Cities: Skylines gratis att testa under helgen

Permalänk
Melding Plague

Cities: Skylines gratis att testa under helgen

Colossal Orders stadsbyggarsimulator Cities: Skylines blir nu gratis att testa på Steam under en begränsad period. Detta sammanfaller även med en prissänkning av speltiteln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

Mycket DLC var det. Vad är värt att ha, egentligen?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har gått o väntat/hoppats dom skulle släppa det på gog, Paradox brukar vara bra på det men utvecklarna kanske inte vill det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är värt det. Det är väldigt prisvärt. Dock är det tråkigt att inte DLC ingår, och det blir bökigt att behöva välja och välja bort saker då jag tycker att alla DLC faktiskr bidrar till en positiv spelupplevelse.

Sim City är så jävla dåligt i jämförelse. Skylines har verkligen tagit över som den enda stadsbyggarsimulatorn värd namnet. Helt underbart spel.

Dock är det beroendeframkallande och timmar blir lätt till dagar som blir till år, och rätt vad det är så har tiden gått fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som @Ozzed säger, beroendeframkallande. 1300timmar gick fort!

Dlc som är värda nåt är

1.Afterdark
2. Snowfall
3. Mass transit

Men det mest värdefulla för spelet är ju alla mods och assets du hittar i workshopen så du kan bygga precis som du föreställer dig. Utan dem hade jag aldrig spelat så mkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Inaktiv

Avskyr Paradox DLC-strategi. Synd att det skulle behöva gå ut över detta spelet. Colossal gjorde ett bra jobb, men det börjar bli lite väl mycket onödiga DLC nu, även om det inte är riktigt lika illa som Paradox egna spel som exempelvis EUIV som just nu kostar 2696,86sek om man vill ha fullversionen. Bra spel båda två, men avskyvärt DLC-upplägg.

Edit: Stort tack för att spelen finns till Mac och Linux dock!

Permalänk
Medlem

Det har egentligen släppts 5 "riktiga" DLC.
After Dark, Snowfall, Natural Disasters, Mass Transit och Green Cities.

Sedan Concerts och Match Day som är typ mini-DLC. Tycker Concerts är rätt bra som alternativ till en sportarena i staden, men det finns liknande gratis i Workshop.

Sedan har det kommit en del asset packs där någon moddare får betalt för lite byggnader o.s.v. Helt onödigt att köpa om det inte är en moddare man vill stödja med pengar, eftersom det finns tiotusentals byggnader gratis i Workshop. Sedan har de släpps lite radiostationer och annat trams som är helt onödigt (man kan ju köra Spotify medan man spelar...).

Jag tycker inte det är så farligt för ett spel som varit ute i 3 år. Allt kostar just nu €63 totalt på Steam. Har själv spelat Cities Skylines ca. 670 timmar, så jag tycker jag fått valuta för pengarna

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sim City är så jävla dåligt i jämförelse. Skylines har verkligen tagit över som den enda stadsbyggarsimulatorn värd namnet.

Jag är böjd att hålla med.
Spenderade mycket tid med Sim City 2000 för runt 20 år sedan, ytterligare lite när jag skaffade Sim Copter och kunde flyga runt i mina städer.
City Skylines är i mina ögon den första värdiga efterföljaren, även om jag inte spelat detta tillnärmelsevis lika mycket.
Jag har heller inte köpt så mycket DLC till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att det är värt det. Det är väldigt prisvärt. Dock är det tråkigt att inte DLC ingår, och det blir bökigt att behöva välja och välja bort saker då jag tycker att alla DLC faktiskr bidrar till en positiv spelupplevelse.

Sim City är så jävla dåligt i jämförelse. Skylines har verkligen tagit över som den enda stadsbyggarsimulatorn värd namnet. Helt underbart spel.

Dock är det beroendeframkallande och timmar blir lätt till dagar som blir till år, och rätt vad det är så har tiden gått fort.

Vissa aspekter i det floppade sim city hade kunnat bli rätt bra men att bara kunna bygga på yta motsvarande en liten byhåla i nordöstra Skåne kändes ju extremt "bleh". Så fort det var lite vatten eller terräng så försvann ju massor av yta till ingenting :\

Hur som, Skylines är helt klart tronarvingen och ett väldigt kul spel. Får se om där dykt upp någon DLC man inte redan införskaffat

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Avskyr Paradox DLC-strategi. Synd att det skulle behöva gå ut över detta spelet. Colossal gjorde ett bra jobb, men det börjar bli lite väl mycket onödiga DLC nu, även om det inte är riktigt lika illa som Paradox egna spel som exempelvis EUIV som just nu kostar 2696,86sek om man vill ha fullversionen. Bra spel båda två, men avskyvärt DLC-upplägg.

Edit: Stort tack för att spelen finns till Mac och Linux dock!

Kan bara hålla med, jävligt svårt att få folk att testa EU4 pga DLCn.
Bara att bena ut vilka DLCn som är viktiga räcker för de flesta att ge upp innan de ens har börjat.

Permalänk
Avstängd

Nej tack, håller mig till Sim city..

Jag testade detta Cities: Skylines, föll mig inte alls i smaken..känns ofärdigt eller något.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Bäst att passa på att komplettera så jag har alla DLCs nu i helgen. Har tyvärr inte kunnat lägga många timmar på detta spel senaste året men körde det en hel del när det kom. Kul och beroendeframkallande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej tack, håller mig till Sim city..

Jag testade detta Cities: Skylines, föll mig inte alls i smaken..känns ofärdigt eller något.

Friheten att bygga exakt hur man vill har väl aldrig varit så fritt som på cs? Fick panik på simcity att man inte kunda vrida och vända vägarna som man ville. Men smaken är ju som stjärten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Meantek:

Mycket DLC var det. Vad är värt att ha, egentligen?

After Dark och Snowfall är i mitt tycke enda DLC'na som är värt det (dessa saker är direkt relaterat till väder o.s.v.).

Saker som "Mass Transit" och "European Suburbia" finns det mods som täcker upp eller liknar, och alla mods finns gratis direkt inbyggt i SteamWorkshop

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Avskyr Paradox DLC-strategi. Synd att det skulle behöva gå ut över detta spelet. Colossal gjorde ett bra jobb, men det börjar bli lite väl mycket onödiga DLC nu, även om det inte är riktigt lika illa som Paradox egna spel som exempelvis EUIV som just nu kostar 2696,86sek om man vill ha fullversionen. Bra spel båda två, men avskyvärt DLC-upplägg.

Edit: Stort tack för att spelen finns till Mac och Linux dock!

Kan bara hålla med, jävligt svårt att få folk att testa EU4 pga DLCn.
Bara att bena ut vilka DLCn som är viktiga räcker för de flesta att ge upp innan de ens har börjat.

Permalänk
Medlem

Underbart!
Fallout 4 var jag sugen på att testa. Blev gratis och prova förra veckan. Köpte efter att ha provat det. Och nu veckan efter Cities gratis och billigare och köpa. Jag som precis köpt Gfx och ska försöka börja spela lite igen.

Är det värt att köpa till Snow och Afterdark, och även lite sugen på Green Cities. Blir dyrt detta

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mycket DLC var det. Vad är värt att ha, egentligen?

Mass Transit och Natural Disasters, och After Dark.
Snowfall är kul ett tag, men finns inte årstider i Snowfall, bara ett par kartor där det endast är vinter.

Resten kan man hoppa över, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej tack, håller mig till Sim city..

Jag testade detta Cities: Skylines, föll mig inte alls i smaken..känns ofärdigt eller något.

Oj? Är det nåt spel jag tyckte var ofärdigt var det Sim City. Cities Skylines däremot kom som en frisk fläkt där det fungerade som jag förväntat mig utan konstiga design-beslut. Rekommenderas starkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Helt klart bra pris. Blir inte många kronor per timme underhållning.

Permalänk

Spelet är gratis och det finns sköna rabatter just nu.
Dessa DLC skulle jag köpa idag om jag inte hade redan köpt:
1. After Dark
2. Snowfall
3. Mass Transit
Totalt ink spel idag: 27.46 euro. Fan inte illa pinkat för ett spel som man kan spendrar hundratals timmar i.

De lite mindre DLCn har jag inte tittat närmre på då det mest verkar vara lite småcontent. Men skulle jag köpa något idag skulle det nog vara concerts. Men det kostar nästan lika mycket som ett full DLC men ger inte lika mycket tycker jag.
Vet att mycket i Mass Transit finns genom mods, men känner att sponsra skaparna känns bättre.
Green Cities har jag inte riktigt fått någon bra uppfattning om.

Mods kör jag annars mest för att förbättra UI och sedan lite variationer på Polishus osv.

Permalänk
Lego Master

Gott initiativ, och jag hoppas verkligen det kommer locka nya spelare. Själv kommer jag säkra upp alla DLCs nu när det är lite rea, och sen blir det nytändning och bygga som en LCD-crazed hippie-ingenjör med mjuka värden i fokus!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

... bygga som en LCD-crazed hippie-ingenjör med mjuka värden i fokus!

LCD? LSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Nej tack, håller mig till Sim city..

Jag testade detta Cities: Skylines, föll mig inte alls i smaken..känns ofärdigt eller något.

På vilket sätt då? Har lirat Sim City sedan 3000 var nytt, och kört Skylines hundratals timmar, enligt mig det bästa spelet i genren sedan Sim City 4, det känns rent av som en uppgraderad och bra mycket mer avancerad version av sistnämnda. Sim City Societies och Sim City (2013) är rent skräp i jämförelse

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Lego Master
Skrivet av deltascu:

LCD? LSD?

NEJ!
LCD-crazed! Kollat för mycket på TV.

...självklart skrev jag fel i min iver att vara skojjig. Fan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Spelet har väl varit gratis nästan hela veckan än så länge, inte bara nu i helgen?

Skrivet av ramlösa:

Kan bara hålla med, jävligt svårt att få folk att testa EU4 pga DLCn.
Bara att bena ut vilka DLCn som är viktiga räcker för de flesta att ge upp innan de ens har börjat.

EU4 är klart spelbart utan några expansioner men visst kan vissa kännas väldigt nödvändiga att ha, har aldrig testat spela utan en expansion så vet inte hur allt funkar då. Dock hört att många klagar på det då basspelet är patchat så att några enstaka expansioner är halvt inbakade redan och vissa funktioner som finns i basspelet funkar inte utan att man köper expansionen.

Tycker annars att deras DLC policy är bra, spelen uppdateras frekvent och så länge som det går. Spelen hålls alltid fräscha och man återkommer alltid emellanåt för att spela lite till. Expansionerna är dessutom väldigt ofta på rea så ser inga större bekymmer över prisen, om man verkligen vill ha dem köper man dem annars väntar man på nästa rea och sparar hälften av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Spelet har väl varit gratis nästan hela veckan än så länge, inte bara nu i helgen?

EU4 är klart spelbart utan några expansioner men visst kan vissa kännas väldigt nödvändiga att ha, har aldrig testat spela utan en expansion så vet inte hur allt funkar då. Dock hört att många klagar på det då basspelet är patchat så att några enstaka expansioner är halvt inbakade redan och vissa funktioner som finns i basspelet funkar inte utan att man köper expansionen.

Tycker annars att deras DLC policy är bra, spelen uppdateras frekvent och så länge som det går. Spelen hålls alltid fräscha och man återkommer alltid emellanåt för att spela lite till. Expansionerna är dessutom väldigt ofta på rea så ser inga större bekymmer över prisen, om man verkligen vill ha dem köper man dem annars väntar man på nästa rea och sparar hälften av pengarna.

Hade köpt idén om DLCn efter ett år eller två hade hamnat i paket till ett rimligt pris.
Över 2000 riksdaler i DLC är ganska absurt för ett snart 5år gammalt spel och att få någon bra bild över vilka DLCn som är viktiga är en fullständig omöjlighet.
Hade det här varit EA hade de garanterat fått äta upp det 10ggr om, att var en "Indieutvecklare" är ingen ursäkt.

Slösat bort allt för många timmar i EU4a, förhållandevis billigt knark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade köpt idén om DLCn efter ett år eller två hade hamnat i paket till ett rimligt pris.
Över 2000 riksdaler i DLC är ganska absurt för ett snart 5år gammalt spel och att få någon bra bild över vilka DLCn som är viktiga är en fullständig omöjlighet.
Hade det här varit EA hade de garanterat fått äta upp det 10ggr om, att var en "Indieutvecklare" är ingen ursäkt.

Slösat bort allt för många timmar i EU4a, förhållandevis billigt knark.

Fast det kostar inte 2000 kr om man räknar bort alla kosmetiska grejer och musikpaket. Även de paket med mindre event osv är inte helt nödvändiga egentligen men är upp till var och en. Får priset upp till ca 1600kr om man går efter steam och räknat bort allt utom de större expansionerna (snabbt räknat dock). Steam har höga priset, om man är smart så kollar man givetvist på andra ställen först och om man verkligen känner att man behöver alla expansionerna så kan man vänta på rea och då kan man nästan dra av halva priset på det... inte så farligt dyrt med tanke på hur många timmar som man då förmodligen redan lagt ner på spelet? Som sagt bara de som verkligen gillar spelet och vill ha expansionerna köper dem... även utanför reor. Och bara för att ett spel börjar bli gammalt betyder inte att värdet minskar, de säljer som smör fortfarande och varför då sänka priserna extremt och bundla allt i en complete edition när de fortfarande arbetar fullt ut på spelet? De är redan generösa med stora och flera reor dessutom... Det är iallafall så jag tycker, sen kan det givetvist förbättras också men tycker inte deras strategi är dålig.

Och om du tycker att du slösat bort tiden i EU4 så har du nog ett annat problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Fast det kostar inte 2000 kr om man räknar bort alla kosmetiska grejer och musikpaket. Även de paket med mindre event osv är inte helt nödvändiga egentligen men är upp till var och en. Får priset upp till ca 1600kr om man går efter steam och räknat bort allt utom de större expansionerna (snabbt räknat dock). Steam har höga priset, om man är smart så kollar man givetvist på andra ställen först och om man verkligen känner att man behöver alla expansionerna så kan man vänta på rea och då kan man nästan dra av halva priset på det... inte så farligt dyrt med tanke på hur många timmar som man då förmodligen redan lagt ner på spelet? Som sagt bara de som verkligen gillar spelet och vill ha expansionerna köper dem... även utanför reor. Och bara för att ett spel börjar bli gammalt betyder inte att värdet minskar, de säljer som smör fortfarande och varför då sänka priserna extremt och bundla allt i en complete edition när de fortfarande arbetar fullt ut på spelet? De är redan generösa med stora och flera reor dessutom... Det är iallafall så jag tycker, sen kan det givetvist förbättras också men tycker inte deras strategi är dålig.

Och om du tycker att du slösat bort tiden i EU4 så har du nog ett annat problem

Kan du inte läsa, "äldre" DLCn borde hamna i paket och i längden hade det varit smartast.
Känner ett antal personer jag spelade med innan och tröttnade på DLC idiotin och har väntat i 3 år på en bundle.
Jag var en annan av få som fortsatte och köpte större delen av DLCn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Fast det kostar inte 2000 kr om man räknar bort alla kosmetiska grejer och musikpaket. Även de paket med mindre event osv är inte helt nödvändiga egentligen men är upp till var och en. Får priset upp till ca 1600kr om man går efter steam och räknat bort allt utom de större expansionerna (snabbt räknat dock). Steam har höga priset, om man är smart så kollar man givetvist på andra ställen först och om man verkligen känner att man behöver alla expansionerna så kan man vänta på rea och då kan man nästan dra av halva priset på det... inte så farligt dyrt med tanke på hur många timmar som man då förmodligen redan lagt ner på spelet? Som sagt bara de som verkligen gillar spelet och vill ha expansionerna köper dem... även utanför reor. Och bara för att ett spel börjar bli gammalt betyder inte att värdet minskar, de säljer som smör fortfarande och varför då sänka priserna extremt och bundla allt i en complete edition när de fortfarande arbetar fullt ut på spelet? De är redan generösa med stora och flera reor dessutom... Det är iallafall så jag tycker, sen kan det givetvist förbättras också men tycker inte deras strategi är dålig.

Och om du tycker att du slösat bort tiden i EU4 så har du nog ett annat problem

Kan du inte läsa, "äldre" DLCn borde hamna i paket och i längden hade det varit smartast.
Känner ett antal personer jag spelade med innan som tröttnade på DLC idiotin och har väntat i 2 år på en bundle.
Jag var en av få som fortsatte och köpte större delen av DLCn.

Problemet är inte DLCn i sig, utan att man har byggt ett berg på över 2000 riksdaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan du inte läsa, "äldre" DLCn borde hamna i paket och i längden hade det varit smartast.
Känner ett antal personer jag spelade med innan som tröttnade på DLC idiotin och har väntat i 2 år på en bundle.
Jag var en av få som fortsatte och köpte större delen av DLCn.

Problemet är inte DLCn i sig, utan att man har byggt ett berg på över 2000 riksdaler.

Nu får man köpa till ett rimligt pris vid reorna istället, paketpris De skulle kanske kunna baka in de två eller tre äldsta expansionerna i oroginalspelet och sedan efter varje ny expansion baka in den äldsta expansionen så skulle det nog vara mer lockande för många. Sen behöver steam se över hur de visar alla dlc i sin shop, det är helt kaos där och inte konstigt att folk blir bortskrämda. Jag äger alla DLC men enligt steam gör jag inte det. Och skulle man köpa alla dlc från deras lista så skulle man dessutom få dubletter har jag för mig.