som vanligt är Intel värdelös att köpa sett till uppgraderings väg för nästa gen är aldrig kompatibel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Miljö- och klimatarbete verkar inte Intels starkaste sida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

De ljög alltså. Varför tvivlade jag.

Permalänk
Medlem

Ingen är väl förvånad? Alla visste. Det hela handlar väl egentligen bara om ifall man tycker det är OK för företag att mjölka ihjäl sina kunder, eller om man tycker att affärsmässiga grepp såsom artificiella begränsningar hör hemma på soptippen. Jag tror att de flesta vet vad jag tycker om sådant här, oavsett sen vilken tillverkare det gäller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fränt! Undrar om det är något som kommer att bli tillgängligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Miljö- och klimatarbete verkar inte Intels starkaste sida

Dom slutade att köpa dåliga material från Kongo och lät apple ta barnarbetare så dom lär väll tjäna pengar på nått sätt 😁

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Miljö- och klimatarbete verkar inte Intels starkaste sida

De vaknar väl upp när de märker att man inte kan äta pengar

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Jag tvivlar på att Intel enbart gjorde detta för att jävlas. Min misstanke är att Intel höll på att skita ner sig när de fick se Ryzen och folk högre upp sa de anställda att ta bort sovmaskar och börja producera. Eftersom Intel fick så extremt bråttom så hade de ej tid att validera emot alla gamla moderkort, utan de gjorde det absolut enklaste snabba sättet att inte tillåta äldre moderkort.

*edit*
Core i3-8350K är en ganska ointressant processor att testa, mer intressant hade varit 8700K, som skulle kunna ha problem med vissa moderkort p.g.a strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Core i3-8350K är en ganska ointressant processor att testa, mer intressant hade varit 8700K, som skulle kunna ha problem med vissa moderkort p.g.a strömförbrukningen.

Håller med. i3-8350k är ju "typ" en i5-7600k, så är inte konstigt att man lyckas få den fugnera på Z170.
Väntar nog med att måla fan på väggen tills någon lyckats modda ett Z170 till att fungera med en överklockad i7-8700k.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

inte förvånat att alla Intel fanboys ge sig direkt på att kommer med ursäkt för detta. samma gäng som sen vill måla fan på väggen att AMD "gjorde fulspel" med MSRP när det var ÅF som drog upp priserna. på talet om detta så vänta jag fortfarande på en formel ursäkt av Sweclockers som gjorde sig bort rejält med att påstår att dem har "säkra" källor att AMD gjorde fulspel men som aldrig levererade några bevis på det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

"Nämen oj!"
- sa ingen särskild.

Jag förstår inte logiken med att det skulle vara en "förberedande åtgärd" heller.
Är väl bara att kalla de kommande törstigare varianterna för "Cofefelake+" och kräva att de, och bara de, varianterna kräver nytt chipset. Förstår inte varför det skulle vara mer förvirrande än situationen vi har idag? Är väl same shit egentligen fast miljövänligare och schystare mot kunderna. Vad vann vi på att göra så här istället?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Försöker ni säga att Intel är ett par girigbukar som inte bryr sig om konsumenter..? #Rude

Skrivet av Bernd_P1:

på talet om detta så vänta jag fortfarande på en formel ursäkt av Sweclockers som gjorde sig bort rejält med att påstår att dem har "säkra" källor att AMD gjorde fulspel men som aldrig levererade några bevis på det.

Ja, det var en rätt intressant händelse. Underligt att man inte korrigerat artikeln.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

inte förvånat att alla Intel fanboys ge sig direkt på att kommer med ursäkt för detta. samma gäng som sen vill måla fan på väggen att AMD "gjorde fulspel" med MSRP när det var ÅF som drog upp priserna. på talet om detta så vänta jag fortfarande på en formel ursäkt av Sweclockers som gjorde sig bort rejält med att påstår att dem har "säkra" källor att AMD gjorde fulspel men som aldrig levererade några bevis på det.

ÅF drog inte upp priserna dom hade inköps pris på över 5k eller vill du dom ska sälja dom för 1k minus för varje GPU?
Nu har inköps priserna börjat åka ner för några gpur SÅ va det inte innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Join the dark side young one, 5-10% more FPS we have! Give us your money you must!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

ÅF drog inte upp priserna dom hade inköps pris på över 5k eller vill du dom ska sälja dom för 1k minus för varje GPU?
Nu har inköps priserna börjat åka ner för några gpur SÅ va det inte innan.

Att AMD haft svårt att producera Vega är allmänt känt, dom höjer priserna för kontrakt ordrar måste gå först! Annars blir det domstol.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Intel lärde sig med Sockel 370 och har inte gjort om misstaget sedan dess. Moderkort ska helst bytas varje generation tydligen.

Permalänk
Medlem

@tvelander: fortsätter du sprida detta? du ge dig aldrig och hur många som blind lita på allt du säger eller hur. kan du lägga fram hårda fakta på det? nåt inköps kvitto eller liknande? eller sak vi bara lite på dig för du har hört det?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

"Varför Intel valt att inte göra Coffee Lake kompatibel med äldre moderkort är inte känt, men det spekuleras i att det är en förberedande åtgärd inför nästa generation som tros gå över till 10 nanometer och erbjuda upp till åtta kärnor. Teorin är att detta skulle kräva mer strömmatning än vad LGA 1151-moderkort med styrkretsar ur 100- och 200-serierna klarar av att leverera."

Skrivet av str8forthakill:

Sen får man väl spela lite devils advocate och säga att det skulle vara oansvarigt av Intel att officiellt stödja en CPU som har fler stift för strömmatning än föregående chip. Vad användes de stiften till tidigare? Får CPUn inte all ström den behöver för drift nu? Skulle ström matas in i datapins på säg en i7 7700K på ett Z370 moderkort?

Det skulle vara lagom förvirrande om en i3 8350 fungerar på Z170/270/370 moderkort, men i7 7700K fungerar inte på Z370, men passar fortfarande i Z370 moderkort. Skulle CPUn förstöras?

Z370 känns som en förberedelse för 8-kärniga CPUs som är strömhungriga.

Lite tänkande från mig, 6 kärniga 8700K kanske drar mer ström (vid max belastning) än 7700k gör. Annars skulle det inte enligt mig vara någon större ide att byta chipset nu, de kan ha stött på problemet för sent i utvecklingen (vilket är varför det inte fanns tid för att fixa konsument chipset?).

Tycker det hade varit ett smartare att vänta till 10nm om de verkligen inte behövde byta chipset.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bernd_P1:

@tvelander: fortsätter du sprida detta? du ge dig aldrig och hur många som blind lita på allt du säger eller hur. kan du lägga fram hårda fakta på det? nåt inköps kvitto eller liknande? eller sak vi bara lite på dig för du har hört det?

För jag vet vad butikerna har in inköpspris på korten för jag själv jobbar med inköp och har exakt siffror på priserna mot DISB.

Du får tro va du vill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Härligt att z370 ev är framtidssäkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@tvelander: fortsätter du sprida detta? du ge dig aldrig och hur många som blind lita på allt du säger eller hur. kan du lägga fram hårda fakta på det? nåt inköps kvitto eller liknande? eller sak vi bara lite på dig för du har hört det?

När vi ändå är inne på det undrar jag vad du har i form av bevis på din sida? ÅF kan ju inte gärna gå ut med sina inköpspriser på officiell väg då de antagligen kör förhandlade priser mot tillverkarna (att röja företagets rabatter tordes vara ett garanterat sätt att inte få fler), så allt vi har är "pålitliga källor".

Personligen har jag ingen anledning att tvivla på någon av teorierna, men samtidigt kvittar det för mig eftersom jag inte ser det som "fulspel" att ha ett nedsatt introduktionspris.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Min egna lilla och högst osäkra undersökning visar på att bakåtkompatibilitet är snudd på ett icke problem:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492429-hur-manga-uppg...
Som väntat så byter de flesta antingen hela systemet eller MB/minne/CPU som en enhet ändå.
I rimlighetens namn bör det säljas ungefär lika många moderkort som CPU'er då ingen av dom fungerar utan den andra.

Och i ärlighetens namn, såklart har Intel ett ansvar mot sina chipset kunder !
Skulle dom släppa 4 generationer i rad som pluggar i existerande moderkort så skulle moderkortstillverkarna protestera.

Permalänk
Medlem

Äsch. Det handlar bara om pengar. Det är ju klart att Intel vill tjäna en extra hacka på att sälja nya styrkretsar.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Har man en sex kärnig cpu med bra tryck så klarar man sig länge
Gick från AMD till Intel men är snart tillbaka till AMD igen deras socklar har dom längre livstid

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz