Do you cover your webcam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

I videon från första inlägget nämner de att det går att filma utan att led indikatorn går igång, den som gör intrång kan välja att stänga av den

Beror ju såklart på vilken dator man har men har man en med "hardwired" LED så kommer de inte runt det. Vad de då kan göra är att spionera när du ändå har kameran igång men övrig tid kommer det märkas. Om jag inte missminner mig har Apple en "hardwired" LED sen 2009 eller liknande då det framkom att LEDen kontrollerades av firmware och det gick att kringgå.

Det blir möjligt att starta kameran utan att LEDen går igång om den är "hardwired".

(P.S. Ja jag vet att "inbyggd" borde vara en bra översättning av "hardwired" men kände att det skulle förvirra folk)

Permalänk
Medlem

Äger ingen kamera förutom på mobilen.Så nej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Verkligen inte, löjligt att göra något sådant lol.
Snacka om paranoida problem.

Permalänk
Medlem

Nog kan man känna sig lite smått paranoid ibland... men jag har inte ens funderat på att täcka för kameran på min macbook.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig i. Beror väl mest på att jag verkligen inte orkar att lägga ner energi för att skydda mig mot allt. Jag tror inte på så mycket av dom konspirations teorier som läggs fram här men även om dom var sanna hade jag inte brytt mig, har annat att bry mig om och oroa mig för så det räcker med det.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Jag har hela kamera modulen i min Thinkpad helt avstängd i BIOS. Så vidare jag vet finns det inget sätt att återaktivera eller ens se den från OS nivå och tvekar nån lyckas hacka sig in till en BIOS med ett vanligt virus. Så det är i stort sätt lika effektivt som en tejp bit tror jag.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är mysigt med lite sällskap såhär på kvällskvisten.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det finns schyssta produkter att köpa på Ebay, som är en liten ram med en skjutbar bricka. Även för vissa mobilmodeller utöver laptops.

Själv har jag en webcam i laptopen men då den inte används är den inaktiverad i BIOS. Hade inget problem att köra utan täckplatta över webcam vid datorn förut förstår inte vitsen. LEDS:en är hardwired.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

har haft det rätt länge nu, körde postislapp innan dock! Nu har jag skrivit ut ett skydd med hjälp av 3D skrivarn

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Mic till headset är inkopplat, men rätt så bra dämpning så hör inte jättestort område runt datorn om någon hemligt skulle sägas, annars är Webkameran inte ens inkopplad i datorn. Hade den varit det hade jag riktat den rakt upp när den inte används

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Har aldrig täkt över och kommer nog aldrig göra det samt så kör jag med Kaspersky total security och det ska skydda kameran också så ingen obehörig kan använda den utan min vetskap på något vis. Tester jag har läst så tillhör kaspersky till de bättre inom datasäkerhet, så jag antar att innan de kommer åt min kamera så får de jobba lite för det

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan