Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem

@Cadtekniker: $8600 nu.

I övrigt tänkte jag höra vad folk tror om denna ICO: https://seele.pro/

Blockchain 4.0 och allt vad det innebär låter ju väldigt spännande. Väldigt tryck på registrering i deras tråd på Telegram så verkar var många som tror på den. Dock lockade de den till sig lurendrejare också som fick folk att föra över $2M i eth i tron att de tecknade upp sig för ico:n, så det var väl inte jättebra, påverkar ju dock inte att det framstår som ett väldigt intressant projekt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

En liten motvikt till senaste tidens domedagsprofetior:
https://www.cnbc.com/2018/02/07/bitcoin-price-could-hit-50000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Absolut är jag införstådd i riskerna med att investeringar av denna typ som möjligtvis inte ens ger mig ROI någonsin. Men för att kunna vinna måste man våga satsa, är min devis.
I värsta fall har jag ett gamingkort till min PC, alt får jag sälja det till någon annan. Just nu verkar tillgången på grafikkort inte vara jättegod.
Plan B kan också vara minea något annat än ETH.

Låt säga jag köper ett kort för 4tkr, övrig hårdvara fungerar för tänkt ändamål. Är det oskäligt att tro mining+el av ETH skulle kunna ge ROI på 6 månader? Ingen kan förutse framtiden förstås, vi håller oss till "medveten" spekulation.

Beror ju helt på kursen.... Får du ut 20 Mhash/s på ditt GTX1060 ger det med dagens kurs runt 68 öre/timme. Kortet drar ca 100W, antag då totalt 200W, så 20öre tim. Vinst blir då 48 öre/tim så 4000 kr / 0.48 = 8333 tim, dvs nästan ett år.

Sen beror det ju på om du har nytta av värmen eller inte, har du direktverkande el eller fjärrvärme så kan du nog räkna bort elkostnaden, åtminstone på vintern.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Beror ju helt på kursen.... Får du ut 20 Mhash/s på ditt GTX1060 ger det med dagens kurs runt 68 öre/timme. Kortet drar ca 100W, antag då totalt 200W, så 20öre tim. Vinst blir då 48 öre/tim så 4000 kr / 0.48 = 8333 tim, dvs nästan ett år.

Sen beror det ju på om du har nytta av värmen eller inte, har du direktverkande el eller fjärrvärme så kan du nog räkna bort elkostnaden, åtminstone på vintern.

Tack för ett fint svar!
Är det lika bra att gå på ett vassare kort på en gång? Tänker mig högre Mh/s per W? Eller skaffa 2 grafikkort.

Utrustningen kommer stå i ett garage, som idag värms av en värmeväxlare. Tanken är att vrida ned värmen där om denna lösning blir till.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tack för ett fint svar!
Är det lika bra att gå på ett vassare kort på en gång? Tänker mig högre Mh/s per W? Eller skaffa 2 grafikkort.

Utrustningen kommer stå i ett garage, som idag värms av en värmeväxlare. Tanken är att vrida ned värmen där om denna lösning blir till.

Ett 1070 ger väl en ~30 Mh/s men drar nästan 50% mer ström, så blir ju fler Mh/s / W på systemnivå. Samma med dubbla 1060. Sen gäller det att kolla att kragget i datorn pallar med effekten också. (1080 ska vara långsammare än 1070 men har inte testat)

Sen drar ETHminer runt 2.5 GB minne i dag, och det ökar med tiden, så 3GB korten kommer inte hålla så länge. Så antingen satsar man på kort med mer minne eller så får man mina nåt annat som inte tar lika mycket minne när det händer att minnet inte räcker längre.

Vad som är värt beror ju på vad man får tag på för kort, de som finns är ju rätt dyra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tack för ett fint svar!

1060 eller 1070 är väl de som sägs vara effektivast per watt. Men det beror ju till viss del vad som ska mine:as. Vissa valutor är AMD snäppet vassare på. 1070 brukar man väl säga är bland de bästa korten för ethereum mining med tanke på GDDR5-minnet som går att överklocka duktigt. Mitt överklockade 1070 låg bara precis under vad mitt nya 1080 Ti fick ut innan överklockning. Men kör man annan hash/valuta kan andra kort ge bättre.

Permalänk
Medlem

Läste lite om en ganska ny kryptovaluta som heter Dero.
Announcement: https://bitcointalk.org/index.php?topic=2525508.0
Hemsida: https://dero.io/
Exchange: https://stocks.exchange/trade/DERO/BTC

Kombinerar cryptonote (samma blockkedjeteknik som Monero) med smarta kontrakt. Den är hyfsat lönsam för mining för tillfället. Ett Vega bör ge ca 40 kr/dygn just nu. Tänker om man ska investera eller mina med hög chans/risk så bör man satsa på projekt som är tidigt i utvecklingen med chans att bli något bra framöver. Så vad tror vi om det här? Jag tänker det kan vara värt satsa litegrann ungefär som att köpa en lott. Jag kommer nog att mina lite med CPU så länge och hoppas på att den kommer på någon större exchange i framtiden. Gillar inte att handla på stocks.exchange. Funkar oftast men är lite buggigt emellanåt.

Permalänk
Avstängd

Ekar tomt här när den s.k ”bubblan” sprack om allt sjönk. Vi kryptonördar som
Vet visste vad som skulle ske, och nu är vi tillbaka på samma correction som förut.

Med ett flertal personer, däribland jag, bannade/unbannade nu pga diskussioner över styr så tänkte jag att vi ser till faktiskt hålla oss till ämnet som nämnt i trådstarten så slipper vi trigga eller trampa på varandra.

Bättre att diskutera det tråden är till för. Så vart investerar man härnäst?

Håller denna correction i sig så stoppar jag nästa lön på Icon/Nano 50/50.

Hoppas det tar lång tid innan allt stiger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Vet visste vad som skulle ske, och nu är vi tillbaka på samma correction som förut.

Med ett flertal personer, däribland jag, bannade/unbannade nu pga diskussioner över styr så tänkte jag att vi ser till faktiskt hålla oss till ämnet som nämnt i trådstarten så slipper vi trigga eller trampa på varandra.

Jo, det borde finnas en tråd om huruvida kryptovalutor är en bubbla eller inte och en tråd som handlar om vilka kryptovalutor man investerar i. Tyvärr låste moderatorn den första tråden...

Just nu äger jag en del i: Ethereum, Vechain, Neo, Nano, WTC, Stellar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kul att ha dig tillbaka och jag hoppas tråden kan hållas till ämnet nu.

Jag är galet nöjd med prisfallet som varit det har spelat mig väl i händerna.

Just nu sitter jag och klurar på om jag ska slå till på lite Bitcoin och isf om jag planerar den investeringen länge eller kort tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Kul att ha dig tillbaka och jag hoppas tråden kan hållas till ämnet nu.

Jag är galet nöjd med prisfallet som varit det har spelat mig väl i händerna.

Just nu sitter jag och klurar på om jag ska slå till på lite Bitcoin och isf om jag planerar den investeringen länge eller kort tid.

Jag skulle tipsa om att ifall du ska handla bitcoin så bli inte för girig.
Ha en strategi redan innan, jag tror att det kan komma fler korrektioner (och även rusningar).
Ett tips kan vara att handla med certifikat, då du väldigt snabbt kan handla med dem, även om det finns lite nedsidor också (som att du bara kan handla när börsen är öppen).

Det kommer nog vara svårt att pricka några toppar så bra att "smeta ut" sina inköp/försäljningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hehe, börjar direkt märker jag, anledningen att det ekar tomt är att det inte varit några inlägg som folk (jag i alla fall) känner att de behövs viss motvikt till

1. Du kan omöjligt vetat i förväg vad som skulle hända, man kan komma med mer eller mindre kvalificerade spekulationer, men veta kan man inte. Historisk data kan ge en fingervisning, men är ingen garanti för vad som händer i framtiden.

2. Ett fall på 60-70% är inte en korrektion, det ÄR en bubbla som brister, frågan är väl egentligen var botten är. Det är inte säkert att det är över ännu (även om det är en klart möjlighet), tittar man på lite längre tid än de senaste fyra dagarna så är det fullt möjligt att kurserna fortfarande är i längre nedåtgående trend.

Men kul att det bara var en tillfällig avstängning, det blev lite dålig fart här inne i kryptodelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hehe, börjar direkt märker jag, anledningen att det ekar tomt är att det inte varit några inlägg som folk (jag i alla fall) känner att de behövs viss motvikt till

1. Du kan omöjligt vetat i förväg vad som skulle hända, man kan komma med mer eller mindre kvalificerade spekulationer, men veta kan man inte. Historisk data kan ge en fingervisning, men är ingen garanti för vad som händer i framtiden.

2. Ett fall på 60-70% är inte en korrektion, det ÄR en bubbla som brister, frågan är väl egentligen var botten är. Det är inte säkert att det är över ännu (även om det är en klart möjlighet), tittar man på lite längre tid än de senaste fyra dagarna så är det fullt möjligt att kurserna fortfarande är i längre nedåtgående trend.

Men kul att det bara var en tillfällig avstängning, det blev lite dålig fart här inne i kryptodelen

Fast är det verkligen en bubbla om priserna snabbt går upp igen? Att kryptovalutor är väldigt volatila, det kan vi alla vara överens om. Men att vi nu kan säga att det var en bubbla? Nej, det skulle jag inte säga att vi kan. Det är mycket möjligt att det är en bubbla, men något kort fall följt av en uppgång kan knappast utgöra underlaget för en sådan klassifikation. Exempelvis är ju råvarumarknaden mer volatil än aktiemarknaden.

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Fast är det verkligen en bubbla om priserna snabbt går upp igen? Att kryptovalutor är väldigt volatila, det kan vi alla vara överens om. Men att vi nu kan säga att det var en bubbla? Nej, det skulle jag inte säga att vi kan. Det är mycket möjligt att det är en bubbla, men något kort fall följt av en uppgång kan knappast utgöra underlaget för en sådan klassifikation. Exempelvis är ju råvarumarknaden mer volatil än aktiemarknaden.

Bra poäng att historisk volatilitet är relevant. Om något är en bubbla eller ej går ju först att avgöra långt i efterhand - så det är en rätt meningslös diskussion att ha då det blir subjektivt (även om jag själv uttryckte mig lite klumpigt i något tidigare inlägg).

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Skrivet av kanskedet:

Skrivet av Algstrand:

Bra poäng att historisk volatilitet är relevant. Om något är en bubbla eller ej går ju först att avgöra långt i efterhand - så det är en rätt meningslös diskussion att ha då det blir subjektivt (även om jag själv uttryckte mig lite klumpigt i något tidigare inlägg).

Kort och gott, stopp med bubblor nu. Från båda håll.

Vi är inte här för att diskutera det i sin helhet. Var person får tycka som den vill. Men vi behöver inte förklara vad/varför vi tycker det.

On topic:

Vilka mer sitter på ICON, och varför isf? Jag ser hur Korea sitter och väntar på att gå in för liv och död, men osäkert när eller om dom ändrar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kort och gott, stopp med bubblor nu. Från båda håll.

Vi är inte här för att diskutera det i sin helhet. Var person får tycka som den vill. Men vi behöver inte förklara vad/varför vi tycker det.

On topic:

Vilka mer sitter på ICON, och varför isf? Jag ser hur Korea sitter och väntar på att gå in för liv och död, men osäkert när eller om dom ändrar sig

En liten del ICX iaf, gick in på runt 25k satoshi och 35k satoshi, så var rätt sent på bollen. Men den verkar lovande och så vitt jag förstått så har den inte börjat tradeats i Syd Korea ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flipstah:

En liten del ICX iaf, gick in på runt 25k satoshi och 35k satoshi, så var rätt sent på bollen. Men den verkar lovande och så vitt jag förstått så har den inte börjat tradeats i Syd Korea ännu.

Är sydkoreas första blockchain som kombinerar andra blockchains. nog har den trade'ats där. Men regleringar är ju som dom är.
Allt i den är sjukt billigt nu ändå, jag kommer gå in där framöver och hålla nuvarande Neo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Är sydkoreas första blockchain som kombinerar andra blockchains. nog har den trade'ats där. Men regleringar är ju som dom är.
Allt i den är sjukt billigt nu ändå, jag kommer gå in där framöver och hålla nuvarande Neo.

Ja lite NEO håller man också Jag tänkte fel där med icx, det var väl så att det inte förekommer på någon Syd Koreansk Exchange ännu - alltså KRW/ICX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flipstah:

Ja lite NEO håller man också Jag tänkte fel där med icx, det var väl så att det inte förekommer på någon Syd Koreansk Exchange ännu - alltså KRW/ICX.

Precis. Det är ju förbud mot att annonsera ICO i Korea. Därför kommer Icon att helt plötsligt poppa upp på Kucoin/Binance, och då far den upp åt helvete ska vi se.

Bara invänta och lägga in pengar medans man kan. Can't wait

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hur värderar du vad som är sjukt billigt?
Är det bara förväntan om framtida pris eller har du något riktigt att luta dig mot? (Det som vi aktiesparare kallar fundamenta värderingar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Är det bara förväntan om framtida pris eller har du något riktigt att luta dig mot? (Det som vi aktiesparare kallar fundamenta värderingar)

Det är vad jag och övriga människor som vill in i icon anser att sen kommer att vara värd när tillgängligheten ökat och riskbilden netrualiserats vid kommande uppgång.

Permalänk

@Xcm: Funderar på att casha ut lite cs skins, o sätta in lite i crypto... Vad haru för tips? Äre Neo o Icon som gäller?

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Vilka aktier har du investerat i och vilka djupgående analyser och fundamentala värderingar ligger bakom dessa beslut?

Personligen har jag bägge delar men mycket skitsnack här från bägge sidor.
Ingen här vet hur priset på crypto kommer röra sig, man kan ana men inte veta. Jag har lite småpengar i crypto och jag kommer hålla dessa och öka på lite främst genom mining.

Men jag garanterar att 9 av 10 cryptobashare här som har investerat i aktier och kommer dragandes med sina högtravande ideal och uttalanden om fundamentala värderingar inte har annan research bakom sina investeringar än vad Claes Hemberg eller någon annan Avanza rådgivare har kläckt ur sig i Aftonbladet eller Hänt extra.

Med det sagt har jag främst crypto i Bitcoin, Ethereum och Electroneum då detta är något jag minat.

Jag ser över att skaffa troligtvis Neo men inte på bekostnad av något av mina nuvarande innehav. Jag får växla från det som trillar in via mining.
ICX ser visserligen lovande ut jag funderade på den i December/januari men mycket som enligt mig tydde på en bra tillväxt där var redan inbakat i priset då det inte spikade så som jag trodde vid exempelvis main net launch. Sedan sammanföll detta med en dipp/krash/bubblan sprack/what ever så det kan vara en anledning att prisboomen uteblev just då. En sak som även om det inte har med tekniken i sig att göra i ICX är att den tappat relativt mycket jämfört med övriga top 20 valutor, bortsett från kanske XRP. Då finns även utrymme att kortsiktigt stiga mer då jag inte anser att det är något med valutan i sig som orsakat tappet, enbart den generella nedgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

Vilka aktier har du investerat i och vilka djupgående analyser och fundamentala värderingar ligger bakom dessa beslut?

Personligen har jag bägge delar men mycket skitsnack här från bägge sidor.
Ingen här vet hur priset på crypto kommer röra sig, man kan ana men inte veta. Jag har lite småpengar i crypto och jag kommer hålla dessa och öka på lite främst genom mining.

Men jag garanterar att 9 av 10 cryptobashare här som har investerat i aktier och kommer dragandes med sina högtravande ideal och uttalanden om fundamentala värderingar inte har annan research bakom sina investeringar än vad Claes Hemberg eller någon annan Avanza rådgivare har kläckt ur sig i Aftonbladet eller Hänt extra.

Med det sagt har jag främst crypto i Bitcoin, Ethereum och Electroneum då detta är något jag minat.

Jag ser över att skaffa troligtvis Neo men inte på bekostnad av något av mina nuvarande innehav. Jag får växla från det som trillar in via mining.
ICX ser visserligen lovande ut jag funderade på den i December/januari men mycket som enligt mig tydde på en bra tillväxt där var redan inbakat i priset då det inte spikade så som jag trodde vid exempelvis main net launch. Sedan sammanföll detta med en dipp/krash/bubblan sprack/what ever så det kan vara en anledning att prisboomen uteblev just då. En sak som även om det inte har med tekniken i sig att göra i ICX är att den tappat relativt mycket jämfört med övriga top 20 valutor, bortsett från kanske XRP. Då finns även utrymme att kortsiktigt stiga mer då jag inte anser att det är något med valutan i sig som orsakat tappet, enbart den generella nedgången.

Dold text

Så du menar att generella aktieinvesteraren löper lika stor risk att förlora hela sitt kapital?

Det är inte direkt varken svårt att få tag på siffror eller teori för att värdera olika aktier, både när det gäller fundamenta värderingar (vinst, vinsttillväxt, resultat, skulder, tillgångar, omsättning, utdelning, utdelningstillväxt, bransch, branschjämförelse) men även när det gäller expansionsplan (nya marknader, nya länder, öppna nya butiker, öka lönsamhet genom att stänga butiker, besparingsplaner). Allt detta är ju öppet för allmänheten att ta del av inom aktiehandel, finns det ens en enda av de ovanstående som du kan använda inom kryptovalutor?

Sen om du vill kan du använda teknisk analys för att analysera handelsvolymer, volatilitet, öppning/stängningskurser och vad du nu mer vill använda dig av, men det finns förvisso även för kryptovalutor (dock har jag inte hört om någon i denna tråd som använder sig utav något annat än "sitt team med ~10 personer som bevakar marknaden dygnet runt").

jag antar att det är skitsnack, men det är ju upp till var och en

Dold text

Om du vill gå vidare så kan du använda makroekonomiska parametrar för att förutsäga stora kursrörelser på börsen, inflation, deflation, arbetslöshet inom olika länder/regioner. Kryptovalutor däremot reagerar främst på nyheter om länder som vill införa restriktioner.

Jag är i sak ingen kryptobashare, men den meningen du skriver tycker jag är extremt viktig:

Citat:

Ingen här vet hur priset på crypto kommer röra sig, man kan ana men inte veta.

Ingen bör tillåtas missa denna punkt, alla påståenden bör underbyggas med argument eller förses med en liknande text som din egen. När någon skriver "krypto kommer öka 1000% i år, det är 100% säkert" så krävs det någon motvikt. Vad du och andra sen väljer att göra med era pengar är upp till er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eugenius Gary:

@Xcm: Funderar på att casha ut lite cs skins, o sätta in lite i crypto... Vad haru för tips? Äre Neo o Icon som gäller?

Jag gillar ju NEO och har stor majoritet där. Idag har det dykt upp både Icon och Nano som jag ser med lysande ögon på.

Skulle köra en 33% i varje, alternativt stoppa in i en av dom för att hålla lättare koll.

Icon har ATH 12 dollar och är runt 3-5 dollar nu. Ser inga konstigheter att den går tillbaka så fort marknaden stiger.

Sen har jag förhoppningar om att den stiger rejält när koreanerna kan köpa den med KRW.

Som sagt, allt är spekulationer, men kan inte säga att jag är nervös för ett dåligt beslut när jag stoppar in halva min lön den 25e :D.

Permalänk
Avstängd

Neo airdrop. Får troligtvis se en Pump idag på den.

Permalänk
Medlem

Hittade en lite mer ingående analys om ICON ifall någon är intresserad:
ICON Teknisk Analys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Så du menar att generella aktieinvesteraren löper lika stor risk att förlora hela sitt kapital?

Det är inte direkt varken svårt att få tag på siffror eller teori för att värdera olika aktier, både när det gäller fundamenta värderingar (vinst, vinsttillväxt, resultat, skulder, tillgångar, omsättning, utdelning, utdelningstillväxt, bransch, branschjämförelse) men även när det gäller expansionsplan (nya marknader, nya länder, öppna nya butiker, öka lönsamhet genom att stänga butiker, besparingsplaner). Allt detta är ju öppet för allmänheten att ta del av inom aktiehandel, finns det ens en enda av de ovanstående som du kan använda inom kryptovalutor?

Sen om du vill kan du använda teknisk analys för att analysera handelsvolymer, volatilitet, öppning/stängningskurser och vad du nu mer vill använda dig av, men det finns förvisso även för kryptovalutor (dock har jag inte hört om någon i denna tråd som använder sig utav något annat än "sitt team med ~10 personer som bevakar marknaden dygnet runt").

jag antar att det är skitsnack, men det är ju upp till var och en

Dold text

Om du vill gå vidare så kan du använda makroekonomiska parametrar för att förutsäga stora kursrörelser på börsen, inflation, deflation, arbetslöshet inom olika länder/regioner. Kryptovalutor däremot reagerar främst på nyheter om länder som vill införa restriktioner.

Jag är i sak ingen kryptobashare, men den meningen du skriver tycker jag är extremt viktig:
Ingen bör tillåtas missa denna punkt, alla påståenden bör underbyggas med argument eller förses med en liknande text som din egen. När någon skriver "krypto kommer öka 1000% i år, det är 100% säkert" så krävs det någon motvikt. Vad du och andra sen väljer att göra med era pengar är upp till er.

Man kan inte analysera kryptovalutor på samma sätt som man analyserar aktier. Det liknar mer råvaror, såsom guld osv. Hur värderar man guld?

Jag har sett någon analys där man sätter sannolikheter på olika utfall och värderar utifrån det. Exempelvis om man tror det är 10% chans att kryptovalutor tar lika stor plats som guld i framtiden så kan man värdera kryptovalutor till 10% av guldets värde (vilket blir runt 800 miljarder dollar).

Sedan är alla investeringar osäkra. Det ligger i sakens natur, då investeringsbeslut baserar sig på antaganden om framtiden. Det fins alltid en risk att förlora pengar, så om man tror att det är helt säkert att något går upp 100%, då kanske man inte borde investera överhuvudtaget. Dock är risken i kryptovalutor högre än i aktier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Hittade en lite mer ingående analys om ICON ifall någon är intresserad:
ICON Teknisk Analys

Analys om hur man ska trade'a ICON eller hur ICON fungerar?

Permalänk
Medlem

@Xcm: Såg också att det skulle vara airdrop idag men vad är det ?
Man får ett ONT token gratis ?
Hurdå ?