Programmering 1 C#/C++
Första gången jag riktigt skriver något på denna sida och har sett att det är väldigt bra och snabba svar så tänkte ge mig ett försök själv och be lite om hjälp.
C#/C++ är språken som jag använder mig utav. Inlämningarna/uppgifterna var ofast c# men på provet så var det tydligen c++, har lärt mig en del c++ och kan det mesta med commands osv
Nu är det så att jag har ett slutprov på programmering 1 och har fått lite info om vad som kommer att komma på slutprovet men är fortfarande lite skeptisk bland vissa svar som jag har lärt mig under kursens gång.
Vad du behöver kunna inför prov i Programmering 1.
1. Du ska ha de kunskaper motsvarande tidigare kursen
a) Grunder i programmering
b) Variabler
c) Selektion
d) Loopar
e) Funktioner
f) Array
g) Söknings och sorteringsalgoritmer
h) aktivitetsdiagram och pseudokod
2. Grunder i objektorienterad programmering
a) klasser, objekt.
b) set och get funktioner
Detta är vad jag fått ifrån min lärare på vad jag bör "plugga" till eller lära mig egentligen.
Jag förklarar nedanför vad jag har försökt förstått om de olika punkterna och skulle förmodligen behöva hjälp med att förklara ifall jag tänker rätt eller om jag är helt ute och cyklar.. :/
b= först så trodde jag att int, string och bool tex var en typ av variabel men som jag förstår nu så verkar det som att nr, nr1 , nr2..etc som int skapar är en variabel eller är jag fel då? är int, string osv en variabeltyp isåfall?
c= if, else, switch, case och default satser är selektion exempel. Som på något sätt kan välja vad som ska göras eller inte, formulerar ett villkor som kan vara sant eller falskt
d= loopar är ju rätt enkelt förklarat tex for loopen och while loopen. For-loopen (int i=0; i<10; i++) så händer en loop tills att i blir 9, då 0 räknas som en loop. While-loopen fungerar väl i princip på samma sätt som for-loopen men det är väl tex while (i<10) { 1++}så händer en loop tills att i blir 9 igen?
e= Funktioner/Metoder är väl samma sak hoppas jag, då static void blabla() blir skapat och man kan då koda där i och sedan anropa det i main genom att skriva blabla(); där?
f= har faktiskt inte en bra förklaring för array då jag hade väldigt svårt med den.
g= denna vet jag inte heller hur jag ska förklara med en sorteringsalgoritm vi höll på med var bubblesort
h= detta kan vara det svåraste jag vet om, vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag gör det, men jag förstår principen till de båda.
2
a = vad jag först trodde var "klasser" var tex int, string osv, alltså grupper typ men det var helt fel och har lärt mig att man skapar en ny klass för att sen göra en massa koder i ett helt nytt program kan man säga men man kan sen bara nämna den klassen i sitt main så vet den vad den ska ta med? och sen så trodde jag att objekt var tex det som klasserna skapade, så som dog, cykel, bil, alltså saker/objekt i världen tex. har kollat lite i https://www.youtube.com/watch?v=yK6zlTVqWzo men vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta det hela
b = set och get funktionerna har jag inte riktigt arbetat mycket med och därför tycker jag de är väldigt svåra att förklara och lära mig det också.
Jag sitter fortfarande och pluggar så mycket jag kan och kommer förmodligen att förstå dessa begrepp bättre småningom men skulle verkligen uppskatta ifall ni har några synpunkter på hur jag tänker och kanske kan förklara lite lätt hur det egentligen ska vara och vad anledningen kan vara att jag tänkte att klasser var int, string osv..
Tack på förhand!
Edit * Skrev vilket språk som användes, ber om ursäkt för att jag glömde det