Komplett, inte direkt komplett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Komplett, inte direkt komplett.

Lång historia kort, för 6 månader sedan köpte vi fler tal cpu'er för att använda för mining, efter att inte ha råd med gpuer till det, så las hela projektet ner. Projektet arbetades av 3 personer, jag och två vänner.

efter att ha sålt av det mesta på tradera, och fått ihopp kanske 50-60% av det vi totalt hade spenderat (totalt av 60 tusen, fick vi 36 tusen kr till baka.). när vi skulle sälja en av våra cpuer (vi har köpt fler tal, speciellt i5'or av komplett) så märker vi att en av i'3 7100 kaby lake processorerna stod det inget annat än inte celeron g3930 på.

paketet är helt oöppnat (alltså självaste kartongen där fläkten och cpu'n sitter i.) men vi fick den i en blå låda där det stod "i3" på, vi har skrivit till komplett fler tal gånger nu, men de vägrar äns kolla in på det, vid detta laget så handlar det mer om att veta att de skickat fel, eller att intel eller något har gjort fel.

i3'an kostade ca 1200, denna vi fick kostar ca 400.

och ja så klart har vi tagit bilder och bevisat att det vi fick vart fel.

skriver här för att veta om någon annan som köpt en processor eller någon typ av dator komponent har fått en annan än de beställde, och vad ni/du gjorde för att få reda på vad som hänt eller om ni tom fick pengar till baka?

förstår att det gått 6 månader sedan köp, men att de äns inte vill kolla in på läget är ju lite förnedrande. handlar inte om 10000kr, men ändå pengar.

mvh tack för svar!

-fux1214

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Det känns inte som skälig tid att återkomma efter ett halvår. En annan sak om det varit en färdigmonterad dator med fel komponent, men här har ni alltså öppnat kartongen, plockat ut produkten för montering och sedan inte hört av er förrän nu?

Det är svårt nog att bevisa att man fått fel (eller defekt) vara direkt, varför jag alltid filmar när jag öppnar dyra försändelser. Ett halvår senare känns det omöjligt.

Trist naturligtvis, men jag förstår att de avslår er reklamation.

Gaming: ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | iGame GeForce GTX 1080Ti Vulcan AD 11 GB | HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850-Series EVO 500GB | 2X HD640GB WD SATA2 32MB Caviar, Black, 7200RPM | Fractal Design Define R4 Svart | Philips Brilliance 40" BDM4037UW | Fujitsu 25,5" LS 3260W

HTPC: MK Asus E35M1-I Deluxe Mini ITX, AMD Zacate | ASUS GeForce GT 710 2GB LP | Corsair 4GB DDR3 1333MHz CL9/XMS | HDD-SSD Intel 520 Series 120 GB | 2X HD2TB WD GP SATA-600 64MB, Caviar Green Power | Fractal Design Array R2 300W

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@fux1214: Att man får felleveranser förekommer.

Men fel skall reklameras inom skälig tid, vi pratar väl 2-3 veckor på sin höjd. Vissa företag kräver att man reklamerar felleveranser inom 3 dagar.

Att komma ett halvår senare gör att det är utom rimlig tid.
Jag skulle ju kunna köpa ett 1080 Ti från ÅF och få ett 1080 Ti. Sedan när jag har ont om cash ett halv år senare så går jag och köper ett GTX 1050 i annan butik och kontaktar ursprunglig ÅF och hävdar "jag har inte öppnat kartongen men ser att det är fel produkt nu".

Det är helt orimligt att det skulle fungera.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Dec 2006

@fux1214 Det där låter helt orimligt, man kan ju inte komma ett halvår senare och säga att ni fått fel grejer

Intel Core i7 3770 3,4GHz | MSI GTX 1060 3GB OC | HyperX fury 2x8GB 1600MHz CL9 | Fractal Design Nano S | Fractal Design Integra M 650W| Asus P8H61-I LX r2.0 | Seagate barracuda 500GB | Windows 10 Pro 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Sep 2013

Handlar det om pengar, ja då är det orimligt att komma och klaga nu. Men handlar det om att en process hos Intel/Komplett på något sätt brustit, så är det väl viktigt att kunna undersöka detta så inte samma fel händer igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Minthon:

Handlar det om pengar, ja då är det orimligt att komma och klaga nu. Men handlar det om att en process hos Intel/Komplett på något sätt brustit, så är det väl viktigt att kunna undersöka detta så inte samma fel händer igen.

Ja men då kommer man inte ett halvår senare och säger att man fått fel. Då kan ju han som Davodthedoom skrev ha fått lite pengar, köpt en billigare processor och sen säga att han fått fel

Intel Core i7 3770 3,4GHz | MSI GTX 1060 3GB OC | HyperX fury 2x8GB 1600MHz CL9 | Fractal Design Nano S | Fractal Design Integra M 650W| Asus P8H61-I LX r2.0 | Seagate barracuda 500GB | Windows 10 Pro 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@hunkaboy86: som jag sa, har inte alls tagit ut produkten, läs gärna, har tagit ut den ur den blåa lådan(självaste produkt lådan, men sedan kartongen inne har varken öppnats eller använts, det där med 2-3 veckor har du helt fel i, på deras hemsida står det att du skall kunna reklamera en vara inom 3 år. men helst så fort du upptäcker det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@hunkaboy86: du har fel igen, eftersom produkt namnet står på kartongen och på lådan(den blåa och den vanliga kartongen där fläkten och processorn ligger i) och dom matchar, med det menar jag alltså produkt numret, på den originala lappen. all info finns på den. som jag sa, har all bevis att detta är fel vara jag fått, annars hade jag inte skrivit ett inlägg för hjälp/fråga om detta hänt någon annan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@DavidtheDoom: det skulle du inte alls kunna, eftersom produkt namnet finns med, alltså det namnet som visar att det är originala produkten du fått med, den stämmer med lådan jag fått, samt kartongen den kom med. det är där problemet ligger.

juste för det där med 2-3 veckor, på deras hemsida skriver dom själva att inom 3 år kan du reklamera en vara som är fel. helst skall du dock reklamera så fort du märker det, vilket i vårt fall vi gjorde.

igen, detta handlar inte så mycket om pengarna (handlar ju lite om det så klart, ändå pengar.) utan mer om att som ett företag att dom hade fel, så fort jag skrev till dom så vill de få undan mig, även om jag kunde bevisa att jag inte ljuder och har all info rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Skulle inte påstå att det är orimligt som många i tråden skriver, dock skulle jag säga att bevisbördan blir ack mycket svårare med tanke på hur mycket tid som hunnit förflyta. Om du upptäckt felet inom ett par veckor är jag övertygad om att du hade fått hjälp direkt.
Hur som haver, tycker ändå Komplett ska gå igenom ditt ärende och se om något har blivit fel i just eran beställning.

5820K 4,3 GHz | MSI X99S Gaming 9 AC | MSI GTX 1080 Gaming X | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | G.Skill Ripjaws DDR4 2666MHz 8x4GB / 32GB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av fux1214:

@hunkaboy86: du har fel igen, eftersom produkt namnet står på kartongen och på lådan(den blåa och den vanliga kartongen där fläkten och processorn ligger i) och dom matchar, med det menar jag alltså produkt numret, på den originala lappen. all info finns på den. som jag sa, har all bevis att detta är fel vara jag fått, annars hade jag inte skrivit ett inlägg för hjälp/fråga om detta hänt någon annan.

Jag förstår inte riktigt allt vad du skrivit i ditt första inlägg så kan hända att jag fattat fel, men det du menar är att du fått en g3930 förpackad i en i3 låda och kan bevisa att dom två hör ihop? Så du inte bara har köpt en g3930 och lagt den i en i3 låda

Intel Core i7 3770 3,4GHz | MSI GTX 1060 3GB OC | HyperX fury 2x8GB 1600MHz CL9 | Fractal Design Nano S | Fractal Design Integra M 650W| Asus P8H61-I LX r2.0 | Seagate barracuda 500GB | Windows 10 Pro 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

OT men hur lyckades ni med en budget på 60k inte få ihop minst en miner? Ni behöver en cpu, nästan vilken skit som helst för att kunna driva en miner på 6-8 grafikkort.

Bättre än din.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av fux1214:

@DavidtheDoom: det skulle du inte alls kunna, eftersom produkt namnet finns med, alltså det namnet som visar att det är originala produkten du fått med, den stämmer med lådan jag fått, samt kartongen den kom med. det är där problemet ligger.

juste för det där med 2-3 veckor, på deras hemsida skriver dom själva att inom 3 år kan du reklamera en vara som är fel. helst skall du dock reklamera så fort du märker det, vilket i vårt fall vi gjorde.

igen, detta handlar inte så mycket om pengarna (handlar ju lite om det så klart, ändå pengar.) utan mer om att som ett företag att dom hade fel, så fort jag skrev till dom så vill de få undan mig, även om jag kunde bevisa att jag inte ljuder och har all info rätt.

Du menar alltså att du har en helt oöppnad kartong som det står i3 på men det sitter något annat i?

Tycker fortfarande det låter sjukt att man skulle kunna komma ett halvår senare. Med en teflonskrapa kan man öppna plomberingar som dessa och byta utan att plomberingen går sönder. Skälig tid är det som gäller. Reklamationsrätten är visserligen 3 år, men rätten bortfaller om det inte sker inom skälig tid.

Räcker med att det ligger ett papper i kartongen som säger "kontrollera att mottagna produkter överensstämmer med beställning".

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av hunkaboy86:

Jag förstår inte riktigt allt vad du skrivit ditt första inlägg så kan hända att jag fattat fel, men det du menar är att du fått en g3930 förpackad i en i3 låda och kan bevisa att dom två hör ihop? Så du inte bara har köpt en g3930 och lagt den i en i3 låda

Konstigt, själv förstod jag allt vad TS skrev och tänkte kommentera ditt första inlägg.

Komplett kan ju bara kolla serienumrerna på g3930 och se om det är dom som sålt dom, ifall TS skulle luras, förutsätter dock att han talar sanning.

Man bör inte gå in i en tråd och försöka smutskasta eller misstänkliggöra personen som ber om råd, bättre att ha synsättet att det TS skriver stämmer och man försöker hjälpa där ifrån, sen om det fram kommer senare i tråden att TS ljuger, ja det får man ta då.

5820K 4,3 GHz | MSI X99S Gaming 9 AC | MSI GTX 1080 Gaming X | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | G.Skill Ripjaws DDR4 2666MHz 8x4GB / 32GB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av muSashi:

Konstigt, själv förstod jag allt vad TS skrev och tänkte kommentera ditt första inlägg.

Komplett kan ju bara kolla serienumrerna på g3930 och se om det är dom som sålt dom, ifall TS skulle luras, förutsätter dock att han talar sanning.

Man bör inte gå in i en tråd och försöka smutskasta eller misstänkliggöra personen som ber om råd, bättre att ha synsättet att det TS skriver stämmer och man försöker hjälpa där ifrån, sen om det fram kommer senare i tråden att TS ljuger, ja det får man ta då.

Men om du nu förstår hur han menar, kan ju du förklara för mig, har han fått en g3930 i en i3 låda och kan bevisa att den processorn tillhör den lådan och att det förmodligen är Intel som packat i fel processor i lådan?

Intel Core i7 3770 3,4GHz | MSI GTX 1060 3GB OC | HyperX fury 2x8GB 1600MHz CL9 | Fractal Design Nano S | Fractal Design Integra M 650W| Asus P8H61-I LX r2.0 | Seagate barracuda 500GB | Windows 10 Pro 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Har man 3 års reklamationsrätt så har man 3 år på sig.
Har ni bilder så är det viktigt att man ser på bilderna att det vid (helst innan) brytningen av plomberingen att det ligger fel processor i asken.

Annars måste jag tvinga mig till att inte småle, ett uruselt skött projekt.
Köpa på er en mängd processorer och sedan komma på att ni inte har råd att betala för grafikkorten.

20 000-30 000 kronor i förlust/läropengar men den kan bli mycket mer om ni drar Komplett inför rätta med otillräckliga bevis.

Fast rätt ska vara rätt, säljer komplett en i3 så ska de också leverera en i3 och inte någonting annat men bevisbördan ligger hos er.

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av fux1214:

Lång historia kort, för 6 månader sedan köpte vi fler tal cpu'er för att använda för mining, efter att inte ha råd med gpuer till det, så las hela projektet ner. Projektet arbetades av 3 personer, jag och två vänner.

efter att ha sålt av det mesta på tradera, och fått ihopp kanske 50-60% av det vi totalt hade spenderat (totalt av 60 tusen, fick vi 36 tusen kr till baka.). när vi skulle sälja en av våra cpuer (vi har köpt fler tal, speciellt i5'or av komplett) så märker vi att en av i'3 7100 kaby lake processorerna stod det inget annat än inte celeron g3930 på.

paketet är helt oöppnat (alltså självaste kartongen där fläkten och cpu'n sitter i.) men vi fick den i en blå låda där det stod "i3" på, vi har skrivit till komplett fler tal gånger nu, men de vägrar äns kolla in på det, vid detta laget så handlar det mer om att veta att de skickat fel, eller att intel eller något har gjort fel.

i3'an kostade ca 1200, denna vi fick kostar ca 400.

och ja så klart har vi tagit bilder och bevisat att det vi fick vart fel.

skriver här för att veta om någon annan som köpt en processor eller någon typ av dator komponent har fått en annan än de beställde, och vad ni/du gjorde för att få reda på vad som hänt eller om ni tom fick pengar till baka?

förstår att det gått 6 månader sedan köp, men att de äns inte vill kolla in på läget är ju lite förnedrande. handlar inte om 10000kr, men ändå pengar.

mvh tack för svar!

-fux1214

Det är nog bara att bita i det sura äpplet. Själv kollar jag på varorna jag köper i butik (t.ex. Webhallen) redan innan jag går från butiken för att vara säker på att jag fått rätt vara hehe.

En sidofråga, varför öppnade du/ni kartongen nu när du ska sälja varan? Brukar ju vara enklare att sälja saker i "obruten förpackning".

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av warh0g:

En sidofråga, varför öppnade du/ni kartongen nu när du ska sälja varan? Brukar ju vara enklare att sälja saker i "obruten förpackning".

Detta är en väldigt bra fråga och som jag också undrar över.

Sålde själv ett GTX 1070 för en månad sedan här på marknaden i obruten förpackning. Skulle aldrig falla mig in att dra av plasten och öppna upp plomberingen bara för att kontrollera att det verkligen är ett GTX 1070 i lådan och inget annat.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hemma
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av muSashi:

Konstigt, själv förstod jag allt vad TS skrev och tänkte kommentera ditt första inlägg.

Komplett kan ju bara kolla serienumrerna på g3930 och se om det är dom som sålt dom, ifall TS skulle luras, förutsätter dock att han talar sanning.

Man bör inte gå in i en tråd och försöka smutskasta eller misstänkliggöra personen som ber om råd, bättre att ha synsättet att det TS skriver stämmer och man försöker hjälpa där ifrån, sen om det fram kommer senare i tråden att TS ljuger, ja det får man ta då.

Förklara då du som förstod allt, menar TS att han fått en g3930 i en i3 låda??

Intel Core i7 3770 3,4GHz | MSI GTX 1060 3GB OC | HyperX fury 2x8GB 1600MHz CL9 | Fractal Design Nano S | Fractal Design Integra M 650W| Asus P8H61-I LX r2.0 | Seagate barracuda 500GB | Windows 10 Pro 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2013

Kan du lägga upp bilder? För det är ju så att det verkar som ni öppnat den BLÅa kartongen processorer kommer i. Men ni har INTE öppnat den bruna kartongen där fläkt/cpu sitteri.

Har ni öppnat den blåa kartongen så har ni brutit förpackningen. Du har en stor vit etikett som täcker ena sidan där det står produktnamn, beteckning, s/n etc. Andra sidan har du en genomskinlig tejp där det står "intel factory sealed".

Direkt du bryter detta så är ju förpackningen öppnad, oavsett om ni öppnat den bruna kartongen eller ej. Blåa kartongen som är det primära.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009

Om man tolkar lagen strikt så kan du återkomma om fel vara upp till 3 år, dvs hela din reklamationsrätt.

Men det är ganska många fler aspekter som brukar spela in här för att man slutligen skall få rätt.

Hur komplicerat/okomplicerat är det att ta reda på felet? (ej fel på produkt utan fel vara):

  • Man öppnar en kartong och ser det direkt

  • Man ser det via okulär bedömning på paketet

  • Man ser det först när man monterat/installerat produkten

Egentligen sista punkten som kan rädda dig fullt ut. Med tillägg också att du t ex lade projektet på is och kände att du inte behövde nyttja produkten i dagsläget. Generellt så spelar ingen anledning roll för lagen skiter i det. Det är bara forumnissar och ÅF som vill kunna lägga en bedömning av "ditt problem" till varför du upptäckt det nu, och inte då.

Sedan så bör ju ÅF bara ta tillbaka produkten utan gnabb. Det finns en affärsmanna heder i detta och det bör rimligen vara att man skickar rätt varor och tar betalt för rätt varor. Annars kan man börja rikta sitt kundfokus mot dementa och sälja till vrakmarginaler med lagen som stöd. Så det fungerar ju inte direkt...

Öppna upp paketet nästa gång, så viktigt är inte ditt liv att du är så självupptagen för att låta bli det

Edit: Läste lite andra kommentarer. Ovan tillämpas bara på att fel vara levererats.
Det hintas dock om att produkt A (dyrare) levereras i produkt A låda, men kunden har mottagit produkt B, i produkt A låda.

Den biten är förskräcklig att bevisa. Om så är fallet, lycka till!

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)

– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av IMPANI:

Kan du lägga upp bilder? För det är ju så att det verkar som ni öppnat den BLÅa kartongen processorer kommer i. Men ni har INTE öppnat den bruna kartongen där fläkt/cpu sitteri.

Har ni öppnat den blåa kartongen så har ni brutit förpackningen. Du har en stor vit etikett som täcker ena sidan där det står produktnamn, beteckning, s/n etc. Andra sidan har du en genomskinlig tejp där det står "intel factory sealed".

Direkt du bryter detta så är ju förpackningen öppnad, oavsett om ni öppnat den bruna kartongen eller ej. Blåa kartongen som är det primära.

Spelar ingen roll om du bryter förpackningen. Han måste ju öppna för att se om det är rätt eller fel produkt. Såvida det inte står på paketet, och även då spelar det ingen roll. Dock snackas det inte om retur ånger, snarare retur för att få rätt produkt.

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)

– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tittar man på lagen så är det ganska klart att man har rätt att få rätt vara. Det finns inte heller lagstiftning som säger att man måste öppna tex inom två veckor.

Bäst är ju dock att du tar det via kosumentrådgivarna och inte på ett forum.
Du ska inte heller betala returfrakt för vi kunder ska få vara reklamerad utan kostnader.

Var ev. plombering hel när du öppnade? Tänkte så ingen som har haft tillgång till CPUn kan ha bytt ut den och hoppats att ingen märker något.
Normalt när jag säljer på Tradera så öppnar jag aldrig en vara om den ska säljas, det ger ju ett stort mervärde att sälja oöppnade förpackningar. Därför tänkte jag om ngn i gruppen byter ut den och sedan "råkar öppna" den för att ni ska kunna reklamera.

Det vore ju intressant att veta om dessa kretsar ens delar samma tillverkningslokal, annars är det ju väldigt konstigt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av DavidtheDoom:

@fux1214: Att man får felleveranser förekommer.

Men fel skall reklameras inom skälig tid, vi pratar väl 2-3 veckor på sin höjd. Vissa företag kräver att man reklamerar felleveranser inom 3 dagar.

Att komma ett halvår senare gör att det är utom rimlig tid.
Jag skulle ju kunna köpa ett 1080 Ti från ÅF och få ett 1080 Ti. Sedan när jag har ont om cash ett halv år senare så går jag och köper ett GTX 1050 i annan butik och kontaktar ursprunglig ÅF och hävdar "jag har inte öppnat kartongen men ser att det är fel produkt nu".

Det är helt orimligt att det skulle fungera.

Rimlig tid enligt Konsumentverket är 3 månader från det att man upptäckte felet. Reklamerar man inom 6 månader från köp ska säljaren bevisa att du har fel, vilket är näst intill omöjligt i detta fallet. Reklamerar man senare än 6 månader kan det nog vara värre eftersom du som kund måste kunna "bevisa" att felet är ursprungligt, och det är ju fullständigt omöjligt om man inte registrerat serienr, filmar när man packar upp osv. Normalt är inte bevisbördan på kunden så särskilt stor, men när man tvistar om ifall man fått rätt produkt är det ju betydligt svårare.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av giplet:

Rimlig tid enligt Konsumentverket är 3 månader från det att man upptäckte felet. Reklamerar man inom 6 månader från köp ska säljaren bevisa att du har fel, vilket är näst intill omöjligt i detta fallet. Reklamerar man senare än 6 månader kan det nog vara värre eftersom du som kund måste kunna "bevisa" att felet är ursprungligt, och det är ju fullständigt omöjligt om man inte registrerat serienr, filmar när man packar upp osv. Normalt är inte bevisbördan på kunden så särskilt stor, men när man tvistar om ifall man fått rätt produkt är det ju betydligt svårare.

Vad du svamlar. Han upptäckte ju inte det för 6 månader sedan. Köpet ägde rum då. Han upptäckte felet ganska nyligen och utöver det så hänvisar lagen till den paragrafen enbart mot fel på aktuell vara och inte att det är fel vara helt och hållet. Det ör vårdslöst att lagra produkten i 6mnd och korkat. Men du har laga stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)

– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Pixlchaser:

Vad du svamlar. Han upptäckte ju inte det för 6 månader sedan. Köpet ägde rum då. Han upptäckte felet ganska nyligen och utöver det så hänvisar lagen till den paragrafen enbart mot fel på aktuell vara och inte att det är fel vara helt och hållet. Det ör vårdslöst att lagra produkten i 6mnd och korkat. Men du har laga stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast får jag helt fel vara är det helt klart fel på den gentemot vad jag beställt, så ser inte att det skulle vara någon skillnad

CPU: R7 1700 3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 Gb G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500Gb + Samsung 850 EVO 500Gb + Intel DC S3510 480 Gb|HDD: WD Black 1Tb|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + Wraith Spire LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Feb 2009

Nej det är helt enkelt fråga om att man ej fullföljt köpet och fullgjort sina åtaganden. Vad den lagen svarar för är ju en s.k defekt. Därför finns t ex klausuler gällande upptäckten

Skickades från m.sweclockers.com

– När slutar de i dag? (de = subjekt, dvs. den/de som gör något)
– Chefen beslutade att ge dem en rejäl löneförhöjning. (dem = objekt. dvs. den/det/de som är föremål för handlingen)

– Dom har arbetat länge med att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med vi och därför är de korrekt form.)
– Chefen bestämde sig för att ge dom en sista chans att färdigställa rapporten. (Här fungerar det med oss och därför är dem korrekt form.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Dec 2004

Tar väl typ 5 minuter för Komplett att jämföra serienumren de skannat in på kundkontot för att se om de faktiskt skickat fel... Har de skickat fel så ersätter man mellanskillnaden eller ännu bättre tar tillbaks hela köpet. Handlar om trovärdighet och framtida affärer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Tyrken:

Tar väl typ 5 minuter för Komplett att jämföra serienumren de skannat in på kundkontot för att se om de faktiskt skickat fel... Har de skickat fel så ersätter man mellanskillnaden eller ännu bättre tar tillbaks hela köpet. Handlar om trovärdighet och framtida affärer.

Serienumret sitter väl på den 'yttre' kartongen som personen säger skall vara en i3-förpackning?

i5 3570k @4.5ghz || H60 + Push/Pull || Z77 Extreme 4 || Fractal Design R4 || Corsair HX520 || Kingston HyperX FURY 16GB @2000mhz || EVGA GTX 970 ACX 2.0 || 850 Evo 250 + Crucial M500 240 || BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av MinscS2:

Detta är en väldigt bra fråga och som jag också undrar över.

Sålde själv ett GTX 1070 för en månad sedan här på marknaden i obruten förpackning. Skulle aldrig falla mig in att dra av plasten och öppna upp plomberingen bara för att kontrollera att det verkligen är ett GTX 1070 i lådan och inget annat.

Fortfarande inget svar från TS.
Känns som att han är mer intresserad av att gnälla än att diskutera hur han ska gå tillväga för att få sin "riktiga" CPU.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.