Etik i kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Du resonerar som att skatter och elitens hållhake på oss alla är någon naturlag som "måste" finnas.

Tänk ett par steg till än tjata om hur skatter ska samlas in och hur folk ska sättas dit och spåras.

Hur skulle du få ett samhälle att fungera utan skatter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Om vi inte har några kontroller på transaktionerna finns inget incitament att betala skatt.
Är ni emot skatt?

på det sätt som den förvaltas och fördelas idag...Sannerligen mycket emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Hur skulle du få ett samhälle att fungera utan skatter?

Skickades från m.sweclockers.com

sittande regering får det ju inte att fungera även om dom har en av världens högsta skatter så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

sittande regering får det ju inte att fungera även om dom har en av världens högsta skatter så..

Och då tänker du på något specifikt antar jag? Jag antar också att du gillar att färdas på vägar, att din skit spolas bort och att du har rinnande vatten. Känns som vissa tror att det bara är så.
Visst jag gillar inte alls riktningen Sverige tagit men utan skatter skulle absolut ingenting fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla bs.

"Det är viktigt att inte slösa resurser". Ja vi drar energi till allt möjligt. Låt oss rikta frågan till allt vi gör. Köttkonsumption. Att kolla en timma netflix drar igång en snurra av servrar och annat som drar asmycket. Din flickvän har en locktång. Allt. Varför denna plötsliga omvändelse? Varför börjar överklockar-frasse dilla om att elförbrukning är en dödssynd, just nu?

"Det är viktigt att inte stödja kriminella". Hur många kriminella använder bitcoins? Det är hur spårbart som helst. Blir det mindre kriminella, eller svårare att vara kriminell, om Svenssons slutar köpa eth eller btc? Och om man verkligen, verkligen hatade kriminalitet så mycket - varför lägger polisen ner tretton våldtäktsärenden per dag?

Att man går på cryptosvängen säger mig bara en sak. Här finns en möjlighet för folk att tjäna pengar, som ännu är oreglerad, där folk kan dubbla sin bag på en dag eller en vecka, där skatteverket ännu inte har resurser eller befogenheter att klampa fram, och där det tar ett bra tag innan de får möjligheter att dra åt nätet. Skatteverket har svårt att acceptera det. Och de som inte ännu har hoppat in i crypto, några av dem tillhör de mest missunsamma människorna som finns mot de som faktiskt är intresserade av crypto. De sa "eth kommer aldrig gå över 200, och vid 400 att eth är en bubbla". Två hundra procent grönt senare säger de samma sak, alltid samma sak. Och de ser andra gå ifrån crypto med påsar fulla av pengar, de hör hur Sydkoreas banker öppnar crypto-tradingplatform och Ryssland går in. Hur Kina inte reglerar, hur ingen reglerar. Och deras sätt att behandla deras eget "nej, det är en bubbla!" för sig själva, är att kasta skit på crypto och göra livet svårare för de som handlar med crypto. Wtf. Om ni tycker krypto är en bubbla, sörj för alla de som påverkas av det, vänd på klacken, köp en öl och gå vidare med ert liv. Men de kan de inte, i samma takt som deras egna profetior visar sig vara falska så griper bitterheten dem hårdare och hårdare.

Så kommer såna här desperata argument om att man stödjer brottslighet (för ingen här har varit på piratebay) och drar massa el (meanwhile är klockerns ärkehobby överklockning av processorer, vars cpu-kraft man antingen inte behöver annat än för en cpu-z printscreen, eller för att få marginellt mera skinande pixlar i ett tvspel). Godtycklig skit.

Mitt råd. Ge er in i krypto om ni vill, acceptera man betalar för potentiella gains med risken. Skit i krypto om ni vill, acceptera att säkerheten köper ni till priset av att inte få potentiella gains. Bestäm er och sluta kasta skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Och då tänker du på något specifikt antar jag? Jag antar också att du gillar att färdas på vägar, att din skit spolas bort och att du har rinnande vatten. Känns som vissa tror att det bara är så.
Visst jag gillar inte alls riktningen Sverige tagit men utan skatter skulle absolut ingenting fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

specifikt behöver det ju knappast vara med tanke på att "min skit som spolas bort och rinnande vatten" är 2 av dom saker som faktiskt fungerar hyfsat.. 2 uppsättningar fälgar förstörda av hål på vägar får mig faktiskt att inte vilja färdas på dom.
Antar att vi har en helt annan syn på hur saker och ting borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Exakt, det är väl energifrågan som gör att Kina vill stoppa kryptovalutorna.

Kinas stat har subsidierat mining av BTC i sådär tre år minst. De betalar för att mina BTC. Vilket är skälet till att ~80% av cryptocappen ägs av asiater.

Om att Kina vill stoppa marknaden, jo. De säger det. Folk säljer sin skit och 20-30% av alla coins ligger på marknaden. Slukas upp på en eller två dar - av asiater. Veckan innan hade samma sak hänt, då var det sydkorea som sagt att de skulle reglera. Face it - crypto är en dålig dag ett BNP som Kazakstan, en bra dag en BNP som Colombia. Om hela världen rejsade mot den nya världen i slutet av 1400-talet, där nya kontinenter upptäcktes, hur mycket mera ska de inte racea nu. En kontinent vars storlek växer med hundratals procent per år. I år förväntas crypto cap vara minst som sydkoreas bnp, top #10 i världen. Är ni så dumma att ni tror att Kina släpper det, när de redan subsidierat mining i flera år för att vinna det?

En vecka efter sydkoreas "möjliga reglering" (där alla sålde, och sydkorea själva köpte allt) kommer besked om att sydkoreanska banker öppnar officiell tradingplattform. En vecka efter Kinas "möjliga reglering" (där alla sålde, och kineserna själva köpte allt) kommer besked om att Kina inte alls reglerar. Är någon förvånad?

De enda som inte fattar är de människor som gärna vill se att krypto misslyckas. De behöver höra det, som tröst och rationalisering av hur de själva inte gick in.

Permalänk
Medlem

Jag och min bror har hållit på med Seti@home i några år. Elkostnaden är ju det vi donerar till forskningen och förhoppningsvis kommer det något gott från det.

Håller med om att kryptovalutor just nu verkar vara något för kriminella, men att det har en potential att gynna människor utan banksystem. Men det går ju inte då rika människor för närvarande spekulerar i valutorna. Eller missförstår jag allt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

"kryptovalutor riskerar att stödja kriminell verksamhet, däribland terrorfinansiering, penningtvätt och korruption"
Tja...... Vad gör inte svenska staten?

Permalänk
Medlem

Förr trodde man att datorer/robotar skulle göra så att vi i framtiden inte skulle behöva arbeta. Resultatet blev istället att vi blev tvugna att jobba ännu hårdare. Storföretagen drog ner på personalstyrkor och färra personer förväntas idag göra mer än tidigare med datorernas hjälp. Detta i kombination med ständig tillväxt och det faktum att företag sällan anställer i "förebyggande syfte" med tillväxten inärknad, så är vi nästan alltid underbemannade idag. Människor bränner ut sig. Jag minear inte själv men har full förståelse för de som gör detta. Det är ett sätt att göra sig oberoende av banker och arbetsgivare som konsumerar människokraft. Jag anser att människor är mer värda än maskiner. Så låt maskinerna göra jobbet och låt oss själva konservera människokraften. Något jag lärt mig med åren är att "hårt arbete" inte lönar sig. Ju hårdare du arbetar, desto mer förväntas du att göra, till samma lön som tidigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Dolesen: Beviset på att det svenska välfärdssamhället har rasat samman! 2 uppsättningar förstörda fälgar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@Dolesen: Beviset på att det svenska välfärdssamhället har rasat samman! 2 uppsättningar förstörda fälgar!

och allt handlade om vägen...du har så rätt...ta dig tid att läsa saker riktigt om du nu vill in i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Om vi inte har några kontroller på transaktionerna finns inget incitament att betala skatt.
Är ni emot skatt?

När skatterna används för att öka övervakningen, öka kriminaliteten, öka byråkratin som då ökar skattetrycket och kostnaderna, genus"vetenskap", klimathotsbluffen (Människan ligger bakom... och inte alls solen och dess solfläckar), ökad pensionsålder, fylla fickorna av samma skrot och korn av politiker, vänskapskorruptionen, läkemedelsindustrins kontroll av sjukvården och så vidare så är jag emot skatt.

Men jag betalar gärna skatt (Skyddspengar) för att hålla staten borta från mig.

Permalänk

@Dolesen: Jag håller med om att vägarna är dåliga, och jag bor i en del av Sverige där vägarna är sämst. Jag tycker bara att argumentet med att 2 uppsättningar fälgar förstörda visar inte att skattepengar inte gör nytta. Du får helt enkelt köra försiktigare eller strunta i att ha 20" fälgar och 25 profilsdäck, ja jag har också kört sönder fälgar!. Men vi har såycket som är så bra i Sverige! Att vi inte tycker att skattepengarna gör nytta tycker inte jag är ett argument att inte betala skatt, kämpa istället för att få skattepengarna att göra nytta. Det är fördelen med Sverige, vi kan förändra om vi kämpar. Det är få förunnat i världen idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@Dolesen: Jag håller med om att vägarna är dåliga, och jag bor i en del av Sverige där vägarna är sämst. Jag tycker bara att argumentet med att 2 uppsättningar fälgar förstörda visar inte att skattepengar inte gör nytta. Du får helt enkelt köra försiktigare eller strunta i att ha 20" fälgar och 25 profilsdäck, ja jag har också kört sönder fälgar!. Men vi har såycket som är så bra i Sverige! Att vi inte tycker att skattepengarna gör nytta tycker inte jag är ett argument att inte betala skatt, kämpa istället för att få skattepengarna att göra nytta. Det är fördelen med Sverige, vi kan förändra om vi kämpar. Det är få förunnat i världen idag!

Nu handlade mitt svar om 3 saker.. Rinnande vatten /avlopp och vägar..och som jag ser det fungerar bara 2 av dessa 3 eftersom mycket av pengarna till vägarna spenderas på annat, Angående mina fälgar är det Volvo v70 standard 16" så nej man behöver inte ha slickprofil för att sabba däck och fälg och då bor jag ändå i GBG.
Om du nu tycker att så mycket är bra i Sverige får det stå för dig, Själv tycker jag det mesta har blivit sämre sedan 15 års åldern dvs ca 30 år.
Något är stenhårt fel när man ökar och ökar skatten men ändå inte får det att gå runt. Då kanske man skall hitta ett jobb man faktiskt klarar av och inte bara sitta på ett arbete man inte har kompetens till för att det ger status.

Permalänk

@Dolesen: du jämför nu med 90-talet och till för 15 år sedan, inser du att på slutet av 90-talet och åren innan du refererar till ökade Sveriges statsskuld något enormt medan den de senaste åren har minskat d.v.s. på den tiden levde vi över våra tillgångar. Nu är jag inte politiker och jag anser absolut inte att sittande regering är speciellt bra. Men jag är fullständigt övertygad att inget blir bättre om vi inte betalar skatt gäller även cryptovalutor, men det är min övertygelse.

Permalänk
Medlem

@Calathea: så du undviker maskin fordon såsom bil, buss och lastbilar också? Dem här oerhört mycket mer på miljön samt så bidrar dem ännu mer till kriminella verksamheter såsom drogsmuggling eller bankrån?

Försöker bara visa att det inte går tänka i dem barnorna för det finns alltid nått som man kan peka på som är lika skadligt eller ännu mer som man redan bidrar till problemet med.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci