Vad använder ni för email?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Vad använder ni för email?

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ta för givet att Google och MS alltid spionerar på sina konton förutom att NSA och FRA också kollar på det som passerar landsgränsen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Världen
Registrerad
Jul 2001

@mrqaffe: Jo, jag haller helt med, tills bevis som motsager vad du sager som ar precis vad sa manga (alla) mer eller mindre vet men anda tror de aldrig fastnar i filter for de inte kommunicerar terrorist grejjer (som definieras av vad?) ar det desvarre precis vad det ar, jag ser samma galenskap du gor.

@frejohansson: Tutanota ar ett steg upp pa vagen som fortfarande ar bekvamt som webmail grej.
Brukar sjalvhostat pa server baserad i Schweiz for main mailen.

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jun 2004

Har en Gmail + en "universitetsmail" sedan studietiden som jag betalar en liten summa per år för att få ha kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Har en Gmail som jag använt sen urminnes tider.
Sen var jag med när Outlook lanserades och lyckades knipa ett par bra mails med mitt väldigt vanliga namn, så det är min "seriösa" mail. Gmail till alla sidor osv.

Har även flera alias på outlook vilket är smidigt.

Skiter fulltständigt i om någon spionerar på mina mail, jag är ingen terrorist så go ahead.

Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. - Nalle Puh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Hotmail, live och outlook mest. Även några gmails.
Håller mig till de stora så slipper man risken att fastna i någon brandvägg.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn(Fårbo)
Registrerad
Sep 2002

Har använt Protonmail runt 2 år nu, finns både på web och app till telefon, funkar bra.
Finns i flera olika varianter från gratis till betala massor för extrafunktioner.

Min: Ryzen 5 1600@3,8, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws 16Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX580 8GB , FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

@frejohansson:

För tillfället använder jag:

• Två gmail

• En universitetsmail

• Två jobbmail

• En privatmail

Min privata mail låter jag ett svenkst webhotell hosta, men jag ska snart addera ytterligare en mail till skaran och den tänker jag ha hos Fastmail.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2009

Protonmail och Tutanota, använder jag primärt men jag har ett gmail konto för annars vill ju inte min android övervakare funka riktigt.

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2011

Gmail privat.
Outlook på jobbet.

Fractal Design C Mini l Asus Prime B350M-A l Ryzen 2600X l Corsair Vengeance LPX 2x8Gb 3000MHz l GTX 1070Ti FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

På jobbet har vi Office 365 så det blir därigenom min jobbmail blir.

Hemma kör jag på mailen jag får via Loopias webbhotell på min domän. Sämre webbmail får man leta efter, men jag är så pass oldschool att jag fortfarande kör ett "stort" mailprogram på mina datorer... så det struntar jag liksom i. Har funkat utan något strul så jag har inte orkar byta.

Det slutar alltså med att jag hemma kör Outlook med både jobbmailen och den privata i, så har jag ändå allt i ett program.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Gmail och protonmail

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

Protonmail för mer seriöst skit.
Gmail för att registrera sig på skitsidor där man inte vill bli störd av utskick.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2015

Ett gmail-konto,
ett KTH-konto (f.d. jobb-konto) och
ett konto via webb-hotell (billigaste varianten hos Space2u) kostar 525 per år, har egen .se-domän som kostar 175 per år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Protonmail och sedan någon disposable email address för skit.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Xiaomi Redmi Note 3 pro SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2010

Två Gmail-konton: En med för.efternamn, och en lite mer anonym.
Ett protonmail konto: När jag inte känner för att låta Google läsa mina mejl.

Dator: ASUS P8Z68-V PRO - Intel i7-2600K @4.8GHz - Sapphire 390x Tri-X - EVGA SuperNova G3 650W - Corsair Force GT F120 120GB - Adata SP900 128GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 800D - Corsair H100 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2012
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av frejohansson:

Hej allihop!

Okej, jag sitter nu med en gmail som jag har använt under ett par år. Den har fungerat bra, menu nu på senare tid känns det mer och mer som att det kanske inte är en sån bra idé att ha sin epost där?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är ungefär samma känsla som att spela slenderman på level 1 - Allt är till synes lugnt i skogen men kanske något illasinnat monster hägrar där mellan träden? Hahahaa förstår ni vad jag menar?

Gmail/Outlook/Självhostat etc, vad använder ni för något?

Jag använder hotmail, gmail, egenhostat och företagsmail (vilket förövrigt är hostat av gmail, så de blir ju samma sak)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012

Använder själv auth.se med egen domän.

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

gmail med ett par olika användarnamn, en jobbmail och en universitetsmail. Kör företrädesvis Mac och använder då Airmail för att slå ihop dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Peddan:

Har använt Protonmail runt 2 år nu, finns både på web och app till telefon, funkar bra.
Finns i flera olika varianter från gratis till betala massor för extrafunktioner.

Protonmail är inte mycket säkrare än de andra. Använder man det i mailkonversationer till oseriösa personer som inte håller koll på säkerheten eller registrerat ditt e-mail till företag som läcker databaser så kommer du alltid hamna i spamfällan vilket som.

Skrivet av SanyaIV:

Använder själv auth.se med egen domän.

Står inga priser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Klappis:

Står inga priser.

Mejl är gratis hos auth.se

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: AMD Ryzen 1600
Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350
Disk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo PSU: EVGA Supernova G3 750W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Home 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Använder one.com’s mailserver via mina websidor. Men även gmail och outlook vid enstaka tillfällen.

Outlook’s mail app till IOS är väldigt smidig, vilken att ersatt apples egna mail app hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av SanyaIV:

Mejl är gratis hos auth.se

Ger inte direkt seriöst intryck. Går jag in på Webhotell så finns det inga tjänster listade. Det verkar inte heller finnas något organisationsnummer, telefonnummer eller annat som ska finnas på en seriös aktörs sida.

Men för att hålla mig till ämnet; Använder för närvarande enbart min outlook epostadress privat, samt min kommunala förnamn.efternamn epost i jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Kör Protonmail i eget namn för allt finansiellt typ kort och banker. Tror det är den säkraste mailen.
Sedan kör jag allt annat på mail.com, i eget namn för allt seriöst och i ett annat namn för allt typ nyhetsbrev och alla erbjudanden man är nyfiken på och två mailadresser till för annat när man vill vara helt anonym. Får aldrig spam eller konstiga mail så det kan hända att filtrerna är så starka att man tom missar mail som man hade velat haft. Har dessutom skaffat en email.com på samma ställe i eget namn för ev kontakter med myndigheter så man slipper blanda ihop med det privata.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Gmail och icloud/me och några skräpadresser på yahoo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaggeryd
Registrerad
Maj 2014

Gmail privat och outlook på jobbet Till er som "vägrar" använda tjänster som gmail osv, för att de "spionerar" på en. Får jag bara fråga varför det spelar så stor roll? Jag personligen kunde inte bry mig mindre ifall en nisse på kontor på andra sidan jordklotet får reda på hur min arbetsdag ser ut, eller när jag har nästa möte

Rigg:
Chassi: NZXT H440 | CPU: Intel Core i7 4790K | MB: Msi Z97 Gaming 5 | GPU: 2x Nvidia Geforce GTX 980ti SLI | PSU: EVGA Supernova G2 750W | OS: Windows 10 PRO | RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB | SSD: 480gb | Corsair H110i | Gaming Monitor: ASUS 24" VG248QE 144Hz
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Mestadels Gmail och Protonmail. En bra sajt för att kolla hur pass säkra leverantörer av både e-post och VPN är That One Privacy Site: https://thatoneprivacysite.net/simple-email-comparison-chart/

Skrivet av ZyntaaX:

Gmail privat och outlook på jobbet Till er som "vägrar" använda tjänster som gmail osv, för att de "spionerar" på en. Får jag bara fråga varför det spelar så stor roll? Jag personligen kunde inte bry mig mindre ifall en nisse på kontor på andra sidan jordklotet får reda på hur min arbetsdag ser ut, eller när jag har nästa möte

Om det inte spelar nån roll, skulle du kunna ge oss din e-postadress och lösenord?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaggeryd
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av protovaffe:

Om det inte spelar nån roll, skulle du kunna ge oss din e-postadress och lösenord?

Inte för att vara den, men känns ju inte speciellt relevant. Vill ju inte att någon ska gå in på min mail och på så vis få tillgång till alla konton (steam, spotify, facebook etc). Däremot kan du gärna få reda på mitt nästa möte om du vill?
Förstår väl också att du inte var helt seriös såklart, men jag är genuint nyfiken på varför så många bryr sig så otroligt mycket, sålänge man inte har något att dölja så är det troligtvis inte ens någon som bryr sig om att ta reda på saker om dig

Rigg:
Chassi: NZXT H440 | CPU: Intel Core i7 4790K | MB: Msi Z97 Gaming 5 | GPU: 2x Nvidia Geforce GTX 980ti SLI | PSU: EVGA Supernova G2 750W | OS: Windows 10 PRO | RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 16GB | SSD: 480gb | Corsair H110i | Gaming Monitor: ASUS 24" VG248QE 144Hz
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Uteslutande ett hotmail/outlook konto för vardagsmail och viktiga utskick.
Sen följer ett sekundärt outlook konto där jag enbart reggar mig för tillfälliga tjänster, såsom att tvingas signa upp sig hos butiker för rabatter osv osv. Skräp egentligen.
Och ett gmail konto, använder det inte överhuvudtaget.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!