Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Coffee Lake för bärbara datorer hittar ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Värt att nämna om Goldmont: Intel har som de flesta känner till helt släppt mobilspåret för Atom, Atom är nu helt inriktad på enkla servers samt billiga PC. Som del av denna förändring kunde man släppa kravet på extremt låg strömförbrukning så från Airmont -> Goldmont ökade man "bredden" på CPUn från "dual-issue" till "tripple-issue" vilket i praktiken betyder en IPC-boost på 20-30 % över tidigare Airmont-baserade Atoms. Goldmont är nog ungefär i nivå med Core2 vad det gäller IPC.

Fast det är väl inte riktigt sant, Goldmont utvecklades för handhållna enheter (Broxton-M) också men lanserades bara som embedded/IoT-varianten (Joule-kitten) eftersom de gav upp mobilmarknaden. Broxton är inte mer effekthungrig än Cherry Trail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst ja – de siffrorna känner jag igen. Tack! Undrar när det släpps fyrkärniga processorer med 15 W eller 28 W TDP? Senare i år? Informationen finns väl där ute, får kolla upp.

Det finns redan. Dock så har de bara Intel® UHD Graphics 620 i stället för Intel Iris Plus Graphics 640 eller 650. Antar att det kommer fler modeller.

https://ark.intel.com/products/124968/Intel-Core-i7-8650U-Pro...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Har de åtgärdat Meltdown på dessa eller är det "Meltdown inside"?

Lär dom inte ha gjort...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

hur stor är prestandaskillnaden mot kaby med samma antal trådar och samma frekvens?

på damens xps som har en i5 8250u (4c/8t 1.6-3,4ghz) så står det att det är en coffee i cpuz, men det är väl antagligen en kaby? eller skiljer det så pass lite att det är skitsamma (förutom på 6k modellerna då)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade ej splittrat upp artikeln så, men det beror väl på att jag läste källan innan och blev paff när jag bara såg 4st.
Att enbart ha 6 kärnor idag på en laptop anser jag inte är lika allvarligt som på en desktop, då man på laptopen ska köra enklare saker, vill man ha mer kraft så bör man fjärrstyra en annan dator.

Intel Xeon E-2176M är för övrigt den jag önskar mig, den är både snabb, sval och troligen inte i närheten så dyr som Intel Xeon E-2186M.

Men det blir ingen ny dator för mig, då många företag får allt knäppare IT-regler. Som att det är helt ok att använda en 6år gammal laptop med billigaste hdd, som har varit oanvänd de senaste 2åren i en kartong som har blivit vårdslös behandlad i produktivt arbete.

Men nåde den sate som tar med sin privata nyformaterade laptop med Xeon, ECC minne proversion av ssd till jobbet. För denna dator håller ej den kvalitetsstandard som företagen har.. (kvaliteskravet är att IT har köpt konsumentdatorn i närmsta korvkiosk eller liknande butik)

Så det blir ingen sådan Xeon som nämns ovanför till mig privat enbart p.g.a byråkrati.

Skulle säga att nu när de verkar ha slopat 2c sakerna, är jag nöjd. 4c verkar vara minsta (i vettiga segment iaf), och kan fås i rätt varierande TDP utförande.

Skrivet av hACmAn:

Tycker det lite overkill att ha 6/12 på en bärbar i m segmentet.
Det intressanta är boosten på 4,8Ghz (Core i9-8950HK samt Xeon E-2186M). Core i7-8700K har 4,7Ghz. De nya kan vara handplockade eller så börjar Intel få ut chip som klarar 4.8Ghz, som de vågar sälja. De måste ju ända ha ett felmarginal. Vi lär nog veta snart hur Core i9-8950HK presterar under kväve.
Edit:
Hade missat att https://www.eteknix.com/intel-i9-7980xe-overclocked-beyond-6g... så de ligger nog lite i framkant fortfarande.
Edit2:
Om i9-7980xe drog över 1000W i 6,1Ghz
Vad kommer då Core i9-8950HK om man inte kör den i sweet spot?

Skrivet av star-affinity:

Visst ja – de siffrorna känner jag igen. Tack! Undrar när det släpps fyrkärniga processorer med 15 W eller 28 W TDP? Senare i år? Informationen finns väl där ute, får kolla upp.

Till er båda ovan så kan jag säga att 15W finns redan ute i handeln. 28W kommer troligen snart de med, i samband med dessa ovan om inget annat. Och nej @hACmAn det är verkligen inte overkill.

Problemet är att frekvens = värme och problem. Spelar ingen roll hur du än går på det problemet så är 4Ghz enormt svårt att göra med begränsad TDP. Därför ser du också <3Ghz stock på dessa, då de kommer klocka ner sig och bara "bursta" mot 4Ghz nivåerna, om du inte har en sabla bra kylning i laptopen.

6-core med lägre frekvens dock, kan på multi-task sidan verkligen hjälpa rätt långt för att få bra prestanda, med begränsad TDP. Du kan mao köra 6 kärnor i typ 3.0-3,5Ghz hyfsat konstant, vs 4c i ca 4Ghz-ish, och... om du bara behöver fåtal trådar, så kommer CPUn bursta upp frekvensen på dessa väldigt bra också.

Coffee/Kaby kan ändra frekvensen så pass snabbt, att de verkligen kan användas på detta sätt, effektivt. Detta är något man tydligt såg på 15W modellerna av 8000-serien. 4c8t 15W, <2Ghz bas, ca 4 Ghz boost. Så länge du inte behöver konstant 100% last, kan dessa 15W CPUer ersätta 35W Skylake/Kabys, med klart bättre batteritid som följd.

Så 4-6core är mao naturligt val numera, och du behöver inte frukta fler kärnor. De flesta saker som behöver mycket kraft kan använda rätt bra med trådar idag, och dessa CPUer anpassar sig mellan få-trådat och multi-trådat väldigt bra.

Enda nackdelen är... Meltdown

Och 8700k gjordes på tidig yield. De har fått bättrat det nu 6 mån senare. Tanken var ju att den skulle släppas först nu 2018 egentligen. Och det verkar komma uppgraderade versioner också till desktop.

Skrivet av Calle2003:

Har de åtgärdat Meltdown på dessa eller är det "Meltdown inside"?

Meltdown ingår nog i samtliga iCore CPUer från intel de närmaste 2-3 åren iaf. Kräver en rätt stor om-design för att fixas.

Permalänk
Medlem

OffT:
@Paddanx:
Efter att johan slog mig på fingrarna tänkte jag om lite. Var kanske inte så tydlig med det.

På sista svaret så är Intels officiella hemsida för meltdown och det är inte bara några år gammalt.
https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Listan som skas ta med lite salt då den inte är från intel men kanske därav mer intressant.
https://www.techarp.com/guides/complete-meltdown-spectre-cpu-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

OffT:
@Paddanx:
Efter att johan slog mig på fingrarna tänkte jag om lite. Var kanske inte så tydlig med det.

Det är första riktiga uppgraderingen på laptops på länge

Skrivet av hACmAn:

På sista svaret så är Intels officiella hemsida för meltdown och det är inte bara några år gammalt.
https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-tech...

Listan som skas ta med lite salt då den inte är från intel men kanske därav mer intressant.
https://www.techarp.com/guides/complete-meltdown-spectre-cpu-...

Tror du missuppfattade mig. Det gäller alla icore med 64-bit och fram till troligen minst 2-3 år framåt i tiden. Som i att Intel kommer behöva designa om hela Core strukturen för att fixa felet. Enda man kan göra nu är att i mjukvara, låta bli att använda funktionerna, och göra extra jobb för att förhindra problemet. Och det tar några år att designa om och testa en kärna. AMDs Ryzen tror jag tog ca 5 år, men de hade ju ingen bra grund heller, så allt fick göras från scratch.

Men felet kommer för alltid finnas där i befintliga CPUer.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Det finns redan. Dock så har de bara Intel® UHD Graphics 620 i stället för Intel Iris Plus Graphics 640 eller 650. Antar att det kommer fler modeller.

https://ark.intel.com/products/124968/Intel-Core-i7-8650U-Pro...

Aha, intressant.

Skrivet av Paddanx:

Skulle säga att nu när de verkar ha slopat 2c sakerna, är jag nöjd. 4c verkar vara minsta (i vettiga segment iaf), och kan fås i rätt varierande TDP utförande.

Till er båda ovan så kan jag säga att 15W finns redan ute i handeln. 28W kommer troligen snart de med, i samband med dessa ovan om inget annat. Och nej @hACmAn det är verkligen inte overkill.

Problemet är att frekvens = värme och problem. Spelar ingen roll hur du än går på det problemet så är 4Ghz enormt svårt att göra med begränsad TDP. Därför ser du också <3Ghz stock på dessa, då de kommer klocka ner sig och bara "bursta" mot 4Ghz nivåerna, om du inte har en sabla bra kylning i laptopen.

6-core med lägre frekvens dock, kan på multi-task sidan verkligen hjälpa rätt långt för att få bra prestanda, med begränsad TDP. Du kan mao köra 6 kärnor i typ 3.0-3,5Ghz hyfsat konstant, vs 4c i ca 4Ghz-ish, och... om du bara behöver fåtal trådar, så kommer CPUn bursta upp frekvensen på dessa väldigt bra också.

Coffee/Kaby kan ändra frekvensen så pass snabbt, att de verkligen kan användas på detta sätt, effektivt. Detta är något man tydligt såg på 15W modellerna av 8000-serien. 4c8t 15W, <2Ghz bas, ca 4 Ghz boost. Så länge du inte behöver konstant 100% last, kan dessa 15W CPUer ersätta 35W Skylake/Kabys, med klart bättre batteritid som följd.

Så 4-6core är mao naturligt val numera, och du behöver inte frukta fler kärnor. De flesta saker som behöver mycket kraft kan använda rätt bra med trådar idag, och dessa CPUer anpassar sig mellan få-trådat och multi-trådat väldigt bra.

Enda nackdelen är... Meltdown

Och 8700k gjordes på tidig yield. De har fått bättrat det nu 6 mån senare. Tanken var ju att den skulle släppas först nu 2018 egentligen. Och det verkar komma uppgraderade versioner också till desktop.

Meltdown ingår nog i samtliga iCore CPUer från intel de närmaste 2-3 åren iaf. Kräver en rätt stor om-design för att fixas.

Tackar för info! Undrar hur illa det blir i praktiken med Meltdown när man väl fått ordentlig styr på det via mjukvara. Behöver det vara så illa? Är det eventuellt prestandabortfall som du tänker på?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tackar för info! Undrar hur illa det blir i praktiken med Meltdown när man väl fått ordentlig styr på det via mjukvara. Behöver det vara så illa? Är det eventuellt prestandabortfall som du tänker på?

Det är ju 3(+?) säkerhetshål de upptäckt iaf.
Spectre 1 och 2 samt Meltdown.

Spectre 1 är väldigt svår att patcha. Det är upp till varje program du kör, att säkra sin egen data. Detta kommer ju tex webbläsare mm patcha. Huruvida detta ger prestandaproblem eller inte vet jag inte.

Spectre 2 är någon som måste patchas med både mjukvara och microkod till processorn. Mao... en BIOS uppdatering. Till varje moderkort från första iCore serien, till senaste Z370 moderkorten. Och denna verkar ge en del prestandatapp. Dock har väldigt få kort fått denna patch i BIOS, varpå det är väldigt preliminära saker. Men det visar på bla kraftig dropp i SSD prestanda på tex skrivning och 4k latens. Om detta är specifik på Samsung drivare eller inte vet vi inte säkert än, då det finns för lite data. Men tecken är... att det påverkar.

Sen har du Meltdown, som är extremt beroende på vad det är för saker du gör. Men hela Windows i sig själv tappar 5-10% (kanske mer på äldre CPUer). Microsoft själva har varnat för att äldre system kan märka skillnaden.
Databaser har tappat något enormt. Det pratas om 20-30%, men en jag pratat med i Discord som gjorde test på servrar med sin databas upptäckte en 900% försämring för vissa instruktioner. 9x längre tid och last för samma jobb är märkbart.

Servrar runt om i världen har ju fått betydligt mer last, till en nivå där kylan till serverhallarna behövt jobba betydligt hårdare (märkbart alltså). Detta inkl spelservrar till alla online spel, som nu får försämrad kapacitet, mer last, mer strömförbrukning (både i CPU + kyla). Det blir ju en trefaldig försämring, totalt sett, och lär påverka deras kostnader.

Sen är ju frågan också hur multi-tasking påverkas, för om du bara spelar, är det minimal påverkan. Men om du strömmar till Twitch, samtidigt tittar på din egen strömning, har chattar uppe, har spelet uppe, och VIOP tex, hur påverkar det då? Den typ av last är det som påverkas mer av detta, då det är flera olika program som samtidigt vill ha anrop till CPUn (om jag nu förstått det rätt). Även sådan enkel sak som Youtube + Spel + VIOP + Windows Update kanske kan påverka?

Så, jag skulle säga att skitstormen är långt från över. Men om du inte har mycket last på datorn idag, lär du nog klara dig rätt bra. Men jag skulle vilja se lite mer tester just riktade till multi-taskande. För alla tester som gjorts hittills är rena testsystem. I kontrollerade former. Men det är ju inte så vi använder dem, eller hur?

Permalänk
Medlem

Ingår buggarna?

Isåfall väntar jag på en ny arkitektur från Intel som inte har buggarna innan jag köper något.

Skickades från m.sweclockers.com