Windows Server 2016 "Core vs. GUI"

Permalänk
Medlem

Windows Server 2016 "Core vs. GUI"

Köpte precis en licens för Windows Server 2016 Datacenter då jag tänkte använda en av mina gamla datorer som NAS och lite laborerande med virtuella miljöer.

Det jag förstått är att i denna nya version så måste man göra en komplett ominstallation för att växla mellan ett OS med skrivbordsmiljö och versionen utan.

Så jag tänkte höra om någon här använder Server 2016 och kanske kunde rekommendera vilken av versionerna jag ska välja att installera?

Vad är det för begränsningar man stöter på om man skippar GUI:et?

Använde Server 2012 ett litet tag när det var relativt nytt på marknaden, men har inte riktigt lärt mig så mycket om hantering av servrar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Köpte precis en licens för Windows Server 2016 Datacenter då jag tänkte använda en av mina gamla datorer som NAS och lite laborerande med virtuella miljöer.

Det jag förstått är att i denna nya version så måste man göra en komplett ominstallation för att växla mellan ett OS med skrivbordsmiljö och versionen utan.

Så jag tänkte höra om någon här använder Server 2016 och kanske kunde rekommendera vilken av versionerna jag ska välja att installera?

Vad är det för begränsningar man stöter på om man skippar GUI:et?

Använde Server 2012 ett litet tag när det var relativt nytt på marknaden, men har inte riktigt lärt mig så mycket om hantering av servrar ännu.

Jag har inte så bra koll på vilka begränsningar man får men gissar på att du kan göra mycket via powershell.

Det går utmärkt att gå från Core till till skrivbordsmiljö om man vill ha det efterhand.
Däremot är det som du säger, ominstallation att gå från skrivborsmiljö till Core.

Så i ditt fall kan du installera Core, känner du det är att jobbigt att jobba i det så uppgradera till GUI

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Låter dyrt med datacenter för labb. Men till frågan så hade jag kört GUI eftersom du inte är van. Inlärningskurvan är högre på terminalen och du måste ha tillgång till fjärradministrationsverktyg på din klient vilket är lite bökigare om man inte har domän. Vill du installera 3e partsprogram så är det inte säkert att de stödjer core

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yea. Nice o ha 80 lök över för labb

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Yea. Nice o ha 80 lök över för labb

80 lök??
win datacenter finns på ebay för några hundringar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dessutom finns det väl inget GUI i nyare versioner? Man måste installera äldre med desktop och sedna uppdatera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Dessutom finns det väl inget GUI i nyare versioner? Man måste installera äldre med desktop och sedna uppdatera?

Är det semi-annual du tänker på? (Server 1709)

Dom installerar man endast med Server Core, men det OS:et är inte samma sak som Server 2016 och ingen ersättare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är det semi-annual du tänker på? (Server 1709)

Dom installerar man endast med Server Core, men det OS:et är inte samma sak som Server 2016 och ingen ersättare.

Justja 1709 tänkte jag på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

80 lök??
win datacenter finns på ebay för några hundringar.

Javvist.

https://www.dustin.se/product/5010994114/windows-server-2016-...

43.495 + moms kostar OEM, den du måste slänga om du bytar hårdvara... Retailen som du äger och kan flytta mellan maskiner kostar MINST 80.000 + moms...

Märkligt att inte alla företag köper på Ebay om det kostar några hundringar...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@goa200: Man kan ju också skaffa sig "Visual Studio Professional subscription" (föredetta MSDN) för $539/yr och får en massa mjukvara "på köpet"!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar gui. Vissa mjukvaror går öht inte att installera utan gui.
Jag gillar konceptet med core men till skillnad från linux så är Windows och dess ekosystem inte tillräckligt anpassade efter ”core”.
Var dock ett par år sen jag meckade med detta sist så kan ha ändrat sig.

Vill du ha en försmak på hur det beter sig så tror jag nog att ett bra ”test” kan vara Docker för Windows!
Jag försökte ju t ex installera Plex i Docker för Windows vilket var helt omöjligt för det saknades vissa bibliotek gällande media. Detta var som sagt mer än ett år sen så återigen kan det ha mognat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Jag har inte så bra koll på vilka begränsningar man får men gissar på att du kan göra mycket via powershell.

Det går utmärkt att gå från Core till till skrivbordsmiljö om man vill ha det efterhand.
Däremot är det som du säger, ominstallation att gå från skrivborsmiljö till Core.

Så i ditt fall kan du installera Core, känner du det är att jobbigt att jobba i det så uppgradera till GUI

Skrivet av jocke92:

Låter dyrt med datacenter för labb. Men till frågan så hade jag kört GUI eftersom du inte är van. Inlärningskurvan är högre på terminalen och du måste ha tillgång till fjärradministrationsverktyg på din klient vilket är lite bökigare om man inte har domän. Vill du installera 3e partsprogram så är det inte säkert att de stödjer core

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BasseBaba:

Rekommenderar gui. Vissa mjukvaror går öht inte att installera utan gui.
Jag gillar konceptet med core men till skillnad från linux så är Windows och dess ekosystem inte tillräckligt anpassade efter ”core”.
Var dock ett par år sen jag meckade med detta sist så kan ha ändrat sig.

Vill du ha en försmak på hur det beter sig så tror jag nog att ett bra ”test” kan vara Docker för Windows!
Jag försökte ju t ex installera Plex i Docker för Windows vilket var helt omöjligt för det saknades vissa bibliotek gällande media. Detta var som sagt mer än ett år sen så återigen kan det ha mognat.

Tiden som jag tänkte fördriva med lite "fri lek" med mina datorer gick åt till oplanerade överraskningar... så jag har inte mer än hunnit installera OS:et och konfigurerat det mest grundläggande. Tänkte sitta o kika runt lite nu ikväll/natt.

Jag valde att installera med skrivbordsmiljön eftersom det som sagt verkar enklare till en början. Om jag vill så kan jag ju ändå använda mig av enbart kommandon för att göra ändringar. Däremot så finns ju inte GUI:et tillgängligt i Core-versionen.

Till en början nu så får jag använda mig av trådlöst nätverk då jag tydligen hade slut på patchkablar. Man får ha lite tålamod bara. Och jag har installerat "Server Manager" på en av mina "vanliga" datorer så jag kommer åt servern med fjärråtkomst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det har ju "läckt" en OEM:SLP-nyckel för Server 2016, det gör det lite "enklare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Javvist.

https://www.dustin.se/product/5010994114/windows-server-2016-...

43.495 + moms kostar OEM, den du måste slänga om du bytar hårdvara... Retailen som du äger och kan flytta mellan maskiner kostar MINST 80.000 + moms...

Märkligt att inte alla företag köper på Ebay om det kostar några hundringar...

Det gjorde vårt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Det gjorde vårt företag.

Blir kul när Software Asset Managment skall inventera era licenser och ni ombeds visa upp kvitto på eran 2016 nyckel.
Kommer ni med ett Ebay kvitto där ni inte har en susning om hur försäljaren följt eller gått emot Microsofts regler....

Hoppas ni har plånboken redo!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ska man köra core-varianten så skulle jag säga att man har sitt sconfig-verktyg, sedan är ju tanken att man gör silent-installs och sedan hanterar via en annan dator i sin domän. Kör en del sådana på vårt jobb. Är ju ändå tämligen sällan som man är aktiv på servern i vilken fall. Är någon av våra utvecklare inne på en server så slår jag dom i huvudet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Haha, på tal om kostnader och licenser. Hade helt missat mullet.se's smått komiska produktbeskrivningar av Windows Server/OS:

Windows Server Standard 2012 R2 OEM
Här kan du för några tusenlappar köpa ett operativ som inte ens kan öppna en simpel pdf-fil utan tilläggsprogram, det kan däremot hantera pek-skärmen du säkerligen inte har på din server...

Windows Server 2016 Standard
Vill du köpa detta OS så vet du förhoppningsvis vad det är.

Nytt i 2016 är att man får betala licenser beroende på antal CPU kärnor i maskinen, grunden innehåller stöd för ett visst antal sedan så få du lägga till fler med en AddLic produkt, dessa är naturligtvis kopplade till språket på operativet! Klientlicenser för användare eller device behöver dessutom precis som innan även köpas till. Skall dina användare koppla upp sig med Remote Desktop Services behövs naturligtvis ytterligare speciella licenser för detta. Tänker du göra något så nydanande som att virtualisera kan du behöva ytterligare licenser.

Som jämförelse så finns OS X bara i en version, man väljer språk vid aktivering, vill man ha OS X server köper man till dessa funktioner i App store, klientlicenser finns inte. Linux och FreeBSD är ännu enklare, bara att ladda hem och installera! Virtualisera och koppla upp användare tills maskinen går på knäna av belastningen, inga dumma licenser som begränsar!

Man undrar ju lite vad MS tycker om den marknadsföringen... men who cares, vill man köra Windows så är det bara att hosta upp med kosingen.
Hittar dock ingen Datacenter där... men jag kan tänka mig att den kostar as-mycket i vanlig ordning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Det där stämmer visserligen med licenser.

Men det kostar betydligt mer att finansiera portering av populära program som bara finns på Windows... Inget av ekonomi programmen många av våra revisionsbyrårer kör finns för nått annat än just Windows. MS vet att så är det och då kan dom ta betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Blir kul när Software Asset Managment skall inventera era licenser och ni ombeds visa upp kvitto på eran 2016 nyckel.
Kommer ni med ett Ebay kvitto där ni inte har en susning om hur försäljaren följt eller gått emot Microsofts regler....

Hoppas ni har plånboken redo!

Nej skulle den risken funnits hade vi såklart aldrig ens funderat på licenser införskaffade via ebay.

Permalänk
Inaktiv

Allt ´finns att köpa på sidor på internet som billiga windowslicenser och examensbevis.

Nå jag har faktisk aldrig stött på en Windows server core installation i drift och det finns flera anledningar till detta. Dels för typ alla applikationer och tjänster man brukar köra på en windows server kräver ett GUI. Det kan kännas slöseri med en fullständigt windows som domänkontroller, men nya windows 2016 ska man väl kunna skala ner rätt så hårt?

Eli the Computer Guy säger att core kan vara bra i riktigt stora anläggningar:
https://www.youtube.com/watch?v=eMgDeOKX4r4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej skulle den risken funnits hade vi såklart aldrig ens funderat på licenser införskaffade via ebay.

Logik?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs