Permalänk
Medlem

Datorn vägrar gå in i boot menu

Hej, det är så att jag hade ett problem med min lillebrors dator (mer angående detta i föregående tråden). Jag löste problemet då datorn nu startar och går in i windows (10). Men den är otroligt seg och jag kan inte gå in i bios menyn eller boot menyn. Och varje gång jag startar datorn söker den igenom varje sata port innan den hittar vart windows är. Jag har försökt gå in i bios för att ändra standard sata port genom del,f2,f10 (den hoppas direkt över till sataport sökningarna och visar inget alternativ för bios) och även försökt hitta stsrtup with uefi knappen men den finns inte där. Vad ska jag ta mig till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag pillade lite i boxen så nu går det att gå in i boot menu, men inte längre i windows då jag får boot_inaccessible_device errors

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@MaKerS: Det är bara att trycka på delete knappen som en galning, förslagsvis direkt ifrån det att du startar datorn tills du är inne i BIOS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MaKerS: Det är bara att trycka på delete knappen som en galning, förslagsvis direkt ifrån det att du startar datorn tills du är inne i BIOS.

Det går att gå in i bios, men nu får jag disk boot failure, insert system disk and press enter error

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror ju lite på moderkortstillverkare vad det är för knappar som gäller. Kan ju vara allt från delete, f10, f12 osv. Sen hade det nog varit bättre om du fortsatte samma tråd, nu vet vi ju inte riktigt vad som redan testats eller konstaterats?

Spontant, för att gissa vilt så har den enheten du försöker boota ifrån antingen gett upp eller håller på att ge upp, alterantivt att sata-porten/kabeln inte sitter i ordentligt eller är trasig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

@MaKerS: Du får ändra boot ordningen i BIOS så att disken som Windows är installerat på ligger som 1st boot device.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

Nu går den direkt över till automatisk startreparation och fungar inte att gå in i bios igen.. jag blir galen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Beror ju lite på moderkortstillverkare vad det är för knappar som gäller. Kan ju vara allt från delete, f10, f12 osv. Sen hade det nog varit bättre om du fortsatte samma tråd, nu vet vi ju inte riktigt vad som redan testats eller konstaterats?

Spontant, för att gissa vilt så har den enheten du försöker boota ifrån antingen gett upp eller håller på att ge upp, alterantivt att sata-porten/kabeln inte sitter i ordentligt eller är trasig.

Problemet var chassits usb kabel, när den var isatt så bootade inte datorn alls.

Skrivet av Peppar2014:

@MaKerS: Du får ändra boot ordningen i BIOS så att disken som Windows är installerat på ligger som 1st boot device.

Det har jag redan gjort :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Det har jag redan gjort :/

Och du sparar ändringarna? Efter att du gjorde ClearCMOS igår satte du tillbaka bygeln så att inte BIOS förblir nollställd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Och du sparar ändringarna? Efter att du gjorde ClearCMOS igår satte du tillbaka bygeln så att inte BIOS förblir nollställd?

Jag gjorde cmos återställningen genom att ta bort batteriet då jag inte såg någon bygeln, och batteriet satte jag tillbaka :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får dock tillgång till OSet om jag startar via felsäkert läge

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Jag gjorde cmos återställningen genom att ta bort batteriet då jag inte såg någon bygeln, och batteriet satte jag tillbaka :/

Okej, åtminstone så gjorde du en återställning.

Gå in i BIOS och gör följande ändringar.

Advanced BIOS Features:

Hard drive boot Priority: välj SSD som 1st.
Quick Boot: Disable
First Boot Device: Välj SSD:n, resterande ändrar du till Disable.
Full Screen Logo Show: Disable

Sen trycker du F10 och väljer Yes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Advanced BIOS Features:

Efter att jag tagit mig in via felsäkert läge så kan jag även ta mig in vanligt (utan felsäkert läge). Rekommenderar du mig fortfarande till att göra dom ändringarna? Samt bör jag göra en systemåterställning/formatering av Windows eller behövs det kanske inte?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaKerS:

Efter att jag tagit mig in via felsäkert läge så kan jag även ta mig in vanligt (utan felsäkert läge). Rekommenderar du mig fortfarande till att göra dom ändringarna? Samt bör jag göra en systemåterställning/formatering av Windows eller behövs det kanske inte?

Ja du bör göra dom ändringarna. Du behöver inte installera om Windows, låt den köra start repair om den så insisterar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Advanced BIOS Features:

I first boot device står det:
Hard disk
Cdrom
Usb fdd
Usb zip
Usb cdrom
Usb hdd
Legacy LAB
Disabled

Jag valde hard disk. Quick boot disabled, full screen logo disabled, ssdn som 1a boot och sparade via Y på F10 sedan enter

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja du bör göra dom ändringarna. Du behöver inte installera om Windows, låt den köra start repair om den så insisterar.

Tack, det verkar fungera nu. Återkommer om något annat händer

Visa signatur