Com Hem IPTV egen switch/router. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Com Hem IPTV egen switch/router. Hjälp!

Hej!

Skapade en tråd om råd angående mitt nya Unifi-nätverk! Tråden om Unifi

Nu är allt uppsatt och det fungerar fint.

Enda problemet jag har nu är att jag inte får IPTV att fungera. Har kopplat precis som i tråden ovan. USG ---> Unifi Switch ---> Unifi Switch ---> Wifi router Technicolor TG389ac (följde med abonnemanget från Com hem) ---> Digitalbox Arris VIP 1113 (följde med abonnemanget från Com hem) ---> TV. Det fungerar inte!

Så nu har jag en fullösning där jag helt enkelt dragit en kabel över golvet direkt från mediaomvandlaren till Technicolor TG 389ac. Men jag har ju redan dragit en kabel som går ända till tv och det finns en switch där som jag givetvis vill utnyttja!

Hur gör jag?

Läst lite om att man kunde brygga Technicoloroutern men att just TG389ac inte fungerar?
Är annars en lösning att brygga den? Vilken ska jag i så fall skaffa eller går det med min modell?

Finns det digitalboxar som kan fixa det hela istället så att jag kan kasta bort Technicolorroutern helt?

Finns det något sätt jag kan konfigurera unifi-nätverket så att det fungerar utan Technicolorn?

Hjälp!! Please!

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Kan inte detaljerna om hur Comhems iptv är uppbyggd men troligen används vlan och det måste du konfa det själv om du ska ha egna nätverksprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreaTioN:

Enda problemet jag har nu är att jag inte får IPTV att fungera. Har kopplat precis som i tråden ovan. USG ---> Unifi Switch ---> Unifi Switch ---> Wifi router Technicolor TG389ac (följde med abonnemanget från Com hem) ---> Digitalbox Arris VIP 1113 (följde med abonnemanget från Com hem) ---> TV. Det fungerar inte!

[...]
Läst lite om att man kunde brygga Technicoloroutern men att just TG389ac inte fungerar?
Är annars en lösning att brygga den? Vilken ska jag i så fall skaffa eller går det med min modell?

IPTV använder multicast och det kommer inte igenom din nya router (USG). För att det skall fungera måste Technicolorn sitta först i kedjan, närmast efter mediakonvertern. Du kan då brygga Technicolorn och använda din nya USG som router i ditt nätverk.

Det finns två sätt att komma runt det här : antingen sätter du en switch vid mediakonvertern och drar två kablar, en till Technicolorn och tv-boxen och en till USGn. Eller så knäcker du Comhems sändningar och listar ut hur du kan skicka tv-trafiken genom din router. (Tips från coachen : alternativ nr 1 mycket, mycket enklare)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

ComHem skickar sin trafik via multicast, du måste sätta upp en IGMP proxy som pekar på WAN som upstream som tillåter 224.0.0.0/4 (0.0.0.0/0 om 224 inte funkar) och interfacet du har IPTV'n på som downstream, du behöver inte specifiera nåt subnät. Sedan måste du tillåta IGMP från WAN och udp på port 5500 från 224.0.0.0/4.

Jag har detta fungerande hemma med en edgerouter lite, en tivo och en Arris. Det är bara att fråga om du behöver hjälp med nåt

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

ComHem skickar sin trafik via multicast, du måste sätta upp en IGMP proxy som pekar på WAN som upstream som tillåter 224.0.0.0/4 (0.0.0.0/0 om 224 inte funkar) och interfacet du har IPTV'n på som downstream, du behöver inte specifiera nåt subnät. Sedan måste du tillåta IGMP från WAN och udp på port 5500 från 224.0.0.0/4.

Jag har detta fungerande hemma med en edgerouter lite, en tivo och en Arris. Det är bara att fråga om du behöver hjälp med nåt

Ren chansning
Fick du några dnsproblem när usg/Er-x skulle plocka ip med dhcp från technicolorn eller kör du statiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Ren chansning
Fick du några dnsproblem när usg/Er-x skulle plocka ip med dhcp från technicolorn eller kör du statiskt?

Glömde nämna det, kör utan technicolorn

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Tack ändå var ju ett longshot

Tagit bort meme i enlighet med §1.6 /screamin-daemon, moderator