Kryptovalutor = pyramidspel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Att krypto skulle vara pyramidspel är ett absurt antagande. I pyramidspel så tjänar man mer på att anlita fler anhängare än att sälja själva produkten. Om du ser till att 10 kamrater börjar minea BTC kommer du tjäna 0 kr på det.

Det är absurt på så vis att det inte uppfyller definitionen. Men genom att haussa och försöka få med fler (genom köp) kan du ju absolut öka efterfrågan och värdet på dina befintliga mynt. Men just att få folk att mine:a påverkar väl mycket mindre precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det är absurt på så vis att det inte uppfyller definitionen. Men genom att haussa och försöka få med fler (genom köp) kan du ju absolut öka efterfrågan och värdet på dina befintliga mynt. Men just att få folk att mine:a påverkar väl mycket mindre precis som du säger.

Fast att "haussa" och få fler att investera i något gör det inte till ett pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Oavsett om en kryptovaluta blir accepterad eller inte så blir ingen valuta automatiskt en ponzi scheme

Ja, och det jag sa var ju bara att om den inte blir accepterad och dör ut så finns möjligheten att det var ett ponzi scheme. Inte att det automatiskt är det för den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

BTC tycker jag är mer spekulation än Pyramidspel. Men nu säger vi att alla köper grafikkort/Mainers och börjar gräva. Jag skriver alla och menar alla. Alla skulle ju vilja ha en maskin som gör guld av sten även om den är dyr och inte betalar sig på 2-3 år. Vad händer då?

Ethereum
Är inte Ethereum smarta kontrakt? Något helt annat än BTC och något att satsa på att hjälpa till med för belöningens skull?

Om alla börjar mina skjuter svårighetsgraden i höjden och var och en får en mycket liten del av kakan. Men eftersom så mycket mining motsvarar så få coins kommer varje miner tycka att en coin är supermycket värdefull eftersom det krävs så mycket el och hårdvara att skapa den. Priset går upp och de blir tokmycket värda. Ja ungefär som ethereum och bitcoin. Det är mycket tack vare mining som de blivit så värdefulla. Men visst om det börjar kosta för mycket att mina mot vad det ger så minskar mining om priset inte går upp. Minskad mining gör att man får fler coins och man tjänar mer på mining igen. Till slut uppnås en jämvikt mining och pris och vi får ett stabilt värde, åtminstone teoretiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fast att "haussa" och få fler att investera i något gör det inte till ett pyramidspel.

Nej precis, jag sa ju att det inte uppfyllde definitionen. Det jag motsatte mig var det du skrev om att man inte tjänade något på att "få in" fler.

Skrivet av ronnylov:

Det är mycket tack vare mining som de blivit så värdefulla.

Hur kan man bevisa det? Jag skulle nog påstå att spekulationen och en önskan om snabba pengar till mycket större del ligger bakom prisökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Ja, och det jag sa var ju bara att om den inte blir accepterad och dör ut så finns möjligheten att det var ett ponzi scheme. Inte att det automatiskt är det för den anledningen.

Ok, jag uttryckte mig klumpigt. Man behöver ju dock inte vänta på att något ska dö ut för det, det går att upptäcka innan, och ponzi schemes kan ju dessutom potentiellt pågå i åratal. Sen tycker jag det är lite problematiskt om man väljer att se varans/myntets värdeökning som investeringens avkastning.

Permalänk
Medlem

BTC och andra kryptovalutor kan säkerligen skapa en bubbla eftersom dom fungerar som en underliggande tillgång som kan användas som säkerhet för att låna pengar av en bank med hävstång.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Intressant jämförelse mellan tex BTC och pyramidspel. De liknar varandra på så sätt att den som var först in har mycket att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej precis, jag sa ju att det inte uppfyllde definitionen. Det jag motsatte mig var det du skrev om att man inte tjänade något på att "få in" fler.
Hur kan man bevisa det? Jag skulle nog påstå att spekulationen och en önskan om snabba pengar till mycket större del ligger bakom prisökningen.

Mining och pris är som hönan och ägget. Spekukation som leder till prisuppgång gör att mining blir mer lönsamt och fler börjar mina vilket ökar svårighetsgraden tills det jämnar ut sig på en högre nivå av mining och pris. Kan också vara så att när mining blir populärt är de flesta som säljer coins miners. Om de märker att de får få coins via mining så värdesätter de sina coins högre och låter bli att sälja dem vid för lågt pris.

Det är förutbestämt i blockkedjan hur många nya coins som ska genereras med mining varje dag. Det är specificerat hur lång tid det ska vara mellan varje nytt block och hur mycket belöning varje block ska ge till miners.Så oavsett om det är en person eller en miljon personer som minar så får alla miners dela på samma mängd coins som belönas till miners. Många miners betyder liten belöning till var och en, det tar allt länge tid för varje miner att vinna ett block. Miners går samman i pooler för att dela på belöningarna och var och en får allt mindre per dag.

Detta kan man möjligen ses som pyramidspel eftersom de som är tidigt ute får större del av totala antalet coins. Samtidigt är värdet lågt i början så om de säljer direkt så tjänar minern ungefär lika mycket som ett äldre coin som minas. Men behåller man sina coins och det visar sig att mining ökar så får nya miners färre coins och då brukar priset också gå upp. Å andra sidan tar man större risk att mina och hålla på tidiga coins för det är inte säkert de blir populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Att krypto skulle vara pyramidspel är ett absurt antagande. I pyramidspel så tjänar man mer på att anlita fler anhängare än att sälja själva produkten. Om du ser till att 10 kamrater börjar minea BTC kommer du tjäna 0 kr på det.

Eftersom BTC inte har något reellt ingångsvärde så bygger hela den spekukativa värderingen på hur många som "användare" och grävare som finns.
Rekryterar du 10 personer finns det större chans att dina coins går upp i värde, även om du i praktiken inte får fler av antalet coins i din plånbok.
Så det är samma mekanismer som i vanliga pyramider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Ja detta är mina tankar om det hela och mina aningar.

Per din definition finns det fler saker som är "pyramidspel":
- bostadsrätter
- aktier
- resurser (såsom metall, vete och socker)

Dessa kan också ändra värde. Hur nu socker kan vara ett pyrmaidspel förstår ingen i tråden.

- Du vet inte hur marknader fungerar.
- Du vet inte vad pyramidspel är för något.

Ponzi-schemes är något helt annat än du tror. Det närmsta i krypto-världen du kan googla är "bitconnect". Kolla upp den ursprungliga ponzi-storyn, gammalt beprövat trick. Har inget med marknadsvärdering att göra. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ponzibedrägeri

Bästa kommentaren hittills var om "yra i nattmössan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Eftersom BTC inte har något reellt ingångsvärde så bygger hela den spekukativa värderingen på hur många som "användare" och grävare som finns.
Rekryterar du 10 personer finns det större chans att dina coins går upp i värde, även om du i praktiken inte får fler av antalet coins i din plånbok.
Så det är samma mekanismer som i vanliga pyramider.

Oj; supermycket nekropost. Aja, skyller på snubben ovan som återupplivade först

Du har missat stora delar av vad som kan betraktas som värden; det är inte bara saker, utan även koncept. Det är som när Moderaterna sålde ut vårdinrättningar och bara värderade det efter inventariernas värde.

Man måste även ta hänsyn till: mänskliga resurser, intellektuell egendom, kundstock, och märkets värde.

Visst, det ökar sannolikt i värde ju fler som ansluter sig, men det är ju inte mer överraskande än att Toyota ökar i värdering när de säljer fler bilar. Ökad efterfrågan driver pris - det är inte pyramidspel - det är marknadsekonomins fundament.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Oj; supermycket nekropost. Aja, skyller på snubben ovan som återupplivade först

Du har missat stora delar av vad som kan betraktas som värden; det är inte bara saker, utan även koncept. Det är som när Moderaterna sålde ut vårdinrättningar och bara värderade det efter inventariernas värde.

Man måste även ta hänsyn till: mänskliga resurser, intellektuell egendom, kundstock, och märkets värde.

Visst, det ökar sannolikt i värde ju fler som ansluter sig, men det är ju inte mer överraskande än att Toyota ökar i värdering när de säljer fler bilar. Ökad efterfrågan driver pris - det är inte pyramidspel - det är marknadsekonomins fundament.

Fortsätter necopostandet
Jag skiljer börsvärdet för Toyota och varan som produceras.

Möjligen skulle jämförelsen hålla om det fanns ett begränsat antal Toyotabilar att tillgå(som i BTC).
Men om grannen även vill ha en Toyota så produceras bara en till, ditt exemplar blir inte mer värd.
Därför finns det inget så starkt incitament för dig att ställa dig på stan och predika om Toyota.

Om vi växlar till aktien Toyota så finns det mekanismer där fler bilar och varumärke leder till ökat värde, men utöver dessa mekanismer så finns det i grunden en produktion som i sig skapar nytta och värde.

Jag menar att detta inte finns hos BTC, spekulationen (och girighet) är det som i huvudsak driver "värdet". Dvs samma mekanismer som "vanliga" investeringspyramider. Därför exploderar priset när många fartblinda hoppar på tåget, och sjunker som en sten när de som står bakom pyramiden cashar in.

Men vi måste ju inte tycka samma sak.

Permalänk
Medlem

@henkiii:

Jag håller med om att jämförelsen med aktier haltar. Det beror ju på att BTC egentligen är en valuta; det var aldrig tänkt att ha någon funktion utöver transaktioner (men det beskrivs ofta som en investering/tillgång). Strikt taget bör det inte räknas som ett pyramidspel, för det genereras ingen passiv inkomst av de nyinkomna, utan du får bara ut det när du säljer din del. Egentligen ligger det närmast en väldigt långdragen, volatil, valutaspekulation.

En bubbla är ju alltid en bubbla, det finns ingen rationalitet i det. Men den mekanismen, rädslan att missa stålar, är ju densamma för tulpaner, .com och krypto.

Om vi tyckte lika kunde vi väl sitta i varsitt hörn och vara tysta bara, varför skulle man diskutera något då?

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

ah. Tack. Nä det visste jag inte men har ofta undrat hur många cryptovalutor det nu finns och varför folk inte skapar sig en egen valuta istället. Bitcoño tex. Antagligen är det så enkelt att när folk ställer sig den frågan så kommer dom aldrig börja mina eller köpa bitcoins eller annat. Ingen kommer skriva nåt så dumt som att "cryptovalutan X är undervärderad" om dom inser att vem som helst kan skapa en egen valuta. "Men det finns ju bara X antal bitcoins". Snart finns det fler cryptovalutor än det finns bitcoins. lol.
Sekten med stort S. Sektcoins is the shit. Snart värda 50000 USD. Köööööp.

Varför skulle någon som är investerad i Bitcoin bry sig om hur många altcoins, shitcoins, scamcoins som existerar? Bara för att någon skapar en kopia så är det just det, bara en kopia, oavsett hur många kopior som görs. Lycka till att sälja dina sektcoins och Bitcoño förresten! De som vart med ett tag inom kryptovalutor fattar att för att en altcoin skall kunna överleva i längden behöver den erbjuda något som Bitcoin inte erbjuder t.ex. Monero som erbjuder anonymitet. Sedan är det som så att Bitcoin utvecklas hela tiden vilket gör att altcoins kommer dö ut mer och mer desto mer features som packas in i Bitcoin. De kommer nog dö ut mer allteftersom fler och fler nybörjare blir brända också förhoppningsvis.

Nybörjare som kommer in och investerar i "nästa Bitcoin" på hype och för att tjäna snabba pengar i olika altcoins är de som kommer förlora sina pengar snabbare än kvickt i de flesta fall. Det bästa sättet att lära sig får bli att bli bränd. Bitconnect var en så uppenbar ponzi t.ex. men nog fan finns det människor till allt. Det är liksom därför seriösa Bitcoiners säger till nybörjare att investera inte mer än du är villig att förlora och att lära sig hur det man investerat i fungerar.

@karlkalleman: Är guld ett pyramidspel enligt dig? Om inte, varför inte?