Rolig motionsaktivitet för den som inte gillar träning?

Permalänk
Medlem

@Gorian:

Ett tips för att göra promenader roligare är att lyssna på ljudbok. Jag har plöjt LoTR, Dune, Ender's Game med flera på engeska när jag varit ute och promenerat. Själv tycker jag det är svårt att sitta still och lyssna på ljudbok men antingen promenera eller köra bil på långresa så är det perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Realistiska förslag är uppskattade, tack.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Är lite i samma bås, mesta är tråkigt. Och vissa saker har jag svårt för pga knäskada.

Roligaste motionen jag hade när jag var ung var enduro, fy fan vad roligt det var. Och bättre träning har jag aldrig varit med om.

Idag har jag inte möjlighet till detta dock och var typ 10+ år sedan man körde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snapoutofit:

Pingis, svinroligt och oväntat ansträngande när man börjar bli bättre

Ja, är väl därför de i eliten tvingas läggas av redan i 50-års åldern

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fäktning? Bara testat en gång på en svensexa men det var sjukt ansträngande och oerhört kul!

Annars har jag tränat mycket kampsport och det tycker jag är väldigt roligt.

Fast blir inte fäktning lite trist om man gör det själv?

Permalänk
Medlem

Ut och promenera i naturen, 5km+ oavsett väder, gärna utan att täcka synfältet med en mobilskärm.
Perfekt motion och tid för att rensa tankarna.

En annan sak ang. motivation, vänta inte på att motivationen ska infinna sig, den kommer ändå inte när man behöver den.
Har man bestämt sig för något så gör man det, principer är viktiga!

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Zombies, Run! har jag länge varit sugen på att köra eftersom det kombinerar träning och spelande.
Men det är ju den där förbannade tröskeln att ta sig ut och börja

Tycker att det borde bli rätt bra motivation att ha zombies som jagar dig medan du springer runt och tjänar in loot som du senare bygger din bas av.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Gorian:

[li]Cykling / BMX
Det kanske kan vara värt att ge det ett försök. Speciellt att cykla i skogen låter rätt skoj. Jag har förvisso en bit till skogen, men hey... desto mer motion, antar jag?
@Nanae: Vad gick cykel-bygget på, totalt? Tycker själva byggandet låter skoj, om inte annat ^^[/li]

Bygga är ganska roligt, har man gjort det kan man även serva grejerna. Problemet är att det finns typ en miljard olika standarder på snart sagt alla komponenter, det är en liten tröskel att ta sig över (vilket iofs också är lite kul).

En vettigare MTB plockar du ihop för kanske 10-20k beroende på hur fin i kanten du vill vara, om det funkar med beggat, etc.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag betalade cirka 3500kr för hela cykeln, komponent-mässigt. Ska då läggas till att den fungerade helt okej från början med endast aluminiumkomponenter, men jag ballade ur lite och bytte ut styre/sadelstolpe/gaffel/sadel till carbon på grund av.. reasons.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tips på aktiviteter som är roliga, och samtidigt motionerande?
Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som "skulle behöva röra på sig lite mer", men som helt enkelt inte kan finna motivationen. Det har slagit mig att människor som motionerar, i någon form, tenderar att ha betydligt mer energi och fokuseringsförmåga jämfört med dess motparter. Detta ger dem konkurrensfördelar, vilket är vad jag är ute efter. Att bli desto mer estetiskt tilltalande är väl också trevligt, men inte det primära syftet; mer energi så att man kan fokusera bättre och längre.

Lite nu och då spelar jag badminton med släkt och vänner. Detta är en rolig aktivitet, och träningsvärken i röven efteråt tyder på duglig motion, men problemet är att det är svårt att få tider att gå ihop. Därför bör aktiviteten jag efterfrågar kunna utföras ensam.

Tidigare användes appen "Turf", som var rolig ett tag, men man tröttnade förhållandevis fort.
Har funderat på cykling, men även detta känns som något man skulle tröttna på rätt omgående, då det är oklart vad det ska tjäna till (vad som ska uppnås), samt att aktivitetens egna underhållningsförmåga känns begränsad.

Så... tips?
Förstår att det inte är en lätt sak jag efterfrågar, men tänkte att vi kanske kunde spåna ihop?

Gick bokstavligt talat in i tråden för att rekommendera badminton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu frågade han ju om något man kan göra själv.....

Nu antog jag att du menade sex med en annan person. Sex med sig själv är ju varken jobbigt eller särskilt tidskrävande

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tips på aktiviteter som är roliga, och samtidigt motionerande?
Jag kan tänka mig att jag inte är den enda som "skulle behöva röra på sig lite mer", men som helt enkelt inte kan finna motivationen. Det har slagit mig att människor som motionerar, i någon form, tenderar att ha betydligt mer energi och fokuseringsförmåga jämfört med dess motparter. Detta ger dem konkurrensfördelar, vilket är vad jag är ute efter. Att bli desto mer estetiskt tilltalande är väl också trevligt, men inte det primära syftet; mer energi så att man kan fokusera bättre och längre.

Lite nu och då spelar jag badminton med släkt och vänner. Detta är en rolig aktivitet, och träningsvärken i röven efteråt tyder på duglig motion, men problemet är att det är svårt att få tider att gå ihop. Därför bör aktiviteten jag efterfrågar kunna utföras ensam.

Tidigare användes appen "Turf", som var rolig ett tag, men man tröttnade förhållandevis fort.
Har funderat på cykling, men även detta känns som något man skulle tröttna på rätt omgående, då det är oklart vad det ska tjäna till (vad som ska uppnås), samt att aktivitetens egna underhållningsförmåga känns begränsad.

Så... tips?
Förstår att det inte är en lätt sak jag efterfrågar, men tänkte att vi kanske kunde spåna ihop?

Köp en HTC Vive och spela

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

För lite "alternativ" extra träning, Sprint Vector ?

Challenge banorna har ingen begränsning på maxhastighet, så bara att svinga så fort det går.

Permalänk
Medlem

För mig är variation nyckeln till att det ska bli roligt att träna. Är det inte roligt att träna blir det inte av.

Att hitta bara en sak jag kan göra funkar ett tag, men sedan rinner det ut i sanden, när variationen inte är tillräcklig.

Jag har personligen hittat lösningen i pass ("classes") på mitt lokala Friskis&Svettis. Mina fem senaste pass är cirkelfys, skivstång intervall, indoor walking, box och power hour (övningar med medicinboll) - vilket ger en fingervisning om utbudet. Dom större gymkedjorna har givetvis liknande utbud. Spinning (om man gillar cykling) och gym ingår också.

Ett årskort kostar mindre än 4kkr/år, har man friskvårdsbidrag från jobbet blir det inte mycket att lägga själv. De som engagerar sig ideellt i föreningen får ofta rabatterad/gratis träning och utbildning.

För mig är löpning det som ger den bästa endorfinkicken ("energi"?), men det är betydligt tråkigare än pass och det krävs att jag kan köra minst 12 km i 5-min-tempo innan jag får ordentlig effekt, så det går oftast bort.

De fördelar jag får av träningen är mest att magen håller sig smal, att musarmen inte känns av (bättre smärttålighet) och att jag sällan blir ordentligt förkyld och i princip aldrig sjuk. Träningsvärk har man inte när man tränar varierat och regelbundet, men kroppen signalerar på andra sätt att man har tränat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Mina fem senaste pass är cirkelfys, skivstång intervall, indoor walking, box och power ho..

Indoor walking.
Indoor. Walking.

I'm done.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

skidåkning förbränner rätt bra, överlag öppna communitys, begagnade skidor är inte svindyrt och på sommarn slänger du på dig rullskidorna bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är lite i samma bås, mesta är tråkigt. Och vissa saker har jag svårt för pga knäskada.

Roligaste motionen jag hade när jag var ung var enduro, fy fan vad roligt det var. Och bättre träning har jag aldrig varit med om.

Idag har jag inte möjlighet till detta dock och var typ 10+ år sedan man körde.

Vet inte hur din knäskada ser ut men många kan ju cykla ganska bra med vissa knäskador. Så cykla i skogen med mountainbike kanske skulle kunna vara en idé då du inte kan köra enduro? Då är det ju samma miljö bara att det inte går lika fort (om man nu inte kör downhill). Tycker det är sjukt roligt att cykla fort på en tekniskt krävande stig