Permalänk

Val av CPU- och chassifläkt till HP Z400

Har då en HP Z400 och då det inte fanns någon fläkt i insuget (om det heter så) så satte jag en noctua NF-F12 längst fram, där nere för att få bättre luftflöde i.
Min fläkt i utblåset har tappat ett blad, fråga mig inte hur hehe... så tänker byta ut den då den vibrerar och lät mycket, även från början.

Jag måste såklart inte ha noctua eller typ be quiet, men en relativt tyst fläkt med bra luftflöde.
Så jag undrar om nån av er vet typ den "bästa" fläkten för ett ok pris?
btw den ska va 92mm

tack på förhand

Permalänk
Skrivet av halofanboy123:

Har då en HP Z400 och då det inte fanns någon fläkt i insuget (om det heter så) så satte jag en noctua NF-F12 längst fram, där nere för att få bättre luftflöde i.
Min fläkt i utblåset har tappat ett blad, fråga mig inte hur hehe... så tänker byta ut den då den vibrerar och lät mycket, även från början.

Jag måste såklart inte ha noctua eller typ be quiet, men en relativt tyst fläkt med bra luftflöde.
Så jag undrar om nån av er vet typ den "bästa" fläkten för ett ok pris?
btw den ska va 92mm

tack på förhand

Den här fläkten är rätt så tyst, samt flyttar en del luft https://www.inet.se/produkt/6308855/noctua-nf-b9-redux-1600-9... Inte så dyr heller.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Skrivet av Lord_Moridin:

Den här fläkten är rätt så tyst, samt flyttar en del luft https://www.inet.se/produkt/6308855/noctua-nf-b9-redux-1600-9... Inte så dyr heller.

Tack:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HP-krångel

Har då en hp z400 och har fått jättemycket bra hjälp här på forumet hittills.
Nu är det såhär: min cpu kylare presterar inte jättebra då min cpu blir ganska varm ganska fort. Jag antar att det är kylaren som är problemet då jag bytte kylpasta för mindre än en vecka sen. Skriv gärna ifall ni har något annat förslag på hur jag ska göra.

Men hursomhelst så har ju min kylare ett 5-pin uttag... vilket jag antar HP gjort mest för att man ska använda deras kylare osv. men jag tänker att skulle man inte bara kunna köpa en "vanlig" cpu kylare med 4 pin och koppla in i ett annat pwm uttag? T.ex. där det står IOH FAN? Skulle detta ställa till med problem då moderkortet kanske har automatiska inställningar som ska göra så att när cpu:n blir varmare, så ger det högre impulser (eller hur man nu säger) till cpu uttaget? Tänker att det kanske kan leda till överhettning av cpu:n...

Jag har själv ingen aning så tänker ifall någon här kan något om det här. Kanske man kan koppla in en 4-pin i 5-pin uttaget då den femte är jord, tror jag?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@halofanboy123:
Man kan koppla CPU fläkt till vilket fläkt uttag man vill på moderkortet, däremot så kommer det förmodligen att bli felmeddelande om att det inte finns någon CPU fläkt, och eventuellt kan datorn vägra starta etc. p.g.a det.

Jag bytte CPU fläkt på ett moderkort, och vid varje uppstart så "gnällde" datorn om att det inte fanns någon CPU fläkt, eftersom att den gick på lägre start varv än orginal fläkten, så moderkortet kunde inte känna av den (och nej, det gick inte att stänga av denna varning eftersom det inte fanns någon inställning för lägsta varv på CPU fläkten).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Enligt denna tråd på HPs forum så är den 5:e pinnen till för att datorn ska känna av vilken slags kylare som är ansluten och justera fläktkurvan efter det. Den 5:e pinnen kopplas till jord för "högprestanda"-kylare, och lämnas oinkopplad annars. Risken med att inte koppla in jorda den 5:e pinnen verkar vara att fläktkurvan då kan bli för låg för en mer normal kylare. Det kan också hända att BIOS kommer protestera om du har en CPU med 130W TDP och inte jordar den 5:e pinnen.

Ett annat problem är att en vanlig 4-pin kontakt inte ser ut att passa på moderkortet, så man får antingen modda lite eller försöka återanvända den gamla kontakten på något sätt om man vill använda uttaget för CPU-fläkt.

Permalänk
Medlem

Jag moddade och satte Noctua 4-pin på 5-pin i en HP Proliant, fungerar finfint.
pin4-5 på proliant är kopplade på samma skit så den tillför eg inget.
Kanske är samma på din.
https://greghunter1968.wordpress.com/2016/05/15/quiet-ml350-g...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Jag moddade och satte Noctua 4-pin på 5-pin i en HP Proliant, fungerar finfint.
pin4-5 på proliant är kopplade på samma skit så den tillför eg inget.
Kanske är samma på din.
https://greghunter1968.wordpress.com/2016/05/15/quiet-ml350-g...

Okej tack, ska nog testa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@halofanboy123 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...