Köpa Bitcoin och inte röra på minst 2 år
Hej,
Förstår att det är många frågor om Bitcoin sista tiden på forumet men här kommer en till.
Planen är att köpa Bitcoin för ungefär 10-20 TSEK och därefter inte röra dessa på minst 2-3 år.
Tänker inte handla med dem eller göra något alls mer än köpa en gång och sedan efter ett tag eventuellt börja använda dem.
Detta innebär att plånboksvarianten som jag väljer måste vara sådan att jag kan på något sätt spara den offline på hårddisk eller USB-sticka och att den ska vara relevant efter 2 år. Dvs jag ska inte behöva ha någon mjukvara uppdaterad eller liknande under tiden och jag ska inte behöva oroa mig om min hemma dator går sönder eller blir snodd eller om min email blir hackad.
Det enda jag ska behöva oroa mig är att hålla USB-stickan säker och eventuellt lösenordet till plånboken.
Av det jag läst så och tror så kommer proceduren se ut som följande.
1. Skaffar någon typ av plånbok och till den får jag en adress. T.ex 123 456 789 101112
Vänligen läs resten av mitt meddelande och därefter ge förslag på någon plånbok som skulle fungera
Har kikat lite på Electrum. Om ni kan förklara lite mer om den och fördelar och nackdelar så skulle det uppskattas.
Men sjävklart tar jag tips på andra varianter
2. Skapar ett konto på antingen:
När man registererar sig på någon av dessa så sätts pengar in på den sitens plånbok och i detta fall så har den adressen t.ex 987 654 321
3. När väl pengarna är inne på plånboken 987 654 321 så ska jag föra över dessa till plånboken 123 456 789 101112
4. När bitcoinsen är på plånboken 123 456 789 101112 så vill jag på något sätt då stoppa undan någon form av extern nyckel USB-sticka och låsa in den någonstans och inte röra den på 2-3 år. Och enda sättet att kunna överföra från plånboken 123 456 789 101112 är med hjälp av USB-stickan. Tappar jag stickan så är pengarna borta!
5. Efter 2-3 år så ska jag kunna ta fram USB-stickan, stoppa in den i datorn och ladda ner det programet (Electrum) och därefter eventuellt föra över dessa bitcoins till plånbok 987 654 321 och därefter till min bank.
Ni får ursäkta att jag skriver överdrivet uppradat och i punktform och upprepar mig. Men eftersom jag inte förstår mig på detta så vill jag skriva som en 5-åring och uppskattar om ni också gör det.
Tack på förhand för all hjälp!