Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 vs Windows Server 2016 - fördelar och nackdelar?

Permalänk
Avstängd

Windows 10 vs Windows Server 2016 - fördelar och nackdelar?

Hej!

Har en Microserver Gen8 som jag nu tänkt installera antingen Windows 10 eller Windows Server 2016 på. Jag känner mig fullt bekväm med Windows 10, och har smygkikat lite på Windows Server 2016 som ser tämligen likt ut. Det jag använder min server till är följande, enligt prioritering:

1. Plex-server (väldigt sällan fler än 2 transcodes)
2. Torrent
3. Säkerhetskopiering av data

Vilket operativsystem hade ni valt - och varför? Ponera att ni är i min sits. Har 4st WD Red 3TB som jag vill ska köras i RAID5 för säkerhetens skull.

Permalänk
Medlem

I Windows server kan du ju göra massor med mer roliga saker om du skulle vilja experimentera med något annat efter ett tag, typ AD server eller MDT med PXE boot osv.

Men för de ändamålen du nämner ingen skillnad.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag kör följande på mina Windows server 2016 burkar.

Wsus, domain controller (inkl DNS osv), filserver, sen tjänsten frö att kunna installera win10 och s2016 över nätverk glömt vad den heter (inte pxe utom Windows egna) hyper-v host

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Jag kör följande på mina Windows server 2016 burkar.

Wsus, domain controller (inkl DNS osv), filserver, sen tjänsten frö att kunna installera win10 och s2016 över nätverk glömt vad den heter (inte pxe utom Windows egna) hyper-v host

Skickades från m.sweclockers.com

Var det lätt att installera Win Server 2016? Har precis försökt att installera Win10 i två timmar utan resultat. Installationsprogrammet drar igång och allt flyter på, men när jag väl skall välja vilken hårddisk jag ska installera Win10 på så hittar den ingen disk alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Var det lätt att installera Win Server 2016? Har precis försökt att installera Win10 i två timmar utan resultat. Installationsprogrammet drar igång och allt flyter på, men när jag väl skall välja vilken hårddisk jag ska installera Win10 på så hittar den ingen disk alls.

Det är något enklare med win10. Kör du över snabb-sticka tar det ~15 minuter max. Anledningen till att du inte hittar diskar är att du behöver (nog) ange drivrutiner för diskkontrollern. Vad har du för moderkort eller kort, det följer med där. Eller så kan du kanske ställa kortet i ett annat mode tills windows är installerat (så var det iaf förr, DMA/PiO/etc)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T